Kan mentale angst een einde nemen?

Dit is de plaats voor filosofie, psychologie

Silver Wolf

16 okt 2014, 06:58

Zo moet men ANGST creëren AfbeeldingDeze twee "Godfathers" hun grote bek laten opentrekken :roll:
Afbeeldingen..de "vrijgestelden" plus alle beroeps-oproerkraaiers,
zetten alles in rep en roer. :twisted:

Of zouden ze op 15 december
(toevallig...??? een maandag)
enkel "een verlengd weekeindje" in de wacht willen slepen :?:

sw

socrates

16 okt 2014, 08:13

Silver Wolf schreef:Zo moet men ANGST creëren AfbeeldingDeze twee "Godfathers" hun grote bek laten opentrekken :roll:
Afbeeldingen..de "vrijgestelden" plus alle beroeps-oproerkraaiers,
zetten alles in rep en roer. :twisted:

Of zouden ze op 15 december
(toevallig...??? een maandag)
enkel "een verlengd weekeindje" in de wacht willen slepen :?:
sw
Is dit scenario er niet een beejte bijgesleurd ? Angst creëren ? Het topic handelt over mentale angst.Die is in principe latent aanwezig in het individu en wordt door hem/haar zelf opgewekt.
Het thema stakingsrecht verdient allicht een eigen topic, het gaat tenslotte over een fundamenteel recht en is tegelijk het ultieme wapen waarmee de machtelozen door hun solidariteit, macht kunnen krijgen. Staken betekent niet noodzakelijk misbruik maken van dat recht.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

ebenhaezer

16 okt 2014, 11:07

Mentale angst wordt wel gevoed door wat in deze wereld allemaal te zien en te horen is , ook deze gecrieërde angst , welke de felle tegenstanders van de huidige Regering vertonen , evenals de schreeuwende oppositie !
En dat is allemaal niet zo vreemd , het was zelfs te verwachten .
Ik trek geen partij , noch voor de één , noch voor de ander , politiek draait nu eenmaal om persoonlijk recht , eer , geld en postjes !
De opprechte , niet zelfzuchtige leiders zijn wel vér te zoeken , maar er zijn er gelukkig nog wel .

Om er mentaal bovenop te geraken , zijn er verschillende mogelijkheden :
Je kunt je kop in 't zand steken , en je nergens iets van aan trekken , maar ... als het dan opeens slecht gaat , dan zit je er middenin ' ongewapend ' , en dat is ook geen pretje !
Je kunt je ' verzuipen ' met medicatie , of drank , maar dan maak je gezwint je eigen lichaam kapot ! ook niet plezant !
Je kunt je verstand gebruiken , en je lot in handen geven van wie alles bestuurt , die Hogere Macht , die alles leidt , zelfs de politiek in deze wereld . maar dat is een kwestie van geloof , maar dat kan je wel rustig maken , in het vertrouwen van een rechtvaardige God .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

cappa

16 okt 2014, 12:42

Je derde zogenaamde oplossing is niets dan een toepassing van je eerste geval, kop in 't zand steken.
Jawatte

YYZ

16 okt 2014, 15:13

cappa schreef:Je derde zogenaamde oplossing is niets dan een toepassing van je eerste geval, kop in 't zand steken.
Dat lijkt me een congruente conclusie van dit topic, uiteindelijk hetzelfde dan wat er in het begin gezegd werd.

ebenhaezer

16 okt 2014, 16:15

cappa schreef:Je derde zogenaamde oplossing is niets dan een toepassing van je eerste geval, kop in 't zand steken.

Voor jou misschien CAPPA , maar voor mij in elk geval niet , mijn geloof en vertrouwen in God , heeft mij een rustig en blij persoontje gemaakt ! Ik kan alle ellende aanzien , het maakt me niet bang maar met een bewogen en liefdevol hart , doe ik al het mogelijke om de nooden in mijn omgeving op te vangen , en zoveel mogelijk hulp te bieden waar kan .
Dit is geen gebof , want ik ken ook de nare tegenstanders van mijn geloof , en dan heb ik wel Gods hulp nodig om altijd vriendelijk te blijven en de narigheden te verdragen die mij soms aangedaan worden . Maar dan denk ik aan mijn Redder Jezus , die nog veel meer ellende meemaakte en overwonnen heeft !
Hierin kan men ontdekken wat ware Liefde inhoudt , en hoe mentale angst kan overwonnen worden .

socrates

16 okt 2014, 20:44

Het gebeurt wel vaker dat een placebo een probleem oplost. :idea:

YYZ

17 okt 2014, 11:13

socrates schreef:Het gebeurt wel vaker dat een placebo een probleem oplost. :idea:
Om de mentale angst wat te milderen, hieronder lees je waarom je altijd het verleden ziet, niet het heden. Mentale angst ontstaat door de mogelijkheid om je zelf tegen te komen in al die beelden. Vooral voor Godsgelovigen is dat zeer jammer, dit naargelang hoe ze dit interpreteren.
Visueel associatiegebied

Het visuele associatiegebied bevindt zich in de occipitale kwab van de hersenen. Deze is gelokaliseerd aan de achterkant van het hoofd en wordt ook wel de optische schors genoemd. Hier komt uiteindelijk de informatie terecht die de ogen ontvangen. Prikkels worden via de oogzenuw eerst vervoerd naar het primaire visuele gebied, vervolgens worden ze door andere zenuwbanen getransporteerd via een kruising naar het secundaire visuele gebied. Daar aangekomen kunnen we pas het beeld waarnemen, maar we kunnen nog geen betekenis toekennen aan het beeld. In het visuele associatiegebeid wordt de informatie van de ogen verbonden met informatie uit ondermeer het geheugen, uit het gebied van emoties, uit de olfactorische gebieden voor de reuk en de auditieve gebieden voor het geluid. Zo wordt het beeld verbonden met eerdere associaties met betrekking tot ondermeer geur, geluid en beleving en daardoor krijgt het zijn betekenis. Beschadigingen in dit gebied kunnen leiden tot beelden zonder betekenis. Vrienden en familieleden bijvoorbeeld, worden niet meer herkend. Het beeld kan niet meer in een betekenisvolle context worden geplaatst.

http://www.bol.com/nl/p/transpersoonlij ... 001827952/

ebenhaezer

17 okt 2014, 16:37

YYZ schreef:
socrates schreef:Het gebeurt wel vaker dat een placebo een probleem oplost. :idea:
Om de mentale angst wat te milderen, hieronder lees je waarom je altijd het verleden ziet, niet het heden. Mentale angst ontstaat door de mogelijkheid om je zelf tegen te komen in al die beelden. Vooral voor Godsgelovigen is dat zeer jammer, dit naargelang hoe ze dit interpreteren.
Visueel associatiegebied

Het visuele associatiegebied bevindt zich in de occipitale kwab van de hersenen. Deze is gelokaliseerd aan de achterkant van het hoofd en wordt ook wel de optische schors genoemd. Hier komt uiteindelijk de informatie terecht die de ogen ontvangen. Prikkels worden via de oogzenuw eerst vervoerd naar het primaire visuele gebied, vervolgens worden ze door andere zenuwbanen getransporteerd via een kruising naar het secundaire visuele gebied. Daar aangekomen kunnen we pas het beeld waarnemen, maar we kunnen nog geen betekenis toekennen aan het beeld. In het visuele associatiegebeid wordt de informatie van de ogen verbonden met informatie uit ondermeer het geheugen, uit het gebied van emoties, uit de olfactorische gebieden voor de reuk en de auditieve gebieden voor het geluid. Zo wordt het beeld verbonden met eerdere associaties met betrekking tot ondermeer geur, geluid en beleving en daardoor krijgt het zijn betekenis. Beschadigingen in dit gebied kunnen leiden tot beelden zonder betekenis. Vrienden en familieleden bijvoorbeeld, worden niet meer herkend. Het beeld kan niet meer in een betekenisvolle context worden geplaatst.

http://www.bol.com/nl/p/transpersoonlij ... 001827952/

YYZ , dat is heel wetenschappelijk en technisch uitgelegd , maar de Bijbel zegt het veel eenvoudiger : " Komt allen tot Mij , die vermoeid en belast zijt , en IK zal u rust geven ! " .
Dat gelovigen dat ervaren , zal wel niet TOEVALLIG zijn ! God bestaat weldegelijk , en betoont zich almachtig en vol liefde !

Silver Wolf

17 okt 2014, 16:55

Onze wijze Socrates schreef terecht...
Is dit scenario er niet een beetje bijgesleurd ? Angst creëren ? Het topic handelt over mentale angst. Die is in principe latent aanwezig in het individu en wordt door hem/haar zelf opgewekt.
Het thema stakingsrecht verdient allicht een eigen topic, het gaat tenslotte over een fundamenteel recht en is tegelijk het ultieme wapen waarmee de machtelozen door hun solidariteit, macht kunnen krijgen. Staken betekent niet noodzakelijk misbruik maken van dat recht.

EINDE CITAAT.

De twee Godfathers van dienst willen met hun dreigementen wel degelijk een sfeer van ANGST creëren en /of voeden.
En er bestaat ook een fundamenteel Recht op Werk :!:
Maar vandalenstreken en autobanden plus paletten opstoken plus andere vormen van intimidatie, hebben wel degelijk met het aanwakkeren van angst te maken.
Wanneer alle misnoegde werknemers gewoon thuis blijven, zal iedere werkgever wel het effect zien en voelen. Zonder dat daarbij heel wat mensen die er niks mee te maken hebben gegijzeld worden, omdat het openbaar vervoer en ook ander verkeer wordt geblokkeerd door zogenaamde pikketten, waar altijd enkele heethoofden een grote bek hebben.
Maar blijkbaar moet men met een agressieve minderheid, een meerderheid intimideren.
Gezien de bonden toch een politiek kleurtje hebben zouden ze gewoon als partij kunnen opkomen en deelnemen aan democratische verkiezingen.
Wat de huidige ploeg beslist is hetgeen een meerderheid heeft onderhandeld. Wie daar niet mee akkoord is kan binnen 5 jaar zijn mening geven in het stemhokje.

Dat zou heel wat minder heisa veroorzaken dan al die opruiende taal en dreigementen.

sw

YYZ

18 okt 2014, 10:35

ebenhaezer schreef:YYZ , dat is heel wetenschappelijk en technisch uitgelegd , maar de Bijbel zegt het veel eenvoudiger : " Komt allen tot Mij , die vermoeid en belast zijt , en IK zal u rust geven ! "Dat gelovigen dat ervaren , zal wel niet TOEVALLIG zijn ! God bestaat weldegelijk , en betoont zich almachtig en vol liefde !
Ja, nu zie je dat wetenschap uiteindelijk hetzelfde zegt, waarom dan al die heibel hieromtrent? Angst?

socrates

18 okt 2014, 10:42

Mijn stelling dat "geloof in god, kan werken als een placebo" schijnt hier niemand noch te bevestigen, noch tegen te spreken. Mensen die niet bovenmatig lijden aan existentiële angst, hebben geen medicatie nodig, zelfs geen placebo. Zij hebben hun "vluchtigheid" tenvolle aanvaard en hebben de angst zijn juiste "natuurlijke" plaats en functie toegekend.

YYZ

18 okt 2014, 11:29

socrates schreef:Mijn stelling dat "geloof in god, kan werken als een placebo" schijnt hier niemand noch te bevestigen, noch tegen te spreken. Mensen die niet bovenmatig lijden aan existentiële angst, hebben geen medicatie nodig, zelfs geen placebo. Zij hebben hun "vluchtigheid" tenvolle aanvaard en hebben de angst zijn juiste "natuurlijke" plaats en functie toegekend.
Geloof in God is nodig omdat het moeilijk te geloven is dat er geen andere wereld zou bestaan dan de mensonterende wereld waarin we vandaag leven. Tegelijkertijd biedt het een excuus om er niets aan te doen maar dat is een algemeenheid, niets met religie op zich te maken.

Silver Wolf

18 okt 2014, 17:36

socrates schreef:Mijn stelling dat "geloof in god, kan werken als een placebo" schijnt hier niemand noch te bevestigen, noch tegen te spreken. Mensen die niet bovenmatig lijden aan existentiële angst, hebben geen medicatie nodig, zelfs geen placebo. Zij hebben hun "vluchtigheid" tenvolle aanvaard en hebben de angst zijn juiste "natuurlijke" plaats en functie toegekend.
Ik zou zelfs durven geloven, dat ANGST een kwestie is van hormonen.
Hét stresshormoon cortisol speelt een hoofdrol.
Iedereen maakt de hele dag het hormoon cortisol aan, ook zonder stress. Door stress ontstaat een tijdelijke verhoging van cortisol. Net als adrenaline zorgt cortisol ervoor dat je kan reageren op stress. Cortisol zorgt dan onder meer voor meer energie, bijvoorbeeld door een verhoogde bloedsuikerspiegel. Als de "hypothalamus-hypofyse-bijnier-as" - de HHB-as - die als eindproduct cortisol heeft, ontregeld is dan kan dat een rol kunnen spelen bij het ontstaan en beloop van angst en paniekreacties..
Maar ook het vegetatieve zenuwstelsel speelt - (in het belang ons ons lijfsbehoud) - zonder inmenging van het denkvermogen een autonome rol, bij angst- en/of vluchtreflex.
En het enterische zenuwstelsel kan zelfs de hersenen buitenspel zetten en autonoom symptomen die het gevolg zijn van angstgevoelens prikkelen. PDS is er zo'n gevolg van.

Veel kan mooi worden verwoord en o.a. adepten van "Mindfulness" geloven alles op te lossen met enkele boutades en leuzen. Maar eenmaal de hormonenhuishouding ontregeld is en op hol geslagen, helpen al die mooie woorden maar weinig.
Medicatie is dan een noodzaak.

Eén van de oorzaken van ANGST als gevolg van een fysieke afwijking, is een fout in het terugkoppelingsmechanisme van cortisol. (Een defect dat men genetisch via de moeder kan overerven! )
P.s.: De werking van "de amygdala", laat ik nog buiten beschouwing, maar gezien deze topic over ANGST gaat, hoort het hier zeker thuis.

sw

socrates

18 okt 2014, 18:17

Het zou ons te ver afleiden van het oorspronkelijke idee van mentale angst om dit hormonendomein verder uit te spinnen. Maar hier zou dan minstens eerst een overeenkomst moeten groeien over de juiste inhoud van het concept "stress". :idea: