Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

28 sep 2022, 21:27

Fred1950 schreef:
28 sep 2022, 18:07

Afbeelding

Maandag opgestegen vanop een schip in de Baltische zee , en heeft daar scheef en schots rond gevlogen ten westen van de Kanlinigrad enclave ....
"Toevallig" steeg die Navy Hawk op vanop een schip dat "heel dicht" bij de locatie van die sabotage lag.

Afbeelding
frits1955 schreef:
28 sep 2022, 19:09
En om Fred een hart onder de riem te steken :wink:
...
Als die tweet van ABC van hiervoor geen fake geval is zou "Biden" wel niet eens een echte "vriend" kunnen genoemd worden. ( of is het zijn schaliegas dat persé verkocht moet worden ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 28 sep 2022, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Dicksy

28 sep 2022, 21:28

door Charlie Maru » 39 minuten geleden
HLN:
VN-Veiligheidsraad komt vrijdag bijeen over Nord Stream-lekken, “meer dan helft van gas al verdwenen”

Op vraag van Moskou komt de VN-Veiligheidsraad vrijdag bijeen over de lekken in de aardgaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2, zo meldt de Russische ambassadeur bij de VN. De woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zacharova, had eerder al op Telegram aangekondigd dat Moskou die intentie heeft. Volgens de Deense autoriteiten is al meer dan de helft van het gas uit de pijpleidingen verdwenen in de atmosfeer.

https://www.hln.be/buitenland/vn-veilig ... ~a02f5b6a/
Een zeer terechte opmerking in een lezersbrief:

Dit moet dus waarschijnlijk gebeurt zijn met een (Russische) (duik)boot en Europa (NAVO) heeft niets gezien op radar of gehoord op sonar.

Bizar hè. Alles zien en horen maar dit net niet. 🤔

Wil.

28 sep 2022, 21:38

Komaan mensen, realistisch blijven.

Je laat een "vrachtschip" over die plaats varen. Je dropt een stuk of 3 duikers die maar tot op 100 m. diepte moeten duiken. Ze plaatsen de nodige explosieven en klaar is kees. Een volgend "vrachtschip" pikt de duikers op en een uur of een dag later stellen seismografen een ontploffing vast.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

28 sep 2022, 21:54

Wil. schreef:
28 sep 2022, 21:38
Komaan mensen, realistisch blijven.

Je laat een "vrachtschip" over die plaats varen. Je dropt een stuk of 3 duikers die maar tot op 100 m. diepte moeten duiken. Ze plaatsen de nodige explosieven en klaar is kees. Een volgend "vrachtschip" pikt de duikers op en een uur of een dag later stellen seismografen een ontploffing vast.
Tegenwoordig gebeurt dat zonder duikers .... Gewoon wat dieptebommen tot op de bodem laten "afdalen" met een tijdsklok ....

Wil.

28 sep 2022, 22:04

Dus niks radar of sonar.

boeffer

28 sep 2022, 22:10

Dra mss meer ontplofte leidingen die vanuit Rusland vertrekken. Een vluggere inkomstenstop.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

28 sep 2022, 22:15

Wil. schreef:
28 sep 2022, 22:04
Dus niks radar of sonar.
Indeed .... Men kan alleen nog afdalen en op zoek gaan naar resten van die ontploffingstuigen.

Wil.

28 sep 2022, 23:27

Generaal Majoor James Marks (gepensioneerd) zegt op CNN dat als Poetin een nucleair wapen gebruikt, de Nato zich snel zal bemoeien met het conflict en dat de oorlog in de Donbas op 4 dagen zal voorbij zijn.

Charlie Maru

29 sep 2022, 08:00

HLN:
Zweedse kustwacht ontdekt vierde lek in Nord Stream-pijpleidingen

De Zweedse kustwacht heeft een vierde lek gevonden in de Nord Stream-pijpleidingen. De ontdekking werd eerder deze week gedaan, zegt een woordvoerder van de Zweedse kustwacht aan de Zweedse krant Svenska Dagbladet. Of het om een lek in Nord Stream 1 of 2 gaat is niet duidelijk. De Amerikaanse zender CNN meldt intussen op basis van bronnen binnen de Europese inlichtingendiensten dat Russische marineschepen maandag en dinsdag in de buurt van de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2 zijn gesignaleerd.

https://www.hln.be/buitenland/zweedse-k ... ~ab434181/

HLN:
Wie zit achter de sabotage van de Nord Stream-pijpleidingen? Dit zijn 4 mogelijke scenario’s

Wie heeft pijpleidingen Nord Stream 1 en 2 gesaboteerd en met welk belang? De gasleidingen zijn sinds het begin van de oorlog in Oekraïne inzet van een machtsspel tussen Rusland en Europa. Vier scenario's over wat er mogelijk is gebeurd.

.....en speciaal voor de Fred; het volledige artikel:

Eerst nog even een stuk uitleg. De twee pijpleidingen op de bodem van de Oostzee zijn aangelegd om het Westen vanuit Rusland te voorzien van gas. Nord Stream 2 zou eigenlijk dit jaar in gebruik worden genomen, maar een paar dagen voor de Russische inval van Oekraïne besloot Duitsland om politieke redenen dat het geen gas uit de nieuwe leiding wilde afnemen. Hierdoor lijkt een investering van 9,5 miljard euro (het Russische staatsbedrijf Gazprom betaalde de ene helft, westerse bedrijven - waaronder Shell - de andere helft) weggegooid geld. Daarnaast ligt Nord Stream 1, die ook loopt tussen Rusland en Duitsland, ook al enige tijd stil. Volgens de Russen vanwege technische malheur, maar de Duitsers stellen dat Moskou energie als chantagemiddel inzet vanwege de westerse steun aan Oekraïne.

Scenario 1: De Russen hebben het gedaan
Volgens deskundigen het meest waarschijnlijke scenario. Ook al hebben ze er zelf miljarden in geïnvesteerd, het onklaar maken van de pijpleidingen door explosies zorgt voor onrust in Europa en dat is volgens Mart de Kruif, voormalig commandant der landstrijdkrachten, precies wat president Vladimir Poetin wil. “Annexatie van Oekraïense regio's, de mobilisatie... Poetin is aan het escaleren. In dat plaatje passen ook de mogelijke aanslagen op de pijpleidingen. Hij maakt de oorlog groter en hoopt Europa uit elkaar te spelen door chaos te creëren. Probleem is dat hij de oorlog niet aan het winnen is en daarom kijkt welke acties hem nu wat kunnen opleveren. De gasprijs is in ieder geval omhoog geschoten.’’ Heel grote sprongen heeft de gasprijs weliswaar niet gemaakt, wat erop wijst dat het wegvallen van Russisch gas geen al te groot effect meer heeft op de prijs.

Energiedeskundige Aad Correljé van de TU Delft en Clingendael denkt ook dat het veroorzaken van maximale chaos een belangrijke drijfveer is van het Kremlin. “We hebben nog geen bewijs, maar Poetin weet als geen ander dat Noordwest-Europa een probleem heeft als deze pijpleidingen ook volgend jaar geen gas leveren. Deze winter komen de landen wel door qua energievoorziening, maar de winter van 2023 wordt een ander verhaal, dan is er sprake van een serieus capaciteitsprobleem.’’

Volgens militaire experts is Rusland ook prima in staat om met behulp van speciale drones of duikboten de leidingen fors te beschadigen met explosieven. De kenners denken dat een Russisch vaartuig vermoedelijk vanuit de haven van Kaliningrad - met aan boord explosieven - richting de pijpleidingen is gevaren. Om geen sporen achter te laten, wordt het automatische identificatiesysteem (AIS) van een vaartuig uitgezet.

Scenario 2: Geheime operatie van de Amerikanen
De Amerikaanse president Joe Biden heeft zich altijd uitgesproken tegen de Europese afhankelijkheid van Russisch gas. Deels uiteraard uit eigen belang, want de VS spinnen er economisch gezien garen bij als het land extra energiebronnen zoals LNG aan Europa kan leveren. Kort voor de Russische invasie begin dit jaar zei Biden tijdens een persconferentie dat Nord Stream 2 zou ophouden te bestaan als Rusland Oekraïne zou aanvallen.

“We zullen er een eind aan maken”, zei de Amerikaanse president. “Ik beloof je: daar zijn we toe in staat.” Sommigen, zoals de Poolse oud-minister van Defensie Radek Sikorski, zien dat als impliciet bewijs dat de VS achter de sabotage in de Oostzee zit. Maar volgens Correljé is Nord Stream 2 nooit in gebruik genomen en kreeg Biden dus al eerder zijn zin. “Europa neemt al een tijdje veel Amerikaans gas af, dus daar hoeft Biden niet over te klagen. De VS hebben er nu dus geen belang bij om de gaspijpleidingen aan te vallen.’’

Scenario 3: Kiev is de boosdoener
Net als de Verenigde Staten is ook Oekraïne altijd tegenstander geweest van de Nord Stream-infrastructuur. Dankzij die leidingen hoefden de Russen niet langer over Oekraïens grondgebied om hun gas aan Europa te verkopen. Het Oekraïense leger heeft de afgelopen maanden laten zien dat het militair gezien heel wat bijzondere operaties kan uitvoeren, zie alleen al het laten zinken van de Moskva, vlaggenschip van de Russische Zwarte Zee-vloot. Toch schiet het land zich volgens de deskundigen vooral in eigen voet als ze de Nord Stream 1 en 2 zouden saboteren. De relatie met het Westen zou hierdoor onder druk komen te staan en daar zit Kiev niet op te wachten. Het land is grotendeels afhankelijk van westers wapentuig om de oorlog vol te kunnen houden.

Scenario 4: Een ongeluk
Het lijkt onwaarschijnlijk, maar een ongeluk valt nog niet helemaal uit te sluiten. Het is vaker gebeurd dat een zeemijn in het net van een vissersboot terechtkwam en vervolgens explodeerde. Punt is alleen dat er in dit geval drie explosies achter elkaar zijn geconstateerd, waardoor de kans zo goed als nul is dat er sprake is van een ongeluk. Maar toch, zonder bewijs moeten alle opties volgens sommige experts worden opengehouden.

Wie het ook heeft gedaan, Europa staat verder op scherp. Mart de Kruif: “Deze vermoedelijke aanvallen laten zien dat we ook op het gebied van onderzeese infrastructuur kwetsbaar zijn. Dat geldt niet alleen voor deze pijpleidingen, maar ook voor andere gasleidingen en kabels die onder het zeeoppervlak zijn aangelegd. Het geeft ons weer stof om na te denken over hoe we deze voorzieningen beter kunnen beschermen.’’

https://www.hln.be/buitenland/wie-zit-a ... ~aa5c860b/
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 29 sep 2022, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

29 sep 2022, 08:18

door Wil. » Gisteren, 23:27
Generaal Majoor James Marks (gepensioneerd) zegt op CNN dat als Poetin een nucleair wapen gebruikt, de Nato zich snel zal bemoeien met het conflict en dat de oorlog in de Donbas op 4 dagen zal voorbij zijn.
Het mag dan wel het einde zijn van de oorlog in de Donna’s maar ik denk eerder dat het het startsein zal zijn van een wereldwijd conflict. Iedereen zal zich geroepen voelen om dan onderliggende conflicten te beslechten, zij die ze hebben met gebruik van nucleaire wapens en andere met conventionele middelen.

Charlie Maru

29 sep 2022, 08:28

Dicksy schreef:
28 sep 2022, 21:28
Een zeer terechte opmerking in een lezersbrief:

Dit moet dus waarschijnlijk gebeurt zijn met een (Russische) (duik)boot en Europa (NAVO) heeft niets gezien op radar of gehoord op sonar.

Bizar hè. Alles zien en horen maar dit net niet. 🤔
Tja Dicksy.......een typische lezersreactie zeker.....?
Het kan best zijn dat men al goed weet wie het gedaan heeft, maar dat men het om een of andere reden nog niet aan het grote publiek zijn neus gaat hangen.......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

29 sep 2022, 09:42

Dicksy schreef:
29 sep 2022, 08:18
door Wil. » Gisteren, 23:27
Het mag dan wel het einde zijn van de oorlog in de Donna’s maar ik denk eerder dat het het startsein zal zijn van een wereldwijd conflict. Iedereen zal zich geroepen voelen om dan onderliggende conflicten te beslechten, zij die ze hebben met gebruik van nucleaire wapens en andere met conventionele middelen.
Vooral voor de Russische Federatie is dat een probleem. Aan alle kanten zullen 'landen' zich onafhankelijk willen verklaren en van onder de dictatuur van Moskou uit kruipen.
Misschien halen de Vlamingen ook wel hun goedendags boven om zich af te scheuren?

Fred1950

29 sep 2022, 09:50

Charlie Maru schreef:
29 sep 2022, 08:00
...... De Amerikaanse zender CNN meldt intussen op basis van bronnen binnen de Europese inlichtingendiensten dat Russische marineschepen maandag en dinsdag in de buurt van de gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2 zijn gesignaleerd.
.....
...
Nord Stream 2 zou eigenlijk dit jaar in gebruik worden genomen, maar een paar dagen voor de Russische inval van Oekraïne besloot Duitsland om politieke redenen dat het geen gas uit de nieuwe leiding wilde afnemen.
Ik weet toch al zeker dat er maandag een een US schip in de buurt heeft gevaren , en van waarop een helicopter is opgestegen, Ik geef mezelf nog steeds een klap om de oren dat ik daar geen FlightRadar beeld van genomen heb.

Duitsland "mocht" de Nordstream 2 pijp niet in gebruik nemen omdat Biden dat expliciet verbood. Technisch was die operationeel , alleen de vergunning ontbrak nog. Dat is mijn inziens ook de reden waarom die onder gasdruk stond op het moment dat de "lek" er kwam.

Fred1950

29 sep 2022, 09:55

Wil. schreef:
28 sep 2022, 23:27
... een idiote havik dus. :lol: Ik raad iedereen aan om eens "Dr Strangelove" van Stanley Kubrick ( niet de eerste de beste ) te bekijken waar flink de draak gestoken wordt met een militaire generaal :lol:

De Donbas zal misschien in 4 dagen voorbij zijn , maar New York zal op 2 dagen plat liggen. :mrgreen:

Wil.

29 sep 2022, 10:10

Fred1950 schreef:
29 sep 2022, 09:50
Ik weet toch al zeker dat er maandag een een US schip in de buurt heeft gevaren , en van waarop een helicopter is opgestegen, Ik geef mezelf nog steeds een klap om de oren dat ik daar geen FlightRadar beeld van genomen heb.
Dat is een grote fout, hé Fred! Jij gaat niet meer in de controletoren mogen komen. Pasje inleveren, kastje leegmaken en naar huis.