Wetenschappelijk onderzoek naar leven na dit leven
-
Vesselin - Lid geworden op: 28 jul 2012, 07:52
Als je ervan uitgaat dat je je brein bent, waar komt die kennis dan vandaan?
Is het iets wat je uit eigen ervaring, als gevolg van introspectie, weet? Of is het iets dat je aangereikt wordt door die wetenschappers die het deterministisch materialistisch model aanhangen.
Uit eigen ervaring kan je te weten komen dat het zeker zo is, dat, als je bvb stoffen inneemt die de werking van je brein beïnvloeden, je in een andere ervaringswereld terecht komt.
De meesten van ons weten wel wat er gebeurt als je teveel alcohol drinkt.
Als je de hypothese, dat het bewustzijn meer is dan het brein, als mogelijkheid aanvaardt, dan wordt je brein een voertuig voor dat bewustzijn, en als je de werking ervan beïnvloed, of als dat brein beschadigd wordt, dan wordt de uitdrukking van dat bewustzijn vernauwd, veranderd of onmogelijk gemaakt.
Neem nu de bewering van de materialistische monisten dat vrije wil een illusie is... dan weet ik uit eigen ervaring dat dat onzin is. Je kan wel degelijk keuzes maken.
Als klassiek geschoold zanger en toneelspeler, heb ik Alexander-techniek gestudeerd.
Dit is een methode om de proprioceptie - het aanvoelen van hoe je in de ruimte, staat, zit, beweegt - bewust te maken, te corrigeren en voortdurend te verbeteren. Dat is voor een operazanger zeer belangrijk, want hij moet een zo groot mogelijk volume kunnen produceren zonder te forceren en zijn stembanden te beschadigen - operazingen is "zo luid en zo beschaafd mogelijk roepen", zeg ik altijd - en dat kun je alleen maar als je een bewustzijn 'aankweekt' van hoe je jezelf gebruikt in tijd en ruimte.
Mensen zijn daar niet mee bezig en vragen zich nooit af hoe ze bvb op een stoel zitten... Zak je ineen als een zak patatten of zit je moeiteloos mooi rechtop, omdat je de anti-zwaartekracht reflexen die de natuur je gegeven hebt een kans geeft? Die reflexen waren spontaan actief in je vroege kindertijd. Je verliest die meestal, maar je kunt ze opnieuw bewust maken en laten werken zoals het hoort.
Dus: geen enkele materialistische monist moet mij komen wijsmaken dat ik geen keuzes heb!
Is het iets wat je uit eigen ervaring, als gevolg van introspectie, weet? Of is het iets dat je aangereikt wordt door die wetenschappers die het deterministisch materialistisch model aanhangen.
Uit eigen ervaring kan je te weten komen dat het zeker zo is, dat, als je bvb stoffen inneemt die de werking van je brein beïnvloeden, je in een andere ervaringswereld terecht komt.
De meesten van ons weten wel wat er gebeurt als je teveel alcohol drinkt.
Als je de hypothese, dat het bewustzijn meer is dan het brein, als mogelijkheid aanvaardt, dan wordt je brein een voertuig voor dat bewustzijn, en als je de werking ervan beïnvloed, of als dat brein beschadigd wordt, dan wordt de uitdrukking van dat bewustzijn vernauwd, veranderd of onmogelijk gemaakt.
Neem nu de bewering van de materialistische monisten dat vrije wil een illusie is... dan weet ik uit eigen ervaring dat dat onzin is. Je kan wel degelijk keuzes maken.
Als klassiek geschoold zanger en toneelspeler, heb ik Alexander-techniek gestudeerd.
Dit is een methode om de proprioceptie - het aanvoelen van hoe je in de ruimte, staat, zit, beweegt - bewust te maken, te corrigeren en voortdurend te verbeteren. Dat is voor een operazanger zeer belangrijk, want hij moet een zo groot mogelijk volume kunnen produceren zonder te forceren en zijn stembanden te beschadigen - operazingen is "zo luid en zo beschaafd mogelijk roepen", zeg ik altijd - en dat kun je alleen maar als je een bewustzijn 'aankweekt' van hoe je jezelf gebruikt in tijd en ruimte.
Mensen zijn daar niet mee bezig en vragen zich nooit af hoe ze bvb op een stoel zitten... Zak je ineen als een zak patatten of zit je moeiteloos mooi rechtop, omdat je de anti-zwaartekracht reflexen die de natuur je gegeven hebt een kans geeft? Die reflexen waren spontaan actief in je vroege kindertijd. Je verliest die meestal, maar je kunt ze opnieuw bewust maken en laten werken zoals het hoort.
Dus: geen enkele materialistische monist moet mij komen wijsmaken dat ik geen keuzes heb!
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
rolija - Lid geworden op: 27 jan 2004, 17:41
Laat het ons dan zo zeggen De bijna-dood-ervaring verklaard: brein wordt superactief als Magere Hein op de deur klopt
http://www.scientias.nl/de-bijna-dood-e ... lopt/90876
"Spel- en typfauten zijn doelbewust en tot grood jolijt van de leser gemaakd."
-
janx - Lid geworden op: 02 okt 2008, 19:52
Jij loopt voor op de wetenschap beste rolija of heb je een stukje overgeslagen er staat ookrolija schreef:Laat het ons dan zo zeggen De bijna-dood-ervaring verklaard: brein wordt superactief als Magere Hein op de deur klopt
Het onderzoek geeft vooralsnog geen reden om het begrip ‘hersendood’ van een nieuwe definitie te voorzien. “De huidige criteria voor het stellen van de diagnose hersendood zijn extreem strikt. Onze resultaten kunnen op de lange termijn misschien tot een nieuwe definitie leiden, maar dat is nog verre toekomstmuziek.”
er is nog niets verklaard, het is nog gewoon zoals al vele keren is gebeurt, men denkt iets te kunnen verklaren maar moet erkennen dat het niet te bewijzen is.
Alles is Één en die Éne is Alles.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Het onderzoek geeft vooralsnog geen reden om het begrip ‘hersendood’ van een nieuwe definitie te voorzien. “De huidige criteria voor het stellen van de diagnose hersendood zijn extreem strikt. Onze resultaten kunnen op de lange termijn misschien tot een nieuwe definitie leiden, maar dat is nog verre toekomstmuziek.”
Janx, dit doet hier niet ter zake.
BDE gaat niet over wanneer iemand hersendood is; wel de fase vooraf.
Janx, dit doet hier niet ter zake.
-
cappa - Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49
In deze topic wordt enkele keren overgesprongen van BDE (Bijna Dood Ervaring) naar OBE (Out of Body Experience). Die twee zijn niet noodzakelijk hetzelfde. Mij lijkt een BDE ook een OBE, maar wat men gewoonlijk een uittreding noemt is bijvoorbeeld zuiver een OBE.fotofant schreef:Wat BDE betreft kan ik wel bevestigen dat ik een paar mensen in mijn dichte omgeving heb en had, die zo iets hebben meegemaakt.
Zulk een uittreding heb ik lang geleden ook enkele malen ervaren toen ik intensieve experimenten dienaangaande deed na het lezen van het boek "The Projection of the Astral Body" van Muldoon & Carrington.
Wel, voor mij kan het dus, maar voor de rest is er nu ook niet zó veel van te vertellen. Wat me meer interesseert is: wat is er aan de hand in zo'n geval.
En het zinnigste dat ik erover gelezen heb vond ik in het reeds genoemde boek "De Egotunnel" van Metzinger. Ten andere aangeraden aan ieder die op zoek is naar de aard van ons bewustzijn.
Weg die hocus-pocus verhalen.
Jawatte
-
Ik denk dat het wel iets te maken heeft met de huidige criteria aangaande hersendood Reini.Reini schreef:Janx, dit doet hier niet ter zake.
Door dat de wetenschap steeds vordert en ook de technologie van de apparaten die metingen doen is het mogelijk dat de technologie waarop de huidige criteria is gebaseerd kan worden herzien.
Dat kan betekenen dat een hersendoodverklaring huidige methode, wel eens een anders kan zijn die gemeten naar een nieuwe technologie.
Omdat als het bewustzijn, geest, ziel of leven (het is maar een naam) eenmaal de verbinding met het lichaam los heeft gelaten, er geen terugkeer in dat zelfde lichaam mogelijk is.
De uittredingen 'OBE' zoals cappa aanhaalde zijn inderdaad het zelfde als de BDE's dus ook een uittreding echter de omstandigheden waarin het plaats vind is anders dan wanneer je het zelf oproept.
-
Klaartje - Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Ik kan moeilijk snappen waarover men zich hier druk maakt, de titel van deze topic is dan ook triviaal 
Wil men nu persé nog leven na dit leven weten?
Het deze is na dit al ingewikkeld en gevaarlijk genoeg toch !!
Wil men nu persé nog leven na dit leven weten?
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
Auteur: Gabriel Garcia Marquez
-
Dan zal het wellicht een zeer onaangename verassing zijn als je na je lichamelijke dood ontdekt dat je er nog altijd bent!Klaartje schreef:Wil men nu persé nog leven na dit leven weten?
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
PARDON!!!Klaartje schreef:Ik kan moeilijk snappen waarover men zich hier druk maakt, de titel van deze topic is dan ook triviaal
Wilt ge soms suggereren dat een diepzinnige denker als ik 'triviale' titels bedenkt!

Laatst gewijzigd door Vesselin op 12 okt 2014, 06:03, 2 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain
-- Mark Twain
-
Zeer zeker Klaartje! en zowel onvermijdelijk als zeker nodig op hetgeen nog moet volgen ook al willen we dat als massa nog niet inzien. Dit laatste is ook niet nodig. Gewoon doen en laten wat je denkt te moeten doen of laten een andere weg is er niet.klaartje schreef:Het deze is na dit al ingewikkeld en gevaarlijk genoeg toch !!