Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

16 mar 2026, 19:10

De boemerangs keren terug:

Gisteravond heeft Oekraïne een van zijn grootste droneaanvallen van dit jaar op Rusland uitgevoerd. Drones werden waargenomen boven de regio's Moskou, Bryansk, Jaroslavl, Kaluga, Smolensk, Rostov, Oeljanovsk, Tver, Voronezj, Kostroma, Volgograd, Krasnodar en Saratov, en ook boven de Krim.

image.png
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

17 mar 2026, 11:25

Brandje in Labinsk, Krasnador Krai, aan de andere zijde van de Kerch Bridge

Wil.

17 mar 2026, 11:32

De verliezen van Russische oliemaatschappijen als gevolg van de Oekraïense aanvallen zijn opgelopen tot meer dan 1 biljoen roebel (11,1 miljard dollar), aldus The Moscow Times.

Wil.

17 mar 2026, 11:36

Vóór de kust van Portugal werden militaire oefening op zee gehouden.

Oekraïense Magura V7-drones brachten een fregat in feite tot zinken. Na een aantal schijnbare 'treffers' schreven NAVO-matrozen in de chat: "Gaan jullie ons nou aanvallen of niet?".

Ze hadden niet eens door dat ze al aangevallen werden. De Oekraïners leidden het 'rode' team en wonnen alle 5 gevechtsscenario's tegen de NAVO.

Dicksy

17 mar 2026, 11:47

"The Moscow Times" Een krant gevestigd in Amsterdam in de gebouwen van DPG-media. Eventjes de wenkbrauwen fronsen :roll: :roll:

Wil.

17 mar 2026, 12:29

So what? :roll:

Wil.

17 mar 2026, 20:14

image.png
image.png (42.46 KiB) 366 keer bekeken

Wie is die Alexandra Prokopenko dit dit schrijft?

Zij is verbonden aan het Carnegie Russia Eurasia Center in Berlijn en heeft artikelen geschreven voor de Financial Times.

Vóór de grootschalige invasie van Oekraïne was ze adviseur bij de Russische centrale bank (2019-2022) en journalist voor het Russische regeringsperskorps, waar ze vanuit het Kremlin verslag deed (2008-2017).

De 'death zone'
is een term uit het bergbeklimmen: het is de zone boven 8000 meter hoogte. Daar begint het lichaam zichzelf af te breken: organen vallen uit, spieren worden gebruikt als brandstof en doorbloeding verloopt almaar trager.

Wil.

Gisteren, 15:03

Sergei Shoigu, de voorzitter van de RU veiligheidsraad, heeft in Yekaterinburg gesteld dat geen enkele regio in Rusland nog veilig is voor Oekraïense drone-aanvallen.

Dat komt ervan als je een land militair wil gaan bezetten en die mensen blijven zich verzetten.

image.png
image.png (125.19 KiB) 257 keer bekeken

Wil.

Gisteren, 15:56

Het tekort op het budget voor 2026 dat verwacht werd, is reeds na 60 dagen bereikt in Rusland.
Het lijkt erop dat de dingen niet gaan zoals gepland.

Zouden de EU-sancties en de Oekraïense 'kinetische sancties' daar voor iets tussen zitten?

Wil.

Gisteren, 17:33

Poetin heeft het Donbas-scenario in gang gezet in Estland.

Daar hebben een aantal pro-Rusland-pionnen de "Narva People's Republic" uitgeroepen. Net zoals in Luhansk en Donetsk een 'volksrepubliek' werd uitgeroepen en aangehecht bij de Russische Federatie, zo is de eerste stap daar naartoe ook gezet in Estland. Narva is het noordelijk gelegen deel (geel).

Aangezien er in dat deel van Estland heel veel Russisch wordt gesproken, is het de plicht van Poetin om die mensen te helpen "beschermen".

Estland is een NAVO-land.

image.png