Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 dec 2019, 11:47

E.T. schreef:
Ikke denk Fred gelijk heef :wink:
Hoe komt het dat ik daar nu eens nog geen 2 minuten aan getwijfeld heb dat u dat zou denken! 8O 8O Linkewinkies door dik en dun en zo moet het. Eén blok vormen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 dec 2019, 17:20

Als men maar 50 KM ver mag rijden met een E auto zullen de vertegenwoordigers niet content zijn,ik leg met mijn E fiets bijna zoveel af.......
Maar gelukkig rijder er hier in België nog maar +/- een 10000 rond,moest het zijn zoals in NL het licht zou hier rap uit zijn,de infrastructuur van de laadpalen is hier nog onder ontwikkeld ,en een oplossing voor rij woningen is er al helemaal niet.
Laadtijd van een Tesla Model 3 Long Range
Bruikbare accu capaciteit is ongeveer 74 kWh en het laadvermogen is bijvoorbeeld 3.7 kW.
74 kWh / 3.7 kW = 20 uur

Indien de laadpaal hiervoor geschikt is kan er maximaal met 11 kW geladen worden.
74 kWh / 11 kW = 6.73 u (6 uur en 44 minuten)

NB: In de EVDB staat vermeld dat het opladen bij 3.7 kW ongeveer 23 uur en 45 minuten en bij 11 kW ongeveer 8 uur benodigd is. Dit heeft te maken met de verliezen die optreden bij het laden. Een deel van het laadvermogen komt als warmte vrij en komt daarmee niet in de accu terecht.
Bron:https://ev-database.nl/informatie/oplad ... ische-auto
Europa ,en nu met de klimaat top hebben ze allemaal de mond vol van minder C0²,maar een oplossing hebben ze er niet voor, ze promoten nu de benzine auto, alhoewel ze goed weten dat die meer C0² uitstoot dan de diesel,het enige alternatief is nu nog de Blauwe diesel,(niet die van de saoudies) maar daar denken ze nog niet aan, want ze gaan nooit de accijns verminderen om die blauwe diesel op de zelfde prijs, of minder te brengen dan de confessionele diesel,alhoewel die veel milieu vriendelijker is kwa uitstoot .....
https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... vuilt.html
Dus de verbruiker ,en alleen die, moet maar milieu vriendelijk zijn, de regering niet,die vinden allerlij regeltjes uit zodat de burger betaald, en zij met de pluimen gaan lopen :evil:
Ze denken dat het met de lez opgelost wordt,dat de gewone mens die geen e-auto kan komen ,maar met de bus moet rijden.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 dec 2019, 18:41

tokkio schreef:
11 dec 2019, 17:20
.....
Laadtijd van een Tesla Model 3 Long Range
Bruikbare accu capaciteit is ongeveer 74 kWh en het laadvermogen is bijvoorbeeld 3.7 kW.
74 kWh / 3.7 kW = 20 uur

Indien de laadpaal hiervoor geschikt is kan er maximaal met 11 kW geladen worden.
74 kWh / 11 kW = 6.73 u (6 uur en 44 minuten)

NB: In de EVDB staat vermeld dat het opladen bij 3.7 kW ongeveer 23 uur en 45 minuten en bij 11 kW ongeveer 8 uur benodigd is. Dit heeft te maken met de verliezen die optreden bij het laden. Een deel van het laadvermogen komt als warmte vrij en komt daarmee niet in de accu terecht.
Bron:https://ev-database.nl/informatie/oplad ... ische-auto
:lol: Vertel eens aan die kerel dat hij er niets van kent. :lol: Vanaf 80 % State of Charge van de batterij schakelt men over naar de zgn. "egalisatie modus" , en hierbij wordt de stroom beperkt ( dus minder kW naar de wagen sturen ). Uiteraard duurt het dan wat langer om vol te laden maar van verlies is er helemaal geen sprake. Tesla beschijft zelf dat het snelladen vlot verloopt ( 40 minuten ) voor 400 km maar veel langer duurt om voor 500 km te laden.
Europa ,en nu met de klimaat top hebben ze allemaal de mond vol van minder C0²,maar een oplossing hebben ze er niet voor, ze promoten nu de benzine auto, alhoewel ze goed weten dat die meer C0² uitstoot dan de diesel,het enige alternatief is nu nog de Blauwe diesel,(niet die van de saoudies) maar daar denken ze nog niet aan, want ze gaan nooit de accijns verminderen om die blauwe diesel op de zelfde prijs, of minder te brengen dan de confessionele diesel,alhoewel die veel milieu vriendelijker is kwa uitstoot .....
https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... vuilt.html
Dus de verbruiker ,en alleen die, moet maar milieu vriendelijk zijn, de regering niet,die vinden allerlij regeltjes uit zodat de burger betaald, en zij met de pluimen gaan lopen :evil:
Ze denken dat het met de lez opgelost wordt,dat de gewone mens die geen e-auto kan komen ,maar met de bus moet rijden.
Blauwe diesel , wat is dat ? Dat is diesel gemaakt uit bioafval en dergelijke. Bij de verbranding ervan wordt evenzeer CO2 uitgestoten, en dat is dus niet direct een oplossing. Vergelijk het met de verbranding van pellets , ook zo'n "CO2 neutrale" larie. Er bestaan oplossingen , maar zolang de olie-lobby het voor het zeggen heeft kopen die de patenten op en ..... doen er niets mee !

De e-auto gaat nog goedkoper worden dan een klassieke van dezelfde klasse. Alleen wil men nu nog zo snel mogelijk de ontwikkelingskosten er terug uit halen. Maar eenmaal dat je die hebt is die stukken goedkoper om er mee te rijden : minder dan 6 Euro/100km ( zelfs minder dan 5 Euro/100km in het kleine gamma ) en onderhoudsvrij
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 11 dec 2019, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ice

11 dec 2019, 18:44

Dat eu-zootje heeft al een plannetje:
er moeten 1 MILJOEN laadpalen bijkomen voor 2030 en die mogen wij natuurlijk allemaal ophoesten, ook als we geen e-auto hebben, net zoals we ook al betalen voor zonnepanelen die we niet hebben. :evil:

Wààr ze het geld gaan halen en de plaats om dat neer te poten, is nog koffiedik kijken...zogauw ze de dure "maatregelen", lees: legale diefstal, verplicht hebben.
Dan zullen ze afkomen met hun 'vergissing' en dat de laadpalen in de praktijk niet haalbaar zijn (dan kunnen ze ook nog voor de schuld wijzen naar de bevolking die weigert elektrisch te rijden waardoor er minder laadpalen nodig zijn) met dezélfde bezwaren die nu reeds opgeworpen worden en zullen de laadpalen in de diepvries verdwijnen terwijl wél de legale diefstal blijft bestaan want dàt is tenslotte het doel: verarming van de burgers en economische afbraak in naam van klimaatneutraal europa. :evil:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 dec 2019, 19:05

Ice schreef:
11 dec 2019, 18:44
Dat eu-zootje heeft al een plannetje:
er moeten 1 MILJOEN laadpalen bijkomen voor 2030 en die mogen wij natuurlijk allemaal ophoesten, ook als we geen e-auto hebben, net zoals we ook al betalen voor zonnepanelen die we niet hebben. :evil:

Wààr ze het geld gaan halen en de plaats om dat neer te poten, ......
"da gade gij nie bepalen , da gade gij nie bepalen" :D ... uit de CO2 taks op de diesel-en benzinerijders uiteraard, of wat dacht je. :mrgreen: Stroom aan de laadpaal is trouwens duurder dan aan het stopcontact. De bedrijven die de laadpalen installeren doen dat niet uit liefdadigheid, die willen winst maken.
Ice

11 dec 2019, 19:40

Fred1950 schreef:
11 dec 2019, 19:05
Ice schreef:
11 dec 2019, 18:44
Dat eu-zootje heeft al een plannetje:
er moeten 1 MILJOEN laadpalen bijkomen voor 2030 en die mogen wij natuurlijk allemaal ophoesten, ook als we geen e-auto hebben, net zoals we ook al betalen voor zonnepanelen die we niet hebben. :evil:

Wààr ze het geld gaan halen en de plaats om dat neer te poten, ......
"da gade gij nie bepalen , da gade gij nie bepalen" :D ... uit de CO2 taks op de diesel-en benzinerijders uiteraard, of wat dacht je. :mrgreen: Stroom aan de laadpaal is trouwens duurder dan aan het stopcontact. De bedrijven die de laadpalen installeren doen dat niet uit liefdadigheid, die willen winst maken.
Wààr ze het geld gaan halen en de plaats om dat neer te poten, is nog koffiedik kijken...zogauw ze de dure "maatregelen", lees: legale diefstal, verplicht hebben.
Dan zullen ze afkomen met hun 'vergissing' en dat de laadpalen in de praktijk niet haalbaar zijn (dan kunnen ze ook nog voor de schuld wijzen naar de bevolking die weigert elektrisch te rijden waardoor er minder laadpalen nodig zijn) met dezélfde bezwaren die nu reeds opgeworpen worden en zullen de laadpalen in de diepvries verdwijnen terwijl wél de legale diefstal blijft bestaan want dàt is tenslotte het doel: verarming van de burgers en economische afbraak in naam van klimaatneutraal europa.
Je hoeft mijn mening niet te delen, je zult het wel zien. :twisted:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 dec 2019, 13:36

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

12 dec 2019, 14:27

Nogmaals een bewijs dat journalisten geen fluit van techniek afweten. Die ‘scheidingsgenerator’ moet 'scheidingstransformator' heten , kost geen 3000 Euro , en met een 5 kVA type kan je al met 16 Ampere laden. Dat verbruikt geen stroom als je niet aan het laden bent, waarom zou je trouwens zo iets continu aan het net hangen.

Voorbeeld voor 10 Ampere : http://www.mercateo.be/p/3523E-405(2d)5 ... 0_89A.html

Enigste voorwaarde opdat het zou werken : verbind één van de uitgangen ( de secundaire ) aan de aarding, en 't zal marcheren. Tesla biedt dit soort transfo's zelfs voor een driefazen aansluiting aan.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

14 dec 2019, 13:34

Fred1950 schreef:
12 dec 2019, 14:27
Nogmaals een bewijs dat journalisten geen fluit van techniek afweten. Die ‘scheidingsgenerator’ moet 'scheidingstransformator' heten , kost geen 3000 Euro , en met een 5 kVA type kan je al met 16 Ampere laden. Dat verbruikt geen stroom als je niet aan het laden bent, waarom zou je trouwens zo iets continu aan het net hangen.

Voorbeeld voor 10 Ampere : http://www.mercateo.be/p/3523E-405(2d)5 ... 0_89A.html

Enigste voorwaarde opdat het zou werken : verbind één van de uitgangen ( de secundaire ) aan de aarding, en 't zal marcheren. Tesla biedt dit soort transfo's zelfs voor een driefazen aansluiting aan.
Alvorens verder onnozele praat uit te kramen, kunt gij beter een basiscursus elektriciteit gaan volgen, want gij snapt zelfs niet waar het over gaat. Het gebeurt niet altijd, maar het artikel van de krant haalt een reëel probleem aan. De link naar het product van mercatio bewijst dat gij zelfs geen notie hebt van het gestelde probleem.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 dec 2019, 20:47

De kannibaal schreef:
14 dec 2019, 13:34
Fred1950 schreef:
12 dec 2019, 14:27
Nogmaals een bewijs dat journalisten geen fluit van techniek afweten. Die ‘scheidingsgenerator’ moet 'scheidingstransformator' heten , kost geen 3000 Euro , en met een 5 kVA type kan je al met 16 Ampere laden. Dat verbruikt geen stroom als je niet aan het laden bent, waarom zou je trouwens zo iets continu aan het net hangen.

Voorbeeld voor 10 Ampere : http://www.mercateo.be/p/3523E-405(2d)5 ... 0_89A.html

Enigste voorwaarde opdat het zou werken : verbind één van de uitgangen ( de secundaire ) aan de aarding, en 't zal marcheren. Tesla biedt dit soort transfo's zelfs voor een driefazen aansluiting aan.
Alvorens verder onnozele praat uit te kramen, kunt gij beter een basiscursus elektriciteit gaan volgen, want gij snapt zelfs niet waar het over gaat. Het gebeurt niet altijd, maar het artikel van de krant haalt een reëel probleem aan. De link naar het product van mercatio bewijst dat gij zelfs geen notie hebt van het gestelde probleem.
Welk diploma heb jij gehaald ? Ik vrees dat jij net niet snapt waarom het ergens niet werkt en elders wel. Daarvoor moet je weten wat die laders van elektrische wagens testen en hoe. Weet jij dat wijsneus ? Als dat zo is , leg het ons dan maar eens uit.

Ik zal misschien nog wat duidelijker zijn : je koppelt één aansluiting van de 230 V uitgang van de scheidingstransfo aan de aarding van die uitgang, en je koppelt met een aparte draad ( één draad ) diezelfde aarding voor alle veiligheid ook aan de aarding van het 230 Volt binnenhuis netwerk. Heb je geen aarding binnenshuis ? Verklaar die woning dan maar onbewoonbaar. "Ten velde" steek je een aardingsstaaf in de grond en koppel daar de aarding van de scheidingstransfo aan.

Uiteraard is het een probleem, en is eenvoudig op te lossen, maar blijkbaar niet door personen als jij ( en al zeker niet door journalistieke pennelikkers )

Wilt iemand dan toch een driefazen laadpaal installeren in plaats van zijn mobiele lader van 10 Ampere te gebruiken , dan kan hij dit https://www.erea.be/nl/nieuws/transform ... e-wagens-0 ertussen steken. ( of maak uw keuze : https://www.erea.be/sites/default/files ... -nl-fr.pdf ) Overtuigd ?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 dec 2019, 21:07

man....man....man...... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

En tegen wanneer gaan we elektrisch vliegen ?
Probleem is dat er daar momenteel nog geene ene laadpaal staat daar op 10.000 meter hoogte.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

14 dec 2019, 21:17

Eergisteren op 't nieuws … In Canada vliegt men reeds elektrisch hoor


Afbeelding

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 dec 2019, 21:26

E.T. schreef:
14 dec 2019, 21:17
Eergisteren op 't nieuws … In Canada vliegt men reeds elektrisch hoor
Heb het ook gezien......
Alléén is het juist gepast genoeg om van Bredene naar Oostende te vliegen......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 dec 2019, 21:27

E.T. schreef:
14 dec 2019, 21:17
Eergisteren op 't nieuws … In Canada vliegt men reeds elektrisch hoor


Afbeelding
Toch prachtig, nietwaar ? I enjoy it. :D
Charlie Maru schreef:
14 dec 2019, 21:07
man....man....man...... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

En tegen wanneer gaan we elektrisch vliegen ?
Probleem is dat er daar momenteel nog geene ene laadpaal staat daar op 10.000 meter hoogte.......
Komt nog. Binnen afzienbare tijd vliegen de rijken met levensgrote drones ( die dingen met 4 horizontale schroeven voor de onwetenden ) en die kunnen in de lucht stilhangen zoals een kolibri dat kan. :D

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 dec 2019, 21:33

Fred1950 schreef:
14 dec 2019, 21:27
Komt nog. Binnen afzienbare tijd vliegen de rijken met levensgrote drones ( die dingen met 4 horizontale schroeven voor de onwetenden ) en die kunnen in de lucht stilhangen zoals een kolibri dat kan. :D
Zaventem - Narita ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier