Artificiële Intelligentie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

twistenopdemaan

14 apr 2026, 10:22

Fred1950 schreef:
14 apr 2026, 10:10
twistenopdemaan schreef:
13 apr 2026, 21:14
In plaats van mij een gelukkige verjaardag te wensen ik ben vandaag 100 geworden ....
100 jaar jong ? :o En nog rondlopen met zo'n pientere geest ? :D Proficiat , dat is uitzonderlijk. Vele 60-plussers zouden al de duim voor jou moeten leggen. :wink:
Nee t is niet waar hoor, ik ben van jouw generatie. Ik hang graag de flauwe plezante uit.
Dat fazal zo tekeer gaat tegen astrologie en dat voor iemand met Indische roots het land van de Boeddha.
Spinnst du oder was

frits1955

14 apr 2026, 10:32

De zusters van maricoles hebben de sarcofaag laten overplaatsen naar de marollen
Constantijn de Grote in de Marollen? Dat moet straffe spacecake geweest zijn. Ober, voor mij ook zo'n plakje!

twistenopdemaan

14 apr 2026, 10:41

frits1955 schreef:
14 apr 2026, 10:32
De zusters van maricoles hebben de sarcofaag laten overplaatsen naar de marollen
Constantijn de Grote in de Marollen? Dat moet straffe spacecake geweest zijn. Ober, voor mij ook zo'n plakje!
Haha ja dat zou straf zijn . Maar ja die Christus heeft toch chance gehad zonder Constantijn de grote zou niemand hem gekend hebben
Spinnst du oder was

twistenopdemaan

14 apr 2026, 10:45

werewoef schreef:
13 apr 2026, 22:04
Ge kunt een Steenbok zijn en toch zo koppig als een ezel ... Maar goed dat Fazal niet geboren is tijdens een volle of bloedmaan ; anders was hij hier ook een weerwolf . :P :P :P

werewoef
Dus Fred 1950 heeft de zon in steenbok. AI geeft een goede uitleg voor die stand.

AI-overzicht

+7
De zon staat doorgaans van ongeveer 22 december tot 19 januari in Steenbok, wat het seizoen van ambitie, discipline en verantwoordelijkheid inluidt. Dit aardeteken richt zich op structuur, hard werken en het realiseren van langetermijndoelen. Het is een periode van reflectie, planning en nuchtere actie.
Reddit
Reddit
+4
Kenmerken van de Zon in Steenbok:
Ambitieus & Doelgericht: Je bent vastberaden en gefocust op het opbouwen van iets concreets.
Verantwoordelijk & Serieus: Steenbokken zijn betrouwbare organisatoren die regels en structuur waarderen.
Geduldig & Standvastig: Ze werken langzaam maar zeker naar succes toe, waarbij discipline de boventoon voert.
Praktisch: Met de zon in dit teken ligt de nadruk op realisme en het nemen van praktische stappen.
Spinnst du oder was

Wil.

14 apr 2026, 10:47

Geavanceerde AI-modellen zoals Mythos van Anthropic kunnen kwetsbaarheden in de software van bedrijven snel misbruiken.
Experts waarschuwen voor een "bugmageddon" (bugs in de software die een 'armageddon' kunnen in gang zetten), waarbij door AI aangestuurde aanvallen de verdedigingsmechanismen zouden kunnen overtreffen.

Heel wat software bevat kleine 'gaten' en bugs die zelden of nooit aan de oppervlakte kwamen. Met modellen zoals Mythos kunnen die snel opgespoord worden. Wanneer die info in handen komt van mensen met slechte bedoelingen, kan dat een waterval van problemen doen ontstaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

14 apr 2026, 10:59

Voorlopig blijft "Mythos" achter slot en grendel. Helaas zal één en ander snel zijn weg vinden via het Darkweb.

Passant

14 apr 2026, 11:05

Astrologisch tussendoortje hier. Hoe zou AI daar eigenlijk over denken ?
Voor wie bezig wil zijn met astrologie zou dat toch beter een apart plekje hebben, nee ?
Dat is hier typisch aan dit forum, er wordt van alles door elkaar geklutst in één onderwerp. Er wordt enorm snel afgeweken van het onderwerp . En nee, als ' nieuwkomer' ( relatieve), dat went niet ...
Doen jullie maar verder.

Fred1950

14 apr 2026, 11:42

Passant schreef:
14 apr 2026, 11:05
Astrologisch tussendoortje hier. Hoe zou AI daar eigenlijk over denken ?
Voor wie bezig wil zijn met astrologie zou dat toch beter een apart plekje hebben, nee ?
Dat is hier typisch aan dit forum, er wordt van alles door elkaar geklutst in één onderwerp. Er wordt enorm snel afgeweken van het onderwerp . En nee, als ' nieuwkomer' ( relatieve), dat went niet ...
Doen jullie maar verder.
Ging of ga je nooit op café ? Veranderen van onderwerp ( chit chatten ) is er schering en inslag. En wat "steenbok" betreft , ik kan me volledig terugvinden in wat AI hierboven schrijft in de posting van twister-op-de-maan. Die "eigenchappen" passen zeker niet bij iedereen ( en al zeker niet bij Wil-punt :twisted: )

Hacking .... Vroeger bestonden er virussen die code in bestaande actief lopende programma's , vooral apparatenbeheer software , konden injecteren. Bij de huidige Intel processoren gaat dat al veel moeilijker. Dit soort https://en.wikipedia.org/wiki/ILOVEYOU virus kan ook niet meer optreden ...

Ik gebruik een programma met naam "Radmin" om met een andere PC te communiceren waar helemaal geen toetsenbord , scherm en muis aanhangt. Op die andere PC draait onzichtbaar een R_server.exe progamma'tje dat slechts 180 kb groot is. Ik kan op die andere PC zonder scherm alles doen wat ik maar wil. Dat programma is al bijna 15 jaar oud maar werkt nog steeds prima op alle Windows versies. Download je dat r_server.exe via één of andere dubieuze web pagina , iets wat zonder problemen kan , dan ben je de sigaar. De "hacker" hoeft slechts je IP adres te kennen , iets wat ook al gemakkelijk te tracen valt ( zie beeld in een vorige posting ). De hacker ziet je volledige scherm , kan je muis bewegen en toetsenbord bedienen .... De hacker kan ook meevolgen met wat je op die PC aan het doen bent.

Dit is nog maar een heel eenvoudig voorbeeld van "hacking".
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 14 apr 2026, 12:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Odulleke

14 apr 2026, 12:00

frits1955 schreef:
Voorlopig blijft "Mythos" achter slot en grendel. Helaas zal één en ander snel zijn weg vinden via het Darkweb.
Mythos een heel lekker Grieks biertje.

Passant

14 apr 2026, 13:41

Fred1950 schreef:
14 apr 2026, 11:42
Odulleke schreef:
14 apr 2026, 12:00
frits1955 schreef:
Mythos een heel lekker Grieks biertje.
Ging of ga je nooit op café ? Veranderen van onderwerp ( chit chatten ) is er schering en inslag.
Dat is dan wat men cafépraat noemt zeker ? Ne groten toog waar de pinten met wijsheid gevuld zijn .
En dikwijls trekt dat op niets...(zegt men - maar voor liefhebbers is't eerste klas )
Waarom hebben ze hier eigenlijk rubrieken en titels gemaakt ? Om te ordenen ? Om te onderscheiden ?
Maar goed, ze hadden dit werk kunnen besparen, niet dus, op naar café... ..
Vivan de gees...santé.
Mythos een heel lekker Grieks biertje
Mythos mag er zijn . Zelfs beter pilske dan sommigen van hier .
En hier in BE ook te koop...

twistenopdemaan

16 apr 2026, 08:25

Heb jij saturnus in maagd

AI-overzicht

+2
Ja, in de astrologie kan Saturnus in Maagd er inderdaad voor zorgen dat je "door de bomen het bos niet meer ziet". Deze plaatsing staat bekend om een overmatige focus op details, perfectionisme en kritiek, waardoor het grotere plaatje verloren
+2
Hier is wat dit betekent:
Verliezen in details: Maagd is een analytisch aardeteken dat houdt van ordenen en perfectioneren. Met Saturnus (de planeet van structuur en beperking) in dit teken, kan de drang om alles perfect te krijgen leiden tot maniakale nauwkeurigheid en overdreven vitten op kleine details.
Angst en spanning: Doordat de focus volledig ligt op wat er nog niet goed is (aan jezelf, je werk of je omgeving), raak je angstig en gespannen. Je raakt verstrikt in routineuze taken en mist het overzicht.
De les van Saturnus in Maagd is juist om het perfectionisme los te laten, te accepteren dat imperfectie bij het leven hoort, en te leren vertrouwen in plaats van alles krampachtig te controleren
+3
Kortom, de zware invloed van Saturnus kan ervoor zorgen dat de perfectionistische aard van Maagd doorslaat, waardoor het overzicht (het bos) verdwijnt achter de details (de bomen).
Spinnst du oder was

twistenopdemaan

18 apr 2026, 15:42

AI-overzicht

+5
Een verlaging van de kredietwaardigheid betekent dat een kredietbeoordelaar (zoals Moody's of S&P) oordeelt dat een land of bedrijf financieel ongezonder is geworden. Het risico dat zij schulden niet kunnen terugbetalen stijgt, wat leidt tot hogere rentes op leningen. Dit wordt vaak gezien als een "wake-upcall" voor beleid.
HLN
HLN
+2
Wat betekent het concreet?
Hogere rente en schulden: Overheden of bedrijven moeten meer rente betalen om geld te lenen, wat de begroting zwaarder belast.
Minder vertrouwen: Het is een signaal aan beleggers dat het vertrouwen in de financiële stabiliteit afneemt.
Bezuinigingen: Voor overheden kan dit leiden tot noodzakelijke besparingen of verhoging van belastingen.
Welingelichte Kringen
Welingelichte Kringen
Synoniemen en gerelateerde termen:
Ratingverlaging
Downgrade (van de kredietrating)
Verslechtering van het kredietprofiel
Verhoogd financieel risico
Spaargids.be
Spaargids.be
+2
Voorbeelden van situaties:
Overheden: Ratingbureau Moody's verlaagt de score van de Belgische staatsschuld, zoals onlangs [12/04/2026 in de VRT] gemeld, vanwege een hardnekkig begrotingstekort en een stijgende schuldenlast.
Bedrijven: Een bedrijf mist betalingstermijnen of maakt structureel verlies, waardoor banken het risico op wanbetaling hoger inschatten.
Spinnst du oder was

Wil.

18 apr 2026, 19:47

Chatgpt geeft nu ook raad bij het bakken van vlaai.

Ik vermoed dat sommigen, zoals twistenopdemaan, er zeker wel wat aan zullen hebben. Om te beginnen post ik wat AI me aanraadt in huis te halen om een abrikozenvlaai te bakken:

Abrikozenvlaai (warmeluchtoven)
Voor een vlaaivorm van ± 28 cm
Ingrediënten
Voor het deeg
250 g bloem
35 g suiker
4 g zout
7 g droge gist (of 20 g verse)
125 ml lauwe melk
40 g zachte boter
1 ei
Voor de vulling
1 blik abrikozen op sap of 500 g verse abrikozen
2 el suiker (naar smaak)
1 el maïzena
eventueel beetje kaneel of vanille
Afwerking
1 ei losgeklopt
abrikozenconfituur voor glans

De werkwijze houd ik voor een volgende bijdrage.

Wil.

19 apr 2026, 11:44

Deepfake fraude is sterk aan het toenemen. Vorig jaar werd de fraude geraamd op 1,1 miljard dollar.

Het gaat zowel om beelden als om stemimitatie. 3 seconden (!) gesproken tekst volstaan om iemands stem voor 85% te kunnen nabootsen in een boodschap; dat heet Vishing (voice phishing).

Passant

19 apr 2026, 12:43

Chinese ‘mensrobots’ sneller in de halve marathon van Beijing dan wereldrecordhouder Oegandees Kiplimo .

De winnende robot, ontwikkeld door het Chinese smartphonemerk Honor, finishte in 50 minuten en 26 seconden, enkele minuten sneller dan het wereldrecord .
Op plaats twee en drie belandden twee andere robots van Honor.
Tientallen robots van het bedrijf snelden tijdens de wedstrijd menselijke deelnemers voorbij.
Vorig jaar nog deed de snelst lopende robot er nog 2 uur en 40 minuten over om te eindigen. Toen haalde het gros van de robots de finish van de halve marathon van Beijing niet eens.
De machines legden het parcours volledig autonoom af met dank aan de nieuwste techniek en een stevige scheut artificiële intelligentie.
Wat gaan we nog meemaken met die AI ?

Afbeelding