Over geloven
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
En als die controle nu je eigen waarneminmg is. Dan geldt het plotseling niet meer? Ook al zijn ze waargenomen door anderen? Natuurlijk is het probleem, niet iedereen kan het oproepbaar waarnemen. Het overkomt je als het ware. Is het zo, als het niet door bevoegde wetenschappers te ervaren is dan bestaat het niet ... zelfs een kleine opening van, misschien of mogelijk, is niet aanwezig. Dat noem ik gewoon kortzichtig en beperkend.Zondervrees schreef: Vertrouwen lijkt me een beter woord dan geloven in deze context.
Geloof is voor mij het blindelings voor waar aannemen, zonder controle-mogelijkheid, van een propositie. Zoals 'er is een leven na de dood'. Of 'alles is geest'. Onverifieerbare uitspraken zonder enige grond die geloof vereisen om geldig te kunnen zijn.
Of je moet van mening zijn dat alles wat is, je al duidelijk is. En dat is dan enkel je eigen mening.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Zondervrees - Lid geworden op: 04 jul 2010, 22:00
Is die 'waarneminmg' te controleren, te reproduceren door anderen? Zo niet, dan is die 'waarneminmg' van geen enkele waarde.janx schreef:En als die controle nu je eigen waarneminmg is. Dan geldt het plotseling niet meer? […]Zondervrees schreef:Vertrouwen lijkt me een beter woord dan geloven in deze context.
Geloof is voor mij het blindelings voor waar aannemen, zonder controle-mogelijkheid, van een propositie. Zoals 'er is een leven na de dood'. Of 'alles is geest'. Onverifieerbare uitspraken zonder enige grond die geloof vereisen om geldig te kunnen zijn.
Ni Dieu, Ni Maître
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Natuurlijk kan ik in komen hoor. Dit is het zelfde als dat de zienden de kleur rood probeert te laten zien aan een blinden. Maar ook al kan de blinden geen waarneming doen van de rode kleur, bestaat de keur rood toch voor de zienden.Is die 'waarneminmg' te controleren, te reproduceren door anderen? Zo niet, dan is die 'waarneminmg' van geen enkele waarde.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Je kan perfect aan een blinde uitleggen wat de kleur rood is en die blinde kan dat perfect waarnemen.janx schreef:Natuurlijk kan ik in komen hoor. Dit is het zelfde als dat de zienden de kleur rood probeert te laten zien aan een blinden. Maar ook al kan de blinden geen waarneming doen van de rode kleur, bestaat de keur rood toch voor de zienden. :wink:Is die 'waarneminmg' te controleren, te reproduceren door anderen? Zo niet, dan is die 'waarneminmg' van geen enkele waarde.
Jij denkt blijkbaar -nog altijd- dat waarnemen betekent dat je enkel met de menselijke zintuigen, zonder enige hulpmiddelen, iets kan zien, voelen, ruiken etc.
Nonsens natuurlijk.
Of dacht je dat zoiets als een exoplaneet fysiek visueel wordt waargenomen?
Ni Dieu, Ni Maître
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Wetenschap beschrijft de stand van zaken zoals men op dit ogenblik denkt dat het is. Dat lijkt me toch heel duidelijk, of twijfel jij daar aan? Zelfs de absolute lichtsnelheid was even in het gedrang, weet je nog?Henriette 2 schreef:Wat is dan de waarde van die wetenschapsguru's die je hier regelmatig publiceert?cappa schreef:Neen.Henriette 2 schreef:Maar ga jij er dan van uit dat 'de wetenschappers' het weten?
Maar als je die wetenschappelijke 'voorlopigheid' gaat vervangen door wilde fantasieën, dan bevind je je op zeer glad ijs.
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
Hoogst onbetrouwbaar. Absoluut geen basis om op verder te bouwen. Helaas.janx schreef:En als die controle nu je eigen waarneminmg is.
En om betrouwbaar te zijn moet iets niet door een wetenschapper vastgesteld worden, maar het moet o.a. herhaalbaar, verifieerbaar en falsifieerbaar zijn. Dat zijn zaken waar wetenschappers zich nogal mee bezig houden.
-
Henriette 2 - Lid geworden op: 24 feb 2007, 15:51
De in de Vedische geschriften (5 à 6000 j. oud) genoemde kleine wezentjes - voor het oog onzichtbaar - die verantwoordelijk zouden zijn voor ziekten behoorden tot aan Louis Pasteur tot de wilde 'fantasieën.'cappa schreef:
Maar als je die wetenschappelijke 'voorlopigheid' gaat vervangen door wilde fantasieën, dan bevind je je op zeer glad ijs.
Er is ooit iemand onthoofd vanwege z'n 'fantasie' over de vorm van de aarde.
Zo ging dat TOEN. (??) ha! ha! ha!
-
Dus omdat er in een of ander oud geschrift iets onduidelijks staat over kleine wezentjes die ziektes zouden veroorzaken, moet je elke wilde fantasie ernstig nemen? Neen.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Toon eens waar ik dat heb gezegd?Zondervrees schreef:Dus omdat er in een of ander oud geschrift iets onduidelijks staat over kleine wezentjes die ziektes zouden veroorzaken, moet je elke wilde fantasie ernstig nemen? Neen.
blah? blah? blah?
-
Hier:Henriette 2 schreef:Toon eens waar ik dat heb gezegd?Zondervrees schreef:Dus omdat er in een of ander oud geschrift iets onduidelijks staat over kleine wezentjes die ziektes zouden veroorzaken, moet je elke wilde fantasie ernstig nemen? Neen.
blah? blah? blah?
Henriette 2 schreef:De in de Vedische geschriften (5 à 6000 j. oud) genoemde kleine wezentjes - voor het oog onzichtbaar - die verantwoordelijk zouden zijn voor ziekten behoorden tot aan Louis Pasteur tot de wilde 'fantasieën.'cappa schreef:
Ni Dieu, Ni Maître
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Leg dat eens uit.Zondervrees schreef:Je kan perfect aan een blinde uitleggen wat de kleur rood is en die blinde kan dat perfect waarnemen.
Je kan natuurlijk wel aan een blinde vertellen hoe een machine reageert als die licht met een golflengte van x waarneemt, maar de blinde weet nog steeds niet hoe de kleur rood eruit ziet. Evenmin kun je iemand doen weten hoe een appelsien smaakt als die persoon er nog nooit een geproefd heeft.
De blinde zal na jouw uitleg, aan het eerstvolgende verkeerslicht nog steeds niet weten of het rode licht brandt of niet. Hij zal bij een vakbondsbetoging ook de rode vuilniszakjes niet van de groene kunnen onderscheiden. Een machine kan hem daarover inlichten, maar hijzelf weet het nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door Wil. op 23 feb 2012, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
DUS????Henriette 2 schreef:
De in de Vedische geschriften (5 à 6000 j. oud) genoemde kleine wezentjes - voor het oog onzichtbaar - die verantwoordelijk zouden zijn voor ziekten behoorden tot aan Louis Pasteur tot de wilde 'fantasieën.'
heb ik gezegd dat DAAROM elke wilde fantasie maar ernstig genomen moet worden.
Je beschikt, buiten veel inhoudsloze blah blah ook nog over 'n 'wilde fantasie.'
Tja...'denken' heet dat...en geloof in eigen gedachten.
-
Maar dat weet jij ook niet. Jij kan immers niet weten hoe ik rood ervaar.Wil. schreef:Leg dat eens uit.Zondervrees schreef:Je kan perfect aan een blinde uitleggen wat de kleur rood is en die blinde kan dat perfect waarnemen.
Je kan natuurlijk wel aan een blinde vertellen hoe een machine reageert als die licht met een golflengte van x waarneemt, maar de blinde weet nog steeds niet hoe de kleur rood eruit ziet. [...]
Het gaat er niet over hoe iemand iets ervaart, want daar kan je alles mee, wel om herhaalbare waarnemingen. Nu, als ik zeg dat de bovenste lamp van een verkeerslicht rood licht uitsraalt, dan kan ook een blinde dat verifieren, eventueel met behulp van bepaalde apparatuur.
Als je apparatuur zou willen uitsluiten, dan hebben alle brillendragers een probleem.
Zoals Cappa het formuleerde: "[...] om betrouwbaar te zijn moet iets niet door een wetenschapper vastgesteld worden, maar het moet o.a. herhaalbaar, verifieerbaar en falsifieerbaar zijn."
Of die blinde nu weet hoe rood eruitziet is van totaal geen belang: hij kan mijn bewering controleren.
Ni Dieu, Ni Maître
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Een blinde kan alleen voortgaan op wat een toestel zegt om te weten dat er een rode kleur in zijn omgeving is. Een rode vuilniszak kan hij anders onmogelijk waarnemen. Hij heeft er bovendien zelf geen enkel idee van hoe rood door anderen ervaren wordt.Zondervrees schreef:Maar dat weet jij ook niet. Jij kan immers niet weten hoe ik rood ervaar.Wil. schreef:Leg dat eens uit.Zondervrees schreef:Je kan perfect aan een blinde uitleggen wat de kleur rood is en die blinde kan dat perfect waarnemen.
Je kan natuurlijk wel aan een blinde vertellen hoe een machine reageert als die licht met een golflengte van x waarneemt, maar de blinde weet nog steeds niet hoe de kleur rood eruit ziet. [...]
Het gaat er niet over hoe iemand iets ervaart, want daar kan je alles mee, wel om herhaalbare waarnemingen. Nu, als ik zeg dat de bovenste lamp van een verkeerslicht rood licht uitsraalt, dan kan ook een blinde dat verifieren, eventueel met behulp van bepaalde apparatuur.
Jij en ik ervaren rood op dezelfde manier. Het zijn enkel de woorden die je voor die ervaring gaat gebruiken die kunnen verschillen. Op jouw netvlies valt licht met een bepaalde golflengte. Het is vastgelegd welk bereik tot het rode kleurgebied behoort. De gradaties daarin worden door mensen weergegeven dmv typische woorden. Zo is bloedrood iets anders dan scharlakenrood, karmozijnrood, wijnrood, parelmoerrood. Maar elk van die tinten wordt door jouw exact hetzelfde ervaren als door mij. Het is slechts licht met een bepaalde golflengte dat door de hersenen wordt geregistreerd.
Een probleem waarmee? Met het waarnemen van een (rode) kleur? Ik weet zeker van niet. Heel veel brillendragers zien ook kleur zonder bril.Als je apparatuur zou willen uitsluiten, dan hebben alle brillendragers een probleem.
Het eerste deel klopt. Het tweede geldt enkel in laboratoriumexperimenten.Zoals Cappa het formuleerde: "[...] om betrouwbaar te zijn moet iets niet door een wetenschapper vastgesteld worden, maar het moet o.a. herhaalbaar, verifieerbaar en falsifieerbaar zijn."
Of die blinde nu weet hoe rood eruitziet is van totaal geen belang: hij kan mijn bewering controleren.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Afgezien van het feit dat dat niet waar is, daar gaat het hier niet over. Hier gaat het erover of een iets verifieerbaar is of niet en of dat dan als een bewijs mag gebruikt worden. On topic graag!Wil. schreef:[...] Jij en ik ervaren rood op dezelfde manier. [...]
Ni Dieu, Ni Maître