Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

Gisteren, 10:46

Wil. schreef:
Gisteren, 08:48
,,,,
Op dit moment hebben 19.000 werknemers in Rusland hun loon nog niet ontvangen. ....
Wat betekent 19,000 tegenover de miljoenen inwoners ? Het zou best kunnen dat er hier ook mensen rondlopen die maanden op hun loon moeten wachten omdat het bedrijf in moeilijke papieren zit.

De ECB heeft de rente verhoogt , dat zegt ook iets over de inflatie in de EU , nietwaar ....

voorn

Gisteren, 12:34

En hoe komt die inflatie er ?
Door die dwaze oorlogen die Rusland en Israel begonnen zijn.

Charlie Maru

Gisteren, 12:54

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

Gisteren, 13:04

door Charlie Maru » 3 minuten geleden

https://www.hln.be/buitenland/satelliet ... ~a2e389b7/
De opmerkingen van de premier naar aanleiding van zijn bezoek aan defensiebedrijf Stark in Swindon.
(Van:Kantoor van de premier, 10 Downing Street en de hooggeachte Sir Keir Starmer KCB KC MP
Gepubliceerd 5 juni 2026)

A very important summit where countries across the world come together. NATO of course, the single most effective military alliance the world has ever seen. And if you needed any reminder about the importance of this, it is our intelligence assessment, and the assessment of other countries in NATO, that there could be an attack by Russia or NATO as soon as 2030.

(Vertaling: Een zeer belangrijke topconferentie waar landen van over de hele wereld samenkomen. Uiteraard de NAVO, de meest effectieve militaire alliantie die de wereld ooit heeft gekend. En mocht u nog een herinnering nodig hebben aan het belang hiervan: onze inlichtingenrapportage, en die van andere NAVO-landen, wijst erop dat Rusland of de NAVO al in 2030 een aanval zou kunnen uitvoeren.)

https://www.gov.uk/government/speeches/ ... -june-2026

Hoe zou je zelf zijn, de Russen lezen ook mee.

Fred1950

Gisteren, 14:00

Charlie Maru schreef:
Gisteren, 12:54
Afbeelding

Poetin heeft dat al aangekondigd nadat Finland zich bij de NAVO aansloot. In Belarus worden er ook dergelijke installaties voor de lancering van zijn supersnelle raketten ( met kernwapens ) opgesteld.
Dicksy schreef:
....
Hoe zou je zelf zijn, de Russen lezen ook mee.
Het "Westen" denkt steeds in termen van een "preventieve aanval" ... :roll:

Wil.

Gisteren, 14:39

Fred1950 schreef:
Gisteren, 14:00
Het "Westen" denkt steeds in termen van een "preventieve aanval" ... :roll:
Heb je daarvan veel voorbeelden, Freddie?

Ik denk dan aan 24 feb. '22 toen westerse tanks de grens met Rusland binnenreden en Kursk begonnen te bombarderen.

Of ook: 2014 toen UA groene mannetjes zonder kentekens vanop de Krim naar Rusland stuurde om een stuk van Rusland preventief in te pikken.

Of nog: we herinneren ons ook augustus 2008 toen het westen met zijn tanks vanuit Geogië Rusland binnenviel en de Russen dwong om een andere leider te kiezen.

Dat is waarschijnlijk wat je in gedachten hebt, hé, vatnik?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

Gisteren, 14:51

Dicksy schreef:
A very important summit where countries across the world come together. NATO of course, the single most effective military alliance the world has ever seen. And if you needed any reminder about the importance of this, it is our intelligence assessment, and the assessment of other countries in NATO, that there could be an attack by Russia or NATO as soon as 2030.

Kan het een typfout zijn? Met het woord 'or' wordt de hele filosofie van de NATO op zijn kop gezet. Als er moest staan 'on' klopt alles.

Op de website van de BBC lees je hetzelfde fragment maar dan zo:

image.png

Fred1950

Gisteren, 15:31

Wil. schreef:
Gisteren, 14:51
Dicksy schreef:

Kan het een typfout zijn? Met het woord 'or' wordt de hele filosofie van de NATO op zijn kop gezet. Als er moest staan 'on' klopt alles.

Op de website van de BBC lees je hetzelfde fragment maar dan zo:

.....
Allemaal een gegronde reden om een preventieve oorlog op te starten. Dergelijke uitspraken werken indoctrinerend en zetten goedgelovigen aan tot dergelijke beslissingen. Zelensky is er perfect in geslaagd om dergelijk angstsyndroom in het Westen te creëren , en net daarom vind ik hem een bijzonder gevaarlijk individu ( Hitler en Goebbels konden er destijds nog iets van leren ).

Wil.

Gisteren, 19:17

Fred1950 schreef:
[Allemaal een gegronde reden om een preventieve oorlog op te starten. Dergelijke uitspraken werken indoctrinerend en zetten goedgelovigen aan tot dergelijke beslissingen. Zelensky is er perfect in geslaagd om dergelijk angstsyndroom in het Westen te creëren , en net daarom vind ik hem een bijzonder gevaarlijk individu ( Hitler en Goebbels konden er destijds nog iets van leren ).
Je kletst uit je nek dat het niet mooi is.
Als onderbouwde argumentatie is dit één van de domste die je ooit hebt geschreven (en dat wil al wat zeggen).

Fred1950

Gisteren, 19:55

Wil. schreef:
Gisteren, 19:17
Fred1950 schreef:
[Allemaal een gegronde reden om een preventieve oorlog op te starten. Dergelijke uitspraken werken indoctrinerend en zetten goedgelovigen aan tot dergelijke beslissingen. Zelensky is er perfect in geslaagd om dergelijk angstsyndroom in het Westen te creëren , en net daarom vind ik hem een bijzonder gevaarlijk individu ( Hitler en Goebbels konden er destijds nog iets van leren ).
Je kletst uit je nek dat het niet mooi is.
Als onderbouwde argumentatie is dit één van de domste die je ooit hebt geschreven (en dat wil al wat zeggen).
Jaja , ik weet dat jij , ofwel slachtoffer , ofwel initiator bent van "de angst voor de Russen" . Russen die NAVO landen gaan overrompelen , tenzij dat we ze vooraf met allerhande Zelenski-iaanse middelen en methodes kunnen kapot maken. . .

Wil.

Gisteren, 21:04

Angst voor Russen? Waarom zou iemand dat hebben?

• Augustus 2008 - Georgië
• 2014 Krim
• Februari 2022

:roll: :roll: :roll:

Dicksy

Gisteren, 21:44

Augustus 2008 - Georgië

Het officiële standpunt van Georgië was dat hun aanval in de nacht van 7 op 8 augustus 2008 wél een daad van directe zelfverdediging was. De Georgische president Micheil Saakasjvili gaf destijds drie hoofdargumenten om de plotselinge beschietingen en het offensief juridisch en militair te rechtvaardigen

1. Bescherming tegen beschietingen door separatisten.
2. Het stoppen van een "geheime Russische invasie"
3. Herstel van de constitutionele orde

Tagliavini-rapport van de Europese Unie (2009)

1.- Onvoldoende bewijs voor vroege invasie
2..- Geen recht op zelfverdediging tegen vredesmilitairen: Omdat een grootschalige Russische aanval voorafgaand aan de Georgische beschietingen niet kon worden bewezen, oordeelde het rapport dat de Georgische aanval op de stad en de Russische bases niet gerechtvaardigd was onder het internationaal recht. Er was volgens de EU-onderzoekers op dat specifieke moment geen sprake van een geldige situatie voor directe zelfverdediging tegen Rusland.

Samengevat: Georgië claimde dat ze schoten om een reeds begonnen Russische invasie te stuiten. Onafhankelijk internationaal onderzoek concludeerde echter dat die invasie op dat moment nog niet gaande was, waardoor de Georgische openingsaanval als onrechtmatig werd beoordeeld.

Eind september 2009 diende de Commissie het onderzoeksrapport van de IIFFMCG in bij de Raad van de EU, dat dezelfde dag nog online werd gepubliceerd. Het rapport, soms ook wel het Tagliavini-rapport genoemd, concludeerde dat Georgië waarschijnlijk het grootste deel van het gewapende conflict in augustus 2008 had uitgelokt, maar dat alle partijen die bij de oorlog betrokken waren – Rusland, Georgië en de twee afscheidingsregio's Abchazië en Zuid-Ossetië – verantwoordelijkheid dragen voor de escalatie en het uitbreken van het conflict. [ 9 ] De Commissie vond geen bewijs voor Georgië's bewering van een eerdere Russische invasie. Volgens de onderzoeksmissie hebben zowel Georgië als Rusland tijdens het conflict in strijd met het internationaal recht gehandeld. Het rapport, dat meer dan 1000 pagina's telt, behandelt de oorzaken, het verloop en de context van het conflict in detail, in overeenstemming met het mandaat. Met zijn gedetailleerde analyse van schendingen van het internationaal recht , het internationaal humanitair recht en de mensenrechten , heeft het onderzoeksrapport nieuwe normen gesteld op zeer actuele politieke en internationale juridische gebieden. Alle documenten die door de partijen voor het onderzoek waren verstrekt, werden in het rapport opgenomen. Met dit document slaagde ze erin het ongelooflijke voor elkaar te krijgen het conflict zo grondig te onderzoeken dat alle partijen het als basis voor een beroep op wat er gebeurd was, aanvaardden. [ 10 ]

https://de.wikipedia.org/wiki/Heidi_Tagliavini

Fred1950

Vandaag, 09:51

Doe geen moeite @Dicksy . Voor Wil-punt is de complexiteit van dergelijke conclicten veel te hoog gegrepen. :mrgreen:

Wil.

14 minuten geleden

Ook uit Wikipedia:

Na aanhoudende schermutselingen in Zuid-Ossetië gedurende 2008, begon de oorlog in augustus 2008. In de late avond van 7 augustus kondigde het Georgische Ministerie van Defensie aan de "constitutionele orde in Zuid-Ossetië te herstellen", nadat Zuid-Osseetse milities gedurende de dag en avond Georgische dorpen onder vuur hadden genomen en niet op een unilateraal Georgisch afgekondigd staakt-het-vuren in waren gegaan. Vlak voor middernacht werden Zuid-Osseetse stellingen aangevallen met artillerie. In de vroege uren van 8 augustus startte het Georgische grondoffensief bij Tschinvali, de hoofdstad van de regio.

Op 8 augustus verplaatste Rusland troepen over de grens en trok met tanks en artillerie naar Tschinvali. Na verovering van het gebied, trokken Russische troepen verder Georgië binnen, ook vanaf Abchazië, naar steden zoals Poti en Gori, en tot dichtbij Tbilisi..

Georgië is een soeverein land. Het had een belangrijk intern conflict met Zuid-Ossetië en met Abchazië (wie daarin gelijk had speelt geen rol). Het moest door de betrokkenen worden opgelost. Rusland was niet betrokken (net zo min als in UA)

Ik blijf wachten op een spatje bewijs dat Rusland niet is binnengevallen in Georgië. Of omgekeerd misschien, dat Georgië is binnengevallen in Rusland.