Bluft Xi Jinping ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

16 apr 2026, 16:56

En de Chinezen blijven maar verbazen :

China's HH-200 commercial unmanned cargo aircraft system completes maiden flight
https://en.gmw.cn/2026-04/16/content_38711487.htm

China heeft nu ook een akkoord met Rusland om hun energietekort aan te vullen.

Chinese economie groeit ondanks conflict in Midden-Oosten sterker dan verwacht
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... n-verwacht

Wil.

29 aug 2026, 09:41

Dit is wat China deze eeuw te wachten staat.
Vanaf ± 2045 zal een steeds smaller wordende basis de zware top moeten dragen.

image.png
image.png (170.76 KiB) 319 keer bekeken
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

29 aug 2026, 10:20

Wil. schreef:
29 aug 2026, 09:41
Dit is wat China deze eeuw te wachten staat.
Vanaf ± 2045 zal een steeds smaller wordende basis de zware top moeten dragen.

....
Daarom zetten ze zich volledig in om humanoide robots het werk te laten doen.

Wil.

29 aug 2026, 11:12

Wanneer de totale bevolking krimpt en vergrijst, dan wordt er minder geconsumeerd. Consumeren robots ook? Voor zover ik weet niet. Dat betekent ook minder belastinginkomsten voor de overheid terwijl die meer geld moet uitgeven aan pensioenen en gezondheidszorg.

Robots zullen ook de jobs innemen van jonge werknemers →→ meer jeugdwerkloosheid, dus meer uitgaven voor de overheid.

Problemen.

Fred1950

29 aug 2026, 16:03

Wil. schreef:
29 aug 2026, 11:12
Wanneer de totale bevolking krimpt en vergrijst, dan wordt er minder geconsumeerd. Consumeren robots ook? Voor zover ik weet niet. Dat betekent ook minder belastinginkomsten voor de overheid terwijl die meer geld moet uitgeven aan pensioenen en gezondheidszorg.

Robots zullen ook de jobs innemen van jonge werknemers →→ meer jeugdwerkloosheid, dus meer uitgaven voor de overheid.

Problemen.
Ik denk dat ze voor al wat je opsomt nu al een oplossing hebben. Zo dom zijn ze ook weeral niet.

Wil.

29 aug 2026, 19:54

Jij denkt dat. Waarop is dat denken gebaseerd?

Voorbeeld uit het verleden van China:

"De Grote Sprong Voorwaarts" :Mao probeerde van China in no time een industriële samenleving te maken. Landbouw werd gecollectiviseerd, boeren werden in communes ondergebracht enz.

Het uiteindelijk gevolg was een enorme hongersnood en tientallen miljoenen doden.

"Zo dom zijn ze ook weeral niet"

Fred1950

30 aug 2026, 09:52

Wil. schreef:
29 aug 2026, 19:54
Jij denkt dat. Waarop is dat denken gebaseerd?

.....
Op wat ze tegenwoordig allemaal presteren .... en met welke snelheid ze dat doen.

Wil.

30 aug 2026, 11:05

Nog een voorbeeld van een verkeerde aanpak: de éénkindpolitiek

Die regel werkte op korte termijn want de bevolkingsgroei werd sterk afgeremd. Maar daarvoor betaalde het land een enorme demografische prijs die in de grafische voorstelling hogerop tot uiting komt:

- minder jongeren
- minder toekomstige werknemers
- snelle vergrijzing
- een krimpende beroepsbevolking
- een steeds grotere groep ouderen die door relatief weinig werkenden moet worden ondersteund

Ondertussen is de slinger naar de andere kant doorgeslagen: ze proberen nu geboorten te stimuleren. Maar dat gaat niet zomaar snel-snel. Een kleine die vandaag wordt geboren, komt pas over ongeveer twintig jaar op de arbeidsmarkt.

Als je beseft dat China's oude groeimodel juist gebaseerd was op een enorme hoeveelheid goedkope arbeidskrachten, dan zou je moeten inzien hoe dom die veel te lang volgehouden éénkindpolitiek wel was.

De Wereldbank noemt de vergrijzing in China en de krimpende beroepsbevolking vandaag expliciet als belangrijke structurele problemen.

"Zo dom zijn nu ook weeral niet"

Wil.

30 aug 2026, 11:13

Nog eentje? De spooksteden in China. Kangbashi is een nieuw gebouwde stad, bedoeld voor miljoenen mensen en er wonen daar een paar duizend Chinezen.

Naar 't schijnt ergeren de Chinezen die er wonen zich aan de rode lichten. Ze moeten blijven staan en er is geen enkele auto of fietser uit de andere richting die oversteekt :wink:

"Zo dom zijn ze nu ook weeral niet."

Fred1950

30 aug 2026, 11:16

Wil. schreef:
....
Die is teruggeschroefd. Het tekort aan arbeidskrachten zal door robots opgevangen worden. Het aantal hooggeschoolden stijgt ook nog steeds , en dat zijn geen mensen voor de "goedkope arbeidsmarkt" , dus ....

Ah ja , ik erger me ook aan een rood verkeerslicht wanneer er geen auto te zien is. :lol: Ik ben nochtans geen Chinees.

Wil.

30 aug 2026, 11:24

Fred1950 schreef:
30 aug 2026, 11:16
Wil. schreef:
....
Die is teruggeschroefd. Het tekort aan arbeidskrachten zal door robots opgevangen worden. Het aantal hooggeschoolden stijgt ook nog steeds , en dat zijn geen mensen voor de "goedkope arbeidsmarkt" , dus ....
Ik gaf je drie voorbeelden van stommiteiten die de Chinese dictatuur heeft uitgevoerd.
We zijn vertrokken van deze stelling:

Jij komt nu met de oplossing dat robots het tekort aan arbeidskrachten zullen opvangen.
Ik denk dat de redenering nu 'full circle' is gegaan.

Fred1950

30 aug 2026, 11:27

Ge blijft blijkbaar in het verleden leven. Zie je dan niet wat er vandaag in China aan het gebeuren is ? Het gaat allemaal heel snel , en daarom schreef ik dat ze al hun problemen op de korste keren zullen oplossen. . En inderdaad "Zo dom zijn ze nu ook weeral niet." :D

Wil.

30 aug 2026, 11:30

't Is moeilijk om al voorbeelden uit de toekomst te geven.

Het bouwen van een miljoenenstad waar 'geen mens woont' is iets van 10 - 20 jaar geleden. Het zijn dezelfde leiders die nu weer in eigen voet gaan schieten.

't Is niet omdat ze goede batterijen kunnen maken, dat hun sociologische keuzes juist zijn. Integendeel, zo blijkt.

"Wie de fouten uit de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen"

Fred1950

30 aug 2026, 12:02

Wil. schreef:
.....
De Chinezen kennen de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt.

Wil.

30 aug 2026, 14:11

Fred1950 schreef:
30 aug 2026, 12:02
Wil. schreef:
.....
De Chinezen kennen de fouten die ze in het verleden hebben gemaakt.
Jouw adoratie voor autocratische en dictatoriale regimes, kun je moeilijk verbergen.