Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

11 mar 2022, 17:18

frits1955 schreef:
11 mar 2022, 16:49
De baas van gasprom 2 is een oud kanselier van Duitsland, en ook al 77 jaar, en die wilt zijn Russische vrienden niet teleurstellen
Als je nu eens het volledige plaatje zou bekijken nietwaar.
Nordstream 2 - goed voor een investering van dik 11 miljard - heeft niet "zomaar" een ex-kanselier van Duitsland aan het hoofd staan. Vijf grote Europese energiebedrijven treden op als kredietverleners voor dat project nl. Engie, Shell, het Oostenrijkse OMV, het Duitse Uniper en Wintershall Dea( met o.a. BASF) . Die 5 westerse energiegroepen zijn goed voor ongeveer de helft van de kostprijs van het hele project ( de andere helft is Russisch). Als het consortium rond Nordstream 2 failliet gaat kunnen die bedrijven dus miljarden aan verliezen gaan inboeken.
Dat kan, en logisch gezien zou dat voor België niet veel verschil uitmaken,aangezien wij +/- tussen de 4 en 7 % van het Russische gas afnemen, Duitsland +/- 45%dus hebben ze die Duits daar niet neergezet om te gaan onderhandelen met de Saoudies of Algerije ,Duitsland heeft het gas nodig, maar toch zijn ze dwars gaan liggen...
https://www.telegraaf.nl/financieel/171 ... tream-2-op
Maar door die weigering,het debacle rond de vergunning en de bemoeienis van Amerika was dat misschien de aanleiding voor de invasie, en zitten de burgers en bedrijven van Europa in een wurggreep.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

11 mar 2022, 17:20

De topman van de Oekraïense Nat. Bank stelt voor om de bevroren bezittingen van de Russische banken te gebruiken om Oekraïne opnieuw op te bouwen na de oorlog.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

11 mar 2022, 17:23

aangezien wij +/- tussen de 4 en 7 % van het Russische gas afnemen,
Dat is gewoon niet waar.
België maakt deel uit van de geïntegreerde Europese gasmarkt . Het Russisch gas wordt geleverd aan die Europese gasmarkt en niet aan de individuele lidstaten zoals velen hier schijnen te denken. Dat maakt dat tekorten of hevige prijsstijgingen/dalingen of...hun weerslag hebben op al die lidstaten. Dat maakt dat Belgiê qua prijszetting eerder voor 40% afhankelijk is van Russisch gas dan die 4 of 7%.
Het hangt er eigenlijk vanaf of je gaat rekenen in hoeveelheden aardgas die je als land verbruikt, of in blootstelling aan schaarste en prijzen op de markt waarop je je bevoorraadt.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 11 mar 2022, 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

tokkio

11 mar 2022, 17:26

voorn schreef:
11 mar 2022, 17:00
Dit zijn oorlogsvluchtelingen.
Geen bende gelukzoekers. Die soms nog eisen stellen over de hun aangewezen woning.
Die dan nog "misbruikt" worden ook,die smeerlapperij komt altijd terug :evil: :evil: :evil:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220311_92629655
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

11 mar 2022, 18:51

Wil. schreef:
11 mar 2022, 17:11
.....
Vanuit Oekraïne zien we géén mannen komen. We zien vrouwen en kinderen die hebben en houden achterlaten en wier mannen dáár blijven. ....
Uiteraard niet, ze mogen zelfs het land niet uit. Diegenen die terugkeren .... die zijn al allemaal de TV camera's gepasseerd. Dat waren er duizenden , juist ? :mrgreen: Wacht maar af , vooral de jongeren tot 30 jaar gaan hier met mondjesmaat "binnensijpelen" als ze de kans hebben om ginder te ontsnappen.

------

Als Poetin het echt op zijn heupen krijgt met al dat "economisch" geweld en wapenleveringen aan Oekraïne draait hij "eventjes" de gas-en oliekraam dicht. Dan gaat Europa en vooral Duitsland wat beleven.

Ik geef iedereen een goede raad : je hebt het recht om de maandelijkse factuur van gas en elektriciteit aan te passen. Pas die aan tot op het niveau van pakweg 6 maanden geleden, en wees niet bekommerd voor de torenhoge afrekening achteraf. Doen ! Bij de afrekening bestaat er ook nog eens "uitstel van betaling" , OCMW en vooral .... de actiegroepen die er in gans Europa zullen komen tegen die energie heisa.

De bevolking kan hierdoor ook de druk op de ketel van onderaf houden. Diegenen die hierdoor direct getroffen worden zijn de producenten , de netbeheerders en vooral .... de 21 % graaiwolven.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 11 mar 2022, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

11 mar 2022, 19:50

Fred1950 schreef:
Als Poetin het echt op zijn heupen krijgt met al dat "economisch" geweld en wapenleveringen aan Oekraïne draait hij "eventjes" de gas-en oliekraam dicht. Dan gaat Europa en vooral Duitsland wat beleven. .
Dan vallen álle inkomsten van de overheid weg. Dat houdt Rusland geen 2 maanden vol. Wie dan iets gaat beleven, is Poetin. Ze maken hem af.

Bovendien dwingt het alle Europese overheidsdiensten, bedrijven en ook burgers om de broeksriem aan te halen en alle overtolligheid en verkwisting weg te snijden. Misschien wordt dat wel eens tijd.

En ondertussen gaat de verminking van Oekraïne door.

voorn

11 mar 2022, 20:05

Wit Rusland gaat zich mee inzetten.
Zal bij de bevolking een groot succes zijn :twisted:

Fred1950

11 mar 2022, 23:28

Wil. schreef:
11 mar 2022, 19:50
Fred1950 schreef:
Als Poetin het echt op zijn heupen krijgt met al dat "economisch" geweld en wapenleveringen aan Oekraïne draait hij "eventjes" de gas-en oliekraam dicht. Dan gaat Europa en vooral Duitsland wat beleven. .
Dan vallen álle inkomsten van de overheid weg. Dat houdt Rusland geen 2 maanden vol. Wie dan iets gaat beleven, is Poetin. Ze maken hem af.
....
Hoelang kan Europa teren op gasreserves zonder Russisch gas ? Eén maand ? 14 dagen ?

Het had zo mooi kunnen zijn toen Rusland na het uiteenvallen van de USSR het voorstel had gedaan om tot de NAVO toe te treden 8) :oops: :cry:

Rusland is trouwens ook een deel van Europa. Moskou ligt amper wat verder ten oosten van Kiev. Donetsk in de Donbas ligt zelfs oostenlijker dan Moskou. Beweren dat Oekraîne tot Europa behoort en Rusland niet is een politieke leugen. Russen en Oekraïners zijn ook volkeren met een totaal andere geschiedenis dan de West Europese , met een eigen geschreven taal die niets met ons alfabet te maken heeft. Zelensky heeft zijn "familie" de rug toegekeerd door partij voor "het Westen" te kiezen. Hij zal er ooit wel spijt van krijgen. :D

Wil.

12 mar 2022, 09:49

In De Standaard:

"Na Facebook en Twitter heeft de Russische mediawaakhond Roskomnadzor vrijdag aangekondigd ook de toegang tot Instagram te zullen beperken. Meta, het moederbedrijf achter sociale media sites Facebook en Instagram en berichtendienst Whatsapp, laat tijdelijk haatspraak en oproepen tot geweld richting Poetin toe."

Een paar mensen bij Meta beslissen dat zij en enkel zij het morele kompas zijn voor de wereld. Zij bepalen wie zijn mening mag geven en wie niet. Zo ver zijn we dan gekomen.

Vrijheid van meningsuiting geldt ook voor wie een mening heeft waarmee we het niet eens zijn. Vooral dan.
Ik bepaal zelf wel welke info ik aanvaard en welke niet. Een dictator hoeft dat niet voor mij te doen. Hoog tijd dat we die tech-bazen aan de kant zetten wanneer het over onze vrijheden gaat.

Fazal

12 mar 2022, 12:48

Bluft Poetin ...? Neen! Hij heeft gedaan wat hij al langer van plan was.
En als hij voelt dat hij meer en meer in het nauw wordt gedreven en uiteindelijk geen kant meer op kan, zal hij zijn nucleair arsenaal bovenhalen.

Om 'niet onmiddellijk' in een wereldoorlog te verzeilen, zal hij vermoedelijk eerst ergens een gebied in Europa viseren waar 'relatief' weinig(sic!) slachtoffers zullen vallen. Hiervoor zal hij dan ook iets lichter nucleair materiaal gebruiken.

Daarna zal hij nieuwe eisen stellen. En omdat ook het Westen niet op een totale wereldoorlog zit te wachten, zal hij daar de gelegenheid voor krijgen. Maar dan we nog niet aan de nieuwe vrede toe.
Ofwel duurt het conflict nog jaren, ofwel is in een paar weken heel de wereld om zeep.

Zoals we hem nu hebben leren kennen, is de man totaal onbetrouwbaar, en deinst voor niets terug.
Menselijk leed kan hem gestolen worden. Ook met eigen volk zit hij niets in, want er zijn al vele doden in eigen rangen gevallen. Liegen en bedriegen, zit o.m. ook bij dàt volkje, in het bloed.

Dat zijn leger geen burgerdoelen viseert, is ook een bewezen leugen, ondanks er enkele nepfoto's en nepnieuws de wereld rondreizen. Het lijkt mij duidelijk dat ze er zomaar op los schieten, meestal zonder een speciaal doel te viseren. Denk ook maar eens aan die tank die plotseling en doelbewust de kolonne verlaat om over een burgerwagen te rijden, en dit tot tweemaal toe.

Enfin, dat is 'mijn' (misschien 'te' fantasierijke) voorspelling.
Ik hoop allen dat ik over de volle lengte ongelijk zal krijgen, en er op een of andere manier een einde komt aan het nu al onherstelbare leed van zowel eigen- als tegenpartij.

.

Fred1950

12 mar 2022, 13:42

Fazal schreef:
12 mar 2022, 12:48
En als hij voelt dat hij meer en meer in het nauw wordt gedreven en uiteindelijk geen kant meer op kan, zal hij zijn nucleair arsenaal bovenhalen.

.....
Zwartkijker :lol: Poetin zal zijn kernarsenaal inzetten als zijn eigen land door de NAVO aangevallen wordt. Dat wordt dan een soort van kamikaze waarbij hij zichzelf niet zal sparen.

De aanleiding van zijn aanval op Oekraïne is niets meer of minder dan de uitspraak van Zelensky om tot de NAVO toe te treden, en dat maakt hem bang. Anderzijds was hij de klaagzang van de etnische Russen in Donetsk en Loegansk tegen de extreem rechtse Azov milities ook beu

Wil.

12 mar 2022, 13:59

Fazal, ik denk dat zijn doel niet is wat je hier beschrijft. Volgens mij wil hij de wereld en meer specifiek de Navo en het Westen een lesje leren.

Zo van: 'Als jullie denken dat je kunt blijven dichterbij komen en als de leiders in Oekraïne denken dat ze zomaar alles mogen, dan zal ik dat land hier eens onder handen nemen zodat de mensen (en ook de westerlingen) de steden en eigen dorpen niet meer herkennen. Ik geef jullie nu een pak rammel dat jullie niet meer gaan vergeten. De volgende keer dat ik zeg dat er met de Russische wil moet rekening gehouden worden, gaan jullie wel een tweede keer nadenken.'

Hij wil het land een straf geven en die houdt in dat ze terug worden gekatapulteerd naar 1945: een kapot land met héél veel slachtoffers, zowel door direct oorlogsgeweld als door hen te doen sterven van honger en dorst.

Anderzijds moet men ook zien waar zijn denken geworteld is. Hij vermeldt de culturele, sociale en psychologische eenheid van het Russische en Oekraïense volk in zijn speech.. Daar eindigt hij zijn rede met deze alinea:

Ik ben ervan overtuigd dat echte soevereiniteit van Oekraïne alleen mogelijk is in samenwerking met Rusland. Onze spirituele, menselijke en beschavingsbanden zijn eeuwenlang gevormd en hebben hun oorsprong in dezelfde bronnen, ze zijn verhard door gemeenschappelijke beproevingen, prestaties en overwinningen. Onze verwantschap is van generatie op generatie overgedragen. Het zit in de harten en de herinnering van de mensen die in het moderne Rusland en Oekraïne wonen, in de bloedbanden die miljoenen van onze families verenigen. Samen zijn we altijd al vele malen sterker en succesvoller geweest en zullen we nog vele malen sterker en succesvoller zijn. Want we zijn één volk.

Hij verwijt hier ook dat Lenin aan de Oekraïners een eigen land gegeven heeft. Een grote fout volgens Poetin. Bijgevolg is het voor hem ondenkbaar en ontoelaatbaar dat dit 'deel van Rusland' - want daartoe was het 'voorbestemd' - zou overlopen naar het Westen en eventueel zou aansluiting zoeken bij de Navo.

De straf voor Oekraïne - hoe onmenselijk en wreed wij die ook vinden - ziet hij als de lijfstraf die een vader zijn kind geeft: hij hoopt het daarmee voor de rest van zijn leven op het juiste pad te houden. Op die manier blijft zijn bedoeling die hij in de hoger geciteerde tekst naar voor brengt, nog altijd overeind.

Golf 5

12 mar 2022, 14:53

Toch wel erg dat hij hulp moet vragen . Poetin .
Ziekte Parkinson zal hem parten spelen en zijn inspuitingen ( steroïden )

Is man van weinig woorden ,
en al waar hij niet mee akkoord is moet eraan geloven , we zijn wel 2022

China-Vs-Rusland ( denk dat ze veel moeten zwijgen voor elkaar )
Idem pandemie . Bah wat is next .

tokkio

12 mar 2022, 17:29

Rusland is trouwens ook een deel van Europa. Moskou ligt amper wat verder ten oosten van Kiev. Donetsk in de Donbas ligt zelfs oostenlijker dan Moskou. Beweren dat Oekraîne tot Europa behoort en Rusland niet is een politieke leugen. Russen en Oekraïners zijn ook volkeren met een totaal andere geschiedenis dan de West Europese , met een eigen geschreven taal die niets met ons alfabet te maken heeft. Zelensky heeft zijn "familie" de rug toegekeerd door partij voor "het Westen" te kiezen. Hij zal er ooit wel spijt van krijgen. :D
Oekraïne heeft altijd onder het juk,van omliggende landen geleden, maar het ergste was onder de Rus,en nu wilt die Oekraïne terug in de tijd werpen,dus vechten of honger en slavernij....
https://www.nationalgeographic.nl/rusla ... derscheidt
Fazal schreef: ↑
Vandaag, 12:48

.....
@ Fred
Zwartkijker :lol: Poetin zal zijn kernarsenaal inzetten als zijn eigen land door de NAVO aangevallen wordt. Dat wordt dan een soort van kamikaze waarbij hij zichzelf niet zal sparen.
Poetin bluft niet, die heeft nog wat hangijzers achter de hand,hij rekent op extra manschappen, misschien rekent hij op "vrijwilligers "uit China,zijn maatje Xi Jinping heeft kanonnen vlees genoeg,en die is al aan het uitkijken wat de reactie van Amerika gaat zijn, met het oog voor de 'annexeren van Taiwan...
https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf2 ... um=organic
Ook poetin dreigde met een nucleair wapen,maar daar zou hij zelf te veel last van hebben, zelfs hij een "kleine" zou het straling gevaar en de inpakt te groot zijn,maar het zou kunnen dat hij liever een biowapen zou gebruiken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220312_93327859

Fred1950

12 mar 2022, 17:40

tokkio schreef:
12 mar 2022, 17:29

Poetin bluft niet, die heeft nog wat hangijzers achter de hand,hij rekent op extra manschappen, misschien rekent hij op "vrijwilligers "uit China,....
Daar gaan de Chinezen zich niet aan vuil willen maken. Ze hebben een filosofie om zich nooit met andere landen te gaan bemoeien ( de Amerikanen daarentegen, die moeien zich met iedereen ). Poetin gaat waarschijnlijk zijn vrijwilligers van Syrië kunnen krijgen.