Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

Vandaag, 18:20

Als ze de omsingeltactiek toepassen, dan zijn het Russen, hé, Fred :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

Vandaag, 18:21

Grens overschreden? Volledig autonome drones doden Russische soldaten
(door SWJ-medewerkers 06-12-2026 om 23:01 uur)

"Een Oekraïense dronefabrikant heeft bevestigd dat volledig autonome AI-drones twee jaar geleden Russische soldaten hebben gedood tijdens een test op het slagveld, aldus een bericht van Matthew Sparkes in NewScientist.

Tijdens de missie werden tien quadcopters naar de frontlinie bij Bakhmut gestuurd met de opdracht alles wat ze tegenkwamen te vernietigen. Volgens de berichten kwamen twee Russische soldaten om het leven. Er was geen menselijke tussenkomst – ze moesten gewoon hun werk doen.

Dit was een eenmalige test. Volgens de eigen regels van Oekraïne is volledig autonome doelwitbepaling in de laatste fase momenteel verboden, en het Oekraïense leger beweert dat het zich houdt aan het internationaal humanitair recht.
Maar dronebouwer Alexander Kokhanovskyy vindt dat die regels moeten veranderen. Hij bouwt nu een autonome onderscheppingsbatterij met 64 drones. Voor dit systeem zijn mensen alleen in de laatste stap nodig. Voorlopig althans.
De VN heeft opgeroepen tot een verbod op dergelijke systemen, omdat er geen bindende internationale wetgeving bestaat die ze aanpakt. De realiteit is echter dat de meeste grote legers, waaronder de VS, werken aan verschillende gradaties van automatisering in hun wapens.

https://smallwarsjournal.com/2026/06/12 ... -soldiers/
Het antwoord op uw vraag staat in het rood Fred1950.

Fred1950

38 minuten geleden

Dicksy schreef:
Vandaag, 18:21
....
Het antwoord op uw vraag staat in het rood Fred1950.
Moest IK zo'n drone ontwikkelen zou ik wel weten hoe "friend or foe" te onderscheiden. :lol: 8) Belangrijker is om zich tegen dergelijke ( zeer ) snel vliegende kleine dingen te kunnen verdedigen , en dat is niet evident. Bij vliegtuigen gebeurt de IFF met een transponder : de aanvaller zendt een signaal uit , en de ontvanger "vriend" moet die automatisch beantwoorden met een vooral ingestelde code.

( een transponder type voor de NAVO en voor inbouw in vliegtuigen werd in jaren '70 in de Siemens fabriek in Oostkamp in mekaar geprutst , en had de naam STR700. Het ding was ongeveer 50 x 15 x 20 cm groot en woog ongeveer 15 kg --- ).