Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

22 mei 2026, 15:45

Fred1950 schreef:
22 mei 2026, 15:21
"Zoekt Poetin een uitweg nu Oekraïne meer successen boekt?"

Boekt objectief UA wel degelijk meer successen dan bvb. een jaar geleden ?
Oekraïne schakelt 23% van de olie-raffinagecapaciteit van Rusland uit.

In slechts twee maanden hebben UA drones acht Russische raffinaderijen uitgeschakeld. April kende een recordaantal aanvallen.

Zelensky: Rusland heeft dit jaar al minstens $7 miljard verloren. De economische ruggengraat van Poetins oorlog staat in brand.

Hier een overzichtje met de belangrijkste acties (niet alle) van de laatste anderhalve maand:

image.png
image.png (117.55 KiB) 65 keer bekeken

Nog vragen over de successen in de oorlog?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

22 mei 2026, 16:36

Wil. schreef:
22 mei 2026, 15:45

Nog vragen over de successen in de oorlog?
Vergelijk dit met al de "successen" die je al gepost hebt in 2023 , 2024 , 2025 , te beginnen met de Krim brug. En toen waren het meestal militaire doelwitten , nietwaar. Dat is nu wel anders. UA tracht op zijn eentje Rusland te wurgen , en dat zou hen wel eens zuur kunnen opbreken.

Wil.

22 mei 2026, 16:47

De eersten die het warm krijgen zijn de Russen. Sommige raffinaderijen branden een week aan een stuk.

Poetin weet dat dit niet ophoudt. Niet volgende week, niet volgende maand en ook niet volgend jaar. Integendeel: UA slaagt er keer op keer in om steeds verder gelegen doelen aan te pakken.

Olie en gas zijn de koe die Rusland van inkomsten moeten voorzien, maar de UA slopen die industrie dag na dag steeds meer.

Intussen stapelen de faillissementen zich op in RU en geraakt de bevolking steeds meer ontevreden. De overheid kan het personeel niet meer betalen. Wie is er eigenlijk nog tevreden met Poetin? Ik durf wedden dat er achter de schermen al wordt gekonkeld om hem op non-actief te zetten.

Wil.

Gisteren, 11:35

Rusland heeft de voorbije weken de regels versoepeld zodat mensen uit Transnistrië (een stuk van Moldavië) snel Russisch staatsburger kunnen worden. Daar zijn twee belangrijke redenen voor.

1. Zodra ze Russisch staatsburger zijn, vallen ze onder de Russische wetgeving, waardoor ze gedwongen worden zich bij het Russische leger aan te sluiten. Rusland heeft nieuwe soldaten nodig voor de oorlog.

2. Zodra de meeste mensen daar Russisch staatsburger zijn, kan Rusland in de toekomst beweren: "Dit gebied is van ons, omdat hier onze burgers wonen." Dat principe heeft Rusland en voordien de Sovjet Unie geregeld toegepast. De 'bemoeinissen' in de Krim en de 4 provincies die RU claimt, vinden hun oorsprong daar terug.

Moskou vertelt de wereld vaak dat het alleen geïnteresseerd is in de Donbas. Maar deze stap laat duidelijk zien dat de hebzucht van Rusland zich niet beperkt tot de Donbas; het wil nog verder gaan.

In Transnistrië zijn 1500 RU troepen gelegerd en ook is er een enorme hoeveelheid wapens aanwezig.

Ter herinnering: ook in de Baltische staten wonen veel Russisch sprekenden. Een groot deel van hen zijn vroeger 'geïmporteerd' vanuit het grote Rusland / S.U. zodat Poetin nu vindt dat het daar mag/moet ingrijpen indien nodig.

Fred1950

Gisteren, 12:53

Wil. schreef:
Gisteren, 11:35
....

Ter herinnering: ook in de Baltische staten wonen veel Russisch sprekenden. Een groot deel van hen zijn vroeger 'geïmporteerd' vanuit het grote Rusland / S.U. zodat Poetin nu vindt dat het daar mag/moet ingrijpen indien nodig.
Poetin kan ook voorstellen dat ze zich in het moederland hervestigen .... Peroonlijk zou ik aan de grens nieuwe dorpen ( met winkels en werkgelegenheid ) laten oprijzen ....