DEMIR en de uren les

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

08 sep 2026, 16:33

Daar ga jij ongetwijfeld een antwoord kunnen op geven - ik ben geen wetenschapper.

Wil.

08 sep 2026, 16:41

frits1955 schreef:
08 sep 2026, 14:48

- 1op 3 van de Vlaamse 15-jarigen haalt het basisniveau niet voor leesvaardigheid ; in het beroepsonderwijs loopt dat zelfs op tot 75% van de leerlingen.
Hoofdoorzaken zijn de totale ontlezing van een hele generatie - wie niet leest kan geen zinnen vormen en heeft geen woordenschat om zijn meningen/gevoelens ... te uiten.
Daar ben ik het niet echt mee eens: een bekend geval van iemand die heel zwaar dyslexis was, is Mohamed Ali, maar die man kon verduiveld goed redeneren en kon zijn ideeën ook mondeling goed overbrengen.

Ook Socrates heeft zelf nooit een tekst geschreven maar zijn mondelinge dialogen en debatten zijn vermaard.

Maar lezen helpt de grote meerderheid van schoolkinderen om hun woordenschat uit te breiden.
Dat alles is nog veel erger bij mensen wier thuistaal een andere taal is dan Nederlands.
Zeer juist. Ik zou wel eens willen weten welk percentage van de onderzochte populatie thuis hoofdzakelijk een andere taal dan Nederlands spreekt.
En dan zou ik ook willen weten in welke mate dat percentage doorheen de tijd - pakweg 30 jaar - gestegen is. Volgens het belgische bureau voor statistiek (Statbel) zijn er de laatste 30 jaar netto 1,5 miljoen mensen naar dit land geïmmigreerd. Een deel van de verklaring vind je daar.

Ten derde: het peil van de leerkrachten moet omhoog. Dat is een opdracht voor de mensen die les geven in de opleidingen die voorbereiden op het onderwijs.
Het tegenargument dat men wel eens hoort: 'Ja, maar tegenwoordig kiezen de beste leerlingen niet meer voor een leerkrachtenopleiding.' En ook: 'We hebben nu al een tekort aan leerkrachten'.

Het niveau zal er echter niet op vooruit gaan als men de studenten er bij wijze van spreken zomaar doorlaat. In deze tijden van informatisering moet het dan mogelijk zijn om mensen die afstuderen met gemiddeld 50% als eindresultaat, ook minder te verlonen wanneer ze in het onderwijs beginnen werken en die regel geldt minstens voor 5 jaar (of 10 jaar). Wie meer dan 75% op het eindexamen scoort en 75% op de beoordeling van de gegeven proeflessen haalt, krijgt alvast een kleine bonus.
Dat is dan minstens al een kleine financiële prikkel die iets kan bijdragen aan het lamentabele niveau van sommige lesgevers.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

08 sep 2026, 17:02

Men moet er voor waken om die Pisatesten niet heilig te gaan verklaren. Aan de eerste testreeks namen een 30-tal landen deel- waaronder Vlaanderen. Nu zijn er dat meer dan 90...Uitblinken in een groep van 30 is een stuk makkelijker dan in een groep van 90.
Verder blijkt de motivatie van veel jongeren om zich in te zetten voor die Pisatesten nogal aan de lage kant te liggen want ze kunnen er geen punten mee verdienen. Hoe relevant zijn die resultaten dan nog...

Fred1950

08 sep 2026, 17:02

frits1955 schreef:
08 sep 2026, 16:33
Daar ga jij ongetwijfeld een antwoord kunnen op geven - ik ben geen wetenschapper.
Ik denk dat ik de oorzaken ervan ken , maar dat is dan helemaal niet objectief. Ik zie alleen maar een aantal verschillen in gedrag tussen de huidige jongeren en het gedrag van jongeren "in mijne tijd".

Weet je , ikzelf ben nooit bijgestaan bij eender welke schoolse activiteit zoals bij huiswerk maken enz..... Ouders hielpen hierbij nooit .... In mijne tijd waren er amper prikkels die ons konden afleiden , dus geen piepende smartphones , geen storende geluiden , enz... Blijkbaar is er nu veel minder zelfdiscipline. De oude generatie wist wanneer er gestudeerd en wanneer er gespeeld mocht worden.
Rest dan nog de motivatie. In onze tijd bestond er een "gezonde" wedijver tussen de leerlingen om de beste resultaten op school te halen ( vergelijkbaar met sport ) . Nu blijkt die naijver vooral "ongezond" niet bij de leerlingen te bestaan , maar wel bij de ouders.

Last but not least : de kinderen van toen leefden en aten vooral gezonder. "In mijnr tijd" liepen er amper obese kinderen rond. Een gezonde geest in een gezond lichaam , dat is een voorwaarde voor goede schoolresultaten - en dus voor de "drang" om kennis te verwerven. .Het "weten" en "kunnen" lijkt precies voor de jongeren niet meer nodig , iedereen wil blijkbaar alleen maar "chillen" als ouwe pekes. Misschien komt dit omdat ze overladen worden met allerhande nutteloze informatie die hen psychisch overbelast.

Wil.

08 sep 2026, 18:47

De top-5 van de landen uit de PISA-test:

1. Singapore
2. China
3. Macao
4. Taiwan
5. Zuid-Korea

Voor mij is het zo klaar als een klontje: het heeft te maken met hun ogen.
Zodra hun aandacht ook maar even verslapt, zijn die ogen toe. Ze zijn dus verplicht altijd op te letten in de school.

Afbeelding

Fred1950

08 sep 2026, 21:08

:lol:

Het heeft te maken met zelfcontrole ( zelfbeheersing ) , motivatie en vooral met de manier waarop er "ouderwets" onderwezen wordt.

Wil.

08 sep 2026, 21:28

Klopt niet helemaal; wel gedeeltelijk.

Aziatische studenten die in de VS geboren zijn en daar de middelbare school afwerken, halen over het algemeen betere cijfers dan studenten uit andere groepen van de bevolking.
Dit heeft ertoe geleid dat bekende univs zoals Harvard omgekeerde discriminatie toepasten.

Statistische analyses lieten zien dat Aziatische studenten gemiddeld significant hogere testscores (zoals de SAT test) en schoolcijfers moesten behalen dan studenten van andere etnische achtergronden om te worden toegelaten.

Harvard verdedigde zich met deze argumentatie: het meewegen van ras via affirmative action (positieve discriminatie) was volgens hen noodzakelijk om een diverse studentenpopulatie te creëren, wat het onderwijs voor iedereen ten goede zou komen.

Omdat Aziatische studenten relatief al sterk oververtegenwoordigd waren op basis van hun aandeel in de totale Amerikaanse bevolking, leidde dit beleid er in de praktijk toe dat hoogbegaafde Aziaten vaker werden afgewezen.

Voor Harvard was het blijkbaar belangrijker om een diverse studentengroep te hebben, dan om topwetenschappers op te leiden.

Ik denk dat onze middelbareschoolleerlingen later een goede kans maken om in Harvard ingeschreven te kunnen worden: de studentengroep zal er lekker divers door worden.

werewoef

08 sep 2026, 22:38

"In mijne tijd " (sic ) waart ge verplicht om boeken te lezen en ge kreeg daarover ook een examen . Foeffelen bestond dus niet . Dat waren door den band boeken van Ernest Claes, Felix Timmermans, Marnix Gijsen , Multatuli enz . Eigenlijk is het allemaal begonnen met het lezen van stripverhalen . Een goed boek bevordert je verbeeldings en inlevings vermogen . Als ik bv een boek lees van Stephen King, dan verdwijnt de omgeving rondom mij . Ook is een boek dikwijls veel beter als de film .

werewoef
AMEN en AUM

voorn

08 sep 2026, 23:49

Mijn kleinderen hebben altijd jeugdboeken gelezen
Maar het robleem bij Demir zit niet in lezen; dat zijn maar woorden
Maar begrijpend lezen dat is iets anders mischien daar wat meer op toeleggen

Ik ben een redelijke schaker geweest 1865 elo pt ik vernam in die tijd ;da in Rusland verplicht ws als onderdeel van wiskundig denken ;valt me op bij een vriend en mijn kleinzoon beiden krakken in hogere wikunde

Fred1950

Gisteren, 08:51

Wil. schreef:

Aziatische studenten die in de VS geboren zijn en daar de middelbare school afwerken, halen over het algemeen betere cijfers dan studenten uit andere groepen van de bevolking.
...
Je hebt een lijstje getoond van landen , niet van bevolkingsgroepen ( wat jjj "ras" noemt zoals men dat bij honden doet ). Als er al verschillen zijn in de VS zal dat te maken hebben met de opvoeding die de specifieke groep krijgt , en inderdaad van hoe ze in de VS maatschappij functioneren. In de VS wordt er niet "ouderwets" onderwezen , er heerst daar amper discipline onder de leerlingen/studenten .... Ik durf zelfs te beweren dat het gedrag in onze scholen uit de VS is overgewaaid.
voorn schreef:
08 sep 2026, 23:49
Mijn kleinderen hebben altijd jeugdboeken gelezen
Maar het robleem bij Demir zit niet in lezen; dat zijn maar woorden
Maar begrijpend lezen dat is iets anders mischien daar wat meer op toeleggen
...
Ik hoorde gisteren een leraar wiskunde op de radio een anekdote vertellen. Hij wou een vraagstuk stellen met als begin "er staan twee personen op de andere oever ... " Iemand stak zijn vinger op en vroeg "mijnheer , wat is een oever ?" Ga daarmee naar de Noordpool :lol:

Wil.

Gisteren, 09:44

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

...

Je hebt een lijstje getoond van landen , niet van bevolkingsgroepen ( wat jjj "ras" noemt zoals men dat bij honden doet ). Als er al verschillen zijn in de VS zal dat te maken hebben met de opvoeding die de specifieke groep krijgt , en inderdaad van hoe ze in de VS maatschappij functioneren.
Ik heb het woord 'ras' niet gebruikt. Ik heb de argumentatie van Harvard aangehaald en zij gebruiken de term 'ras'.

Anderzijds heb jij het over 'die specifieke groep' . Wat/Wie bedoel je daarmee? Op welke wijze herkennen we 'die specifieke groep'? Welke kenmerken vertonen de leden ervan?

Fred1950

Gisteren, 09:53

Wil. schreef:
.....
Ik heb het woord 'ras' niet gebruikt. ....
Jawel : het meewegen van ras via affirmative action (positieve discriminatie) . Dit zijn jouw woorden , niet die van een VS universiteit.

Wil.

Gisteren, 10:19

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
.....
Jawel : het meewegen van ras via affirmative action (positieve discriminatie) . Dit zijn jouw woorden , niet die van een VS universiteit.
Voorn lijkt gelijk te krijgen: begrijpend lezen is belangrijker dan alleen maar woorden herkennen.

Ofwel ben jij een voorbeeld van wat Voorn zegt, ofwel ben je te kwader trouw.
Je hebt nl. de zin die je aanhaalt slechts gedeeltelijk overgenomen. Ik had dit geschreven:
Harvard verdedigde zich met deze argumentatie: het meewegen van ras via affirmative action (positieve discriminatie) was volgens hen noodzakelijk om een diverse studentenpopulatie te creëren (...)
Je hebt met opzet het eerste stuk weggelaten: "Harvard verdedigde zich met deze argumentatie: "

Het besluit is duidelijk: ik heb het woord 'ras' niet gebruikt; wel geciteerd.

Punt twee: leg eens uit wat je eigenlijk bedoelt met 'die specifieke groep' (zie mijn vorige posting). Ik ben benieuwd.

Charlie Maru

Gisteren, 10:25

Fred1950 schreef:
Je hebt een lijstje getoond van landen , niet van bevolkingsgroepen ( wat jjj "ras" noemt zoals men dat bij honden doet ).
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
.....
Tja Fred......wat is eigenlijk het probleem.....?

Afbeelding

Anderzijds.....als het voor u echt op woordjes aankomt.....zowel "mensen" als "honden" zijn zoogdieren........nietwaar ?
Alsook waar zou in godsnaam het woordje "racisme" uit voortkomen :?:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

Gisteren, 10:32

Men wijt de beperkte tijd dat kinderen nog hun aandacht op één onderwerp kunnen richten - de aandachtsboog - aan het veelvuldig gebruik van de smartphone en van andere 'snelle media' waarbij men slechts een beperkt aantal karakters hoeft te lezen omdat het medium (zoals X en Snapchat) dat nu eenmaal niet toelaat.

Als dat waar zou zijn, dan zouden de leerlingen in Singapore ook het slachtoffer moeten zijn van die nieuwe cultuur. Het gebruik van smartphones ligt in Singapore nl. nog hoger dan in Vlaanderen. Ik denk dat ook in Taiwan en in Zuid-Korea die trend aanwezig is.

Uit de lokale krant, The Straits Times:
Nearly half of Singaporean youth between the ages of 15 and 21 have “problematic smartphone use”, according to new research

En toch staat Singapore helemaal aan de top in de PISA-scores.