Racisme...? Wat is racisme?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.

13 jun 2020, 12:10

Vrijspraak volgt
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Idefix

13 jun 2020, 12:20

E.T. schreef:
13 jun 2020, 12:10
Vrijspraak volgt
'T Was maane besten kameroed.......Khij em duudgeslegen.......... :D :D :D :D
De zon is gratis voor iedereen

squadra

13 jun 2020, 12:47

Wil. schreef:
13 jun 2020, 12:04
Floyd en die agent Chauvin kenden elkaar al sinds ze allebei in een nachtclub tewerkgesteld waren.

Afbeelding

Nu blijkt dat Chauvin wel eens agressief kon zijn tegenover de klanten, zo zegt een andere medewerker. Door dat gedrag kwam hij blijkbaar al eens in een stevig conflict met Floyd.

Fast forward naar de huidige situatie: Chauvin en Floyd komen nu in een totaal andere situatie wéér met elkaar in contact maar Chauvin heeft van rechtswege 'de macht' over Floyd.

Ik vermoed dat op de rechtbank deze onderlinge meningsverschillen zullen gebruikt worden om de agressie van Chauvin t.o.v. Floyd te kaderen. De rechtbank zal onder andere moeten oordelen of het hier ging om racisme of om een persoonlijke vete die hier door Chauvin werd uitgevochten.

Dat wordt interessant om volgen.
Chauvin werd ook geprezen op verschillende momenten in zijn carrière, volgens de Star Tribune - twee vrouwen prezen hem in 2008 en 2013 nadat hij opgeroepen was voor huiselijk geweld en hij kreeg daarvoor een Medal of Commendation in 2008
Hij werd zelfs aanbevolen voor een Medal of Valor in 2006 in verband met de dodelijke politie-schietpartij op Wayne Reyes, volgens de Star Tribune.

Johan Braeckman is hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteit Gent. Voor zover ik kon nagaan, kloppen de feiten in het bericht.
Hier volgt een opsomming van de periodes dat Floyd in de gevangenis zat. Een paar keer voor bezit van cocaïne, maar ook voor twee gewapende overvallen, waaronder die op een zwangere vrouw, in haar huis. Het bericht gaat verder: "Toen hij gedood werd, was hij onder invloed van meth [de drug methamfetamine, vooral bekend als crystal meth, red.], klaar om in een auto te stappen en misschien je kind dood te rijden. Jammer genoeg had de zwangere vrouw geen geweer."(VRT)

URSULAMI

13 jun 2020, 12:49

Zoals altijd waren de reacties VOORBARIG
Zoals altijd kwamen ze van mensen die er niet bij waren

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/12 ... rge-floyd/

Wil.

13 jun 2020, 14:14

squadra schreef:

Chauvin werd ook geprezen op verschillende momenten in zijn carrière, volgens de Star Tribune - twee vrouwen prezen hem in 2008 en 2013 nadat hij opgeroepen was voor huiselijk geweld en hij kreeg daarvoor een Medal of Commendation in 2008
Hij werd zelfs aanbevolen voor een Medal of Valor in 2006 in verband met de dodelijke politie-schietpartij op Wayne Reyes, volgens de Star Tribune.
Doet dit ter zake, Squadra? Kan een heel brave mens om één of andere reden dan niet uit zijn krammen schieten en iemand vermoorden? Dit argument telt niet.
Johan Braeckman is hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteit Gent. Voor zover ik kon nagaan, kloppen de feiten in het bericht.
Hier volgt een opsomming van de periodes dat Floyd in de gevangenis zat. Een paar keer voor bezit van cocaïne, maar ook voor twee gewapende overvallen, waaronder die op een zwangere vrouw, in haar huis. Het bericht gaat verder: "Toen hij gedood werd, was hij onder invloed van meth [de drug methamfetamine, vooral bekend als crystal meth, red.], klaar om in een auto te stappen en misschien je kind dood te rijden. Jammer genoeg had de zwangere vrouw geen geweer."(VRT)
Je hebt de essentie van Braeckmans visie niet begrepen. Hij zegt nl. dat die hele voorgeschiedenis van Floyd hierbij géén rol speelt. Voor al die zaken is hij gestraft en heeft hij zijn straf uitgezeten. Waarom die feiten dan gebruiken om te 'verantwoorden' (aanhalingstekens!) dat Floyd zijn dood eigenlijk voor een deel zelf gezocht had?

Die man is door de aanpak van Chauvin en zijn collega's overleden. Een geboeide man die op de grond ligt toch nog zodanig de keel dichtdrukken, was op dat moment onnodig gewelddadig. In andere omstandigheden zou zoiets misschien wel kunnen verantwoord zijn, maar hier echt niet.

De vraag blijft of Chauvin zo gehandeld heeft omdat hij nog een eitje te pellen had met Floyd (persoonlijk wraak), of heeft hij gehandeld omdat hij die zwarte eens een lesje wou leren (racistisch motief), of was er nog een andere reden bv. dat hij niet goed besefte wat hij aan het doen was? Dat laatste zou wel raar zijn voor een politieman met een opleiding en met jaren ervaring.

Kortom, jouw tekst komt bij mij over als het compleet uit het verband rukken van de woorden van Braeckman.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

13 jun 2020, 15:26

Wil. schreef:
Die man is door de aanpak van Chauvin en zijn collega's overleden. Een geboeide man die op de grond ligt toch nog zodanig de keel dichtdrukken, was op dat moment onnodig gewelddadig. In andere omstandigheden zou zoiets misschien wel kunnen verantwoord zijn, maar hier echt niet.
En gij weet vooral zeker, zonder enige twijfel, dat die arme, geboeide man met een strafblad voor gewelddaden en onder invloed van crack, zich niet verzet heeft tegen zijn arrestatie, zodat agenten hem niet in bedwang moesten houden?
Of wordt dat deel van het verhaal weer verzwegen omdat dit het handelen van de politie zou kunnen vrijpleiten van een racistische daad?
Foei, die agenten toch, zo wantrouwig geworden door hun ervaring met junkies onder invloed van crystal meth die haast altijd agressief en gewelddadig worden en vaak illegale wapens dragen waardoor politie geleerd werd om eerst voor hun eigen veiligheid bekommerd te zijn...ze moeten zich misschien maar laten afschieten om niet als racisten te worden bestempeld? 8O
Zulke daders hebben toch het excuus dat ze niet wisten wat ze deden onder invloed? Het was immers de schuld van de meth....tijdelijk ontoerekeningsvatbaar als carte blanche om te moorden?

squadra

13 jun 2020, 16:02

squadra schreef:
Wil. schreef:
Floyd en die agent Chauvin kenden elkaar al sinds ze allebei in een nachtclub tewerkgesteld waren.

Afbeelding

Nu blijkt dat Chauvin wel eens agressief kon zijn tegenover de klanten, zo zegt een andere medewerker. Door dat gedrag kwam hij blijkbaar al eens in een stevig conflict met Floyd.

Fast forward naar de huidige situatie: Chauvin en Floyd komen nu in een totaal andere situatie wéér met elkaar in contact maar Chauvin heeft van rechtswege 'de macht' over Floyd.

Ik vermoed dat op de rechtbank deze onderlinge meningsverschillen zullen gebruikt worden om de agressie van Chauvin t.o.v. Floyd te kaderen. De rechtbank zal onder andere moeten oordelen of het hier ging om racisme of om een persoonlijke vete die hier door Chauvin werd uitgevochten.

Ik heb bij de foto's meer gegevens gezet van beide mannen, zodat er een beter beeld komt van deze personen. Sommigen spreken van heiligen en anderen van moordenaars. Maar door Braeckman ben ik nu zeker dat wij hier niet te doen hebben met heiligen.

squadra

13 jun 2020, 16:11

squadra schreef:
13 jun 2020, 16:02
squadra schreef:
Wil. schreef:

Afbeelding

Ik heb bij de foto's meer gegevens gezet van beide mannen, zodat er een beter beeld komt van deze personen. Sommigen spreken van heiligen en anderen van moordenaars. Maar door Braeckman ben ik nu zeker dat wij hier niet te doen hebben met heiligen.
Als je met vier een bankoverval doet en één schiet er een politie neer dan worden deze alle vier veroordeeld voor moord. Hier in dit geval is er reeds één naar huis...…dan is de kans op zware straffen ook niet groot.

Wil.

13 jun 2020, 16:48

Squadra, jij hebt Braeckmans visie niet begrepen. Ook als je het twee keer post, blijft die vaststelling bestaan.

Wil.

13 jun 2020, 16:53

Ice schreef:
13 jun 2020, 15:26
Wil. schreef:
En gij weet vooral zeker, zonder enige twijfel, dat die arme, geboeide man met een strafblad voor gewelddaden en onder invloed van crack, zich niet verzet heeft tegen zijn arrestatie, zodat agenten hem niet in bedwang moesten houden?
Oh, ja, hij heeft zich verzet in het begin, maar hij is geboeid weggeleid.
Nu moet je mij eens vertellen hoe een geboeide man, onder invloed van om het even welke drug een gevaar kan betekenen voor een politieman die opgeleid is om met geweld om te gaan. Zelfs een kind van 15 jaar legt hem tegen de grond en houdt hem in bedwang.

Of wordt dat deel van het verhaal weer verzwegen omdat dit het handelen van de politie zou kunnen vrijpleiten van een racistische daad?
Herhaling: eens hij geboeid was, is het gevaar voorbij. Al wat hij nog kan doen is gaan lopen.
Foei, die agenten toch, zo wantrouwig geworden door hun ervaring met junkies onder invloed van crystal meth die haast altijd agressief en gewelddadig worden en vaak illegale wapens dragen waardoor politie geleerd werd om eerst voor hun eigen veiligheid bekommerd te zijn...ze moeten zich misschien maar laten afschieten om niet als racisten te worden bestempeld? 8O
Neen, dat moeten ze niet. Uit hun ervaring weten ze dat wanneer een misdadiger geboeid is met de handen op de rug, dat alle gevaar geweken is.
Zulke daders hebben toch het excuus dat ze niet wisten wat ze deden onder invloed? Het was immers de schuld van de meth....tijdelijk ontoerekeningsvatbaar als carte blanche om te moorden?
Moorden met de handen op de rug geboeid? Tja, het moet eens één keer de eerste keer zijn, hé?

squadra

13 jun 2020, 17:16

Wil. schreef:
13 jun 2020, 16:48
Squadra, jij hebt Braeckmans visie niet begrepen. Ook als je het twee keer post, blijft die vaststelling bestaan.
Wat ik begrepen heb is dat er een racismeprobleem is en dat het de wereld rondgaat. En dat er maar een kleine vonk nodig is om een er een wereldbrand van te maken. Tevens proberen er toch nog enkele wereldleiders het probleem op te lossen. Maar aangespoord door ultra's kunnenzij niet wachten om amok te maken.
En dus is het best logisch dat boze demonstranten de politie en het justitiële systeem als zondebok nemen. Zo wordt uit het oog verloren dat juist die instituties hard bezig zijn hun gedrag te beteren.

Idefix

13 jun 2020, 17:26

Eender wat uw arrestant doet,; arresteer hem maar knijp hem niet dood.
Wat me wel tegen de borst stuit is dat ze er enerzijds een heilige proberen van te maken en degenen die dat doen van de situatie profiteren om rel te schoppen en eerlijke werkende mensen hun winkels te plunderen. Op die manier maken ze zelf duidelijk dat de politie er wel degelijk moet zijn en hard moet kunnen optreden.

Idefix

13 jun 2020, 17:30

Een tijdje geleden een oproep vanuit de Matonge wijk gehoord om niet meer bij blanke winkeliers te kopen. Gaan ze dan ook naar een zwart OCMW steun halen, gaan ze dan ook huren van een zwarte en gaan ze hun kinderblijslag bij Tshisekedi vragen??? Redelijk blijven hé mensen..............
Ice

13 jun 2020, 17:31

Wil, gij hebt overduidelijk nog nooit gezien hoe een gekgeworden junk door crystal meth als een dolle tekeer kan gaan.....er zijn de afgelopen jaren nochtans tál van reportages geweest hierover waarbij soms junkies die zich gedroegen als een dolle hond afgeschoten moesten worden zodat agenten konden overleven, dus om hun eigen leven te beschermen: zélfverdediging heet dat - daarvoor kregen agenten ook TASERS ter beschikking om dolle arrestanten te kunnen neutraliseren zonder te doden... :roll:
En zoals ik zei: je kunt NIET precies weten wat eraan vooraf en tijdens deze worsteling voorgevallen is.
Dit voorval is overigens niet en nooit een excuus om te gaan rellen en andere mensen, die niks te maken hebben met dit voorval, schade te berokkenen of als excuus om rassenrellen uit te lokken en alle blanken te stigmatiseren door racistische zwarten die vinden dat alleen zwarte levens tellen.

We weten allemaal dat zwarten, net als moslims, graag in de slachtofferrol kruipen om medelijden en schuldgevoelens op te wekken om hun gelijk te kunnen krijgen terwijl zijzelf in de fout gaan.
Ice

13 jun 2020, 17:39

Idefix schreef:
13 jun 2020, 17:30
Een tijdje geleden een oproep vanuit de Matonge wijk gehoord om niet meer bij blanke winkeliers te kopen. Gaan ze dan ook naar een zwart OCMW steun halen, gaan ze dan ook huren van een zwarte en gaan ze hun kinderblijslag bij Tshisekedi vragen??? Redelijk blijven hé mensen..............
Opruiing, oproer én aanzetten tot (broodroof door) racisme is ook strafbaar?
Worden die zwarte racisten in de matonge wijk nu ook aangeklaagd of wordt het onder de mat geveegd omdat het de zwarte minderheid is?
En inderdaad, ze leven hoofdzakelijk wél van de belastingen die de blanke winkeliers betalen...van het géld van die blanke 'racisten' zijn ze wel niet vies, hé?