Bewijs van het ontbreken van een leven na de dood

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

socrates

15 sep 2012, 11:10

cappa schreef:
wayti schreef: Hoe komt het dat die hoop overtuigde mensen steeds groter en groter wordt?
wayti schreef:arm mensdom met de nadruk vooral op dom...
Da's een hele stap vooruit, als je de antwoorden zelf begint te geven. :D
Hoe het komt ?
Waarschijnlijk omdat mensen, bewust van hun sterfelijkheid, radeloos op zoek zijn naar een vervanger van de teloor gegane christelijke godsdienst, een sectaire leer die hen een leven na de dood beloofde. In die omstandigheden wordt elke strohalm -zoals wat Rulof of bv. de "New-age beweging" die aanreikt- gretig aangenomen. Maar als er morgen weer oorlog komt in Europa, lopen de katholieke kerken wellicht opnieuw vol...
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Vesselin

15 sep 2012, 16:48

Tot de geesteswereld mij onverhoeds bij de lurven grijpt - en ik zou het niet graag beleven want ik heb een hazenhart! - houd ik mij aan het aforisme van Lichtenberg.
Lichtenberg was een tijdgenoot van Kant en Swedenborg. Hij had kritiek op beiden, maar Swedenborg noemde hij een fantast.
Lichtenberg was een briljant wiskundige, gezegend met een lelijke bochel maar ook met een scherp satirisch inzicht in de menselijke situatie, hetgeen hij verwoordde in geestige aforismen.
Het aforisme waar ik het over heb is het volgende:
"Er is een soort transcendente buiksprekerij die mensen kan laten geloven dat iets, dat op aarde gezegd is, uit de hemel komt."
Dat spreekt voor zichzelf, me dunkt!

Reini

15 sep 2012, 17:13

Gij wordt nuchterder met de dag Vesselin !!
Blijft dat zo? Prima dan.

Vesselin

15 sep 2012, 19:27

Nuchter? Nou ja...
Ik weet gewoon niet wat ik aanmoet met mensen die bij hoog en laag beweren dat ze spiritistische ervaringen hebben.
Ik heb die helemaal niet en kan dat niet beoordelen. En zoals de meesten denk ik dan: "Het zal wel fantasie zijn van die mensen, zonder dat ze dat misschien beseffen - als ze eerlijk zijn tenminste. Maar als ze zich daar beter bij voelen, het leven beter aankunnen, een gevoel van toekomst hebben en niet proberen anderen te manipuleren... mij niet gelaten... goed voor hen."
Het, al dan niet georganiseerde, religieuze fanatisme, echter, vind ik vreselijk: weigeren om kritisch te denken, een gevolg van krankzinnig geworden apendom, en zeer destructief en vernietigend voor de menselijke evolutie.

Reini

15 sep 2012, 19:41

Zelfs met wetenschappelijke bewijzen willen zij niet inzien dat het brein deze ervaringen veroorzaakt.
Dat is hier gewoonlijk de discussie.
Die mensen vinden uiteraard troost in hun fantasieën, echter mag hen wel op de feiten gewezen worden.
Kan dat niet, mogen de topics hierover gesloten worden wegens overbodig.

cappa

16 sep 2012, 09:18

Vesselin schreef:Ik weet gewoon niet wat ik aanmoet met mensen die bij hoog en laag beweren dat ze spiritistische ervaringen hebben.
Dat sommige mensen spiritistische ervaringen hebben, daar twijfel ik niet aan. De uitleg die eraan gegeven wordt, daar schort het hem.

Het is nu eenmaal menselijk een uitleg te zoeken voor zaken die afwijken van het gemiddelde. Niets onzekerder dan zaken ervaren die anderen niet ervaren. Levende wezens hebben door evolutie geleerd onzekerheid te mijden als de pest. Beter, de linkerhersenhelft geeft altijd een uitleg - nadruk op een - voor elk fenomeen. De zotste eerst soms. De neuropsychologie staat bol van dergelijke voorbeelden.

Er iets speciaal van maken ligt dan voor de hand. En het bovennatuurlijke, en het 'ik ben iets meer' staat altijd op de eerste rij in dat geval.

Reini

16 sep 2012, 09:43

Beter en beknopter kan 't niet verwoord worden.

Henriette 2

16 sep 2012, 16:53

cappa schreef: en het 'ik ben iets meer' staat altijd op de eerste rij in dat geval.
Niet 'in dat geval' maar in jouw hoofd.
Waar anders??

Om dat te zien blijkt vaak erg moeilijk.

socrates

16 sep 2012, 20:39

socrates schreef:
cappa schreef:
wayti schreef: Hoe komt het dat die hoop overtuigde mensen steeds groter en groter wordt?
wayti schreef:arm mensdom met de nadruk vooral op dom...
Da's een hele stap vooruit, als je de antwoorden zelf begint te geven. :D
Hoe het komt ?
Waarschijnlijk omdat mensen, bewust van hun sterfelijkheid, radeloos op zoek zijn naar een vervanger van de teloor gegane christelijke godsdienst, een sectaire leer die hen een leven na de dood beloofde. In die omstandigheden wordt elke strohalm -zoals wat Rulof of bv. de "New-age beweging" die aanreikt- gretig aangenomen. Maar als er morgen weer oorlog komt in Europa, lopen de katholieke kerken wellicht opnieuw vol...
Krijg ik weer eens, in alle stilte, gelijk ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Henriette 2

16 sep 2012, 21:09

socrates schreef:
Krijg ik weer eens, in alle stilte, gelijk ?
Ten dele.

angelica

16 sep 2012, 21:14

Zou je wel willen hé Socrates. Maar gedeeltelijk wel. Mensen zijn op zoek naar de zin van hun bestaan, de gedachte dat alles toevallig en veelal zinloos is (al het lijden, bvb) is voor velen een ondraaglijke gedachte. het zijn meestal de armsten onder ons, de minst bedeelden en diegenen die de meest droevige ervaringen hadden, die naar deze invulling zoeken. Iedere mens vult die "zin" van zijn bestaan op een manier in die het best bij zijn persoonlijkheid past.
En daarom zeg ik ook steeds weer, leven en laten leven. Maar, er zijn ook mensen,die niet bepaald op zoek zijn of waren naar de zin van hun bestaan, die niet in een hiernamaals geloofden. Er zijn mensen die denken dat alles wat hen overkomt gewoon maar dikke pech is. Tot die groep behoorde ik ook eens. Ik lachte met alles wat ook maar enigszins naar het paranormale rook en ik spotte met spiritualiteit. Ik heb enkel altijd in een soort van "god" geloofd, maar nooit in de sprookjesfiguur waarvan de kerk ons vertelde. Maar, ik had steeds heel sterk het gevoel dat er wel een soort van "hogere macht" moest bestaan, iets dat niet te definiëren was, maar dat "iets" noemde ik God, wat het ook mocht zijn. Als kind had ik al een paar paranormale ervaringen gehad (in mijn puberteit), maar daar lag ik niet van wakker, ik zocht er zelfs geen verklaring meer voor.
Tot op een dag, toen ik op zevenentwintigjare leeftijd, kort na het sterven van mijn moeder, ik een eerste spirituele/paranormale ervaring had. Ik ging op zoek naar antwoorden, en nam genoegen met het antwoord dat alles maar een hallucinatie was, die normaal was tijdens een rouwverwerking. Doch in mij was er twijfel bij dit antwoord. Veel jaren later, had ik een reeks ervaringen, die mijn twijfel wegnamen. Ik ging weer op zoek naar antwoorden, en kreeg deze ook. Ik werd bevriend met een medium, en had de ene ervaring na de andere. Sindsdien ben ik overtuigd van een voortbestaan na deze fysieke levensvorm. Ik ben ervan overtuigd, dat het leven altijd blijft voortbestaan en dat enkel de vorm verandert. En niemand, maar dan ook niemand, kan mij nog van het tegendeel overtuigen. Er is geen dood, alleen maar leven.
De mensen die enkel in het fysieke bestaan geloven, laat ik in hun "on"weten, omdat ik weet dat geen mens een ander kan overtuigen. Zij zullen het zelf moeten vaststellen, door eigen ervaringen, of... bij het overgaan in deze andere levensvorm.
Maar de spot drijven met mensen die wel overtuigd zijn van een voortbestaan , dat is iets dat bij mij een erg gevoelige snaar raakt. Ik meen : leven en laten leven. Ik accepteer de noden, de ideeën , overtuigingen van anderen, en verwacht dat anderen dat ook doen. We kunnen onze overtuigingen, onze gedachten hierover in alle rust en met respect naast elkaar leggen, en eventueel vergelijken, misschien om ooit , op een mooie dag , tot een completer beeld te komen van hoe deze levensvorm eruit ziet.

vriendelijke groet
Schoonheid ligt in het oog van de toeschouwer

Vesselin

16 sep 2012, 21:19

Socrates schreef:Krijg ik weer eens, in alle stilte, gelijk ?
Amen! Requiescat in pace.

rolija

16 sep 2012, 21:22

"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."

Henriette 2

16 sep 2012, 22:15

:lol: huh??? is S.H. is ook al dood geweest?! :lol: