Vrij vlug na mijn registratie bij Seniorennet, begin 2005, geraakte ik samen met anderen op het oefenforum, geboeid door de wondere wereld van IMAGE MAGICK STUDIO, kortweg IMs.
Ik ben mij blijven verdiepen in die boeiende wereld. Dit Sticky is daarvan het resultaat.
De meesten onder jullie kennen tekenprogramma’s zoals Paint of fotobewerkingprogramma’s zoals Adobe Photoshop en PaintShopPro. Al deze programma’s, uitgezonderd Paint van Microsoft, zijn betalend.
Image Magick Studio is een vrij programma, dat je bovendien niet op je PC moet installeren en dat dus geen plaatst inneemt op je HD. Het programma draait beveiligd op de servers van enkele sites.
Dit Sticky is bedoeld om je kennis te laten maken met de vele mogelijkheden van IMs. Het is zeker niet de bedoeling om hier al de mogelijkheden bloot te leggen. Dagelijks ontdek ik nog nieuwe mogelijkheden; de ene al meer bruikbaar dan de andere. Sommigen groeien uit tot een nieuwe leidraad.

WAT VIND JE VOORAAN DIT STICKY???
1. een inleiding voor de BEGINNER. Een minihandleiding om te kunnen starten met IMs en te weten hoe je een leidraad bij een oefening moet lezen.
2. een overzicht: BESCHIKBARE LEIDRADEN in woordvorm.
Dit overzicht wordt bijgewerkt telkens een nieuwe leidraad wordt geplaatst. Het principe is eenvoudig, aanklikken en je bent bij de gezochte oefening.
3. een overzicht: BESCHIKBARE LEIDRADEN in beeldvorm.
Dit overzicht wordt bijgewerkt telkens een nieuwe leidraad wordt geplaatst. Het principe is eenvoudig, aanklikken en je bent bij de gezochte oefening.
4. door ervaring geleerd twee buffers, waar later misschien een aanvulling kan komen.

Hier enkele adressen van sites die IMs aanbieden.
http://www.imagemagick.org/MagickStudio ... tudio.cgi/
http://www.webbyland.com/MagickStudio/s ... Studio.cgi
http://redux.imagemagick.org/MagickStud ... Studio.cgi
http://koyaanisqatsi.imagemagick.org/Ma ... Studio.cgi

EVEN TERUG IN HET VERLEDEN
Ik deelde en deel nog steeds graag mijn ontdekkingen op het forum. Daarom startte ik in 2006 een eigen Topic nl. IMAGE MAGICK 1.
Mijn groot probleem het uitleggen van nieuwe oefeningen werd in de loop van dat jaar opgelost door de samenwerking met Egel te starten.
Er werd een duidelijke taakomschrijving afgesproken.
Egel zou de uitleg voor elke oefening, structureren in een strak schema; een leidraad telkens ,zoveel als mogelijk, op dezelfde wijze opgebouwd.
Gevolg ik kon meer tijd vrijmaken voor mijn aandeel, nieuwe mogelijkheden trachten te ontdekken en te testen op hun bruikbaarheid.
Maar een topic heeft een eindig leven; 1000 berichtjes en er komt een slotje op en enkele weken, maanden later is alle informatie voorgoed verdwenen, verloren.
Moderator Tilly bood de oplossing aan: een eigen Sticky uitsluitend voor de leidraden en daarnaast een eigen topic waarop iedereen met zijn vragen en zijn eigen werkjes terecht kan.

EVOLUTIE VAN IMs
Als je even door dit Sticky wandelt zal je zien dat bijna onder elke bericht staat:
Laatst aangepast door Cleopa op ddmmjj, in totaal xx keer bewerkt.
Toen ik kennis maakte met IMs draaide op de verschillende sites versie 5.2.7
Nu vandaag zijn we aan versie 6.3.9 toe.
Elke versie brengt kleine verbeteringen, sommige brengen echter grote wijzigingen. En met grote wijzigen bedoel ik dan wijzigingen die het nodig maken een leidraad aan te passen.
We weten dat velen de leidraden kopiëren en in een mapje bewaren. Daarom plaatsen we nu onderaan elke leidraad:
versie jjjj/mm/dd.
Egel en ik denken dat dit de eenvoudigste wijze is voor jullie om te weten of de versie in je mapje, wel de allerlaatste versie is.
We zijn gestart half februari en hopen volledig klaar te zijn met alle leidraden in een tijdspanne van +/- 3 maanden.

TOT SLOT
Als je werkt met IMs en plots loopt het niet meer zoals je wenst, stop dan onmiddellijk en probeer het opnieuw op een andere site.
Storingen op het internet komen nu eenmaal voor en servers kunnen tijdelijk overbelast worden.
Soms werk ik met twee of drie geopende sites. Weet ik precies wat ik aan het doen ben, op welke site.
Geraak je uit een leidraad niet uit, kom dan raad vragen op mijn topic IMAGE MAGICK .
Egel of ikzelf zullen steeds trachten je, zo vlug mogelijk, een gebruiksklare oplossing aan te bieden.
Als voorwoord moet dit ruimschoots volstaan. Ik hoop dat IMAGE MAGICK = FUN ook voor jou FUN mag worden, na een inloopperiode van wat zweten en een weinig sakkeren.

Met dank aan:
• Tilly voor het Sticky.
• alle moderatoren om telkens opnieuw Egel en mij toegang te verlenen.
versie 2008/02/24
Laatst gewijzigd door Cleopa op 06 jul 2008, 16:18, 6 keer totaal gewijzigd.

oorspronkelijke afbeelding
herkaderde afbeelding