Fred1950 schreef: ↑09 apr 2020, 20:51

Dat ruikt naar literaire lulkoek, maar is niet erg "pol... sorry, wetenschappelijk correct"
( 'k zal je een tip geven : "berk" )
Met die tip veronderstel ik dat ge de stuifmeelpollen bedoelt van de berk die momenteel welig tieren en zouden kunnen bijdragen aan de verhoogde fijn stof waarden. Heel goed mogelijk. Zo zit een boswandeling er momenteel niet in voor mijn vrouw.
Nu een poging tot een iets wetenschappelijker benadering.
Een bepaalde toestand is gekend, we zullen hem X noemen. Men veronderstelt dat er meerdere factoren kunnen toe bijdragen om tot die X te komen, men denkt aan de factoren A,B,C,D en F. (Het kunnen er meer of minder zijn, speelt geen rol). Om tot zekerheid te komen reconstrueert men X door de factoren A, B, C, en D samen te voegen maar met het achterwege laten van factor F. Men stelt dan vast dat X ongewijzigd blijft. Hieruit besluit men dan dat de impact van F op X nihil is.
Wat ik in mijn originele bijdrage schreef ging gewoon over de
vaststelling dat ondanks de sterk verminderde menselijke activiteit, de hoeveelheid fijn stof niet mee verminderde. En niet
ik stelde dat vast maar wetenschappers die met die metingen vertrouwd zijn. Alleen wou ik een hint geven hoe bepaalde weersomstandigheden daar kunnen toe bijdragen. En dit heb ik zelf al vele keren vastgesteld.