[/i]
Hieruit kan ik afleiden dat minder “diverse” bevolkingsgroepen wellicht niet van een dergelijke voorkeur zouden kunnen genieten. Dat ruikt inderdaad een beetje.
Ik stel me wel vragen bij uw veronderstelling dat de groep 65-plussers “te blank” zouden zijn. De plusminus 15% Afro-Amerikanen zoals ze graag genoemd worden zijn al vele generaties aanwezig in de V.S. en ik veronderstel daarom dat ook zij procentueel hetzelfde deel uit maken van deze groep. Tenzij hun levensverwachting duidelijk lager zou liggen. Dat weet ik niet.
Toegegeven, ik overliep de bron nogal vluchtig en hier en daar zijn een paar dingen me niet helemaal duidelijk.
Bij het lezen van bovenstaande tekst dacht ik toch even te overwegen of we hier niet te maken hebben met een speurtocht naar spijkers in ondiep water. Ik heb dan even de “bron” doorlopen en ik vond één zinnetje dat toch in een “verdachte richting” wijst : HCP is racially and ethnically diverse, wat een reden bleek te zijn om een meer prioritaire behandeling te krijgen. (HCP staat voor Health Care Personnel, neem ik aan)Wil. schreef: ↑19 dec 2020, 11:03Het Amerikaanse CDC (Center for Disease Control) stelt de prioriteiten op wanneer het gaat over wie moet gevaccineerd worden.
Men gaat beginnen met degenen die in de gezondheids- en zorgsector werken. Dat lijk niet meer dan normaal, maar de CDC voegt er een verantwoording aan toe die een beetje (?) naar racisme ruikt.
De groep van 65-plussers - dé doelgroep bij uitstek - mag niet als eerste ingeënt worden omdat, behalve het feit dat er wat te zeggen valt om de gezondheidswerkers te laten voorgaan, die groep van 65-plussers "niet divers genoeg" is. Lees: die groep is te blank en dat zou een onethische aanpak zijn volgens de CDC.
Nochtans zouden precies in die leeftijdsgroep de meeste levens kunnen gered worden, maar het zou zóóóó onethisch zijn om die oude blanke vrouwtjes en mannetjes te laten voorgaan, dat men verkiest om meer doden te noteren maar dan - gelukkig - aan de juiste kant van de zelfgetrokken morele lijn te staan.
Bron
Hieruit kan ik afleiden dat minder “diverse” bevolkingsgroepen wellicht niet van een dergelijke voorkeur zouden kunnen genieten. Dat ruikt inderdaad een beetje.
Ik stel me wel vragen bij uw veronderstelling dat de groep 65-plussers “te blank” zouden zijn. De plusminus 15% Afro-Amerikanen zoals ze graag genoemd worden zijn al vele generaties aanwezig in de V.S. en ik veronderstel daarom dat ook zij procentueel hetzelfde deel uit maken van deze groep. Tenzij hun levensverwachting duidelijk lager zou liggen. Dat weet ik niet.
Toegegeven, ik overliep de bron nogal vluchtig en hier en daar zijn een paar dingen me niet helemaal duidelijk.