emoties : wat zijn dat en hoe ga je ermee om

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

kan jij goed met jouw emoties om

la
3
33%
nee
6
67%

Totaal aantal stemmen: 9

socrates

02 aug 2013, 11:23

Ook voor wat wetenschappelijk niet bestaat kan men proberen het eens te worden over "een" definitie. Dan weten we tenminste dat we' waarschijnlijk' hetzelfde bedoelen als we dialogeren of discussiëren.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

02 aug 2013, 11:54

socrates schreef:Ook voor wat wetenschappelijk niet bestaat kan men proberen het eens te worden over "een" definitie. Dan weten we tenminste dat we' waarschijnlijk' hetzelfde bedoelen als we dialogeren of discussiëren.
Mee eens, ik denk niet dat bv 'informatie' wetenschappelijk bestaat, we kunnen het wel gebruiken. Hoe zouden we 'informatie' dan willen omschrijven?

socrates

02 aug 2013, 14:01

YYZ schreef:
socrates schreef:Ook voor wat wetenschappelijk niet bestaat kan men proberen het eens te worden over "een" definitie. Dan weten we tenminste dat we' waarschijnlijk' hetzelfde bedoelen als we dialogeren of discussiëren.
Mee eens, ik denk niet dat bv 'informatie' wetenschappelijk bestaat, we kunnen het wel gebruiken. Hoe zouden we 'informatie' dan willen omschrijven?
Voor mij is informatie" datgene wat ik nog niet wist" . Eens het onderwerp van een mededeling mij al was bekend, is het voor mij geen info meer, behalve dan dat ik zo weet dat "jij" het ook wist. Zo gezien is informatie dus een uiterst subjectief begrip net als bv. sociaal...
Mede daardoor wordt intermenselijke communicatie vaak erg bemoeilijkt.Brwust of onbewust wordt informatie immers vaak achtergehouden.

YYZ

02 aug 2013, 14:30

socrates schreef:
YYZ schreef:
Voor mij is informatie" datgene wat ik nog niet wist" . Eens het onderwerp van een mededeling mij al was bekend, is het voor mij geen info meer, behalve dan dat ik zo weet dat "jij" het ook wist. Zo gezien is informatie dus een uiterst subjectief begrip net als bv. sociaal...
Mede daardoor wordt intermenselijke communicatie vaak erg bemoeilijkt.Brwust of onbewust wordt informatie immers vaak achtergehouden.
Het is heel subjectief inderdaad, als (nieuwe) informatie indruist tegen de eigen mening dan wordt het ook vaak verworpen, zelfs wanneer deze informatie bijzonder bruikbaar is. Je ziet dit vooral met zgn 'out of the box' ideeën wat hier dan vrijwel letterlijk genomen kan worden. Het zit nog niet in het denken en kan dan ook geen meerwaarde bieden bij de besluitvorming.

Reini

02 aug 2013, 14:52

Informatie is: uitleg over een bepaald onderwerp. Punt.

YYZ

02 aug 2013, 15:49

Reini schreef:Informatie is: uitleg over een bepaald onderwerp. Punt.
Ja, zit iets in maar wat als je nieuwe informatie zou ontvangen die je helemaal niet begrijpt?

Reini

02 aug 2013, 19:14

YYZ schreef:
Ja, zit iets in maar wat als je nieuwe informatie zou ontvangen die je helemaal niet begrijpt?
Dan heeft dat niks te maken met de informatie maar wel met het onvermogen van de mens.

YYZ

02 aug 2013, 19:49

Reini schreef:
YYZ schreef:
Dan heeft dat niks te maken met de informatie maar wel met het onvermogen van de mens.
Blijkbaar wel, de gevolgen zijn zwaar terwijl de informatie helemaal niet zo moeilijk is om te begrijpen. Er spelen nog wel wat andere factoren maar misschien is dat nu net het onvermogen waar je naar verwijst. Het onvermogen om samen te werken, ik zeg maar wat.

socrates

02 aug 2013, 21:35

YYZ schreef:
Waaruit bestaat de informatie in het zinnetje:"het was heel warm vandaag."?

Reini

02 aug 2013, 23:02

Dat is informatie als je toehoorder in een ijskelder zit .

YYZ

03 aug 2013, 07:31

socrates schreef:
YYZ schreef:
Waaruit bestaat de informatie in het zinnetje:"het was heel warm vandaag."?
Om het praktisch te houden, ooit kreeg ik informatie dat er zoiets bestaat als Wikipedia, dit heeft mijn onwetendheid vermindert en inherente (in-vorm) kennis vergroot. Ik heb dit geïnterpreteerd en geïntegreerd waardoor ik zelf op zoek kon gaan naar nog meer informatie, op deze weg kwam ik het woord 'efficiëntie' tegen, hetzelfde proces doorlopend bracht het mij tot het idee dat ik niet steeds opnieuw het 'warme wiel' moet uitvinden maar in eerste instantie kan kijken wat er over een bepaald onderwerp reeds geschreven werd. Na aandachtige lezing stel ik vast dat er wel honderden definities bestaan over 'informatie', dit weten laat me vermoeden dat dit debat kan uitmonden in een draak zonder dat een consensus zal bereikt worden. Ter getuigenis, zie ook en vooral de term 'ruis' ...

Informatie

Onder informatie (van Latijn informare: "vormgeven, vormen, instrueren") verstaat men in algemene zin alles wat kennis of bepaaldheid toevoegt en zodoende onwetendheid, onzekerheid of onbepaaldheid vermindert. In striktere zin wordt wel gesteld dat pas van informatie gesproken kan worden als die voor mensen interpreteerbaar is. Het interpreteren en integreren van deze informatie resulteert in kennis. Er zijn in de loop van de tijd honderden definities van het begrip informatie gegeven. Dit komt doordat het begrip in een aantal (sub)wetenschappen en toepassingsgebieden op verschillende wijzen wordt gebruikt. Informatie wordt overgedragen via communicatie.

Ruis

In welke mate de informatie die overgebracht wordt aankomt bij de ontvanger is afhankelijk van verschillende factoren. Factoren die de informatieoverdracht negatief beïnvloeden worden ruis genoemd. Er bestaan verschillende soorten ruis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Informatie

Reini

03 aug 2013, 09:09

Zit u soms in de politiek YYZ ?
Daar kunnen ze ook eindeloos filibusteren. :) :)

YYZ

03 aug 2013, 09:22

Reini schreef:Zit u soms in de politiek YYZ ?
In de context van dit onderwerp is je reactie enigszins grappig en veelzeggend Reini. Zie je ook waarom?

Reini

03 aug 2013, 09:38

YYZ schreef:
In de context van dit onderwerp is je reactie enigszins grappig en veelzeggend Reini. Zie je ook waarom?
Het was inderdaad enigszins grappig bedoeld YYZ.
De verklaring van uw idee erover laat ik graag aan u.
Tenslotte ben ik geen intellectueel. :wink:

YYZ

03 aug 2013, 09:54

Reini schreef:
YYZ schreef:
Het was inderdaad enigszins grappig bedoeld YYZ.
De verklaring van uw idee erover laat ik graag aan u.
Tenslotte ben ik geen intellectueel. :wink:
Met vorig bericht wou ik aangeven dat dit debat een beetje hopeloos gaat worden, onderstaande zinsnede laat dit blijken. Tenminste, dat was de boodschap die ik trachtte mee te geven

Na aandachtige lezing stel ik vast dat er wel honderden definities bestaan over 'informatie', dit weten laat me vermoeden dat dit debat kan uitmonden in een draak zonder dat een consensus zal bereikt worden. Ter getuigenis, zie ook en vooral de term 'ruis' ...

Vervolgens vraag je of ik een politieker ben, enigszins grappig dus. Het is nochtans mooi om zien, we vragen politiek al jaren om aandacht voor iets bijzonders maar dat horen of lezen ze blijkbaar niet, wellicht teveel aan het fillibusteren. Begrijp je een beetje?