Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

17 jun 2026, 18:20

Als ze de omsingeltactiek toepassen, dan zijn het Russen, hé, Fred :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy

17 jun 2026, 18:21

Grens overschreden? Volledig autonome drones doden Russische soldaten
(door SWJ-medewerkers 06-12-2026 om 23:01 uur)

"Een Oekraïense dronefabrikant heeft bevestigd dat volledig autonome AI-drones twee jaar geleden Russische soldaten hebben gedood tijdens een test op het slagveld, aldus een bericht van Matthew Sparkes in NewScientist.

Tijdens de missie werden tien quadcopters naar de frontlinie bij Bakhmut gestuurd met de opdracht alles wat ze tegenkwamen te vernietigen. Volgens de berichten kwamen twee Russische soldaten om het leven. Er was geen menselijke tussenkomst – ze moesten gewoon hun werk doen.

Dit was een eenmalige test. Volgens de eigen regels van Oekraïne is volledig autonome doelwitbepaling in de laatste fase momenteel verboden, en het Oekraïense leger beweert dat het zich houdt aan het internationaal humanitair recht.
Maar dronebouwer Alexander Kokhanovskyy vindt dat die regels moeten veranderen. Hij bouwt nu een autonome onderscheppingsbatterij met 64 drones. Voor dit systeem zijn mensen alleen in de laatste stap nodig. Voorlopig althans.
De VN heeft opgeroepen tot een verbod op dergelijke systemen, omdat er geen bindende internationale wetgeving bestaat die ze aanpakt. De realiteit is echter dat de meeste grote legers, waaronder de VS, werken aan verschillende gradaties van automatisering in hun wapens.

https://smallwarsjournal.com/2026/06/12 ... -soldiers/
Het antwoord op uw vraag staat in het rood Fred1950.

Fred1950

17 jun 2026, 19:36

Dicksy schreef:
17 jun 2026, 18:21
....
Het antwoord op uw vraag staat in het rood Fred1950.
Moest IK zo'n drone ontwikkelen zou ik wel weten hoe "friend or foe" te onderscheiden. :lol: 8) Belangrijker is om zich tegen dergelijke ( zeer ) snel vliegende kleine dingen te kunnen verdedigen , en dat is niet evident. Bij vliegtuigen gebeurt de IFF met een transponder : de aanvaller zendt een signaal uit , en de ontvanger "vriend" moet die automatisch beantwoorden met een vooral ingestelde code.

( een transponder type voor de NAVO en voor inbouw in vliegtuigen werd in jaren '70 in de Siemens fabriek in Oostkamp in mekaar geprutst , en had de naam STR700. Het ding was ongeveer 50 x 15 x 20 cm groot en woog ongeveer 15 kg --- ).

Dicksy

17 jun 2026, 21:09

door Dicksy » Vandaag, 18:21

Tijdens de missie werden tien quadcopters naar de frontlinie bij Bakhmut gestuurd met de opdracht alles wat ze tegenkwamen te vernietigen. Volgens de berichten kwamen twee Russische soldaten om het leven. Er was geen menselijke tussenkomst – ze moesten gewoon hun werk doen.
De enige vraag die ik mij stel is als ze zo geprogrammeerd werden om alles wat ze tegenkwamen te vernietigen wat ze nog meer vernietigd hebben. :roll: Honden, katten, burgers, enz.....Voor propagandadoeleinden is het gebruikelijk dat men vermeld dat er twee Russische soldaten gedood werden en over de rest zwijgt. Misschien is er wel nevenschade, misschien ook niet.
Moesten deze drones dus echt alleen Russen gedood hebben of doden zouden ze al lang massaal ingezet geweest zijn en daar zal het schoentje wringen. Maar ja, propaganda hé :roll:

Fred1950

18 jun 2026, 10:03

Dicksy schreef:
17 jun 2026, 21:09
.....
De enige vraag die ik mij stel is als ze zo geprogrammeerd werden om alles wat ze tegenkwamen te vernietigen wat ze nog meer vernietigd hebben. :roll: .....
Bwa , het is met AI perfect mogelijk om een silhouet van een mens te herkennen ....

Oekraine heeft voorbije nacht blijkbaar een massa drones naar Moskou gestuurd. Daar zal wel een revanche Van de Russen op volgen. Kan men de fabriekjes van de Oekrainse drones bombarderen ? Awel, de Oekrainse drones worden blijkbaar in Polen en Tsjechie in mekaar geprutst. De Russen zullen terroristen moeten inhuren om daar aanslagen te gaan plegen. :mrgreen:

Zelensky stelde binnensmonds voor om zelf Patriots onder licentie te gaan produceren. Het doet me terug denken aan die Indische scbooiende programmeur : "Please honourable Sir , give me source code" :lol:

Wil.

18 jun 2026, 11:07

Fred1950 schreef:
18 jun 2026, 10:03
De Russen zullen terroristen moeten inhuren om daar aanslagen te gaan plegen. :mrgreen:
Ze hoeven niks of niemand te huren; ze zijn zelf terroristen van de bovenste plank. Het is moeilijk om hen te overtreffen in barbaarsheid.
"Eén burger werd gedood in Cherson toen een drone een minibus trof. Medisch personeel raakte gewond bij een aanval op een ambulance, terwijl acht mensen, waaronder kinderen, gewond raakten in de regio Charkiv."

Nog zo'n militair doelwit waar het krapuul een mooi resultaat boekte:

image.png

Ondertussen heeft UA een olieraffinaderij in Moskou aangevallen. De brand was duidelijk zichtbaar.
Kapotnya ligt op ongeveer 15 km van het Kremlin. De luchtafweer van de Russen is niet in staat de drones van UA neer te halen.

Kapotnya is één van de top -10 raffinaderijen in RU.

Fred1950

18 jun 2026, 11:34

Wil. schreef:
.....
De luchtafweer van de Russen is niet in staat de drones van UA neer te halen.
....
Probleem is dat die drones van hout zijn gemaakt en dus moeilijk door radar zijn te ontdekken. En bovendien vliegen ze laag waardoor ze ook nog eens letterlijk onder de radar blijven vliegen. Van zodra men die visueel opmerkt is het doorgaans al te laat.

( p.s. de drone die men in dat filkmke toont is een aangekochte van Turkse makelij Afbeelding ).

Odulleke

18 jun 2026, 12:26

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
.....
....
Probleem is dat die drones van hout zijn gemaakt en dus moeilijk door radar zijn te ontdekken. En bovendien vliegen ze laag waardoor ze ook nog eens letterlijk onder de radar blijven vliegen. Van zodra men die visueel opmerkt is het doorgaans al te laat.

( p.s. de drone die men in dat filkmke toont is een aangekochte van Turkse makelij Afbeelding ).
De foto die jij toont is de Turkse Bayraktar-drone en is niet van hout gemaakt maar van composietmaterialen.

Wil.

18 jun 2026, 13:27

UA heeft zijn eigen productie van drones. Dat gaat van kleine drones over surveillance drones tot aanvalswapens zoals deze FP-1

De FirePoint-1 heeft een vliegbereik van 1600 km en kan 120 kg explosieven aan boord nemen.

Fred1950

18 jun 2026, 14:30

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
.....
....

De foto die jij toont is de Turkse Bayraktar-drone en is niet van hout gemaakt maar van composietmaterialen.
Juist , maar de drones die door Oekraine in mekaar worden geflanst zijn van hout. Dat Turks geval in composietmateriaal is evenzeer moeilijk door een radar te ontdekken omdat het amper de radarstraling reflecteert.

Fred1950

18 jun 2026, 14:36

Wil. schreef:
18 jun 2026, 13:27
UA heeft zijn eigen productie van drones. Dat gaat van kleine drones over surveillance drones tot aanvalswapens zoals deze FP-1

De FirePoint-1 heeft een vliegbereik van 1600 km en kan 120 kg explosieven aan boord nemen.
OK ! De drone in dat filmke kan een FP-1 geweest zijn. Dit type en de Turkse drone zijn in de lucht moeilijk te onderscheiden. Misschien is dit FP-1 gewoon namaak .... Vergelijk het staartstuk van beide en de manier waarop het aan de romp is bevestigd.

Odulleke

18 jun 2026, 18:16

Fred1950 schreef:
18 jun 2026, 14:30
Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Juist , maar de drones die door Oekraine in mekaar worden geflanst zijn van hout.
Dat Turks geval in composietmateriaal is evenzeer moeilijk door een radar te ontdekken omdat het amper de radarstraling reflecteert.
Was jij aanwezig bij de productie?

Fred1950

18 jun 2026, 18:56

Odulleke schreef:
18 jun 2026, 18:16
....
Was jij aanwezig bij de productie?
"van horen zeggen" :D Zoek het eens op , ze gebruiken zelfs hout van afgedankte meubels.

Charlie Maru

18 jun 2026, 20:19

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

18 jun 2026, 23:55

Op een wapenbeurs in Parijs is ook Fire Point aanwezig. Het Oekraïens bedrijf laat video's zien van hun drone-aanvallen op de raffinaderij in Moskou die vandaag voor de tweede dag op rij werd aangevallen.

image.png