wij zijn God.

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

werewoef

01 mar 2012, 23:52

Angelina, het is goed om zich het vers nr 45 uit hoofdstuk nr 2 van de Gita te herinneren waar de
wagenmenner Krishna aan de boogschutter Arjuna de wijze raad geeft om zonder de drie guna's te wezen en te Zijn .

Heel persoonlijk interpreteer ik dit vers als volgt :Het is beter buiten de krachten en energieen, die de guna's tenslotte toch zijn, te verblijven om niet heen en weer geschommeld te worden door deze , als het ware .

Lieve groetjes,

werewoef
AMEN en AUM

angelica

02 mar 2012, 09:11

Dat klopt, Werewoef, ik interpreteer dit ook op die manier.
Echter, om boven de guna's uit te stijgen, dien je naar de bemiddelaar van de guna's : sattva te evolueren : evenwichtig en innerlijk kalm, stabiel.
Het leven is daar de beste leerschool voor : praktijklessen.
Het leven kneed je (vormt je) daartoe.
Om in een sattvische toestand te komen, is beweging (asana) erg geschikt.
Sowieso is gezonde lichaamsbeweging (aangepast naar de eigen mogelijkheden) het middel bij uitstek om je rustiger te voelen. Hier kan ik dus vanuit ervaring spreken. En die ervaring is niet enkel op mij van toepassing, maar op iedere mens.

Om uit te stijgen boven de guna's , dien je eerst voortdurend in een sattvische toestand te verkeren (innerlijke rust, evenwicht, zuiverheid)
Dit op zich is voor de meeste mensen al een hele verandering, want worden we niet allemaal een beetje heen en weer geslingerd tussen de extremen in dit leven? (we laten ons teveel leiden door emoties en ego gerichte gedachten).
vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Henriette 2

02 mar 2012, 09:42

Tuurlijk.

Wanneer we dat nou 's allemaal deden hebben we in dit leven nergens meer last van.
Kom mensen, samen óp naar het Metrisch Zombianisme.

Er zijn hier al 'n aantal getuigenissen van.
HEERLIJK! :D

Henriette 2

02 mar 2012, 09:59

angelica schreef:Dat klopt, Werewoef, ik interpreteer dit ook op die manier.
Echter, om boven de guna's uit te stijgen, dien je naar de bemiddelaar van de guna's : sattva te evolueren : evenwichtig en innerlijk kalm, stabiel.
Het leven is daar de beste leerschool voor : praktijklessen.
Het leven kneed je (vormt je) daartoe.
Om in een sattvische toestand te komen, is beweging (asana) erg geschikt.
Sowieso is gezonde lichaamsbeweging (aangepast naar de eigen mogelijkheden) het middel bij uitstek om je rustiger te voelen. Hier kan ik dus vanuit ervaring spreken. En die ervaring is niet enkel op mij van toepassing, maar op iedere mens.

Om uit te stijgen boven de guna's , dien je eerst voortdurend in een sattvische toestand te verkeren (innerlijke rust, evenwicht, zuiverheid)
Dit op zich is voor de meeste mensen al een hele verandering, want worden we niet allemaal een beetje heen en weer geslingerd tussen de extremen in dit leven? (we laten ons teveel leiden door emoties en ego gerichte gedachten).
vriendelijke groet
Volgens mij is dit eerder een manier om te komen tot het inzicht: 'Wie/wat ben ik?'
Maar het streven op om boven de guna's uit te stijgen is volgens mij een streven dat leidt tot een totale ontkenning van het 'NU.'

Clausewitz

02 mar 2012, 10:04

ZV:
Ja, en hoe wijn proeft kan ook perfect gemeten worden. :D
Inderdaad, je kan precies het alcoholgehalte meten, de verschillende aromatische stoffen bepalen. Dat geldt niet alleen voor wijn, ook voor bier en 'vast' voedsel. Had jij dan nog nooit gehoord van de zogenaamde moleculaire keuken
?
De tempel van dit nieuw moleculair geloof, lag in het restaurant El Bulli van Ferran Adriá aan de Costa Brava.Eén jaar op voorhand reserveren.Nu al een hele tijd gesloten.Sommige menu's hadden 50 gangen(druppels- gewijs) vraag het maar aan onze gepensioneerde paus van het SMAK!
Wie bewaakt de bewakers.

Zondervrees

02 mar 2012, 12:37

Clausewitz schreef:ZV:
Inderdaad, je kan precies het alcoholgehalte meten, de verschillende aromatische stoffen bepalen. Dat geldt niet alleen voor wijn, ook voor bier en 'vast' voedsel. Had jij dan nog nooit gehoord van de zogenaamde moleculaire keuken
?
De tempel van dit nieuw moleculair geloof, lag in het restaurant El Bulli van Ferran Adriá aan de Costa Brava.Eén jaar op voorhand reserveren.Nu al een hele tijd gesloten.Sommige menu's hadden 50 gangen(druppels- gewijs) vraag het maar aan onze gepensioneerde paus van het SMAK!
De moleculaire keuken is nu vervangen door een extreem-regionale keuken met als boegbeeld René Redzepi van restaurant Noma in Kopenhagen.
Maar de 'chemische' kennis van de moleculaire keuken past hij nog altijd toe.
Overigens het absolute hoogtepunt van de moleculaire keuken is geen restaurant, maar een 6-delig boek: Modernist Cuisine. Niet geschreven door een kok maar door een miljonair-wetenschapper die in een lab aan de gang is gegaan.
Ni Dieu, Ni Maître

werewoef

03 mar 2012, 00:22

Zondervrees, er zijn vele afbeeldingen van Krishna en zijn verschillende hoedanigheden. Ook soms afgebeeld met zijn rijdier Garuda .
Mocht je het weten ? Krishna is de goddelijke incarnatie van Vishnu, één van de drie goden van de Hindoe-Trimurti, tesaam met Brahma en Shiva .

Ik zal speciaal voor U een web-linkje gaan opsnorren, zie .

mvg-werewoef

- www.digilife.be/schoolnet_oldsite/onthindoe.doc

Voila zie, een vollediger weblink ga je bijna niet vinden . Het is aan jou om deze te gaan bekijken of niet . De incarnaties van Vishnoe staan op diederde van deze uitgebreide en surtout leerrijke web-site .

a.u.b-Werewoef
AMEN en AUM

Henriette 2

03 mar 2012, 08:39

werewoef schreef:Zondervrees, er zijn vele afbeeldingen van Krishna en zijn verschillende hoedanigheden.
Dat weet HIJ ook wel... vrees ik.. :wink:

Ja...of niet...misschien.

Hier Z.V. Krishna's fluit voor in de fanfare! :lol:

Afbeelding

Henriette 2

03 mar 2012, 08:47

Zondervrees schreef:
Clausewitz schreef:ZV:
?
De moleculaire keuken is nu vervangen door een extreem-regionale keuken met als boegbeeld René Redzepi van restaurant Noma in Kopenhagen.
Maar de 'chemische' kennis van de moleculaire keuken past hij nog altijd toe.
Overigens het absolute hoogtepunt van de moleculaire keuken is geen restaurant, maar een 6-delig boek: Modernist Cuisine. Niet geschreven door een kok maar door een miljonair-wetenschapper die in een lab aan de gang is gegaan.
Hoe kán 't toch allemaal hè? 8O

angelica

03 mar 2012, 09:18

Wie of wat "streeft" er dan?
Enkele passages uit de Bhagavad Gita : (vertaling C.Keus), de yoga van de non-identificatie met de drie gunas.

Arjuna zei : wat zijn de kenmerken van hem, die aan de drie gunas is ontstegen, o Heer? Hoe handelt hij, hoe stijgt hij uit boven deze drie gunas?

Als antwoord kreeg hij o.a. :

Hij die zich afzijdig houdend, onberoerd blijft door de gunas, die met de woorden "de gunas weren zich" onbeweeglijk terzijde staat : vers 23
hij die evenwichtig is in vreugde en smart, vol zelfvertrouwen,voor wie een kluit aarde,een kei en een klomp goud gelijk zijn,die gelijkmatig is jegens degenen die hij liefheeft en die hij niet mag,standvastig, gelijkmoedig onder afkeurende kritiek en lof: vers 24
die gelijkmoedig is in eer en oneer,gelijkmoedig jegens vriend en vijand, die zich niet identificeert met wat hij ook onderneemt,hij is boven de gunas uitgestegen. vers 25

Tot zover de yoga van de non-identificatie met de drie gunas (hoedanigheden of zijnstoestanden)

Ook in het evangelie van Thomas wordt dit omschreven :

"wordt voorbijgangers"

en in yoga zegt men "objectieve getuige".

"Als de ziener inziet, dat het slechts de hoedanigheden (gunas) zijn die werken, en als hij Dat kent, dat boven de gunas uitgaat, gaat hij in Mij op." vers 19

Wie of wat streeft er dan?
Is het niet zozeer "streven", maar wel "evolueren" omdat het leven je daartoe vormt?
In een toestand van tamas (onwetendheid, inertie) is de mens gehecht aan nalatigheid, achteloosheid. Rajas (beweeglijkheid) hecht de mens aan handeling en sattva (harmonie) hecht de mens aan zaligheid .
Het zijn dus de hoedanigheden, de gunas die werkzaam zijn in de mens.
Soms in sattva (rust, stabiliteit) soms in rajas (onrust, drang tot activiteit, beweeglijkheid) soms in tamas (onwetendheid, traagheid).

Mijn bescheiden mening is : "verblijven in elk moment waarin je je bevindt, met je volle aandacht, volledig bewust, is verblijven in je ware aard en alzo uitstijgen boven de guna's. " (geen emoties, geen verlangens, geen vooroordelen, geen oordelen ... enkel bewust zijn van dat moment) . Want in tamas ben je vol vooroordelen, spot, gehecht aan je onwetendheid, in rajas ben je met je geest in de toekomst bezig, vol verlangens en verwachtigen, te onrustig, in sattva ben je kalm en standvastig en in staat om met je aandacht in het heden (moment) te vertoeven.
"Ik Ben" = de verblijfplaats (toestand) van het eeuwige Brahman. (Jezus : wees getuige, voorbijganger : stel enkel vast).

Zoals ik al een zei : hemel en hel zijn "innerlijke toestanden" , geschapen door je zelf in dit leven.
Innerlijke kalmte en stabiliteit, zijn een toestand waarin je bent (sattva). Je handelt, spreekt en denkt naar gelang de toestand waarin je je bevindt.
Er is echter een middel om jezelf tot een sattvische toestand (innerlijke kalmte en evenwicht) op te werken en dat is yoga. In tamas en rajas ben je niet in staat om uit te stijgen boven de gunas. Enkel in sattva.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

André_x

03 mar 2012, 16:36

Er is echter een middel om jezelf tot een sattvische toestand (innerlijke kalmte en evenwicht) op te werken en dat is yoga.
Bijvoorbeeld door Yoga want in werkelijkheid heb je geen Yoga ervoor nodig maar alleen je geest want voor 'mind over matter' heb je het lichaam eigenlijk niet nodig maar als er een karaktertrek in je is die graag door Yoga die toestand van rust en stilte wil beleven door het stoffelijke lichaam te wringen in vanalle soorten bochten en draaiïngen is dat ook prachtig.

In mijn ogen valt en staat alles door de geest, door het denken. Is het denken niet in harmonie met het waarachtige gevoel dan is er nog geen werkelijke éénheid. Het hele leven is één grote meditatie en dat op elke seconde. Zelf ben ik dit nog niet op iedere seconde en daarom moet ik toegeven bij: to be or not to be dat ik nog not to be ben zolang ik niet op ieder Nu-moment in een toestand van harmonisch éénzijn kan zitten waar het denken werkelijk één is met het waarachtige gevoel.

ps. gevoel niet verwarren met emotie want emotie zie ik als de schaduwkant van gevoel

cappa

03 mar 2012, 18:51

angelica schreef:Arjuna zei : wat zijn de kenmerken van hem, die aan de drie gunas is ontstegen, o Heer? Hoe handelt hij, hoe stijgt hij uit boven deze drie gunas?
Hij die zich afzijdig houdend, onberoerd blijft door de gunas,
[...]
een middel om jezelf tot een sattvische toestand (innerlijke kalmte en evenwicht) op te werken en dat is yoga. In tamas en rajas ben je niet in staat om uit te stijgen boven de gunas. Enkel in sattva.
Ik krijg hier precies een déja vu.

Henriette 2

05 mar 2012, 15:57

angelica schreef:Wie of wat "streeft" er dan?
Enkele passages uit de Bhagavad Gita : (vertaling C.Keus), de yoga van de non-identificatie met de drie gunas.

Arjuna zei : wat zijn de kenmerken van hem, die aan de drie gunas is ontstegen, o Heer? Hoe handelt hij, hoe stijgt hij uit boven deze drie gunas?

Hij die zich afzijdig houdend, onberoerd blijft door de gunas, die met de woorden "de gunas weren zich" onbeweeglijk terzijde staat : vers 23
hij die evenwichtig is in vreugde en smart, vol zelfvertrouwen,voor wie een kluit aarde,een kei en een klomp goud gelijk zijn,die gelijkmatig is jegens degenen die hij liefheeft en die hij niet mag,standvastig, gelijkmoedig onder afkeurende kritiek en lof: vers 24
die gelijkmoedig is in eer en oneer,gelijkmoedig jegens vriend en vijand, die zich niet identificeert met wat hij ook onderneemt,hij is boven de gunas uitgestegen. vers 25

Tot zover de yoga van de non-identificatie met de drie gunas (hoedanigheden of zijnstoestanden)

Ook in het evangelie van Thomas wordt dit omschreven :

"wordt voorbijgangers"

en in yoga zegt men "objectieve getuige".

"Als de ziener inziet, dat het slechts de hoedanigheden (gunas) zijn die werken, en als hij Dat kent, dat boven de gunas uitgaat, gaat hij in Mij op." vers 19

Wie of wat streeft er dan?
Is het niet zozeer "streven", maar wel "evolueren" omdat het leven je daartoe vormt?
In een toestand van tamas (onwetendheid, inertie) is de mens gehecht aan nalatigheid, achteloosheid. Rajas (beweeglijkheid) hecht de mens aan handeling en sattva (harmonie) hecht de mens aan zaligheid .
Het zijn dus de hoedanigheden, de gunas die werkzaam zijn in de mens.
Soms in sattva (rust, stabiliteit) soms in rajas (onrust, drang tot activiteit, beweeglijkheid) soms in tamas (onwetendheid, traagheid).

Mijn bescheiden mening is : "verblijven in elk moment waarin je je bevindt, met je volle aandacht, volledig bewust, is verblijven in je ware aard en alzo uitstijgen boven de guna's. " (geen emoties, geen verlangens, geen vooroordelen, geen oordelen ... enkel bewust zijn van dat moment) . Want in tamas ben je vol vooroordelen, spot, gehecht aan je onwetendheid, in rajas ben je met je geest in de toekomst bezig, vol verlangens en verwachtigen, te onrustig, in sattva ben je kalm en standvastig en in staat om met je aandacht in het heden (moment) te vertoeven.
"Ik Ben" = de verblijfplaats (toestand) van het eeuwige Brahman. (Jezus : wees getuige, voorbijganger : stel enkel vast).

Zoals ik al een zei : hemel en hel zijn "innerlijke toestanden" , geschapen door je zelf in dit leven.
Innerlijke kalmte en stabiliteit, zijn een toestand waarin je bent (sattva). Je handelt, spreekt en denkt naar gelang de toestand waarin je je bevindt.
Er is echter een middel om jezelf tot een sattvische toestand (innerlijke kalmte en evenwicht) op te werken en dat is yoga. In tamas en rajas ben je niet in staat om uit te stijgen boven de gunas. Enkel in sattva.

vriendelijke groet
Angelica,

Ik ga hier echt niet op antwoorden.
De goegemeente hier zal er niks van snappen.
Op het allereerste beginpunt staat het begrijpen al stil.

Verder gaat niet hoor.

Klaartje

05 mar 2012, 16:01

Als ik de titel van deze topic zo nog eens lees.... dan kom je automatisch tot de conclusie hoezeer het fenomeen ofte naam GOD ons allen toch blijft boeien...... in naam van zijn er doorheen de ganse mensheid zelfs al vele doden gevallen en veel waanzin verkocht 8O
Hoe is dat toch mogelijk zulke zinsverbijstering.... wat is een mens toch een ingewikkeld en vaak vermoeiend wezen :( :roll: :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

janx

07 mar 2012, 00:02

Klaartje schreef:Als ik de titel van deze topic zo nog eens lees.... dan kom je automatisch tot de conclusie hoezeer het fenomeen ofte naam GOD ons allen toch blijft boeien...... in naam van zijn er doorheen de ganse mensheid zelfs al vele doden gevallen en veel waanzin verkocht
Hoe is dat toch mogelijk zulke zinsverbijstering.... wat is een mens toch een ingewikkeld en vaak vermoeiend wezen

Doet me denken aan het woordje 'geld '.
In naam van het geld zijn er doorheen de ganse mensheid zelfs al vele doden gevallen en veel waanzin verkocht
Hoe is dat toch mogelijk zulke zinsverbijstering.... wat is een mens toch een ingewikkeld en vaak vermoeiend wezen

Doet me denken aan het woordje 'macht '.
In naam van de macht zijn er doorheen de ganse mensheid zelfs al vele doden gevallen en veel waanzin verkocht

Doet me denken aan het woordje 'ego'.
In naam van het ego zijn er doorheen de ganse mensheid zelfs al vele doden gevallen en veel waanzin verkocht
Hoe is dat toch mogelijk zulke zinsverbijstering.... wat is een mens toch een ingewikkeld en vaak vermoeiend wezen.

Doet me denken aan het woordje 'gelijk'
In naam van het 'gelijk' zijn er doorheen de ganse mensheid zelfs al vele doden gevallen en veel waanzin verkocht

Ach ja ... Klaartje... zo kun je vele woorden gebruiken. Maar het is toch altijd nog de mens zelf die iets doet en nooit het woordje. Ik hoop je dat me kan begrijpen wat ik hiermee wil zeggen.
Alles is Één en die Éne is Alles.