Specifieke vragen over Wetenschap
-
kotje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Ik kan je redenering volgen stephaan en ben ermee akkoord. Ik denk dat de tweede er 10 minuten langer overdoet. Toch eigenaardig als ge rechtop, rechtaan redeneert.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?
ASUS 3gigabyte Win7
-
HOE KAN EEN ZANDER(ES) EEN OVER 'T ALGEMEEN KRISTALLEN GLAS DOEN KAPOT SPRINGEN MET ZIJN(HAAR) STEM?
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Als een zangeres (met haar korte stembandjes) een zuivere en hoge noot kan produceren waarvan de frequentie gelijk is aan de eigenfrequentie van het (dunne) kristalglas, zal het kristal in resonantie gaan meetrillen tot het zichzelf stuk trilt.
-
Zeer juist stephaan.
Ieder voorwerp heeft eigenfrequenties(veelvoud van de grondeigenfrequentie)
Men kan de eigenfrequentie vergelijken met een schommel, als men op het juiste moment stootjes geeft dan wordt de uitwijking van de schommel steeds groter.
Ieder voorwerp heeft eigenfrequenties(veelvoud van de grondeigenfrequentie)
Men kan de eigenfrequentie vergelijken met een schommel, als men op het juiste moment stootjes geeft dan wordt de uitwijking van de schommel steeds groter.
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
Vogels zetten in de winter als, als ze stil zitten, hun veren wijd uit. Waarom helpt dit om hun lichaamswarmte te behouden?
Laatst gewijzigd door kotje op 12 mei 2006, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
Men houdt twee A4 bladeren met een opening van enkele cm verticaal voor zijn mond(houdt ze van boven vast). Men blaast ertussen. Wat gebeurt er? Verklaar.
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
Stephaan - Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Beste kotje. Deze vraag lijkt toch een beetje teveel op wat je vroeg op 3mei 6:57u ( je staat wel veel vroeger op dan ikzelf hoor)
Mijn onmenselijk antwoord van die dag op 11:19u en het gewone-taal antwoord van jezelf van 12:50u telt nog altijd hoor.
Wet van Bernouilli!!
Mijn onmenselijk antwoord van die dag op 11:19u en het gewone-taal antwoord van jezelf van 12:50u telt nog altijd hoor.
Wet van Bernouilli!!
-
Juist stephaan, maar het was juist om het effect waar te nemen dat de 2 bladeren naar mekaar toekomen, wat de meesten toch niet verwachten.
Tussen haakjes ik ben een ochtend mens en terwijl de badkamer bezet is door...
Tussen haakjes ik ben een ochtend mens en terwijl de badkamer bezet is door...
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Vermits wiskunde hier ook toegelaten is.
1. Zet twee punten willekeurig op een blad (bijvoorbeeld A4 formaat).
Zoek het middenpunt op de rechte tussen de twee punten, en dit enkel en alleen maar via het gebruik van een passer.
Hoeveel passer bewegingen zijn er nodig om dat punt te vinden?
Dit vraagstuk dateert van 1967, en komt van de Berkeley Universiteit van California. In die tijd kon ik het oplossen, nu weet ik niet meer hoe het op te lossen, maar ken wel het aantal bewegingen met de passer.
2. Men zet een geit op een circelvormig eiland. De geit is vastgebonden via een koord aan een paal in het midden van het eiland. De geit kan het gras van het ganse eiland opeten, indien de koord gelijk is aan de straal van de circel.
-> Maak nu de geit vast aan een paal die aan de rand van het eiland staat. Hoe lang moet de koord zijn tussen de geit en de paal zodat de geit de helft van het gras van het eiland kan opeten.
Dit vraagstuk is niet oplosbaar met de wiskunde gedoceerd in de humaniora van de jaren 60 in de vorige eeuw, en ook niet met de wiskunde die men toen ex-cathedra doceerde aan de universiteit. Ik ken wel het antwoord in cijfers, maar niet meer de hoe van de oplossing.
1. Zet twee punten willekeurig op een blad (bijvoorbeeld A4 formaat).
Zoek het middenpunt op de rechte tussen de twee punten, en dit enkel en alleen maar via het gebruik van een passer.
Hoeveel passer bewegingen zijn er nodig om dat punt te vinden?
Dit vraagstuk dateert van 1967, en komt van de Berkeley Universiteit van California. In die tijd kon ik het oplossen, nu weet ik niet meer hoe het op te lossen, maar ken wel het aantal bewegingen met de passer.
2. Men zet een geit op een circelvormig eiland. De geit is vastgebonden via een koord aan een paal in het midden van het eiland. De geit kan het gras van het ganse eiland opeten, indien de koord gelijk is aan de straal van de circel.
-> Maak nu de geit vast aan een paal die aan de rand van het eiland staat. Hoe lang moet de koord zijn tussen de geit en de paal zodat de geit de helft van het gras van het eiland kan opeten.
Dit vraagstuk is niet oplosbaar met de wiskunde gedoceerd in de humaniora van de jaren 60 in de vorige eeuw, en ook niet met de wiskunde die men toen ex-cathedra doceerde aan de universiteit. Ik ken wel het antwoord in cijfers, maar niet meer de hoe van de oplossing.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
Beste pastoor,
1. Ik ken alleen de volgende manier: zet je passer in eerste punt met opening groter dan helft lijnstuk trek boogje langs weerszijden lijnstuk. Zet passer in ander punt met zelfde opening en trek twee boogjes die de andere boogjes snijden, als we nu die twee punten verbinden dan gaat dit lijnstuk door midden oorspronkelijke lijnstuk. Maar ik denk dat iedereen deze methode kent. Alleen met de passer daar heb ik nooit van gehoord en zie ik niet zitten.
2. Ik denk dat dit probleem moet opgelost worden met integraal rekenen en dan zullen we dit hoogstwaarschijnlijk niet exact maar slechts benaderend kunnen oplossen. Maar ik geef eerlijk toe de integraalrekening zit ver bij mij.
Men kan de uitkomst echter goed benaderen. Als R de straal is van het eiland dan ligt de gevraagde afstand,na even nadenken, tussen R en R.vkw(2) als we het gemiddelde van die twee nemen krijgen we al een benadering, die we nog verder kunnen verfijnen.
Spijtig , maar dit is al wat ik kan.
1. Ik ken alleen de volgende manier: zet je passer in eerste punt met opening groter dan helft lijnstuk trek boogje langs weerszijden lijnstuk. Zet passer in ander punt met zelfde opening en trek twee boogjes die de andere boogjes snijden, als we nu die twee punten verbinden dan gaat dit lijnstuk door midden oorspronkelijke lijnstuk. Maar ik denk dat iedereen deze methode kent. Alleen met de passer daar heb ik nooit van gehoord en zie ik niet zitten.
2. Ik denk dat dit probleem moet opgelost worden met integraal rekenen en dan zullen we dit hoogstwaarschijnlijk niet exact maar slechts benaderend kunnen oplossen. Maar ik geef eerlijk toe de integraalrekening zit ver bij mij.
Men kan de uitkomst echter goed benaderen. Als R de straal is van het eiland dan ligt de gevraagde afstand,na even nadenken, tussen R en R.vkw(2) als we het gemiddelde van die twee nemen krijgen we al een benadering, die we nog verder kunnen verfijnen.
Spijtig , maar dit is al wat ik kan.
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
Gast
Tja... Kotje Integraalrekening dat is bij mij 48 jaar geleden.Ik heb wel nog mijn cursussen.Zo een 10 jaar geleden kon ik het nog uitleggen aan mijn zoon die voor ingenieur studeerde maar nu niet meer.
Laat ons geit dus maar grazen.Je kan trouwens ook wiskundig de afstand van de aarde tot de maan berekenen.Een prachtige formule.
Laat ons geit dus maar grazen.Je kan trouwens ook wiskundig de afstand van de aarde tot de maan berekenen.Een prachtige formule.
-
Beste pastoor,
Ik doe nog een poging, ik heb geen passer om uit te proberen.
Ik neem passer opening iets groter helft lijnstuk en trek 2 boogjes die elkaar snijden van uit de 2 uiteinden van het lijnstuk. Dan beetje proberen en een cirkel trekken die raakt aan het oorspronkelijke lijnstuk. Dit raakpunt is volgens mij het gevraagde midden. Dus 3 passer bewegingen.
Ik doe nog een poging, ik heb geen passer om uit te proberen.
Ik neem passer opening iets groter helft lijnstuk en trek 2 boogjes die elkaar snijden van uit de 2 uiteinden van het lijnstuk. Dan beetje proberen en een cirkel trekken die raakt aan het oorspronkelijke lijnstuk. Dit raakpunt is volgens mij het gevraagde midden. Dus 3 passer bewegingen.
ASUS 3gigabyte Win7
ASUS 3gigabyte Win7
-
Kotje,
Alleen een passer. Ik weet dat er 7 passerbewegingen nodig zijn om het middelpunt te kennen.
In de tijd heb ik eerst geprobeerd het te berekenen via analytische meetkunde en de driehoeksmeetkunde.
Maar de professor was duidelijk, enkel een passer, en dat was een Lotter dacht ik, 1968.
Ik ga het nog eens proberen, maar eerst een passer kopen.
Alleen een passer. Ik weet dat er 7 passerbewegingen nodig zijn om het middelpunt te kennen.
In de tijd heb ik eerst geprobeerd het te berekenen via analytische meetkunde en de driehoeksmeetkunde.
Maar de professor was duidelijk, enkel een passer, en dat was een Lotter dacht ik, 1968.
Ik ga het nog eens proberen, maar eerst een passer kopen.
-
http://www.cut-the-knot.org/do_you_know/compass14.shtml
Is een voorbeeld in de goede richting via Wikipedia en compass.
Misschien staat get ergens in het internet usa.
Is een voorbeeld in de goede richting via Wikipedia en compass.
Misschien staat get ergens in het internet usa.