Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

08 apr 2026, 00:07

werewoef schreef:
07 apr 2026, 22:32
Tav Wil,

Er kan maar één zaak aan de knikker zijn en dat is st...t . Ge moet de dingen met hun naam durven te benoemen . :idea:

werewoef
st...t ??? Wat mag dát wel zijn? Stamppot??
Je durft het niet te benoemen, vrees ik? :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

08 apr 2026, 10:01

Wie had dát gedacht? Professor Dag Øistein Endsjø van de Universiteit van Oslo in Noorwegen nomineerde in januari 2026 gezamenlijk het Oekraïense volk en president Volodymyr Zelenskyy voor de Nobelprijs voor de Vrede van 2026.

Een Nobelprijs kun je pas krijgen als iemand je vooraf heeft voorgedragen als mogelijke kandidaat.

Maar wie zijn ze vergeten? Vlad Poetin, de man die bezig is een heel land te bevrijden van het Nazistisch regime waaronder de bevolking gebukt gaat.

Wil.

08 apr 2026, 10:30

Bars en restaurants hebben het heel moeilijk om te overleven in Rusland.
Zelfs een verlaagde BTW is onvoldoende om het hoofd boven water te houden.

image.png
image.png (98.55 KiB) 319 keer bekeken

Wil.

08 apr 2026, 10:34

Oekraïense drone-operators hebben in de afgelopen twee dagen, tussen 4 en 6 april, met succes de volgende economische infrastructuur getroffen, vlak voor de extreem hoge prijzen van ruwe olie uit de Oeral:

De NORSI-raffinaderij (Nizjni Novgorod),
de olieraffinaderij van Saratov,
de olieterminal van Sheskharis,
de olieterminal van Primorsk,
de chemische fabriek van Togliattikauchuk,
de chemische fabriek van Kuibyshev Azot,
de vliegtuigfabriek van Beriev (Taganrog) en het vliegveld van Kirovské.

Door de directe drone-aanvallen zijn de distillatie-installaties van beide raffinaderijen beschadigd, waardoor het Kremlin 480.000 vaten per dag misloopt, wat overeenkomt met de dagelijkse productie van deze twee raffinaderijen samen.

Ondanks de hoge olieprijzen voor ruwe olie in Rusland heeft Oekraïne de toekomstige winst van Rusland ernstig geschaad door de vernietiging van cruciale infrastructuur die nodig is voor de raffinage en export van deze olie.

Slava Ukraïni!

Wil.

08 apr 2026, 16:19

Budanov zegt dat UA 'signalen krijgt' van geallieerden om de aanvallen op de RU oliehavens wat te milderen aangezien er een oliecrisis ontstaan is in de Golf.
Wie zou dat zijn die deze signalen uitzendt? Ik denk de man die zegt dat hij alles alleen kan.

UA reageert er niet op en blijft met de hamer van Thor slaan op de installaties van de Russen

image.png

Wil.

09 apr 2026, 09:33

UA is nu bezig om ook ballistische raketten klaar te maken. De streefdatum is deze zomer. Een ballistische raket is er één die een grote boog maakt (vaak tot in de ruimte) en daarna met enorme snelheid terugvalt naar de aarde richting het doel.

Volgens Denys Shtilerman, hoofdontwerper en mede-eigenaar van Fire Point – een Oekraïens bedrijf dat ballistische raketten voor de korte afstand, kruisraketten en langeafstands-aanvalsdrones ontwerpt en ontwikkelt – zullen de eerste middellangeafstandsraketten in juni worden ingezet, met Moskou als voornaamste doelwit voor 20 tot 30 aanvallen.

"We zouden er 20 tot 30 tegelijk op Moskou afvuren. En het zal moeilijk voor ze zijn om zulke raketten te onderscheppen," zei Shtilerman in een interview, eraan toevoegend dat zelfs het Amerikaanse Patriot-luchtafweersysteem moeite zou hebben om dergelijke raketten te onderscheppen.

De boemerang keert terug.
Afbeelding

Fred1950

09 apr 2026, 12:19

Hoogmoed komt voor de val ....UA mag zich ooit aan een atoomeitje verwachten als ze zo voort blijven doen ...

Wil.

09 apr 2026, 14:16

UA heeft die kennis ook in huis. Het is zelfs de vraag hoe ver ze daarmee al gevorderd zijn.

Dicksy

Gisteren, 14:59

De afhankelijkheid van Europa van Russisch LNG neemt toe in aanloop naar het verbod in 2027.
(Door Irina Slav - 10 april 2026, 03:30 uur)

De Europese Unie kocht in het eerste kwartaal van dit jaar 97% van het vloeibaar aardgas dat werd geproduceerd in de Yamal LNG-installatie van Novatek. Dit roept vragen op over het dreigende importverbod op Russisch gas vanaf volgend jaar.
Ondanks pogingen om alternatieve leveringsbronnen te vinden en de aankopen van Russische energie volledig te verminderen, lijkt de EU moeite te hebben gehad om een ​​alternatieve leverancier tegen concurrerende prijzen te vinden. Dit heeft geleid tot een toename van 17% in de aankopen van Yamal LNG, tot een totaal van 5 miljoen ton, volgens gegevens van Kpler die door de Financial Times zijn geciteerd .
De EU kocht 69 van de 71 LNG-ladingen die tussen januari en maart vanuit het schiereiland Yamal in West-Siberië werden verscheept, waarvan 25 ladingen alleen al in maart – het hoogste maandelijkse totaal voor het kwartaal. De ladingen vertegenwoordigden in totaal 1,8 miljoen ton van de sterk gekoelde brandstof.
De publicatie schreef ook dat de rekening voor het Yamal LNG-gas in het eerste kwartaal was uitgekomen op 2,88 miljard, te midden van sterk gestegen gasprijzen als gevolg van de verstoring van de energiestromen vanuit het Midden-Oosten.
EU-landen staan ​​nu voor de eerste fase van het Russische gasverbod, dat op 25 april van kracht wordt. Vanaf die datum mogen EU-kopers geen Russisch LNG meer kopen via spotcontracten. Een volledig importverbod voor LNG gaat in vanaf begin 2027 en voor gas via pijpleidingen vanaf het najaar van 2027.
Het moment van het verbod is nogal ongelegen gezien de aankopen in het eerste kwartaal. Europese landen hebben hun gasvoorraden uitgeput en moeten deze nu weer aanvullen, terwijl de vraag naar gas seizoensgebonden laag is. Maar nu de spotcontracten voor Russisch LNG ook verboden worden, zal de beschikbaarheid van gas, bovenop de nu al weggevallen levering uit Qatar, nog verder afnemen.

Wil.

Gisteren, 16:26

Het 'nood breekt wet'-principe zal ingeroepen worden. Wanneer een 'hoger belang' voorrang krijgt op de wet, vervalt de wettelijke bepaling.

Dat is ook gebeurd tijdens de Covid-19 situatie: er werd besloten tot lockdown en avondklok zonder dat het parlement zich daarover had uitgesproken. Juristen en rechters oordeelden dat sommige maatregelen moeilijk met de grondwet vielen te verenigen.

Of de wet wordt heel flexibele en creatief geïnterpreteerd. Zoals Boudewijn die twee dagen lang niet in staat was te regeren tijdens de abortusstemming.

Fred1950

Gisteren, 18:06

Dicksy schreef:
Gisteren, 14:59
De afhankelijkheid van Europa van Russisch LNG neemt toe in aanloop naar het verbod in 2027.
(Door Irina Slav - 10 april 2026, 03:30 uur)

De Europese Unie kocht in het eerste kwartaal van dit jaar 97% van het vloeibaar aardgas dat werd geproduceerd in de Yamal LNG-installatie van Novatek. Dit roept vragen op over het dreigende importverbod op Russisch gas vanaf volgend jaar.
Ondanks pogingen om alternatieve leveringsbronnen te vinden en de aankopen van Russische energie volledig te verminderen, lijkt de EU moeite te hebben gehad om een ​​alternatieve leverancier tegen concurrerende prijzen te vinden. Dit heeft geleid tot een toename van 17% in de aankopen van Yamal LNG, tot een totaal van 5 miljoen ton, volgens gegevens van Kpler die door de Financial Times zijn geciteerd .
De EU kocht 69 van de 71 LNG-ladingen die tussen januari en maart vanuit het schiereiland Yamal in West-Siberië werden verscheept, waarvan 25 ladingen alleen al in maart – het hoogste maandelijkse totaal voor het kwartaal. De ladingen vertegenwoordigden in totaal 1,8 miljoen ton van de sterk gekoelde brandstof.
De publicatie schreef ook dat de rekening voor het Yamal LNG-gas in het eerste kwartaal was uitgekomen op 2,88 miljard, te midden van sterk gestegen gasprijzen als gevolg van de verstoring van de energiestromen vanuit het Midden-Oosten.
EU-landen staan ​​nu voor de eerste fase van het Russische gasverbod, dat op 25 april van kracht wordt. Vanaf die datum mogen EU-kopers geen Russisch LNG meer kopen via spotcontracten. Een volledig importverbod voor LNG gaat in vanaf begin 2027 en voor gas via pijpleidingen vanaf het najaar van 2027.
Het moment van het verbod is nogal ongelegen gezien de aankopen in het eerste kwartaal. Europese landen hebben hun gasvoorraden uitgeput en moeten deze nu weer aanvullen, terwijl de vraag naar gas seizoensgebonden laag is. Maar nu de spotcontracten voor Russisch LNG ook verboden worden, zal de beschikbaarheid van gas, bovenop de nu al weggevallen levering uit Qatar, nog verder afnemen.
Als UA ook nog eens de Russisch gas/olie infrastructuur kapot bombardeert gaat de EU eventueel nog vroeger zonder gas komen te zitten , en zal het ook nog eens veel meer betalen voor het gas. Goe bezig UA , Europa zal u blijven "helpen" om de Rus kapot te maken. :roll:

Dicksy

Gisteren, 18:23

door Fred1950 » 9 minuten geleden
Als UA ook nog eens de Russisch gas/olie infrastructuur kapot bombardeert gaat de EU eventueel nog vroeger zonder gas komen te zitten , en zal het ook nog eens veel meer betalen voor het gas. Goe bezig UA , Europa zal u blijven "helpen" om de Rus kapot te maken. :roll:
Dat Oekraïne die installaties nog kapot bombardeert kan ik nog begrijpen maar de acties die de EU hier ten toon spreiden is voor mij werkelijk de schaamte voorbij.
En eerlijk gezegd.....ik vind het heel jammer dat Rusland de centen nodig heeft maar deze EU kon anders voor mijn part (mocht ik Poetin zijn) mijn edele delen kussen.

Wil.

Gisteren, 20:47

Ironie!

image.png

Indien we na zondag nog niet verlost zijn van Orban, dan wordt het tijd om eens over het lidmaatschap van de EU en Navo na te denken.