Specifieke vragen over Wetenschap

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

kotje

12 mei 2006, 18:46

Beste pastoor,

Het antwoord is goed te volgen op die site en klopt volledig.
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

kotje

12 mei 2006, 18:54

Vogels zetten in de winter als, als ze stil zitten, hun veren wijd uit. Waarom helpt dit om hun lichaamswarmte te behouden?
Mijn antwoord:

Ik ga uit van het volgende fysisch principe: Lucht die niet kan stromen (convectie) is een slechte warmtegeleider.

Als de vogel zijn veren wijd zet zit er veel lucht tussen de veren en de veren beletten ook dat de lucht gaat stromen. Dus men krijgt het gevraagde resultaat.
ASUS 3gigabyte Win7

kotje

13 mei 2006, 12:55

Waarom is een matras zachter dan de vloer?
ASUS 3gigabyte Win7

Stephaan

13 mei 2006, 16:51

Omdat de meeste mensen het leuker vinden van op iets zacht te slapen dan op een harde vloer. We worden dan op meer punten ondersteund en de druk per ondersteunde cm² is lager!

socrates

13 mei 2006, 16:59

Stephaan schreef:Omdat de meeste mensen het leuker vinden van op iets zacht te slapen dan op een harde vloer. We worden dan op meer punten ondersteund en de druk per ondersteunde cm² is lager!
Ik durf dit niet tegen te spreken maar ik snap het niet. Welke zijn dan die bijkomende lichaamspunten die met een matras wel worden ondersteund. Is het daardoor dat de matras zacht aanvoelt ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Stephaan

13 mei 2006, 17:21

Op een harde vloer steunen we (bvb op de zij liggend)op enkele harde punten van ons eigen geraamte : het slaapbeen , een heupbeen of een heupgewricht, de zijkant van een knie, het uitstekend deel vh voet gewricht en dat is het zo ongeveer. Op een matras die door haar constructie veerkrachtig is , zullen die harde delen van ons lichaam een inzakking veroorzaken en in plaats van alleen maar op die kleine harde punten te rusten zullen we op een groter bijkomend gebied rusten rond elk van die punten. Bovendien zullen er waarschijnlijk nog andere gebieden van ons lichaam op de matras rusten die op de vloer helemaal niet ondersteund werden. Ik denk bvb aan de wang en het kaakbeen of een deel vd wervelkolom.
Dat bedoelde ik als ik zei dat de druk op een matras beter verdeeld is dan op de vloer.

kotje

13 mei 2006, 17:43

Stephaan legt het al goed uit socrates, maar ik probeer het ook eens.

We weten dat druk=kracht/oppervlak. Hoe kleiner de druk hoe zachter we het oppervlak zullen aanvoelen waarop we liggen.

De kracht is in beide gevallen gelijk(ons gewicht), maar in geval van de matras krijgen we een groter aanrakingsoppervlak met ons lichaam omdat ze vervormd en meer delen van ons lichaam ondersteund. Bij de matras delen we door een groter oppervlak, dus kleinere druk dus zachter.
ASUS 3gigabyte Win7

13 mei 2006, 17:45

pastoor schreef:Kotje,

Alleen een passer. Ik weet dat er 7 passerbewegingen nodig zijn om het middelpunt te kennen.
In de tijd heb ik eerst geprobeerd het te berekenen via analytische meetkunde en de driehoeksmeetkunde.
Maar de professor was duidelijk, enkel een passer, en dat was een Lotter dacht ik, 1968.

Ik ga het nog eens proberen, maar eerst een passer kopen.
Wou het ook eens proberen maar wat zie ik : mijn oude passerdoos is leeg..Ik moet mij ook een nieuwe passer aanschaffen en liefst van het merk "Kern", merk dat ik indertijd verkoos. Mijn vrouw heeft mij eens bekeken en stelt zich uiteraard vragen.. :lol: Ik kan haar toch niet uitleggen dat het de schuld van "Pastoor" en "Kotje" is nietwaar. :oops:

Pastoor, de door jou aangegeven site heb ik onmiddellijk bij mijn "Favoris" geplaatst...en ik ben natuurlijk op de fameuze negenpunten-cirkel van Euler gestoten..waar is de tijd..ik word er weemoedig van.

kotje

13 mei 2006, 17:47

Hoe kunnen we een blok ijs (b.v. 0,5 meter lengte) doorzagen zonder dat hij door is
ASUS 3gigabyte Win7
Gast

13 mei 2006, 22:51

kotje schreef:Hoe kunnen we een blok ijs (b.v. 0,5 meter lengte) doorzagen zonder dat hij door is
Ik meen het eens te hebben gezien met een staaldraad en twee
gewichten.Het duurt wel een tijdje.
En wat de zachte matras betreft...Ik heb heerlijk geslapen op de grond in het bos als ik doodmoe in slaap viel op wat bladeren en dennenaalden.

kotje

16 mei 2006, 20:19

Clausewitz schreef:
Ge legt b.v. je blok ijs op 2 stoelleuningen en legt in het midden een dunne stalen draad (grote druk) met de twee gewichten eraan. Onder de draad zal het ijs smelten (smeltpunt ijs verlaagt bij grotere druk, ijs heeft groter volume dan water). De draad zakt , het water bevriest opnieuw enz. tot de draad erdoor is. Dat duurt wel een tijdje.
ASUS 3gigabyte Win7

kotje

16 mei 2006, 20:22

Valt een lichaam dat 10 maal zwaarder is dan een ander lichaam ook niet 10 maal sneller (luchtweerstand verwaarlozen)
ASUS 3gigabyte Win7

socrates

16 mei 2006, 20:27

kotje schreef:Valt een lichaam dat 10 maal zwaarder is dan een ander lichaam ook niet 10 maal sneller (luchtweerstand verwaarlozen)
Heeft Galilei niet eens proefondervindelijk aangetoond dat dat niet zo is ?

socrates

16 mei 2006, 20:29

kotje schreef:Clausewitz schreef:
Ge legt b.v. je blok ijs op 2 stoelleuningen en legt in het midden een dunne stalen draad (grote druk) met de twee gewichten eraan. Onder de draad zal het ijs smelten (smeltpunt ijs verlaagt bij grotere druk, ijs heeft groter volume dan water). De draad zakt , het water bevriest opnieuw enz. tot de draad erdoor is. Dat duurt wel een tijdje.
Als je zegt dat "het smeltpunt van ijs 'verlaagt' bij grotere druk" bedoel je dan dat het smeltpunt 'minder' wordt dan 0° C ?

Stephaan

16 mei 2006, 22:06

@ socrates ik denk dat "verlaagt" geen verschrijving is .
Hier staat het toestandsdiagram van water:

http://wps.prenhall.com/wps/media/objec ... G10_28.JPG

Hogere druk --> lagere smelt/vries temperatuur.

Veronderstel bvb dat het ijs -1° is. Bij hogere druk (onder de draad) is dat de smelt temperatuur. Eens dat de draad "voorbij" is wordt de druk terug 1atmosfeer en het ijs bevriest weer bij 0°( en dus zeker bij -1°)