socrates schreef: ↑02 mar 2023, 16:49
Wil. schreef: ↑02 mar 2023, 11:02
Veroveringsdrang, socrates?? Wat hebben ze dan veroverd? Denk je dat ze een land
wilden veroveren?
Dat is semantiek; laten we nu niet met woorden spelen. Wat ze willen veroveren is "invloed" en economische en politieke dominantie in een zo groot mogelijk deel van een "vruchtbaar" of strategisch gelegen deel van de aarde. Dat is gewoon een menselijke ambitie, maar je moet militair sterk staan om het te kunnen waarmaken.
Met Pearl Harbor was het de bedoeling de Stille Oceaan te domineren, niet die te veroveren. In het Midden Oosten was veel aardolie op te pompen. Koeweit moest daarom bevrijd worden van de dictator. Irak wilden ze ook niet "veroveren" enkel er de democratie vestigen, dat Sisyfus werk is daar nu nog altijd bezig.
Woorden hebben een betekenis en door die in een compleet nieuwe context te plaatsen, vervorm je de betekenis. Of je dat met opzet hebt gedaan, wil ik nog even in het midden laten. Jij krijgt het voordeel van de twijfel.
Een blanke man een witte man noemen, doet men met een bedoeling.
Dik vervangen door enorm, doet men met een bedoeling.
Het woord allochtoon uit de woordenschat bannen, heeft een bedoeling.
Ik herinner me dat in het boek
1984 de taal moest dienen om het volk te kneden tot gehoorzame slaven.
Je hebt je echter aangesloten, zo lijkt het, bij de posse die Amerika wil zwart verven. Vandaar het gebruik van de term 'veroveren'. Elk goed woordenboek zal je leren dat veroveren wil zeggen: bemachtigen, met geweld in bezit nemen.
De VS hebben inderdaad geprobeerd om die regio naar hun hand te zetten. Ze hebben geprobeerd daar een regime aan de macht te brengen dat hen goed gezind was. Ze hebben geprobeerd daar economische invloed te winnen, maar dat is niet 'veroveren' . Het afzetten van een dictator is evenmin een 'verovering' . Hooguit is dat het bereiken van een doelstelling, nl. regime change met daarbij de verwachting dat de democratie er in een handomdraai kon gevestigd worden.
Geen enkel van de landen in het Midden-Oosten is
in bezit genomen. Al deze landen zijn nog zelfstandige eenheden. Dat het daar goed gaat, zul je mij niet horen zeggen, maar ze zijn niet in bezit genomen door de VS, zoals Congo eertijds in bezit is genomen door belgië. Of de Baltische staten in bezit werden genomen door RU.
Bij elke truc om via scheve taal een bepaalde politieke tocht te doen binnenwaaien, ga ik je toch weer het rechte pad aanwijzen.
At your service.