Alles Elektrisch......
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Natuurlijk, kijk maar: https://nl.lexus.be/elektrische-auto/ze ... -het-werkt
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Wel , je bent er dik ingelopen. De benzinemotor van de Nissan e-power kan de wielen niet aandrijven , en dat wou ik eigenlijk van u horen. Het Nissan "concept" - of principe - is DE toekomst voor alle toekomstige hybrides. Of die al dan niet aan het stopcontact geladen kunnen worden is een detail of bijzaak.MichelN schreef: ↑31 jan 2023, 12:30Natuurlijk, kijk maar:
image.png
https://nl.lexus.be/elektrische-auto/ze ... -het-werkt
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Wat zou nu het beste rendement geven? Een hybride met een batterij die 60 km zuiver elektrisch kan rijden en die aan een stopcontact wordt opgeladen, of een benzinemotor die eerst zijn benzine gaat verbranden om er elektriciteit mee te maken, wetende wat het rendement van een benzinemotor is?
De gemiddelde bestuurder rijdt minder dan 60 km per dag. Zo'n auto als die Toyota's zal héél weinig op benzine rijden en zal bijna altijd elektrisch bollen.
De Nissanmotor draait (zo goed als) altijd op benzine: CO2 uitstoot moet je erbij nemen.
De gemiddelde bestuurder rijdt minder dan 60 km per dag. Zo'n auto als die Toyota's zal héél weinig op benzine rijden en zal bijna altijd elektrisch bollen.
De Nissanmotor draait (zo goed als) altijd op benzine: CO2 uitstoot moet je erbij nemen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Die draait niet zo goed als altijd , dat is afhankelijk hoe snel je voordien reed en daarna langzamer. De Nissan recupereert ook energie naar de batterij tijdens het afremmen op de electrische motor.
Maar wat vééél belangrijker is , de benzinemotor ervan draait steeds constant op hetzelfde toerental en die regelt men zo dat die dan op zijn hoogste rendement draait. Een klassieke hybride die op benzinemotor "moet" rijden omdat zijn batterij leeg is heeft bij een hoge snelheid en bij een lage snelheid steeds een slechter rendement , en verbuikt dus meer , dan wanneer die motor op "kruistoerental" ( en de wagen op kruissnelheid ) kan draaien. Die Nissan heeft dus ook geen versnellingsbak , schakelen bij een electrische wagen gebeurt immers ook niet ( tenzij bij een paar exoten zoals Porsche , dacht ik ).
Het hoogste rendement haal je uiteraard met een puur electrische motor. Die heeft met zijn AC/DC/AC omvormers + batterij een rendement van meer dan 80 %. Een benzinemotor haalt zelden meer dan een rendemetn van 30 %. Al de rest , 70% gaat verloren in warmte langs de radiator en de uitlaat.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Zuiver verlies???
Een propere achteruit is nochthans veiliger!
Een goede verwarming is best lekker!
En de airco is in de winter zeer nuttig om te ontwasemen!
Extra verbruik? Ja, maar is het allemaal waard. Mijn auto-tje (1000 cc) rekent daarvoor 1 liter extra per 100 km
Een propere achteruit is nochthans veiliger!
Een goede verwarming is best lekker!
En de airco is in de winter zeer nuttig om te ontwasemen!
Extra verbruik? Ja, maar is het allemaal waard. Mijn auto-tje (1000 cc) rekent daarvoor 1 liter extra per 100 km
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Wel, dan is een hybride die 60 km volledig elektrisch kan rijden in elk geval de meest energievriendelijke van de twee.Fred1950 schreef: ↑31 jan 2023, 16:18Het hoogste rendement haal je uiteraard met een puur electrische motor. Die heeft met zijn AC/DC/AC omvormers + batterij een rendement van meer dan 80 %. Een benzinemotor haalt zelden meer dan een rendemetn van 30 %. Al de rest , 70% gaat verloren in warmte langs de radiator en de uitlaat.
Bijkomend: de CO2 uitstoot bedraagt 120 gram / km. Dat is het dubbele tot het drievoud van een gewone hybride. Wanneer men 60 km kan rijden op de batterijen, dan gaat de gemiddelde uitstoot onder 20 gram liggen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Toch wel. Ik heb videotests gezien. Die Nissan kan slechts 2 km op zijn batterijtje rijden. Bij de minste acceleratie moet de motor ook aan de slag. Hij draait quasi constant. Vandaar ook zijn benzineverbruik van ±5,4 liter.
Hier de vergelijking tussen de 2 Nissans. Bovenaan de e-power en onderaan de gewone benzineversie. Beide hebben hetzelfde vermogen. Het verbruik is bij de 'elektrische' gedaald met 1 liter tov de benzineversie.

Het voordeel voor de bestuurder is dat hij de ervaring krijgt van elektrisch rijden, wat wel degelijk een pluspunt is, maar als auto's naar een minimale CO2 uitstoot moeten 'begeleid' worden, dan zal het niet met de e-power zijn.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Bedoelt ge de uitstoot van de Nissan e-power ? Een "gewone" hybride zols de Lexus die men niet aan het stopcontact kan opladen moet ook al zijn energie uit de benzine halen , en dat aan een veel lager rendement. De beste manier om energie te recupereren is afremmen op motor , en niet via de remschijven , en dat kan elke electrische wagen en ook de Nissan e-power ( na een druk op een knop ). Alleen de plug-inn hybrides kunnen zuiniger met CO2 omspringen , en ik zou het heel erg spijtig vinden als de e-power die mogelijkheid ( nu of in de toekomst ) niet aanbiedt.Wil. schreef: ↑31 jan 2023, 20:02Wel, dan is een hybride die 60 km volledig elektrisch kan rijden in elk geval de meest energievriendelijke van de twee.Fred1950 schreef: ↑31 jan 2023, 16:18Het hoogste rendement haal je uiteraard met een puur electrische motor. Die heeft met zijn AC/DC/AC omvormers + batterij een rendement van meer dan 80 %. Een benzinemotor haalt zelden meer dan een rendemetn van 30 %. Al de rest , 70% gaat verloren in warmte langs de radiator en de uitlaat.
Bijkomend: de CO2 uitstoot bedraagt 120 gram / km. Dat is het dubbele tot het drievoud van een gewone hybride. Wanneer men 60 km kan rijden op de batterijen, dan gaat de gemiddelde uitstoot onder 20 gram liggen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Natuurlijk. Waarover zijn we hier anders bezig?Bedoelt ge de uitstoot van de Nissan e-power ?
De vergelijking dient gemaakt tussen de 2 Nissans die van vorm en vermogen identiek zijn. De besparing is 1 liter benzine...Een "gewone" hybride zoals de Lexus die men niet aan het stopcontact kan opladen moet ook al zijn energie uit de benzine halen , en dat aan een veel lager rendement.
Wat die Lexus betreft: hier de specs van de Lexus ES300. Dat is een grote personenwagen met 2,5 liter benzine motor, tegenover de 1,5 liter van de Nissan.
De CO2 uitstoot is zowat dezelfde als bij die Nissan, wat betekent dat de Lexus eigenlijk een heel stuk efficiënter omgaat met de benzine. Het vermogen is een pak groter, de motorinhoud is veel groter en toch maar eenzelfde benzineverbruik. Chapeau voor Lexus.


pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Dees gebruik ik al een paar jaar, om de 3 weken effe in de microgolf en terug den auto in tegen de voorruit.
https://lafita.eu/car/auto-vochtvanger- ... i-condens/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Als die allebei continu maar aan 90 km/uur op autostrade rijden gaan die inderdaad evenveel gebruiken , nikske chapeau. De CO2 uitstoot is recht evenredig met het aantal verbruikte liters benzine , dat is pure chemie , en daar is geen speld tussen te krijgen.Wil. schreef: ↑31 jan 2023, 20:41....
Wat die Lexus betreft: hier de specs van de Lexus ES300. Dat is een grote personenwagen met 2,5 liter benzine motor, tegenover de 1,5 liter van de Nissan.
De CO2 uitstoot is zowat dezelfde als bij die Nissan, wat betekent dat de Lexus eigenlijk een heel stuk efficiënter omgaat met de benzine. Het vermogen is een pak groter, de motorinhoud is veel groter en toch maar eenzelfde benzineverbruik. Chapeau voor Lexus.
....
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Dat hangt van het merk af. Maar inderdaad , men laat de wielen waarop de aandrijving gebeurt best niet draaien. De Kangoo ZE heeft voorwielaandrijving , en dan is het helemaal geen probleem om de achterwielen te laten draaien. Als men de Kangoo ZE op een takelwagen optrekt, schakelt men die op "N" zonder uiteraard de contactsleutel om te leggen. Die kan men dan zelfs met wat mankracht vooruit of achteruit duwen.