this is Belgium !

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

socrates

11 jan 2014, 22:35

tokkio schreef:Zouden ze er nu echt om doen of leren ze het niet?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... hter.dhtml
Wat gebeurt er nu met zo een magistraat die beroepsfouten maakt ? Is die even verantwoordelijk en aansprakelijk als de garagist die een moer niet volledig heeft vastgedraaid ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Paca

12 jan 2014, 00:54

De hamvraag is steeds dezelfde ... aan wie baat het?

ED.

12 jan 2014, 02:29

Een onderzoekrechter of procureur hebben te veel macht op zichzelf. Ze moeten zowel ten gunste als ten nadele van een verdachte handelen. Wanneer die een fout maken, gaat het dikwijls over procedurefouten die, al dan niet, uitgelokt worden. Geen enkele wet is zonder gaten. Als advocaat moet je die alleen maar vinden. Zonder namen te moeten noemen, hebben wij de laatste maanden ontdekt, dat mits een goede advocaat, zowel drugsmokkelaars als witteboordcriminelen er gemakkelijk van af komen...als men maar de centen heeft, of de juiste connecties. Die procedureadvocaten passen de wet toe. Of zij moreel niet even schuldig zijn dan de “wettelijk ontsnapten”, moeten ze maar voor zichzelf uitmaken. Dat er een klassenjustitie bestaat is niet van gisteren of vandaag. Het heeft altijd bestaan. Vroeger kon men de burger nog blaasjes wijsmaken, nu veel minder. En toch, nog te dikwijls vallen er onbegrijpelijke uitspraken of vrijlatingen. Erger nog, ze (wij) moeten de misdadigers dan nog een schavergoeding geven,ook! Het is net of de schrik zit er goed in bij de magistratuur. Ik kan best begrijpen dat een pak goede politiemensen zijn er de brui aan geven. Het openbaar ministerie reken ik ook daarbij. Meelopen met de hoop, of afstappen. Gelukkig is er nog het parket, dat nog eens kan “proberen”. Het mes snijdt dan wel langs twee kanten. Heb je niets gedaan en laat men je los wegens een procedure, dan ben je een gelukkig iemand. Maar vrijgesproken ben je niet. Heb je het dan wel gedaan en kom je vrij. Dan geeft men je de toelating, om je bandietenstreek te herhalen. Dit laatste begint op te vallen in ons land. Het is niet meer normaal.

SEBASTIAN

12 jan 2014, 09:15

Dat zijn géén goede advocaten, Ed.
Dat zijn yuppie's die enkel "onderzoek" doen, naar de onderzoeksrechter en eventueel politie, zijn/hun wijze van onderzoek voeren, verhoorprocedures,enz.
Die meestal niet eens hun verwaande bek opentrekken(lees: poging tot pleiten) en de buit binnenhalen via "ik heb wat gevonden", een procedurefout.

Komaan Ed, "goede" advocaten, die pleiten niet meer.
Dat zijn strebers in dienst van vetbetalende criminelen.
De kunst v/h leven is thuis te zijn alsof men op reis is. Godfried Bomans.

socrates

12 jan 2014, 17:41

Mijn vraag was, staat zo'n magistraat op een of andere manier in voor de gevolgen van zijn handelen. Of hebben die, zoals de medici, geen resultaatverbintenis ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

12 jan 2014, 18:27

Ik ben zeker van niet! En gevoel voor rechtvaardigheid is aan hen zéker niet besteed. Alleen 'winnen' telt, om nòg meer geld, naam en faam te verwerven. En gezien zij misbruik mogen maken van het feit dat iederéén minstens (maar dan telkens opnieuw) één nieuwe kans moet krijgen, zijn zij als verdedigers van het onrecht, meestal nòg véél erger dan de criminelen zelf! En het kan hen dan ook geen fluit schelen wat de gevolgen voor de slachtoffers zijn!

tokkio

13 jan 2014, 11:04

Misdaad loont, men krijgt hier na een misdaad niet alleen een 5***** hotel, maar als men van de dienst niet tevreden is, nog een schadevergoeding er boven op. :evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... euro.dhtml
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

sibarita

13 jan 2014, 14:10

Wat een verschil met Nederland :

Kabinet: celstraf gaat 16 euro per dag kosten

Gedetineerden, tbs'ers en ouders van minderjarigen die veroordeeld zijn, gaan betalen voor het verblijf in een gevangenis of inrichting. 16 euro per dag, met een maximum van 2 jaar.

ANP

Dat staat in een wetsvoorstel dat staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) maandag open heeft gesteld voor commentaar van instanties als het Openbaar Ministerie en de Raad voor de rechtspraak.

In een ander wetsvoorstel, van minister Ivo Opstelten, wordt geregeld dat veroordeelde daders ook gaan meebetalen aan de kosten die de overheid maakt voor het hele proces van opsporing, vervolging en berechting. Daders moeten ook mee gaan betalen aan de kosten voor slachtofferzorg.

De twee wetsvoorstellen vloeien voort uit afspraken die de regeringspartijen VVD en PvdA eind 2012 maakten in het regeerakkoord. Alle bijdragen tezamen moeten 65 miljoen euro per jaar opleveren. Nederland sluit met de maatregelen volgens het kabinet aan bij een groot aantal Europese landen.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

sibarita

13 jan 2014, 22:20

Hier krijgen de gevangenen maandelijks zakgeld !!

In de gevangenis van Andenne krijgen de gedetineerden minimum 50 euro per maand. Dat is ook zo in de gevangenis van Itter, waar dat bedrag wel met de helft wordt verminderd in geval van vrijwillige beschadigingen, en in Namen, waar van de 50 euro de huur van de televisie wordt afgetrokken (15 euro).

In Nijvel (foto) bedraagt de sociale steun 45 euro, in Lantin is dat 40 euro. In Vorst moeten de gevangenen het doen met maandelijks 29 euro. De "minstbedeelden" zitten in de gevangenis van Sint-Gillis, waar het zakgeld 5 euro per maand bedraagt.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Fokke

13 jan 2014, 22:37

sibarita schreef:Hier krijgen de gevangenen maandelijks zakgeld !!

In de gevangenis van Andenne krijgen de gedetineerden minimum 50 euro per maand. Dat is ook zo in de gevangenis van Itter, waar dat bedrag wel met de helft wordt verminderd in geval van vrijwillige beschadigingen, en in Namen, waar van de 50 euro de huur van de televisie wordt afgetrokken (15 euro).

In Nijvel (foto) bedraagt de sociale steun 45 euro, in Lantin is dat 40 euro. In Vorst moeten de gevangenen het doen met maandelijks 29 euro. De "minstbedeelden" zitten in de gevangenis van Sint-Gillis, waar het zakgeld 5 euro per maand bedraagt.
Ik ben nog soldaat geweest aan 10 frank per dag! Daar moest ik wel den tellevies niet van betalen! Daar moesten we wel voor de gang schrobben "met een tandenborstel", de wc's kuisen, het vlaggeplein proper vegen en afzien op het oefenterrein. En als we niet luisterden of lelijk keken naar de korporaal dan was het koekenbak...
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

nafisa

14 jan 2014, 10:04

Zoals de ruzie in 'n rusthuis tussen mvr y en mvr x.
Bij mvr y stond werken niet in haar woordenboek ,en het OCMW betaalde haar verblijf.Ze kreeg 2000 bf zakgeld.
Mvr x heeft haar leven lang gewerkt (laag loon ) na het betalen voor haar verblijf in het rusthuis was er geen zakgeld over.
Het zijn zotte. . . .

Phoebe

14 jan 2014, 11:02

Just,nafisa, en als die mevr. X kinderen heeft dan gaan ze bij die de portemonnee nog wat lichter maken ..
Ondertussen zijn de hangmatters en de nieuwe Belgen die hun familie laten overbrengen en nooit zullen bijdragen tot de welvaart van la Belgique gelogeerd, verzorgd , genieten van voordelen met nog een zakcentje erbovenop .

Die Mvr. X die waarschijnlijk geen al te groot pensioentje heeft zal dan ook waarschijnlijk nog eens financieel het onderspit moeten delven tegen diegenen die hier binnenvallen en maandelijks meer ontvangen dan zij, die haar hele leven gewerkt heeft en die elke maand méér dan de helft van haar loon afgeroomd werd en zag verdwijnen in de bodemloze putten van de Staat ...
In de Stille Oceaan kan men elkander goed verstaan ....

nafisa

14 jan 2014, 13:02

En Fokke ,als je toen wist hoe (sommige ) die met hun strepen en sterrekes zich uitleefde . . . . . je had hun tandjes met die tandenborstel gepoetst :lol:

nafisa

14 jan 2014, 13:33

Meulenberg
Na de zoveelste bus die met 'n ruit minder van de wijk gereden kwam heeft men de vaders aangesproken . Enkele zijn uit het thee café gekomen en s'avonds in de wijk gaan rond wandelen.
In die tijd liepen in de zomer om 23u nog drie jarige op straat ,of het nog zo is weet ik niet
A heeft 'n huis in de wijk,als hij op vakantie gaat naar zijn huis in Turkije wordt er ingebroken. A heeft nooit 'n bmw gehad ,zelfs geen auto.
Hij had een van zijn buren aangesproken, hoe kan je zoon van 21 jaar met 'n bmw rijden en heeft nooit gewerkt.
Wie durft zijn mond nog open doen,politie,controleurs van de lijn ,chauffeurs,ik denk het niet.Ze weten me wonen zei ooit 'n controleur .

Paca

14 jan 2014, 17:19

We zijn veel te lang te links gebleven ... vergis u niet, zelf was ik linkser als links in mijn jeugd. Weet dus zeer goed wat het betekent. Er is niet op tijd een halt toegeroepen toen het nog wat beter ging. De politiek (op dit vlak) is m.i. "zo rot als kaas" en ik hoop, uit de grond van mijn hart dat deze attitude (gebaseerd op de rijkdom van de ondernemers en werkenden) verdwijnt.
Persoonlijk maak ik me niet te veel illusies, het gekuip en bedrog zal bloed, zweet en tranen kosten ... Winston Churchill wist dit 70 jaren geleden ook. Eén van zijn quotes is me steeds bijgebleven. Afbeelding