Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

Gisteren, 15:31

Premier De Wever pleit voor deal met Rusland: “Europese leiders geven me gelijk, maar niemand durft het hardop te zeggen”

De Wever waarschuwt om niet naïef te zijn. “Je moet je herbewapenen en de grens remilitariseren. Tegelijkertijd moet je de relaties met Rusland normaliseren, opnieuw toegang krijgen tot goedkope energie. Dat is een kwestie van gezond verstand”, aldus De Wever. “Onder vier ogen geven de Europese leiders me gelijk, maar niemand durft het hardop te zeggen.”
“De officiële doctrine is dat we doorgaan tot Rusland op zijn knieën is gebracht. Dat is alleen realistisch met honderd procent steun van de VS, maar ze zijn helemaal niet voor Oekraïne. Ik denk soms dat ze dichter bij Poetin dan bij Zelensky staan”, zegt De Wever in ‘L’Écho’.

https://www.hln.be/binnenland/premier-d ... ~affaa025/
Ai Bartje, wat zeg je nu ?

frits1955

Gisteren, 15:57

Bartje zegt: realpolitik.

Wil.

Gisteren, 15:59

De Wever waarschuwt om niet naïef te zijn. “Je moet je herbewapenen en de grens remilitariseren.
Welke grens is dat? Die van Oekraïne in 2013, neem ik aan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

Gisteren, 16:05

frits1955 schreef:
Gisteren, 15:57
Als historicus zou hij beter moeten weten.

Chamberlain was ook een realpoliticus. Zijn visie:
Duitsland krijgt een gebied met veel Duitstaligen. In ruil zal Hitler geen verdere expansie nastreven en wij, Britten, krijgen tijd om ons te herbewapenen.

We weten hoe dat is uitgedraaid.

Dicksy

Gisteren, 16:45

door frits1955 » 44 minuten geleden
“Onder vier ogen geven de Europese leiders me gelijk, maar niemand durft het hardop te zeggen.”

Blijkbaar genoeg kandidaten die Zelensky/Oekraïne onder de bus willen gooien maar niemand is happig om die bus te besturen.

frits1955

Gisteren, 17:04

Beste Wil.- de bedoeling van de Engelsen (Chamberlain ) en Frankrijk was om Hitler te laten doen en hem ook Tsjechoslovakije te laten innemem zodat de Duitsers een stevige springplank zouden hebben om de Sovjet-Unie aan te vallen. Het achterliggende idee was om de echte grote vijand- de Sovjets- te laten vernietigen door de Duitse oorlogsmachine en zelf zoveel mogelijk buiten schot te blijven. De enige die begreep wat totale Duitse Europese hegemonie zou kunnen betekenen was Churchill die Chamberlain een idioot vond. Laar toen sloten Hitler en Stalin een niet-aanvalspact en de rest is geschiedenis...
Laatst gewijzigd door frits1955 op 14 mar 2026, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

Gisteren, 17:06

voorn schreef:
Gisteren, 12:48
Het dragen van een verkeerde vlag staan stevig boetes op?
België had het recht te enteren.
Bewijs maar eens dat "de papieren" vals waren en dat de vlag verkeerd was ... Het is en blijft piraterij zoals die destijds door Houthi-rebellen en Somaliërs werd gepleegd .

Wil.

Gisteren, 17:16

De visie die je naar voor schuift, is niet de algemeen historisch aanvaarde visie.

Worldhistory.org weet het volgende te zeggen:

image.png
image.png (139.34 KiB) 57 keer bekeken

Wat blijft is dat BDW zich gedraagt als de Chamberlain van vandaag. Later zal men over hem op gelijkaardige wijze oordelen.

Wil.

Gisteren, 17:19

Fred1950 schreef:
voorn schreef:
Bewijs maar eens dat "de papieren" vals waren en dat de vlag verkeerd was ... Het is en blijft piraterij zoals die destijds door Houthi-rebellen en Somaliërs werd gepleegd .
Op zee, net als op de weg, zijn er internationale regels die je best naleeft.
Een valse vlag voeren, dat is precies wat piraten deden. Zodra ze dicht genoeg genaderd waren, hesen ze de 'skull & bones' vlag zodat hun bedoelingen duidelijk waren.

frits1955

Gisteren, 17:29

We zullen toch eens een draadje over Woii en de oorzaken van die oorlog moeten openen- maar niet hier.
Ik vrees voor Zelenski dat hij het kan schudden met de evolutie van de dwaze Israelisch-Amerikaanse aanval in het achterhoofd. Poetin zal het allemaal met een brede glimlach zitten te bekijken.

Wil.

Gisteren, 17:41

Poetin wrijft zich vandaag in de handen en dit vooral omwille van de olieprijs die hoog staat.
Als (!!) hij echter zijn medestander in het terrorisme, Iran, zou kwijtraken dan is de kost op langere termijn groter dan de baat van een tijdelijke (?) bonus in de olieprijs.

Charlie Maru

Gisteren, 17:48

Fred1950 schreef:
voorn schreef:
Fred, varen onder Panamese vlag om dan onderweg plotseling van de ene dag op de andere te verschijnen onder de vlag van Guinea...... 8O
Zo gaat dat niet hoor....degene die denkt dat dit de normaalste zaak is hanteert een simpele zielen logica. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

Gisteren, 18:50

door frits1955 » Vandaag, 17:29
Ik vrees voor Zelenski dat hij het kan schudden met de evolutie van de dwaze Israelisch-Amerikaanse aanval in het achterhoofd. Poetin zal het allemaal met een brede glimlach zitten te bekijken.
Moraal van het verhaal: de oorlog in het Midden-Oosten als de noodzakelijke katalysator die Europa dwingt om de "ideologische" sancties tegen Rusland te laten vallen ten gunste van economisch overleven.
Dat is de realpolitik die BDW hier toepast.

Fred1950

Gisteren, 18:53

Charlie Maru schreef:
Gisteren, 17:48
Fred1950 schreef:
voorn schreef:
Fred, varen onder Panamese vlag om dan onderweg plotseling van de ene dag op de andere te verschijnen onder de vlag van Guinea...... 8O
Zo gaat dat niet hoor....degene die denkt dat dit de normaalste zaak is hanteert een simpele zielen logica. :wink:
Een andere vlag hijsen doen de Nederlanders ook , voor de fun , als ze van Belgie naar Nederland varen. :D Dat is nog steeds geen reden om een schip naar Zeebrugge te slepen , dit is een actie zonder precedent zoals de Theo zelf beweerde. Hij voegde er aan toe dat andere landen het voorbeeld zouden kunnen volgen. Dat gaan ze niet doen ! ! !

Wil.

Gisteren, 19:51

Fred1950 schreef:
Gisteren, 18:53
Hij voegde er aan toe dat andere landen het voorbeeld zouden kunnen volgen. Dat gaan ze niet doen ! ! !
In feite heeft belgië/Frankrijk voorgaande voorbeelden gevolgd.
Je zult je herinneren dat Duitsland begin vorig jaar een tanker in beslag heeft genomen? Ook Estland heeft vorig jaar al eens een tanker gedurende een week of drie aan de ketting gelegd.