Bluft Poetin?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Weet ik ook wel allemaal.frits1955 schreef: ↑24 aug 2022, 11:53De VS bewandelde andere wegen om landen in hun invloedssfeer te krijgen . Over Vietnam, Iran is hier al vaker geschreven. Maar vooral in de jaren '70 kwamen in Latijns-Amerika dictatoriale regimes aan de macht met steun van het Witte Huis in Chili, Argentinië, Brazilië, Bolivia, Paraguay en Uruguay. Deze regimes moesten korte metten maken met actieve linkse bewegingen, al dan niet opstandig en al dan niet gewelddadig en de economische belangen van de VS aldaar vrijwaren. Die steun kon allerelei vormen aannemen: "geheime adviseurs", huurlingen, geldelijke steun...."Operatie Condor" droeg dat gedoe indertijd als benaming. Hoeveel tienduizenden politieke opposanten "verdwenen" in die dictaturen zullen we nooit precies weten.Welk land hbben de VS de laatste 100 jaar op militaire wijze geannexeerd,
We hadden het over de situatie in Europa.
Dicksy kwam ons hier melden dat de VS landen in zijn invloedsfeer trekt dmv opjutten, wapens leveren, sancties enz.
Ik vraag dan gewoon om dat eens aan te tonen hoe ze dat in Europa hebben klaargespeeld, net zoals ik heb aangetoond dat Rusland in Georgië is binnengereden met tanks. Ook in Oekraïne en het grote voorbeeld van Poetin, de SU, dat heeft gedaan in Hongarije, Tsjechië enz.
Er liggen hier toch atoombommen, zo lees ik her en der? Welke dwang is daarvoor gebruikt? Waarom zijn er Amerikaanse troepen in Polen gestationeerd? Hoe zijn die Polen dan opgejut, welke sancties stonden hen anders te wachten?
Ik zie dat Dicksy geen enkel argument daarop kan geven, wat ik ook wel verwacht had.
"Daar ga ik niet op antwoorden" en "Geopolitiek" is zijn verweer. Dat zijn holle uitspraken die geen verf pakken.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Het "veronderstelde" rode gevaar? Hongarije - Tsjechië netjes 'vergeten' zeker?frits1955 schreef: ↑24 aug 2022, 11:37Duitsland werd "in de beschaafde wereld opgenomen" om als sterke bufferstaat te dienen tegen het veronderstelde Rode Gevaar. Daarom werden in 1953 een groot deel van de (West)Duitse oorlogsschulden van het bord geveegd en kon het "wirtschafswunder" stilaan van start gaan.Duitsland is in de beschaafde wereld opgenomen toen het zijn ambities om hét wereldrijk te worden had opgegeven.
De geallieerden hadden hun lesje wel geleerd ivm oorlogsschulden die Duitsland kreeg opgelegd. Die regeling na WO 1 heeft de zaden geplant voor WO 2.
Het Wirtschaftswunder heeft daarmee te maken, maar Groot-Brittannië en Frankrijk kregen veel méér geld uit de grote Amerikaanse pot en toch is de economie daar niet in dezelfde mate uit de startblokken geschoten. Eén belangrijke reden is dat Duitsland geen leger meer moest/mocht onderhouden, terwijl dat in Engeland en Frankrijk jaarlijks een hele hap uit het budget nam.
En dat is wat de Russische bevolking arm houdt. Een land met een bbp ter grootte van de benelux dat oorlogsschepen heeft, dat duikboten paraat heeft, dat een leger permanent op de been houdt, kan niet anders dan bezuinigen op dingen die anders de gemeenschap vooruit helpen. En dat allemaal voor de droomwereld van één man die nog in 19e eeuwse machtstermen denkt.

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Niet beginnen zeveren hé Wil. omdat ge uw gelijk niet haalt. Dat gij de VS hoog in het vaandel draagt is uw goed recht, dat gij hun buitenlandse politiek wil vergoelijken is ook uw goed recht, dat u perfect past in het profiel van schoothondje van de VS daar beslis je zelf over.door Wil. » 25 minuten geleden
Weet ik ook wel allemaal.
We hadden het over de situatie in Europa.
Dicksy kwam ons hier melden dat de VS landen in zijn invloedsfeer trekt dmv opjutten, wapens leveren, sancties enz.
Maar daar is nergens in mijn posting geschreven over Europa. Wat heb ik wel geschreven:
frits1955 wist duidelijk waar de klepel hing in mijn posting. En ik blijf het zeggen….u mist het grotere plaatje om een deftig debat te voeren over de buitenlandpolitiek van de VS. Uw adoratie voor de VS is een obstakel en duidelijk grenzeloos.Men moet geen schot lossen om een land in zijn invloedssfeer te krijgen om zo te pakken wat men wil pakken. Jut het volk op, kondig sancties af, steun de oppositie met wapens......enz, enz. 'Vreedzame' mogelijkheden genoeg en men blijft zelf buiten schot. De VS is daar de krak in, maar het mag.
-
Dikke larie en apekool erbovenop. En dit is waarom:
Wat is de titel van dit draadje? "Bluft Poetin" .
We hebben het hier heel de tijd gehad over de Europese situatie vis a vis Poetin en Rusland.
Jij komt dan het onderwerp verleggen door over de Amerikaanse internationale politiek te gaan tateren hoewel dat hier niets - of heel weinig - mee te maken heeft.
Dat heb je in deze posting gedaan. Tot dan hadden we het duidelijk over de Europese context.
Wil je over geopolitiek praten? Start een topicje en dan zullen daar wel reacties volgen maar nu vervuil je de discussie door een drogredenering, nl. het verleggen van het onderwerp.
Telkens ik harde en verifieerbare argumenten laat zien, reageer jij lakoniek met : "Daar ga ik niet over uitweiden" of ook "Geopolitiek" . Nietszeggend, natuurlijk. Van jouw kant geen aantoonbare feiten. Ik weet waarom: ze zijn niet beschikbaar.
Er komt geen antwoord om mijn vraag waarom Rusland niet bij de beschaafde Europese landen wil aansluiten.
Ik heb wél geantwoord op jouw punt waarom Poetin niet bij de EU kon komen in 2002 en 2005.
Jij stelt dat Hongarije in hetzelfde bedje ziek is als Rusland. Ik vraag je welk bedje dat is. Geen antwoord.
Van mijn kant leg ik de beweegredenen uit van Hongarije. Ik ben het niet geheel eens met Orban, maar ik heb inzicht in zijn denken.
Zie je? Dat is nu het verschil tussen een discussie met argumenten en zomaar wat wind blazen. Maar dat is jouw recht, hé.
Wat is de titel van dit draadje? "Bluft Poetin" .
We hebben het hier heel de tijd gehad over de Europese situatie vis a vis Poetin en Rusland.
Jij komt dan het onderwerp verleggen door over de Amerikaanse internationale politiek te gaan tateren hoewel dat hier niets - of heel weinig - mee te maken heeft.
Dat heb je in deze posting gedaan. Tot dan hadden we het duidelijk over de Europese context.
Wil je over geopolitiek praten? Start een topicje en dan zullen daar wel reacties volgen maar nu vervuil je de discussie door een drogredenering, nl. het verleggen van het onderwerp.
Telkens ik harde en verifieerbare argumenten laat zien, reageer jij lakoniek met : "Daar ga ik niet over uitweiden" of ook "Geopolitiek" . Nietszeggend, natuurlijk. Van jouw kant geen aantoonbare feiten. Ik weet waarom: ze zijn niet beschikbaar.
Er komt geen antwoord om mijn vraag waarom Rusland niet bij de beschaafde Europese landen wil aansluiten.
Ik heb wél geantwoord op jouw punt waarom Poetin niet bij de EU kon komen in 2002 en 2005.
Jij stelt dat Hongarije in hetzelfde bedje ziek is als Rusland. Ik vraag je welk bedje dat is. Geen antwoord.
Van mijn kant leg ik de beweegredenen uit van Hongarije. Ik ben het niet geheel eens met Orban, maar ik heb inzicht in zijn denken.
Zie je? Dat is nu het verschil tussen een discussie met argumenten en zomaar wat wind blazen. Maar dat is jouw recht, hé.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wat was het punt ook weeral waarom Rusland niet tot de EU kan behoren ? Van militaire , economische of politieke aard ? Wees eens duidelijker a.u.b. Poetin heeft naast zijn nostalgisch betoog over een groot Rusland wel al gesproken over vredevolle samenwerking tussen economische blokken in de wereld. Daar hoort volgens hem ook China bij.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Tuurlijk Wil. blijf maar draaien en keren zoveel je wil.door Wil. » 50 minuten geleden
Dikke larie en apekool erbovenop. En dit is waarom:
………
De VS, de VS, de VS….. wat zouden we toch doen zonder hen, niet?
frits1955 wist duidelijk waar de klepel hing in mijn posting
-
Rusland is nu bezig met een campagne om nieuwe rekruten te vinden om naar het front te sturen.
Aangezien er geen officiële oorlog is, kan de overheid niet zomaar alle mannen tussen 20 en 30 oproepen om in het leger te worden ingelijfd. De jongens die nu worden ingeschreven, hebben weinig tot helemaal geen opleiding gekregen, maar ze krijgen een geweer in hun handen geduwd en dan naar het front gebracht. Ze worden overtuigd om in het leger te gaan door de belofte van hoge financiële vergoeding. Maar een dode soldaat krijgt niet lang zijn soldij uitbetaald.
Aangezien er geen officiële oorlog is, kan de overheid niet zomaar alle mannen tussen 20 en 30 oproepen om in het leger te worden ingelijfd. De jongens die nu worden ingeschreven, hebben weinig tot helemaal geen opleiding gekregen, maar ze krijgen een geweer in hun handen geduwd en dan naar het front gebracht. Ze worden overtuigd om in het leger te gaan door de belofte van hoge financiële vergoeding. Maar een dode soldaat krijgt niet lang zijn soldij uitbetaald.

Dat is een perfecte copy-paste van wat Zelensky deed met de mannen die Oekraïne niet mochten verlaten.Wil. schreef: ↑24 aug 2022, 16:32Rusland is nu bezig met een campagne om nieuwe rekruten te vinden om naar het front te sturen.
Ondertussen geeft Biden terug nog eens 3 miljard aan wapentuig. En den engelse Boris is al voor de derde keer op bezoek in Kiev. Wat zijn die VS en VK toch onschuldig aan een oorlog waar ze eigenlijk niets mee te maken ...
-
Ja, je hebt gelijk. Helemaal zoals de 2e WO.
Polen werd onder de voet gelopen door de Duitsers en de Britten beginnen hun aanvallende taal tegenover Duitsland, hoewel ze er niks mee te maken hadden. De Amerikanen volgden een paar jaar later.
Moeiallen!
Polen werd onder de voet gelopen door de Duitsers en de Britten beginnen hun aanvallende taal tegenover Duitsland, hoewel ze er niks mee te maken hadden. De Amerikanen volgden een paar jaar later.
Moeiallen!

Ge maakt een foutje. De Britten hebben de oorlog verklaard , en de Amerikanen verloren schepen door Duitse onderzeeërs. Na de aanval op Pearl Harbor heeft Hitler ook de oorlog aan de VS verklaard.
Waarom hoor ik nooit iets over humanitaire hulp aan de Oekraïnse bevolking in de vorm van bvb. tenten , medisch materiaal , en al wat het Rode Kruis er kan mee aanvangen ? Toch normaal nietwaar , wat kan het gepeupel voor de big men in de VS betekenen , ze zijn zelfs niet geïnteresseerd om de armoede in eigen land te bestrijden.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Ze leren niet uit hun fouten, en ze gaan ook niet op de uitvaart van poeting wachten.......Als Poetin vervangen wordt door een aanvaardbare figuur - type Navalny - dan worden de economische banden weer zachtjesaan aangehaald. Men zal wel van zijn fouten geleerd hebben en niet voluit opnieuw naar Rusland trekken om daar een zaak op te starten enz.
https://www.hln.be/nieuws/beslissing-om ... ~a1a4846c/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Als Poetin plots zou overlijden wordt Dmitry Medvedev meteen zijn opvolger , en het taaltje dat die spreekt is harder dan dat van Poetin.tokkio schreef: ↑24 aug 2022, 18:04Ze leren niet uit hun fouten, en ze gaan ook niet op de uitvaart van poeting wachten.......Als Poetin vervangen wordt door een aanvaardbare figuur - type Navalny - dan worden de economische banden weer zachtjesaan aangehaald. Men zal wel van zijn fouten geleerd hebben en niet voluit opnieuw naar Rusland trekken om daar een zaak op te starten enz.
....
Poetin is nog een brave gast. Die is enkele maanden jonger dan ik , en in zijn plaats had ik lang een ultimatum gesteld : "Stop met wapenleveringen of New York gaat eraan" ....