Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

06 mei 2026, 10:47

werewoef schreef:
05 mei 2026, 23:19
Wanneer gaan " ze " inzien en toegeven dat ons elektieke netwerk nog bijlange NIET klaar is voor al die zogenaamde ideale (sic ) toestanden .
"ze" doen er iets aan , bvb. met Ventilus ... :wink: Maar wat als al de glazenbol kijkers , die beweren dat het netwerk in de toekomst te klein zal zijn , ongelijk krijgen ? De economie kan in mekaar storten waardoor niemand nog een elektrieke auto , een warmtepomp , etc ... kan kopen. Als Oekraïne ons blijft uitzuigen zou dat wel eens het geval kunnen worden , ofwel door een oorlogje , ofwel doordat de EU de leningen niet meer kan terugbetalen.

Wil.

06 mei 2026, 13:16

Fred1950 schreef:
Als Oekraïne ons blijft uitzuigen zou dat wel eens het geval kunnen worden , ofwel door een oorlogje , ofwel doordat de EU de leningen niet meer kan terugbetalen.
Toch niet de slimste van de klas, hé?

Je begrijpt niet hoe en onder welke voorwaarden UA dat geld heeft gekregen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

06 mei 2026, 14:04

Wil. schreef:
06 mei 2026, 13:16
Fred1950 schreef:
Als Oekraïne ons blijft uitzuigen zou dat wel eens het geval kunnen worden , ofwel door een oorlogje , ofwel doordat de EU de leningen niet meer kan terugbetalen.
Toch niet de slimste van de klas, hé?

Je begrijpt niet hoe en onder welke voorwaarden UA dat geld heeft gekregen.
Ach kom zeg , UA kan/gaat dat geleende geld nooit aan de EU terugbetalen , en de EU moest dat zelf ook al gaan lenen .....

Wil.

06 mei 2026, 15:29

UA moet dat door de EU geleende geld slechts terugbetalen als RU (na een vredesverdrag) akkoord gaat om herstelbetalingen te doen.

Intussen blijft de jaarlijkse rente op die vele miljarden via belgië (wij innen dat geld) in Europa. Op termijn betaalt het Russisch geld de Europese lening helemaal terug.

Zal RU herstelbetalingen doen? Enkel als RU die oorlog verliest en in een overeenkomst daartoe gedwongen wordt (zoals Duitsland na WO1). Eerder onwaarschijnlijk dus en bijgevolg moet UA niets terugbetalen.

Fred1950

06 mei 2026, 17:53

Wil. schreef:
06 mei 2026, 15:29
....
Zal RU herstelbetalingen doen? Enkel als RU die oorlog verliest en in een overeenkomst daartoe gedwongen wordt (zoals Duitsland na WO1). Eerder onwaarschijnlijk dus en bijgevolg moet UA niets terugbetalen.
We hebben het toch beide over die 90 miljard , neem ik aan. Als UA niets terugbetaalt , dan betalen de Europese burgers dat , juist ? En dit alles omdat een nationalistiche extreem rechts kliek de Donbas en de Krim niet wil afstaan :roll: . De wapen-en drone makers in Polen en Tsjechië varen er uiteraard wel bij ....

Wil.

07 mei 2026, 00:47

Waarom staat Poetin de provincies Kursk, Belgorod en Voronesj niet af? Dat is toch een even onzinnige eis??

Een bezetter heeft niks te eisen. Die mag inpakken, wegwezen en de schade betalen.

Odulleke

Vandaag, 16:46

HLN heeft een test gedaan bij 4 automerken op wat het voordeligste is elektrisch, benzine of diesel.
Het gaat over vergelijkbare modellen per merk. De VW ID.3 met de Golf, de Renault Kangoo, de Opel Astra en de BMW ix3 - X3. Enkel de VW ID.3 was het voordeligste. Bij Renault de diesel versie en bij Opel en BMW de benzine versie. Vooral als je aangewezen bent op publieke laadpalen is de elektrische versie het duurste.

Wil.

Vandaag, 16:55

De kosten van de subsidies voor hernieuwbare energie (Renewables Obligation) zijn in het VK inmiddels opgelopen tot meer dan 100 miljard pond, zo blijkt uit recent gepubliceerde overheidsstatistieken.

De subsidiebetalingen worden jaarlijks verhoogd in lijn met de consumentenprijsindex (CPI), maar gerekend met de prijzen van 2025 is de rekening sinds 2010 gestegen tot 101,2 miljard pond (117 miljard euro).

Alleen al vorig jaar ontvingen producenten van hernieuwbare energie 7,7 miljard pond aan subsidies. Twee derde daarvan ging naar wind- en zonneparken, die volgens de overheid de goedkoopste vormen van energie zijn.