Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

15 aug 2026, 17:21

Er zijn er zelfs die beweren dat er nooit drones geweest zijn
Dus hebben we niks nodig.
Simplisten.
En ik denk dat er wel degelijk goedkopere middelen bestaan om ze te onderscheppen/

Charlie Maru

16 aug 2026, 08:20

Er is zo te zien nog altijd wat plaats op de Wildberries bingo kaart...... :roll:

Afbeelding

https://x.com/igorsushko/status/2088839 ... 89294?s=20
https://www.hln.be/buitenland/kijk-groo ... ~a595fb9b/

Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

16 aug 2026, 10:23

Gepast onderschrift bij dat bericht: Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

16 aug 2026, 21:12

13/08/2026

image.png
image.png (259.84 KiB) 629 keer bekeken

16/08/2026

image.png
image.png (184.68 KiB) 629 keer bekeken

Op drie dagen tijd. :roll:

Dicksy

Gisteren, 12:42

De VS hebben de helft van hun Tomahawk-voorraad opgebruikt, er zijn nog minder dan 800 Patriot-raketten over The Sunday Times

Enkele vaststellingen uit het artikel die de Sunday Times doet:

- De VS hebben de helft van hun Tomahawk-voorraad opgebruikt, er zijn nog minder dan 800 Patriot-raketten over.
- Er zijn momenteel minder dan 800 PAC-3's in de Amerikaanse voorraad.
-De productie van één raket duurt ongeveer twee jaar en kost circa 4 miljoen dollar.
- Veel geld werd uitgegeven aan dure militaire vliegtuigen, schepen en andere maar de aanleg van grotere munitievoorraden werd stiefmoederlijk behandeld.
enz,.....
Nu weet Zelensky direct waarom zijn Europese bondgenoten zo terughoudend zijn om hun Patriot-afweersystemen te geven. Zijn bondgenoten gaan zichzelf niet in hun blootje zetten voor als de Russen komen, en komen doen ze.
Zou de illusie van een Westerse overmacht (NAVO) dan toch doorprikt zijn?

Fred1950

Gisteren, 15:52

Dicksy schreef:
Gisteren, 12:42
De VS hebben de helft van hun Tomahawk-voorraad opgebruikt, er zijn nog minder dan 800 Patriot-raketten over The Sunday Times

Enkele vaststellingen uit het artikel die de Sunday Times doet:

- De VS hebben de helft van hun Tomahawk-voorraad opgebruikt, er zijn nog minder dan 800 Patriot-raketten over.
- Er zijn momenteel minder dan 800 PAC-3's in de Amerikaanse voorraad.
-De productie van één raket duurt ongeveer twee jaar en kost circa 4 miljoen dollar.
- Veel geld werd uitgegeven aan dure militaire vliegtuigen, schepen en andere maar de aanleg van grotere munitievoorraden werd stiefmoederlijk behandeld.
enz,.....
Nu weet Zelensky direct waarom zijn Europese bondgenoten zo terughoudend zijn om hun Patriot-afweersystemen te geven. Zijn bondgenoten gaan zichzelf niet in hun blootje zetten voor als de Russen komen, en komen doen ze.
Zou de illusie van een Westerse overmacht (NAVO) dan toch doorprikt zijn?
Als hij , Zelensky , zo'n straffe is die duizenden drones per jaar kan produceren , dan moet het toch zoete peperkoek zijn om zelf een Patriot raket te "ontwerpen" :twisted: :mrgreen: Dat hij eens aan ChatGPT en Google AI vraagt om zo'n ontwerp op papier te zetten. :lol:

Wil.

Gisteren, 19:56

UA heeft het voorbije weekend 2 Wildberries bestookt. Dat is tegenwoordig geen groot nieuws meer, maar dit is speciaal: die Wildberries waren gelegen binnen de defensiegordels rond Moskou.

Moskou heeft naar verluidt 4 defensiegordels met luchtafweergeschut. De drones zijn voorbij 2 van deze gordels geraakt. Dat zegt iets over de kwaliteit van de Oekraïense dronepiloten en natuurlijk ook over het gebrek aan kwaliteit van de RU luchtafweer.

Dicksy

Gisteren, 21:41

Exclusief: Oekraïne onthult zijn achilleshiel aan CNN nu de voorraad Patriot-raketten opraakt.

De in de VS geproduceerde Patriot-onderscheppingsraket staat centraal in een wereldwijd tekort aan leveringen , nu tientallen landen zich haasten om hun defensiesystemen te versterken. Het is een van de weinige wapens die ballistische raketten kan neerhalen, in een door de oorlog met Iran verscheurde Golf, en vooral hier in Oekraïne, dat geteisterd wordt door de bijna nachtelijke golf van aanvallen vanuit Moskou, waardoor juli de dodelijkste maand voor burgerslachtoffers werd sinds mei 2022.
https://edition.cnn.com/2026/08/17/euro ... n-dry-intl

Fred1950

Gisteren, 22:40

Dicksy schreef:
Gisteren, 21:41
Exclusief: Oekraïne onthult zijn achilleshiel aan CNN nu de voorraad Patriot-raketten opraakt.

....
Kom zeg , met al die "brains" in Oekraine is zo'n Patriot raket toch binnen een week na te bouwen ... :mrgreen: :twisted:

Afbeelding

https://en.missilery.info/missile/erint

( het strafste vanal is dat de site en info hierboven vanuit Russische hoek komt 8O )

Ook interessant om door te nemen :
What is Patriot missile system, why its supplies are down
https://www.dailysabah.com/business/def ... s-are-down

How much for that doggie ( https://www.youtube.com/watch?v=6rJo9yJxd5M ) ? Patriot ​PAC-3 interceptors are estimated at around $4 million to $5 million per missile.

Wil.

Gisteren, 23:12

( het strafste vanal is dat de site en info hierboven vanuit Russische hoek komt 8O )
Ik zou denken dat dit normaal is binnen het vatniknetwerk, toch?

Fred1950

Gisteren, 23:45

Is Ursulake en de rest van de EU kliek op congé ? Er komt helemaal geen reactie op Zelensky zijn smeekbede voor nieuwe raketjes ... :mrgreen:

Dicksy

Vandaag, 08:13

door Fred1950 » Gisteren, 23:45

Is Ursulake en de rest van de EU kliek op congé ? Er komt helemaal geen reactie op Zelensky zijn smeekbede voor nieuwe raketjes ... :mrgreen:

"Ursulake en de rest van de EU-kliek" zijn eindelijk tot het besef gekomen dat de toenmalige Britse minister van defensie Wallace profetische woorden sprak in 2023: Het Verenigd Koninkrijk is geen "Amazon"-achtige bezorgdienst voor wapens aan Oekraïne.
"Ik reed vorig jaar elf uur naar Kiev om een ​​lijst te krijgen waar ik tegen de Oekraïners zei: 'Ik ben geen Amazon.' " ( zei hij later in een interview)

Veel bondgenoten van Oekraïne zijn blijkbaar dat interview, en de woorden die hij sprak op NAVO-top in 2023, dan toch niet vergeten en zij gedragen er zich nu ook naar.

Fred1950

Vandaag, 10:25

Dicksy schreef:
Vandaag, 08:13
.....

Veel bondgenoten van Oekraïne zijn blijkbaar dat interview, en de woorden die hij sprak op NAVO-top in 2023, dan toch niet vergeten en zij gedragen er zich nu ook naar.
Ik denk ook dat UA nu met een bijzonder scheef oog wordt bekeken sinds dat ze volop Wildberries en raffinaderijen aan het bombarderen zijn, Het zou ethisch niet te verantwoorden zijn om een regime met dergelijke praktijken te steunen. Bart De Wever wil nog steeds overeenkomen "as usual" met de Russen na een vredesverdrag :D , en dat zou moeilijk worden als Europa meehelpt om van Rusland een derdewereldland te maken.

Dicksy

Vandaag, 10:36

De eindeloze mythe van een dreigende Oekraïense 'doorbraak'.
Al jaren gebruiken haviken optimistische analyses van Kievs militaire opmars om echte onderhandelingen af ​​te wijzen.

Het artikel besluit met:

Het is een terugkerend patroon: een combinatie van wensdenken en misinformatie is net genoeg om het idee van een militaire overwinning levend te houden, waardoor de kans op pijnlijke maar noodzakelijke onderhandelingen wordt ondermijnd en de situatie uiteindelijk steeds erger wordt voor Oekraïne en zijn bevolking.
De grote menselijke, economische en sociale kosten voor Oekraïne van de voortdurende oorlog blijven ondertussen grotendeels onzichtbaar voor het westerse publiek, dat in plaats daarvan steeds opnieuw wordt gevoed met krantenkoppen en retoriek die hen verzekeren dat de overwinning nabij is.

Het is begrijpelijk dat Oekraïne-aanhangers de fantasie van een militaire doorbraak niet willen loslaten. Oekraïne is immers het slachtoffer, en het voelt inherent onrechtvaardig dat de agressorstaat ongestraft zou blijven of zelfs iets zou winnen bij een flagrant illegale en immorele daad.

Maar dit fantasierijke denken heeft Oekraïne, op z'n zachtst gezegd, telkens weer weinig opgeleverd. Het is onduidelijk of beide partijen op dit moment klaar zijn voor serieuze vredesbesprekingen. Maar wanneer die kans zich opnieuw voordoet, mogen we ons niet laten afleiden door wéér een mediacampagne die een of andere bizarre truc belooft om Rusland te verslaan

https://responsiblestatecraft.org/is-uk ... g-the-war/

Wil.

Vandaag, 10:50

Fred schreef:
sinds dat ze volop Wildberries en raffinaderijen aan het bombarderen zijn, Het zou ethisch niet te verantwoorden zijn om een regime met dergelijke praktijken te steunen.

Dicksy citeerde:
Oekraïne is immers het slachtoffer, en het voelt inherent onrechtvaardig dat de agressorstaat ongestraft zou blijven of zelfs iets zou winnen bij een flagrant illegale en immorele daad.

De kwadratuur van de cirkel :lol: