emoties : wat zijn dat en hoe ga je ermee om

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

kan jij goed met jouw emoties om

la
3
33%
nee
6
67%

Totaal aantal stemmen: 9

socrates

03 aug 2013, 10:27

Juist daarom moeten we, vooraleer efficiënt te kunnen discussiëren, het eens worden omtrent een definitie van het begrip dat we behandelen, ic. informatie.
Ik heb trouwens enkel geschreven wat ik als informatie beschouw.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

03 aug 2013, 11:03

socrates schreef:Juist daarom moeten we, vooraleer efficiënt te kunnen discussiëren, het eens worden omtrent een definitie van het begrip dat we behandelen, ic. informatie. Ik heb trouwens enkel geschreven wat ik als informatie beschouw.
Ben ik het uiteraard mee eens, we vertrekken dan van onderstaande definitie, geen probleem mee.

Voor mij is informatie" datgene wat ik nog niet wist"

Toevoeging mijnentwege, als we informatie toelaten tot ons denken dan kan dit leiden tot ontnuchterende vaststellingen.

socrates

03 aug 2013, 11:53

Inderdaad want dat kan bv. ons referentiekader overhoop gooien, maar wie geen informatie krijgt gaat erop achteruit. Leren en bijleren is van essentieel belang voor de gezondheid.
Met leren bedoel ik: het ontvangen van "nieuwe" kennis of het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Gezondheid is: vastgestelde afwezigheid van fysische of psychische tekorten of aandoeningen.
Laatst gewijzigd door socrates op 03 aug 2013, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.

YYZ

03 aug 2013, 12:02

socrates schreef:Inderdaad wat dat kan bv. ons referentiekader overhoop gooien maar wie geen informatie krijgt gaat erop achteruit. Leren en bijleren is van essentieel belang voor de gezondheid.
Mee eens, de term 'gezondheid' laat dan weer veel interpretaties toe, zowel in enge als ruime zin. Dat informatie ons referentiekader overhoop kan halen, is ook een feit en hier wordt deze schijnbare eenvoud of theorie uiterst interessant. Het valt dan op dat diverse afweermechanismen in werking treden, op deze manier wordt de informatie quasi letterlijk afgeblokt.

YYZ

03 aug 2013, 12:40

socrates schreef:Met leren bedoel ik: het ontvangen van "nieuwe" kennis of het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Gezondheid is: vastgestelde afwezigheid van fysische of psychische tekorten of aandoeningen.
Deze kwam er nog bij zag ik net en kan makkelijk in combinatie gezien worden. Een actueel voorbeeld, een gebrek aan economische kennis kan leiden tot het verzieken van het totale systeem (samenleving) met gevolgen voor de gezondheid van mensen. Andersom kan dan ook, een betere economische kennis kan leiden tot de gezondmaking van het systeem (samenleving) met gevolgen voor de gezondheid van mensen. De vraag stelt zich of het hier over 'nieuwe' informatie gaat, dit is subjectief of persoonlijk.

socrates

03 aug 2013, 14:07

Zoals ik hoger al schreef; is informatie in mijn opvatting altijd subjectief. Ook wat ik "passieve" informatie zou noemen -d.w.z. informatie die ik opvang via mijn zintuigen, zonder dat anderen daar in tussenkomen. Dus zonder actieve communicatie, bijvoorbeeld het horen van de klank van een onbekend instrument of het zien van een nooit gezien landschap, het lezen van een voor mij totaal nieuwe visie, of...

YYZ

03 aug 2013, 14:23

socrates schreef:Zoals ik hoger al schreef; is informatie in mijn opvatting altijd subjectief. Ook wat ik "passieve" informatie zou noemen -d.w.z. informatie die ik opvang via mijn zintuigen, zonder dat anderen daar in tussenkomen. Dus zonder actieve communicatie, bijvoorbeeld het horen van de klank van een onbekend instrument of het zien van een nooit gezien landschap, het lezen van een voor mij totaal nieuwe visie, of...
Is allemaal waar, voor het onderzoek neem ik graag de proef op de som. Heel eenvoudig en nagenoeg steeds hetzelfde. De volgende 'informatie' wordt meer en meer maatschappelijk gedeeld:

Wat zegt het Chicago Plan?

Het Chicago Plan dateert uit de jaren ’30 maar werd destijds genegeerd met bijzonder zware gevolgen (WOII), de crisis vandaag is vergelijkbaar waardoor het plan werd opgevist in de hoop dat beleidsmakers niet terug dezelfde fout maken. In volledige tegenstelling tot hedendaagse politieke berichtgeving volstaat het ons bewust te worden van volgende kernpunten:

(1) Het doorbreken van traditionele economische cycli
(2) Het technisch aflossen van staatsschulden
(3) Het technisch aflossen van private schulden
(4) De eliminatie van de vrees voor bankruns
(5) Geen verantwoording voor hyperinflatoire toestanden

Is dit informatie (cfr overeengekomen definitie)? Laat het ons bewegen (cfr emotie)? Begrijpen we wat het wil zeggen (cfr bewustwording)? Kunnen we informatie ook vergeten? Iets anders?

socrates

03 aug 2013, 14:32

Dit is inderdaad gedeeltelijk informatie voor mij, namelijk de mededeling dat zulk plan bestond. De vijf geciteerde begrippen blijven, zonder nadere uitleg of definitie, evenwel vrij onbruikbaar; Dat zegt dan weer iets over de "kwaliteit" en of het nut van de doorgegeven boodschap.

YYZ

03 aug 2013, 17:30

socrates schreef:Dit is inderdaad gedeeltelijk informatie voor mij, namelijk de mededeling dat zulk plan bestond. .
Het bestond en bestaat nog steeds. In vergelijking met voor WOII heeft men de computer om nog betere simulaties te doen.

http://www.chaospunt.org/wp-content/upl ... iseted.pdf
De vijf geciteerde begrippen blijven, zonder nadere uitleg of definitie, evenwel vrij onbruikbaar; Dat zegt dan weer iets over de "kwaliteit" en of het nut van de doorgegeven boodschap
De begrippen hebben betrekking op en/of verwijzen naar onze economie en de schuldenberg. De boodschap heeft nut voor heel onze samenleving. De vraag stelt zich welke informatie nog niet tot de parate kennis behoort, om dit te achterhalen zal dialoog noodzakelijk zijn.

Albert Van den Bosch

05 aug 2013, 12:08

te herinnering :naam van de topic is wat zijn emoties en hoe ga je er mee om?

ik ben 4 dagen in verlof geweest en de topic is wat vergleden naar een andere discussie

wij stelling was : het zijn moeilijke herinneringen

al we die herinneringen nu "informatie van vroeger noemen" dan sluit ik een beetje aan bij de laatste quotes over informatie
en kunnen we misschien terug naar de topic gaan .... aub

misschien toch nog even vermelden dat infomatie wordt gecommuniceerd
....
en dat zowel zender en ontvanger 'storingen kunnen tegenkomen
zowel veroorzaakt tijdens het zenden, maar ook bij de ontvangen

ter vergelijking radiozender :
- de nieuwssredactie maakt een bericht en legt het voor voor uitzending ( - bericht kan verwisseld worden,
- de voorlezer kan ongeschikt zijn (hersenbloedingkje op komst, of verkkerde medicatie, dronken ... noem maar maar op
- spreker leest het wel maar de knop voor uitzenden staat niet op
- onderweg komen er misschien frequentiestoringen of wat dan ook
- de ontvangst kan slecht zijn
maar
- de toehoorder is wat doof of teveel lawaai, of zijn radio staat niet op enz....

allemaal lachwekkend

maar wanneer zijn wij aandachtig genoeg om iemand te aanhoren ... 100 procent !!!
Zeker wanneer het ons niet echt interessert ... of als we aldoor maar tegenargumenten bedenken, maar de kans niet krijgen ze uit te spreken ... of in het vuur van het gesprek horen we zelfs niet alles door andere gebeurtenissen rondom ons

mijn punt is dat onze herinneringen niet aleen ONVOLLEDIG zijn maar ook soms VERVORMD zijn

toch gaan we die zelfde herinneringen ( stukken en brokken ervan ) later gebruiken om een gebeurtenis terug samen te stellen

Zie je wat er gebeurt als dat plaatsvind : totale chaos in je geest; niet alleen door wat je je wil herinneren, maar ook gelijkaardige gebeurtenissen worden door ons brein (of hoe dn ook) GERECREEERD
.. zeker als we ons slecht volen, aangevallen voelen, depressief, ziek, angstig

en dat is ons denken dan? ... we kunnen NIET nadenken ... er moet enorm gefilterd worden ...
en dan krijg je nog meer andere herinneringen, en altijd maar meer gefilterde info : en dan kan je maar best eerst gaan nadenken

En daarrom maakte ik deze topic ... hoe gaan we om met onze emoties ... want we zijn niet vrij dan emoties ... en we vezwijgen al eens iets, en we zeggen niet alles, en we vergeten soms het voornaamste te zeggen
... is het dan niet NORMAAL dat je niet begrepen wordt

Eerst je emotioneel vrijmaken ... voor een moeilijk gesprek ? ....hoe doe jij dat dan ?

En wat als men er opeens in verzeilt raakt ?

de hele mensheid sukkelt met slechte gesprekken of jij niet???

Albert
je beste compagnon ben jezelf ... verbeter de wereld, begin bij jezelf

Albert Van den Bosch

06 aug 2013, 12:25

geen reacties ??? ?

ik herformuleer :

als we nu weten dat ons denken wordt overstelpt met informatie ... zijnde herinneringen aan voorgaand denken : dus ook conclusies allerhande

en als we dan ook nog weten dat er vroeger stroingen waren bij de ontvvangst van die herinneringen

an als we dan rekening moeten houden met momentele storingen tijdens onze audio-visuele waarnemening ...

en als we weten dat momentele herinneringen van en sekonde geleden gemixt worden met die oude herinneringen van welleer ... als basis om evaluatie mogelijk te maken

dan moet het toch duidelijk zijn dat ons DENKEN een lachertje is ... als we niet de moeite doen om GOED aandachtig te luisteren,

Ook willen tussenkomen en zelf iets willen zeggen ... als een ander iets zegt ... blokkeert de inkomende waarnemenigen )

dus in alledaagse gesprekken :
- veel aandacht geven als er info binnen komt

voorafgaand zorgen dat die troep van emotionele "aandrangen" opgeruimd wordt, door erover te spreken ( als het kan in veilige omgeveving en MET afspraken daarond ( tijdelimiet, om beurt spreken gedurend 10 à 20 minuten, zonder onderbroken te worden ) ... zodat je ALLES kan uiten dat er verband mee houdt.

en misschien kan er dan na het "denken" worden nagdedacht over het beste antwoord dat we gaan creeren zonder emotionele oprispingen.

is dit duidelijk ? is dit zinnig ?

albert

bocuse

06 aug 2013, 16:28

Beste

Voor mij is dit niet duidelijk .
Of het zinnig is ????

YYZ

06 aug 2013, 22:36

Albert Van den Bosch schreef:te herinnering :naam van de topic is wat zijn emoties en hoe ga je er mee om? ik ben 4 dagen in verlof geweest en de topic is wat vergleden naar een andere discussie
Beste Albert, misschien vergis je je, waren nu net bezig over wat je bezig bent.

In welke mate de informatie die overgebracht wordt aankomt bij de ontvanger is afhankelijk van verschillende factoren. Factoren die de informatieoverdracht negatief beïnvloeden worden ruis genoemd. Er bestaan verschillende soorten ruis.

Externe ruis

Onder externe ruis worden factoren verstaan die de ontvanger afleiden waardoor de informatieoverdracht wordt verstoord. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een gesprek probeert te voeren in een lawaaiige omgeving.

Interne ruis

Onder interne ruis worden factoren verstaan die gelegen zijn in de informatieontvanger of -verzender zelf. Interne ruis kan veel verschillende oorzaken hebben:

Het gesprek vindt plaats in een taal die een of beide gesprekspartners onvoldoende beheersen
Een of beide gesprekspartners zijn geëmotioneerd
De informatieverzendende partij drukt zich onduidelijk uit of maakt onvoldoende onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
De informatieontvangende partij trekt voorbarige conclusies of interpreteert de informatie op een manier die de verzendende partij niet voorzien had
De informatieontvangende partij ervaart de informatie als irrelevant en verwerkt deze daarom bewust of onbewust niet
De informatieverzendende partij geeft meer informatie dan de ontvangende partij kan verwerken ("information overload").

http://nl.wikipedia.org/wiki/Informatie

Albert Van den Bosch

06 aug 2013, 22:59

[quote="YYZ Factoren die de informatieoverdracht negatief beïnvloeden worden ruis genoemd. Er bestaan verschillende soorten ruis.
Externe ruis lawaaiige omgeving.
Interne ruis
- taal die onvoldoende beheersen
- geëmotioneerd
-- onduidelijk
- uit of maakt onvoldoende onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
- De informatieontvangende partij trekt voorbarige conclusies of interpreteert de informatie op een manier die de verzendende partij niet voorzien had
- De informatieontvangende partij ervaart de informatie als irrelevant en verwerkt deze daarom bewust of onbewust niet
- De informatieverzendende partij geeft meer informatie dan de ontvangende partij kan verwerken ("information overload").

http://nl.wikipedia.org/wiki/Informatie[/quote]

inderdaad, naast de door mij opgesomde, ook allemaal factoren die informatie-overdracht vertroebelen

en er zijn er nog veel meer

de opsommingen van RUIS bij communicatie vormen geen volledige lijst, we kunnen er nog waarschijnlijk npg honderd verzinnen

en we kunnen die storingen van nu af benoemen als informatie-RUIS noemen, zeer goede benaming

albert

Albert Van den Bosch

07 aug 2013, 11:06

bocuse schreef:Beste

Voor mij is dit niet duidelijk .
Of het zinnig is ????
tja, misschien eens terug al mijn bijdragen in deze topic lezen, want ik herhaalde op verschillende wijzen de denkbeelden ...

of eens echt over NA-denken

of een vraag stellen ?

alleszins je niet laten tegenhouden door emoties om je te uiten hierover ... dat kan hier op dit forum

het kan ook zjn dat het je niet echt interesseerd, dan niet meer naar deze topic scrollen is de oplossing

Albert