Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

02 mar 2023, 11:02

Veroveringsdrang, socrates?? Wat hebben ze dan veroverd? Denk je dat ze een land wilden veroveren?

Je kiest 'per ongeluk' de verkeerde woordjes, denk ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

02 mar 2023, 12:58

Wil. schreef:
Veroveringsdrang, socrates?? Wat hebben ze dan veroverd? Denk je dat ze een land wilden veroveren?

....
Zijn wij na '45 niet veroverd geweest door de VS ? :D Wat ligt er nu weeral in Kleine-Brogel ? In het Flobecq bos spelen Amerikanen volleybal naast hun zendmast.

Wil.

02 mar 2023, 13:04

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Zijn wij na '45 niet veroverd geweest door de VS ?
Verdere commentaar overbodig.

Charlie Maru

02 mar 2023, 13:27

Lap.....weer ene met de vallende ziekte...... :roll:

HLN:
Voormalige ‘Belgische spion’ van Poetin sterft mysterieuze dood

Een Russische oligarch en ex-KGB-spion die jarenlang actief was in ons land en in 2006 over een Belgisch paspoort beschikte, is in mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen. Het gaat om Vyacheslav Rovneiko (64). De man werkte - zoals veel van Poetins intimi - tijdens de Koude Oorlog als spion voor de KGB en werd na de val van de Sovjet-Unie steenrijk als oliemagnaat.

https://www.hln.be/buitenland/voormalig ... ~aa3b2ea4/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru

02 mar 2023, 13:36

Nu zijn ze er los door...... :roll:
Het kan niet meer mis lopen.

https://www.hln.be/video/productie/russ ... ine-360601
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

socrates

02 mar 2023, 16:49

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

....
Zijn wij na '45 niet veroverd geweest door de VS ? :D Wat ligt er nu weeral in Kleine-Brogel ? In het Flobecq bos spelen Amerikanen volleybal naast hun zendmast.
Dat is semantiek; laten we nu niet met woorden spelen. Wat ze willen veroveren is "invloed" en economische en politieke dominantie in een zo groot mogelijk deel van een "vruchtbaar" of strategisch gelegen deel van de aarde. Dat is gewoon een menselijke ambitie, maar je moet militait sterk staan om het te kunnen waarmaken.
Met Pearl Harbor was het de bedoeling de Stille Oceaan te domineren, niet die te veroveren. In het Midden Oosten was veel aardolie op te pompen. Koeweit moest daarom bevrijd worden van de dictator. Irak wilden ze ook niet "veroveren" enkel er de deomocartie vestigen, dat Sisyfus werk is daar nu nog altijd bezig. :D
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

socrates

02 mar 2023, 16:55

socrates schreef:
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

....
Dat is semantiek; laten we nu niet met woorden spelen. Wat ze willen veroveren is "invloed" en economische en politieke dominantie in een zo groot mogelijk deel van een "vruchtbaar" of strategisch gelegen deel van de aarde. Dat is gewoon een menselijke ambitie, maar je moet militait sterk staan om het te kunnen waarmaken.
Met Pearl Harbor was het de bedoeling de Stille Oceaan te domineren, niet die te veroveren. In het Midden Oosten was veel aardolie op te pompen. Koeweit moest daarom bevrijd worden van de dictator. Irak wilden ze ook niet "veroveren" enkel er de deomocartie vestigen, dat Sisyfus werk is daar nu nog altijd bezig. :D
Is het hoofdkwartier van de SHAPE nu Belgisch of Amerikaans grondgebied ?

Fred1950

02 mar 2023, 16:58

socrates schreef:
.....
Met Pearl Harbor was het de bedoeling de Stille Oceaan te domineren, niet die te veroveren. ....
Pearl Harbor was al voor 1941 en veel vroeger een oorlogshaven. De Jappen hebben de oorlog aan de VS verklaard en Pearl Harbor aangevallen omdat ze dreigden te verhongeren , en wat nog allemaal , door de Amerikaanse blokkade. Dat de VS met Pearl Harbor de Stille Oceaan wou beheersen lijkt mij toch ver gezocht , toch zeker met de militaire technologie van toen.

socrates

02 mar 2023, 17:08

Fred1950 schreef:
02 mar 2023, 16:58
socrates schreef:
.....
Met Pearl Harbor was het de bedoeling de Stille Oceaan te domineren, niet die te veroveren. ....
Pearl Harbor was al voor 1941 en veel vroeger een oorlogshaven. De Jappen hebben de oorlog aan de VS verklaard en Pearl Harbor aangevallen omdat ze dreigden te verhongeren , en wat nog allemaal , door de Amerikaanse blokkade. Dat de VS met Pearl Harbor de Stille Oceaan wou beheersen lijkt mij toch ver gezocht , toch zeker met de militaire technologie van toen.
Als je ver genoeg zoekt vindt je zeker wel hoeveel oorlogsbodems, waaronder meerdere vliegdekschepen, de US marine daar, op bijna 4000 km van hun grens, had liggen. Was dat misschien omdat het water daar diep genoeg was ? :D

Fred1950

02 mar 2023, 17:41

socrates schreef:
02 mar 2023, 17:08
.....
Als je ver genoeg zoekt vindt je zeker wel hoeveel oorlogsbodems, waaronder meerdere vliegdekschepen, de US marine daar, op bijna 4000 km van hun grens, had liggen. Was dat misschien omdat het water daar diep genoeg was ? :D
Of misschien om de mariniers te plezieren met exotische schoonheden ? :D

Wil.

02 mar 2023, 19:56

socrates schreef:
Wil. schreef:
Dat is semantiek; laten we nu niet met woorden spelen. Wat ze willen veroveren is "invloed" en economische en politieke dominantie in een zo groot mogelijk deel van een "vruchtbaar" of strategisch gelegen deel van de aarde. Dat is gewoon een menselijke ambitie, maar je moet militair sterk staan om het te kunnen waarmaken.
Met Pearl Harbor was het de bedoeling de Stille Oceaan te domineren, niet die te veroveren. In het Midden Oosten was veel aardolie op te pompen. Koeweit moest daarom bevrijd worden van de dictator. Irak wilden ze ook niet "veroveren" enkel er de democratie vestigen, dat Sisyfus werk is daar nu nog altijd bezig. :D
Woorden hebben een betekenis en door die in een compleet nieuwe context te plaatsen, vervorm je de betekenis. Of je dat met opzet hebt gedaan, wil ik nog even in het midden laten. Jij krijgt het voordeel van de twijfel.

Een blanke man een witte man noemen, doet men met een bedoeling.
Dik vervangen door enorm, doet men met een bedoeling.
Het woord allochtoon uit de woordenschat bannen, heeft een bedoeling.

Ik herinner me dat in het boek 1984 de taal moest dienen om het volk te kneden tot gehoorzame slaven.

Je hebt je echter aangesloten, zo lijkt het, bij de posse die Amerika wil zwart verven. Vandaar het gebruik van de term 'veroveren'. Elk goed woordenboek zal je leren dat veroveren wil zeggen: bemachtigen, met geweld in bezit nemen.

De VS hebben inderdaad geprobeerd om die regio naar hun hand te zetten. Ze hebben geprobeerd daar een regime aan de macht te brengen dat hen goed gezind was. Ze hebben geprobeerd daar economische invloed te winnen, maar dat is niet 'veroveren' . Het afzetten van een dictator is evenmin een 'verovering' . Hooguit is dat het bereiken van een doelstelling, nl. regime change met daarbij de verwachting dat de democratie er in een handomdraai kon gevestigd worden.

Geen enkel van de landen in het Midden-Oosten is in bezit genomen. Al deze landen zijn nog zelfstandige eenheden. Dat het daar goed gaat, zul je mij niet horen zeggen, maar ze zijn niet in bezit genomen door de VS, zoals Congo eertijds in bezit is genomen door belgië. Of de Baltische staten in bezit werden genomen door RU.

Bij elke truc om via scheve taal een bepaalde politieke tocht te doen binnenwaaien, ga ik je toch weer het rechte pad aanwijzen.
At your service.

Wil.

02 mar 2023, 20:07

Dit is een stukje uit een toespraak van Boris Nemtsov in 2014, kort na de illegale annexatie van de Krim door Poetin. Nemtsov was het er helemaal niet mee eens. Wie deze korte speech bekijkt, zou kunnen denken dat er in Moskou free speech bestond.

Een jaar later werd hij op de brug vlak vóór het Kremlin neergeschoten. Andere kandidaten om het roer van Poetin over te nemen via wettelijke weg (verkiezingen) werden ofwel in de gevangenis gezet, of vermoord of bedreigd zodat ze die plannen lieten varen.

Hoe anders zou de wereld er uitzien indien Nemtsov ooit president was geworden. Een zeer moedig man werd vermoord en elk jaar op 27/2 leggen Russen in tal van steden bloemen neer voor Nemtsov.

Afbeelding

Fred1950

02 mar 2023, 21:17

Wil. schreef:
02 mar 2023, 19:56
.....
De VS hebben inderdaad geprobeerd om die regio naar hun hand te zetten. Ze hebben geprobeerd daar een regime aan de macht te brengen dat hen goed gezind was. Ze hebben geprobeerd daar economische invloed te winnen, maar dat is niet 'veroveren' . Het afzetten van een dictator is evenmin een 'verovering' . Hooguit is dat het bereiken van een doelstelling, nl. regime change met daarbij de verwachting dat de democratie er in een handomdraai kon gevestigd worden.
....
En zeg me eens , welk land acht zich het recht toe om de leiding in een ander land zomaar te veranderen in wat men een "democratie" noemt en het verplichten om "vriend" te worden ? Geen enkel land heeft dat recht. Een volk kiest zijn leider en zijn regime , en als dat een autocratie of een dictatuur is , dan is dat maar zo. De bevolking zal mettertijd er zelf wel voor zorgen dat het een andere leiding krijgt. Dat is ook met Spanje gebeurd na Franco , en met zovele andere landen ( Vietnam , de Philipijnen , Cuba , en ga zo maar door ... ). Wacht maar af wat er ooit in Iran gaat gebeuren.

Enne Rusland heeft geprobeerd om in Oekraïne een ander "bevriend" regime te installeren , en dat puur uit schrik voor de NAVO. Dat is "gelukkiglijk" mislukt , maar dat belet niet dat het etnische Russen in Oekraïne uit de handen van de nationalisten tracht te houden. Een vergelijk met wat de VS in Irak en Vietnam heeft aangericht gaat hier niet op.

Samengevat : Yankee , go home , en blijf op alle manieren met uw poten van Rusland en China af.

socrates

02 mar 2023, 22:00

Bij elke truc om via scheve taal een bepaalde politieke tocht te doen binnenwaaien, ga ik je toch weer het rechte pad aanwijzen.
At your service.
[/quote]
Mijn omstandige reactie is helaas teloor gegaan door een stroompanne, ik ga ze hier heel kort herhalen.
Wil jij hebt mijn hart veroverd.

Wil.

02 mar 2023, 22:19

socrates schreef:
02 mar 2023, 22:00
At your service.
Mijn omstandige reactie is helaas teloor gegaan door een stroompanne, ik ga ze hier heel kort herhalen.
Wil jij hebt mijn hart veroverd.
Zo mag ik het horen! :lol: