Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

16 mar 2022, 10:07

Aan welke rijke landen denk je nu? Dat is me niet duidelijk.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

16 mar 2022, 10:16

Wil. schreef:
16 mar 2022, 10:07
Aan welke rijke landen denk je nu? Dat is me niet duidelijk.
Aan bv. Saoudi en de andere "prinsdommen" die het vertikken om "vluchtelingen" op te nemen, maar ze wel als slaven uitbuiten.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

figaretto

16 mar 2022, 18:10

socrates schreef:
15 mar 2022, 22:45
Wat ik eigenlijk met mijn posting wilde benadrukken is het opvallende verschil in houding van onze politici en bevolking ten opzichte van migranten.
Menslievendheid is blijkbaar toch ook, willens nillens, discriminerend.
(zou xenofobie hierbij mogelijk een rol spelen ?
Vooreerst : Wil. Heeft gelijk wanneer hij schrijft dat we hier off-topic gaan. Niettemin verheug ik me op het feit dat er toch nog een paar snoodaards zijn die deze brouwerij hier wat draaiende willen houden, ook al klopt het niet altijd met de titel. Volgende keer zal ik beter uitkijken maar dat zal dan in april zijn want ik vertrek voor een tweetal weken naar Spanje, een land dat, ondanks zijn correcte keuze aan de goede kant van de geschiedenis , er toch wat politieke gevangenen op na houdt, meestal Catalanen.

Met je eerste twee zinnen, Socrates, ben ik het volledig eens .Dat echter menslievendheid een zekere discriminatie inhoudt heeft te maken met de devaluatie van de term “discriminatie”. Deze term wordt naar mijn mening meer en meer verward met “onderscheid” of “voorkeur”. Wanneer in mijn straat twee bakkers huizen en ik koop mijn brood steeds bij dezelfde, dan kan dit te maken hebben met de kwaliteit van zijn brood, de mooie ogen van de bakkerin of het feit dat ik door mijn luiheid liever geen tien stappen verder zet. Ik discrimineer de andere bakker niet, ook al kan men daar anders over denken. Zo beschouwd is “discriminatie” een mensenrecht. Echte discriminatie kan alleen gebeuren door instanties die een monopolie hebben, zoals dikwijls de overheid.
En wat mogelijke xenofobie betreft, vrees voor het vreemde : welnu, voor de meeste mensen hier zijn Oekraïners totaal vreemdelingen. Ook voor mij. Alleen is het zo dat de bevolking alhier zich bewust is van het feit dat Oekraïners (grotendeels vrouwen en kinderen) niet de bedoeling hebben om hun levensgewoonten op te dringen aan diegenen die ze opvangen. Zij verzoeken of eisen geen speciale halal-voeding, zij uiten hun dankbaarheid t.o.v. diegenen die hen ondersteunen, met andere woorden, zij gedragen zich zoals mensen die werkelijk op de vlucht zijn voor geweld. Vandaar dat ze veel meer kunnen rekenen op solidariteit en sympathie bij de plaatselijke bevolking.
De overheid, die dus niet mag discrimineren, heeft het daar inderdaad soms wat moeilijk mee. Omwille van haar neutraliteit die haar een beetje verhindert om onderscheid te maken tussen een Oekraïnse vrouw en kinderen en tussen een Ghanese man die via Turkije en Oekraïne naar West-Europa wenst te komen, noopt haar tot wettelijke (Europese) bedenkingen. Ik weet dat dit niet altijd eenvoudig is, maar het kan niet langer onder stoelen of banken gestoken worden dat de gewone West-Europese burger zeer goed inziet dat er een onderscheid gemaakt kan worden tussen een oorlogsvluchteling en een economische vluchteling. Dit is geen xenofobie maar een uiting van gezond boerenverstand. Enige voorzichtigheid in acht nemen bij de keuze voor wie je al dan niet groothartig je steun wilt verstrekken is geen ondeugd zoals xenofobie. Het heeft te maken met logica. Blijkbaar borrelt een spontaan gevoel van logica op bij de simpele burger alhier. Ik ben een simpele burger.

Wil.

17 mar 2022, 15:04

In Turkije leeft 90% van de bevolking nu met een inkomen dat onder de armoedegrens ligt. Het gaat over 76,5 miljoen mensen.

Misschien is je eerste gedachte nu 'Wat heeft dat te maken met de islamideologie?' maar die link is er wel degelijk. Erdogan weigert nl. om de oplopende inflatie een halt toe te roepen door de rentevoeten omhoog te trekken. Rente is nl. een verboden element in handelsrelaties en in intermenselijke relaties. Rente aanrekenen is typisch voor joden en christenen. De regels van de islamideologie kwalificeren het als haram.
Koran 2: 278 O, gij die gelooft, vreest Allah en doet afstand van de rest van de rente, als gij gelovigen zijt.

De verarming van de bevolking is mede daarvan het gevolg.

By the way: Erdogan heeft zichzelf een 'loonsverhoging' toegekend van 100.000 lira's (ongeveer 6.100 euro). Ik ben vergeten of dit op maandbasis of op jaarbasis is.

frits1955

17 mar 2022, 17:15

Dat islamgedoe laat ik voor wat het is.
Economisch gezien hanteert Erdogan de theorie dat de rente verlagen de economie zal stimuleren, zodat bedrijven goedkoop leningen kunnen afsluiten, goedkoper spullen kunnen produceren en exporteren. Het gevolg is echter dat de inflatie als een raket de hoogte in schiet en de Turken kunnen daardoor hun dagelijkse boodschappen niet meer betalen en verzeilen in grote armoede .

sibarita

23 mar 2022, 22:02

https://doorbraak.be/als-het-woord-islam-taboe-is/

Idem op VTM , daar sprak men van terrorisme , geen moslimterrorisme ! Dat woord kriijgen ze niet uit hun politiek correcte mond.

:evil:
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Wil.

24 mar 2022, 09:45

Vergelijkbaar zou zijn: een herdenking van de slachtoffers die door Breivik zijn gemaakt en niemand durft het woord nazi-ideologie in de mond nemen.

'Don't mention the ideology!'

Wil.

27 mar 2022, 19:21

Vorige maand is in Maine (USA) een 18-jarige Isissupporter opgepakt. Hij was van plan om samen met een paar medestanders dood en onheil te zaaien in een sjiitische moskee in Chicago.

De jongeman, genaamd Xavier Pelkey, was in het bezit van enkele handgemaakte bommen en enkele Isisvlaggen. Het plan was om die sjiieten aan flarden te rijten en indien de 3 jihadi's de aanslag in de eerste moskee zouden overleven, dan wilden ze het stukje nog eens overdoen in een tweede moskee of in een synagoge. Ze wilden uiteindelijk doodgeschoten worden door de politie waardoor ze een ticket voor het eeuwige paradijs zouden verdienen.

Born in the USA staat duidelijk niet garant voor een antiterroristische ingesteldheid.

Wil.

03 apr 2022, 09:56

Vorige vrijdag is de ramadan begonnen. De Nederlandse minister van financiën, Sigrid Kaag - D66, meent haar duit in het multiculzakje te hebben gedaan met deze tweet:

Afbeelding

Ze had misschien beter één dag langer gewacht? Nu rijst er twijfel: wou ze er als de kippen bij zijn of zou ze voor de grap van de dag hebben willen zorgen? Neen, dat laatste kan niet.

Tolerantie? We gaan weer tellen: hoeveel mensenlevens gaan de volgende maand weer beëindigd worden, want de ramadan is de periode waarin moslims proberen te excelleren in goede daden. Ik stel het streefcijfer van 750 moorden voorop.
Ze zijn al goed begonnen : in Burkina Faso 22 doden in één klap.

Ik vraag me af wat de pronostiek van S. Kaag is. Wellicht heeft ze - onwetend als ze is - geen enkel idee omtrent de 'ramadanprestaties' van moslims tijdens hun periode van tolerantie.

socrates

03 apr 2022, 10:32

Doden omwille van een "geloof" lijkt veel erger dan doden omwille van een wettelijk geregelde beestachtigheid zoals oorlog. Nabij Kiev werden bv. 300 oorlogschachtoffers in een grote kuil begraven. Dat waren er "maar" 300, te vergelijken met het veel belangrijker aantal "22" in Burkina.

Wil.

03 apr 2022, 11:05

Geen enkele politiek leider van het slachtofferland, het land dat wordt aangevallen, zal vervolgens vergoelijkende woorden uitspreken en zeggen dat de belegerde landgenoten vooral niet mogen overgaan tot haatdragende uitspraken tegenover de aanvallers en vooral tegenover hun ideologie, want dat zou toch wel héél ongepast zijn en ingaan tegen onze waarden.

Precies dát gebeurt wel wanneer islamitische terroristen een aantal onschuldigen aan flarden rijten met hun bomaanslagen.

socrates

03 apr 2022, 11:12

Jihadisten zijn dus missionarissen van de haat, haat is zoals liefde een gevoel, dat kan je zelfs met een vacuumbom niet laten verdwijnen. Er is in de wereld te weinig eensgezindheid om te proberen dat "onkruid" bij de wortel uit te trekken. Misionarissen leefden voor een "hoger" doel, dat hogere doel (belanghebbende heersers) zou moeten worden ontkracht.

Wil.

04 apr 2022, 11:02

De ramadan komt op dreef:

In Chando Zerreci (Nigeria) werden 12 mensen vermoord op een cultuurfestival. De aanvallers waren "Fulani herdsmen". Deze jongens zijn al eeuwenlang vertrouwd met de jihad.

Wil.

06 apr 2022, 17:32

In Bayonne heeft een uitgewezen Algerijn van ongeveer 30 jaar twee vrouwen met een mes in het gezicht gestoken. De reden? De jongeman wilde met de dochter van 28 jaar trouwen. Hij woonde nog maar pas enkele dagen bij het tweetal. Wanneer zijn aanzoek niet in goede aarde viel, ging hij in de aanval.

'Réfugiés Bienvenus' . Wellicht denken die vrouwen daar nu anders over, hoewel ... deugmensen veranderen niet zo snel van mening.

Zou ons dat ook te wachten staan met die tienduizenden Oekraïners die hier binnenkomen? Er is toch niemand die denkt dat de islamideologie iets mee te maken heeft met dat voorval in Bayonne, mag ik hopen?
Laatst gewijzigd door Wil. op 06 apr 2022, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Fazal

06 apr 2022, 18:40

Geen water zonder schuim! :twisted: