Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

29 mei 2026, 12:31

Ik weet hoe zwaar je weegt. Meer moet ik niet zeggen.

Je bijdragen in dit draadje zijn herhalingen van dezelfde foute boel.
Deze week kwam je nog voor de dag met de mythe dat de Britten Israël van wapens voorzagen in 1948. Dat is een leugen die in jouw links wereldje rondgaat.

Je spreekt heel de tijd over 'Palestijnen' terwijl die term pas in de late jaren 60 van vorige eeuw door de Sovjets is opgerakeld. De Romeinen gebruikten het woord als een scheldwoord.

Zuhair Muhsin, een voormalig leider van de militaire tak van de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO) en een hoge functionaris van de politieke partij Al-Saiqa, een Palestijnse Ba'athistische factie, zei in een interview met de Nederlandse krant Trouw in 1977 :
"Het Palestijnse volk bestaat niet."

De 'Palestijnen' zijn gecreëerd om politieke redenen. Meer is er niet.

Zoals je ziet: op blz. 102 heb ik die kwakkel al ontzenuwd. Maar je blijft rondjes draaien zonder ergens uit te komen.

Wil je nog verder gaan? Er staan nog een paar vragen open over die zgn. 'Palestijnen' : in die lange geschiedenis van de Palestijnen, zullen ze toch wel enkele bekende teksten geschreven hebben, zeker? Laat eens horen wat voor cultureel werk daar zoal is uit voortgekomen... Stilte.

Wat was hun hoofdstad tijdens die eeuwen dat 'de Palestijnen' daar hebben gewoond? Stilte.

Zo heb ik nog wel enkele 'inconvenient truths' voor je klaarliggen als je wil. Je hebt alleen praat voor de vaak. In je klasje scoor je daarmee wellicht. Bij de grote mensen zak je door het ijs.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

29 mei 2026, 15:15

Na de historische achtergronden van het ontstaan van de Palestijnse tragedie komt de vraag: hoe moet het verder.
Daarom deze bijdrage van N. Van Dam - voormalig Nederlands ambassadeur in het Midden-Oosten:

"De staat Israël is verantwoordelijk voor een eindeloze reeks oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen, al vanaf het begin van zijn oprichting in 1948. Ook in de aanloop naar de uitroeping van de staat Israël waren zionistische leiders al verantwoordelijk voor gruwelijke misdaden. Israël is dan ook gegrondvest op oorlogsmisdaden, etnische zuiveringen en andere soorten mensenrechtenschendingen.

Desondanks is Israël in 1949 toegelaten als volwaardig lid van de Verenigde Naties, met als uitgangspunt dat het de internationale status van Jeruzalem zou respecteren en dat het de terugkeer van de Palestijnse vluchtelingen zou accepteren, dan wel hen schadeloos stellen (zoals vastgelegd in VN-resoluties 181/1947 en 194/1948). Aan beide VN-resoluties heeft Israël zich echter in het geheel niet gehouden, net zoals het ook nadien talrijke VN-resoluties aan zijn laars heeft gelapt.

Mocht Israël ooit al bestaansrecht hebben gehad, dan is het de vraag of het dit zogenaamde bestaansrecht inmiddels niet al lang heeft verspeeld. Tijdens de oorlog in Gaza (2023-) is die vraag alleen nog maar prangender geworden. Daarnaast begaat Israël al vele jaren de ene na de andere oorlogsmisdaad op de bezette Westelijke Jordaanoever en in Oost-Jeruzalem. De Israëlische bombardementen door de jaren heen op Egypte, Irak, Iran, Jemen, Jordanië, Libanon, Soedan, Syrië en Tunesië laat ik hier gemakshalve buiten beschouwing; evenals het feit dat Israël met zijn duizenden liquidatie-operaties meer mensen in het buitenland heeft vermoord dan enig ander land sedert de Tweede Wereldoorlog.

Het Israëlische hoofd van Mossad, de Israëlische geheime dienst, heeft volgens Israëlische media in juli 2025 in de Verenigde Staten gelobbyd voor het verkrijgen van steun voor de ‘transfer’ (lees: etnische zuivering) van Palestijnen uit de Gazastrook en heeft de VS verzocht andere staten aan te moedigen om honderdduizenden Palestijnen in hun landen op te nemen.

Israëlische misdaden mogen echter niet worden beloond. Daarom kan deze zaak beter worden omgedraaid: de landen die Israël decennialang door dik en dun hebben gesteund zouden moeten worden aangemoedigd om de miljoenen zionistische Joden uit Israël in hun landen op te nemen, zodat de Palestijnen eindelijk naar huis kunnen. De Israëlische zionistische Joden kunnen immers gemakkelijk terecht in zo’n 75 staten waar zij blijkbaar bijzonder geliefd zijn: in de 50 deelstaten van de VS en in zo’n 25 staten van de Europese Unie. Deze landen zullen hun zionistische Joodse vrienden ongetwijfeld graag willen verwelkomen; dat zou je tenminste verwachten op basis van hun onvoorwaardelijke steun.

De landen van de Europese Unie zouden het schip nog kunnen keren als zij de nodige maatregelen treffen tegen Israël, waaronder sancties: zoals geen export van wapens naar Israël, geen import van goederen uit de door Israël bezette gebieden, opzegging van het EU-Israël Associatieakkoord, verbod op financiële transacties met Israël-gerelateerde banken, en geen toegang tot de landen van de Europese Unie voor Israëliërs die betrokken zijn geweest bij oorlogsmisdaden en mensrenrechtenschendingen, en vervolging van hen. Wie Israël wil behoeden voor zijn ondergang, dwingt het tot vrede."

Wil.

29 mei 2026, 17:21

Om de Nakba (de 'ramp' van 1948) te herdenken werd in NY opgeroepen om Israël te vernietigen en daarmee tegelijk ook het kapitalisme de nek om te draaien.

'lekker links' grijpt 'de Palestijnse strijd' aan om het einddoel te bereiken. 8)

image.png

frits1955

30 mei 2026, 08:35

"VN plaatst Isaël en Rusland op de "zwarte lijst" van seksueel geweld in conflicten."

Tot welke barbaarse diepten het "uitverkoren volk" weggezakt is moge blijken uit deze rapporten:

Palestijnse kinderen worden alsmaar vaker gemarteld, seksueel misbruikt en uitgehongerd in Israëlische militaire gevangenissen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van kinderrechtenorganisatie Save the Children. "Dit is een systematische schending van het internationale humanitaire recht en de mensenrechten."
Veel Palestijnse kinderen werden tijdens hun gevangenschap "vastgebonden, geblinddoekt, geslagen, geschopt en urenlang ondervraagd zonder aanwezigheid van advocaten of hun ouders", staat in het rapport te lezen.

Twee derde van de ondervraagde kinderen werd in een isoleercel opgesloten, gaande van 1 dag tot 45 dagen. Er zijn ook getuigenissen over kinderen op wie een hond is losgelaten en het spuiten van traangas in de cellen.

Meer dan de helft van de kinderen zegt dat ze seksueel geweld gezien of ervaren hebben. Save The Children vermoedt dat dat aantal hoger moet zijn, omdat kinderen wellicht schaamte hebben om over zulke ervaringen te vertellen.
Sommige kinderen werden aangeraakt of geslagen in hun kruis, seksueel geïntimideerd of gedwongen om naakt vernederende dingen te doen. Sommige kinderen zeggen dat er gedreigd werd met verkrachting. Advocaten die door Save the Children werden ondervraagd, stellen dat dat bij sommige kinderen ook is gebeurd.

Wil.

30 mei 2026, 10:33

Jong geleerd, oud gedaan.

image.png
image.png (267.32 KiB) 86 keer bekeken

De indoctrinatie begint al eerder: vanaf de kleuterschool wordt de jodenhaat erin gepompt en dat allemaal met het grote einddoel voor ogen: martelaar worden.

frits1955

01 jun 2026, 20:48

Uit rechtse hoek - ook hier - komt de bewering dat de bevolking van Gaza sinds 2023 is toegenomen en niet afgenomen. Dat is klinklare nonsens en wel voor deze redenen- hun cijfermateriaal dateert van voor 2023 en dus van voor de oorlog in Gaza. Maar ja, zo kennen we die rechtse trollen.

De bevolking van Gaza is sinds 7 oktober 2023 met ongeveer 254.000 mensen afgenomen — een daling van 10,6%. De bevolking van Gaza bedraagt nu 2,13 miljoen, wat het Palestijnse Centraal Bureau voor de Statistiek omschrijft als een ernstige demografische afname veroorzaakt door moorden, ontheemding en verslechterende leefomstandigheden.
Het totale aantal gedode Palestijnen is meer dan 72.000, waarvan 98% uit Gaza komt. Onder hen: 18.592 kinderen en ongeveer 12.400 vrouwen.
Maar het officiële dodental is slechts een deel van het verhaal. Onderzoekers van het Max Planck Instituut voor Demografisch Onderzoek schatten dat tegen oktober 2025 het aantal conflictgerelateerde doden in Gaza waarschijnlijk boven de 100.000 was uitgelopen- ondertussen kunnen er daar weer heel wat duizenden bijgeteld worden. De levensverwachting in Gaza daalde in 2024 met 47% vergeleken met wat het zonder de oorlog zou zijn geweest, wat neerkomt op het verlies van 36 jaar levensverwachting in één jaar.
De economie van Gaza kromp met 84% ten opzichte van 2023. De werkloosheid bereikte 78% in Gaza, waardoor ongeveer 650.000 mensen werkloos raakten.
94% van de gezondheidscentra en ziekenhuizen is beschadigd of vernietigd. Slechts enkele ziekenhuizen zijn nog in bedrijf — met zeer beperkte capaciteit. ( cijfers van het Max Planck instituut/ Palestijns Centrale Statistiekbureau (PCBS).

Wil.

01 jun 2026, 21:31

De economie van Gaza kromp met 84% ten opzichte van 2023. De werkloosheid bereikte 78% in Gaza, waardoor ongeveer 650.000 mensen werkloos raakten.
94% van de gezondheidscentra en ziekenhuizen is beschadigd of vernietigd. Slechts enkele ziekenhuizen zijn nog in bedrijf — met zeer beperkte capaciteit.
Dat is het gevolg; er moet dus ook een oorzaak zijn geweest ...

En dan te weten dat dit allemaal had kunnen voorkomen worden indien de jongens van Hamas met de handen in de nek naar buiten waren gekomen en zich hadden overgegeven.

Het zal het allemaal wel waard geweest zijn, zeker? :roll:

Wil.

01 jun 2026, 21:51

De meeste mensen in het Westen kunnen het denken van moslims niet vatten. Ze vervallen dan in denkbeelden die mijlenver staan van wat zich in de hoofden van de ware gelovigen afspeelt.
Ze denken vanuit een blank, eurocentrisch, humanistisch kader. Alsof de wereld zo móet geordend worden: fout natuurlijk.

De vrouw van een Hamasleider heeft 4 van haar zonen verloren en ook nog 5 kleinkinderen, maar ze is blij want ze zijn gestorven als martelaren.

image.png

frits1955

07 jun 2026, 22:30

"“Anders dan vaak wordt beweerd wou Adolf Hitler toen hij in 1933 aan de macht kwam de joden niet uitroeien, hij wou ze kwijt. Door discriminatie, vervolging, beroepsverboden, onteigening, racistische wetgeving… stelden hij en de zijnen alles in het werk om de joden uit Duitsland te verdrijven….In 1933 verlieten 37.000 van de in totaal 525.000 joden Duitsland. Tot 1937 volgden jaarlijks nog zo’n twintigduizend lotgenoten. Driehonderdduizend joden konden Duitsland verlaten voordat die emigratie op 22 oktober 1941 werd verboden”.

Daarbij kreeg Hitler de medewerking van de Zionistische wereldorganisatie (de stichters van het latere Israël). Daarvoor sloten beide partijen de Ha’Avara- (Transfert)akkoorden af waarbij Duitse joden, vooral de kapitaalkrachtigen naar het toenmalig Palestina mochten immigreren en hun kapitaal mee nemen. De zionisten mochten toen, als enige niet-nazipartij in Duitsland uniform dragen en immigratiekantoren oprichten.

Deze Duitse joden zullen de financiële elite vormen van de kolonisatie en zich vestigen in kolonies (nu Israëlische steden) als Natanya, Nahariya of de villawijk van Haifa. De toenmalige zionistische leider, daarna premier van Israël Ben Goerion formuleerde die samenwerking zo:

“Als men mij voor de keuze plaatst en zegt dat ik de (joodse) kinderen in Duitsland kan redden door hen naar Engeland te laten vertrekken, of dat ik maar de helft kan redden door hen naar Eretz Israel te laten komen, dan kies ik voor de tweede mogelijkheid” (de uitspraak dateert van net na Kristalnacht).

De extreem-rechtse, fascistische partij Irgun (nu de partij van Benjamin Netanyahu) stelde begin 1941(!) nog voor om samen aan de zijde van de nazi’s te vechten : “Das Deutsche Volk und das Völkisch-Nationale Hebräertum”. Je moet dus niet verwonderd zijn dat Netanyahu en zijn regering nu samenwerken met antisemitisch rechts. (Gie van den Berghe - historicus)