Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 okt 2022, 14:25

De wapenindustrie heeft in de VS anders niet te klagen. Er zijn meer wapens onder de bevolking in omloop dan dat er Amerikanen rondlopen. :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 okt 2022, 14:33

Als men met 61% de grootste wapenhandelaar ter wereld is, 16% voor de tweede, is men echt niet gebaat met een wereld waar geen schot meer valt. Dan zijn alle middelen goed om dat ook zo te houden, zo niet nog omhoog te krikken.
Fazal schreef:
02 okt 2022, 12:27
Nieuwe wapens kunnen toch de oude vervangen (naar de schroothoop ermee), zònder oorlog te voeren!?
Er zijn genoeg plaatsen op de wereld om de nieuwe uit te testen, en dat, zònder slachtoffers te maken!?
1. Je verkoopt de meeste wapens omdat je de beste kwaliteit levert, anders gaan de klanten elders shoppen, zoals ze bv. minder bij Poetin naar de winkel gaan.

Op 1/9 schreef ik al:
De export van wapentuig is erg belangrijk voor Poetin, vooral nu de export van zowat alles wordt aan banden gelegd. Vergelijk even de situatie tussen 2012 tot 2016 met de situatie tussen 2017 en 2021.

Afbeelding

Het is duidelijk dat de VS de grootste wapenleverancier is, terwijl Rusland de 2e grootste is. Maar de trend is sterk nadelig voor Poetin: het marktaandeel dat in 2016 nog 24% was, is gekrompen tot 19%.
Daarentegen heeft de VS zijn marktaandeel kunnen uitbreiden van 32% naar 39%.

Het is duidelijk dat zelfs vóór de 'speciale operatie' de gewone klanten van Russische wapenfabrikanten hun vertrouwen in het materiaal aan het verliezen waren. Nu iedereen kan zien hoe pover de Russische wapensystemen presteren op het slagveld, gaat die trend zeker niet keren.

A propos, in mijn databank zie ik 'slechts' 39% van de wereldomzet in wapens. Maar dat was wel over een periode van 4 jaar, zoals je kunt zien.

2. Welk vliegdekschip is er al gezonken, zodat een nieuw moest gebouwd worden? Bij mijn weten geen enkel maar toch moeten ze vernieuwd worden omdat de techniek nieuwe mogelijkheden opent. Een vliegdekschip kost 13 miljard dollar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 okt 2022, 15:26

1. Je verkoopt de meeste wapens omdat je de beste kwaliteit levert, anders gaan de klanten elders shoppen, zoals ze bv. minder bij Poetin naar de winkel gaan.
Ieder zijn meug:

’De Belgische miskoop van de eeuw? Zelfs de Amerikanen lijken gammele F-35 nu op te geven’

https://businessam.be/de-belgische-misk ... -te-geven/
( Zaterdag 1 mei 2021 om 18:19 )

‘We hebben dus wellicht een kat in een zak gekocht – maar België is niet het enige land dat zich liet klissen door de Amerikaanse retoriek. Australië, Canada, Denemarken, Italië, Nederland, Noorwegen, Turkije, het VK, Israël, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Polen hebben toegehapt’.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 okt 2022, 15:42

Als het materiaal slecht is, dan zal de verkoop wel weer in elkaar zakken. Gewone business logica.
De VS verkoopt wel meer dan enkel vliegtuigen, vermoed ik.

Geen gevolg zonder oorzaak.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 okt 2022, 15:57

‘We hebben dus wellicht een kat in een zak gekocht – maar België is niet het enige land dat zich liet klissen door de Amerikaanse retoriek. Australië, Canada, Denemarken, Italië, Nederland, Noorwegen, Turkije, het VK, Israël, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Polen hebben toegehapt’.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen. De VS slijt zijne brol, de business draait, en de handpoppetjes durven niet nee zeggen. :P
Zalig toch om te zien hoe ze in de zak van de VS zitten.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

02 okt 2022, 16:02

Bij mijn verschillende kampen heb ik ook een hoop antiek gezien.
De wapens waren OK maar vervoer was een ramp. Oude Willy's zelfs een oude Ford met dubbele koppeling te bedienen.
En daar moesten wij in de jaren 70 mee naar het front.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 okt 2022, 16:31

Dicksy schreef:
02 okt 2022, 15:57
Meer heb ik er niet aan toe te voegen. De VS slijt zijne brol, de business draait, en de handpoppetjes durven niet nee zeggen. :P
Zalig toch om te zien hoe ze in de zak van de VS zitten.
We worden allemaal Amerikanen! Missie geslaagd :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 okt 2022, 17:50

Mocht de VS niet zijn tussengekomen in WOI en II, dan waren we allebei al lang failliet verklaard.
Alleen Duitsland zou nu het rijkste land ter wereld zijn. Dat was de bedoeling van Hitler althans.
O maar het gedachten goed is nog altijd het zelfde, ze hebben de oorlog verloren , maar zijn toch de baas van Europa.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 okt 2022, 17:57

Rusland "was" groot na wereld oorlog 2,en als Puting die allemaal wilt annexeren is er nog veel oorlog's werk .
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2009/04 ... ovjet-unie
En Rusland heeft nog een voorpost in Europa....
https://historianet.nl/maatschappij/ges ... aliningrad
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 okt 2022, 18:11

voorn schreef:
02 okt 2022, 16:02
Bij mijn verschillende kampen heb ik ook een hoop antiek gezien.
De wapens waren OK maar vervoer was een ramp. Oude Willy's zelfs een oude Ford met dubbele koppeling te bedienen.
En daar moesten wij in de jaren 70 mee naar het front.
De Ford, met een cummings motor en een fuller versnelling, de beste vrachtwagen die ze ooit gemaakt hebben. :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 okt 2022, 18:11

Wil. schreef:
02 okt 2022, 16:31
...
We worden allemaal Amerikanen! Missie geslaagd :lol:
We worden dat niet , we zijn het al :D https://www.youtube.com/watch?v=Rr8ljRgcJNM
tokkio schreef:
02 okt 2022, 18:11
....
De Ford, met een cummings motor en een fuller versnelling, de beste vrachtwagen die ze ooit gemaakt hebben. :mrgreen:
Ge bedoelt hiermee toch niet deze "fameuze" Bedford ? :) Dat was een ding waar ge "tussengas" moest geven om te kunnen koppelen , en het was bijzonder gevaarlijk om hiermee in de bergen af te dalen.

Afbeelding

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

02 okt 2022, 18:30

[
tokkio schreef:
02 okt 2022, 18:11
....
De Ford, met een cummings motor en een fuller versnelling, de beste vrachtwagen die ze ooit gemaakt hebben. :mrgreen:
Ge bedoelt hiermee toch niet deze "fameuze" Bedford ? :) Dat was een ding waar ge "tussengas" moest geven om te kunnen koppelen , en het was bijzonder gevaarlijk om hiermee in de bergen af te dalen.

Afbeelding
[/quote]
De bedford ,die was om rond de kerk te rijden, maar deze ,waar ik mee reed had 350 PK, :mrgreen:
Afbeelding

https://www.transport-online.nl/site/50 ... deel-20-1/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

02 okt 2022, 19:21

Ik schreef:
02 okt 2022, 17:50
Mocht de VS niet zijn tussengekomen in WOI en II, dan waren we allebei al lang failliet verklaard.
Alleen Duitsland zou nu het rijkste land ter wereld zijn. Dat was de bedoeling van Hitler althans.
tokkio schreef:
02 okt 2022, 17:50
O maar het gedachten goed is nog altijd het zelfde, ze hebben de oorlog verloren , maar zijn toch de baas van Europa.
De rijkdom van het huidige Duitsland is eerder te wijten aan buitenlandse investeerders welke na WW II, het land hebben heropgebouwd.

De leiders van de drie landende (VS, Groot-Brittannië en de Sovjet-Unie) legden Oost- en West-Duitsland echter 350 miljard euro (omgerekend naar de huidige koers) aan herstelbetalingen op. De compensatie zou echter niet in geld betaald worden, maar in de vorm van machines, fabrieken, schepen, buitenlandse aandelen, patenten en natuurlijke rijkdommen als staal en steenkool.

Dan kan men zich toch afvragen hoe Duitsland op zo'n relatief korte tijd, zo rijk en zo machtig is kunnen worden, want voor WW II was armoede en werkloosheid troef in Duitsland. Dat is ook één van de redenen waarom Hitler de macht werd gegund. Hij beloofde beterschap. En idd, hij zorgde namelijk voor werk o.a. in de wapenindustrie. Het geld dat hij daarvoor nodig had, stal hij in eerste instantie van de Joden.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

02 okt 2022, 20:26

Fred1950 schreef:
02 okt 2022, 18:11
Ge bedoelt hiermee toch niet deze "fameuze" Bedford ? :) Dat was een ding waar ge "tussengas" moest geven om te kunnen koppelen , en het was bijzonder gevaarlijk om hiermee in de bergen af te dalen.
Welke "bergen" heb jij bij den ABL zoal moeten afdalen met een Bedford, de molshopen rond Vogelsang -tenminste als je in de BSD gelegerd was - of van Heverlee-kazerne naar Hamme-Mille?
Daarbij heb je toen niet goed geluisterd naar de instructeurs die altijd zeiden dat je naar een lagere versnelling moest overschakelen vo,o,r een afdaling, zelfs dat je een berg in dezelfde versnelling moest afrijden in dezelfde als deze waarmee je bergop reed.
Die Bedfords werden tweede helft jaren zestig al vervangen door MAN's, net als de Magirussen en GMC's.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 okt 2022, 21:36

MichelN schreef:
02 okt 2022, 20:26
Fred1950 schreef:
02 okt 2022, 18:11
Ge bedoelt hiermee toch niet deze "fameuze" Bedford ? :) Dat was een ding waar ge "tussengas" moest geven om te kunnen koppelen , en het was bijzonder gevaarlijk om hiermee in de bergen af te dalen.
Welke "bergen" heb jij bij den ABL zoal moeten afdalen met een Bedford, .....
Lüdenscheid TTR , ventje , en dan ermee op maneuver naar "het oosten" 8)

Natuurlijk moest je bij een afdaling naar een lagere versnelling schakelen zonder eerst op de rem te gaan staan. Er zijn ongelukken gebeurd door gasten die dat niet deden , en dan warmden de remblokken zodanig op dat die "glad" werden , of nog erger , dat de compressor van de perslucht er de brui aan gaf. Als je zo'n Bedford in derde versnelling liet afdalen begon die steeds maar sneller te rijden zelfs als je het gaspedaal compleet los liet. Die motoren waren zo versleten dat die nog amper een compressie opbouwden.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 03 okt 2022, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.