Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 11:23

socrates schreef:
31 jul 2023, 10:02
Het Westen en UA zijn toch niet met die "speciale militaire operatie" begonnen ? Was het dan de bedoeling van de Russen om hun eigen land om zeep te helpen ? :?: :?:
Topvraag :!:

De Russen hadden UA en het Westen eens flink kunnen uitlachen door gewoon thuis te blijven. Dan zouden ze daar schoon gestaan hebben, die 'invaders' uit UA, Groot-Brittannië, Duitsland, Polen enz.

Maar Fred boort dan zijn fantasie aan en tekent scenario's die nooit zijn voorgekomen:
Hadden de Russen alles op zijn beloop gelaten , dan had de NAVO reeds Oekraïne bezet en de Zwarte Zee vloot uit Sebastopol reeds verjaagd. De oorlog ging er sowieso gekomen zijn , maar dan op het grondgebied van de Krim.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 11:50

door Wil. » 9 minuten geleden
Hadden de Russen alles op zijn beloop gelaten , dan had de NAVO reeds Oekraïne bezet en de Zwarte Zee vloot uit Sebastopol reeds verjaagd. De oorlog ging er sowieso gekomen zijn , maar dan op het grondgebied van de Krim.
Maar Fred boort dan zijn fantasie aan en tekent scenario's die nooit zijn voorgekomen:
En waarom zou dat een fantasie zijn?

De Krim bij Oekraïne, Oekraïne bij de NAVO. Wat zou dan een Zwarte Zeevloot (een vloot van de eeuwige vijand) te zoeken hebben in een NAVO-haven? De Zwarte Zeevloot zou vleugellam gemaakt zijn en de Zwarte Zee nog meer vol gestompt zijn met nog meer NAVO-vaartuigen waardoor de Zwarte Zee volledig onder controle zou komen te liggen van het Westen (NAVO) en Rusland in het Zuiden geen kant meer op kon.
Het scenario is er nooit gekomen en is niet voorgekomen net omwille van het feit dat Rusland De Krim heeft ingepalmd. De Russen hadden dit in het snuitje.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 jul 2023, 12:24

Dicksy schreef:
31 jul 2023, 11:50
..... De Russen hadden dit in het snuitje.
Wees daar maar zeker van. Waarschijnlijk is dat de reden waarom Poetin 8 jaar lang gewacht heeft met zijn "operatie". Die wou eerst de kat uit de boom kijken wat de NAVO met Oekraïne van plan was en hoe dat ging evolueren.

In April 2010 heeft Viktor Yanukovych ( toenmalige Oekraïnse president ) een overeenkomst met Poetin gesloten om de licentie ( huur ) van de haven van Sebastopol tot 2042 te verlengen in ruil voor levering van goedkoop gas aan Oekraïne. Die deal zal nu uiteraard niet meer gelden , en dus zal Zelensky Sebastopol willen "veroveren".
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 31 jul 2023, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 12:32

Dicksy schreef:
31 jul 2023, 11:50
door Wil. » 9 minuten geleden
Hadden de Russen alles op zijn beloop gelaten , dan had de NAVO reeds Oekraïne bezet en de Zwarte Zee vloot uit Sebastopol reeds verjaagd. De oorlog ging er sowieso gekomen zijn , maar dan op het grondgebied van de Krim.
Maar Fred boort dan zijn fantasie aan en tekent scenario's die nooit zijn voorgekomen:
En waarom zou dat een fantasie zijn?
Omdat dat feit zich nooit heeft voorgedaan, tiens :roll:

Ten tweede: UA kon nooit bij de Navo komen zolang de Russen hun vloot mochten parkeren op de Krim, en een vorige kontlikkende president van UA had dat aan de Russen beloofd. Die belofte liep nog ongeveer 20 jaar.

Lees daarvoor de spelregels maar eens na om bij de Navo te mogen komen. De Russen hadden gewoon thuis moeten blijven; dan hadden ze iedereen eens goed kunnen uitlachen. Maar nu zij (en niet UA) de oorlog begonnen zijn, worden alle afspraken waardeloos.


Landen die bij de Navo willen komen, worden trouwens niet door de Navo 'bezet' (nog zo'n kemel). Een land vraagt in alle soevereiniteit zelf beleefd of het mag toetreden en als al de leden akkoord gaan, dan is het mogelijk. 'Bezet ...' , jongens toch :roll:



De vraag van socrates was er 'boenk op' :
Het Westen en UA zijn toch niet met die "speciale militaire operatie" begonnen ? Was het dan de bedoeling van de Russen om hun eigen land om zeep te helpen ?
Nu ze er zelf op de staatstv. over beginnen na te denken, lijkt die mogelijkheid helemáál niet zo vergezocht te zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 jul 2023, 12:41

Wil. schreef:
31 jul 2023, 12:32
....
Ten tweede: UA kon nooit bij de Navo komen zolang de Russen hun vloot mochten parkeren op de Krim, en een vorige kontlikkende president van UA had dat aan de Russen beloofd. Die belofte liep nog ongeveer 20 jaar.
....
Daar veegt Zelensky toch vierkant zijn kl*ten aan , zeg. Lees nog eens wat ik hierboven aan mijn posting heb toegevoegd. Zelensky bombardeert Moskou en de Krim , en hij zou zich aan dat contract tot 2042 houden ? Gij gelooft blijkbaar in Sinterklaas Zelensky , ik niet.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 13:00

door Wil. » 9 minuten geleden
Omdat dat feit zich nooit heeft voorgedaan, tiens :roll:

Ten tweede: UA kon nooit bij de Navo komen zolang de Russen hun vloot mochten parkeren op de Krim, en een vorige kontlikkende president van UA had dat aan de Russen beloofd. Die belofte liep nog ongeveer 20 jaar.
Die kontlikkende president van de UA werd de laan uitgestuurd waardoor alles wat die kontlikkende president van de UA besliste/beslist had kwam te vervallen. UA wou per se Westers gericht zijn en dan zijn afspraken (Russisch georiënteerd) gemaakt door een kontlikkende president van geen enkele waarde meer, ook die 20 jaar (pacht)recht op de haven Sebastopol niet.
Landen die bij de Navo willen komen, worden trouwens niet door de Navo 'bezet' (nog zo'n kemel). Een land vraagt in alle soevereiniteit zelf beleefd of het mag toetreden en als al de leden akkoord gaan, dan is het mogelijk. 'Bezet ...' , jongens toch :roll:
Ja, ze worden ingelijfd op vrijwillige basis (waar heb ik trouwens het woordje bezet gebruikt in mijn posting?). Maar Rusland zou nooit toegestaan hebben dat UA bij de NAVO zou komen ook al voldeden ze aan alle voorwaarden en was iedereen akkoord en zou het 10 jaar geduurd hebben.
De Russen hebben dit tijdig ingezien waardoor die 'fantasie' zich niet heeft kunnen ontplooien. En waarom Wil.?
De Krim bij Oekraïne, Oekraïne bij de NAVO. Wat zou dan een Zwarte Zeevloot (een vloot van de eeuwige vijand) te zoeken hebben in een NAVO-haven? De Zwarte Zeevloot zou vleugellam gemaakt zijn en de Zwarte Zee nog meer vol gestompt zijn met nog meer NAVO-vaartuigen waardoor de Zwarte Zee volledig onder controle zou komen te liggen van het Westen (NAVO) en Rusland in het Zuiden geen kant meer op kon.
De Russen hadden dit in het snuitje.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 31 jul 2023, 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 jul 2023, 13:03

En toch heeft Poetin het spel niet eerlijk gespeeld.
Eerst Oekraïne omsingelen, en daarbij nog beloven dat hij het land niet zou aanvallen, en dat het slechts oefeningen waren. En dan opeens een speciale militaire operatie bevelen, zónder de oorlog aan Oekraïne te verklaren? Leugens en valsheid troef bij Poetin. Een leider niet waardig!

Laten we de motieven maar voor wat ze zijn, we kunnen enkel, zelfs op basis van enige kennis over dat gebeuren, hier en daar een beetje gissen, en er tot in het oneindige, 'blijven' over discuteren.

Ik zie ook niet in waarom de Navo Rusland onder de knie zou willen krijgen.
En al zeker niet als de handel tussen beide partijen voor algemene welvaart zou zorgen.

Maar ja, zelfs dan, zou Rusland tóch 'blijven' dwarsliggen, en zoals het al altijd heeft gedaan, het Westen angst in te boezemen door steeds weer over hun nucleaire wapens te 'stoeffen'.

Ze hebben er idd zo'n ± 2.000 meer dan de VS. But ..., so what!? Het zijn alleen maar afschrikmiddelen, en zullen niet zo snel gebruikt worden, zelfs niet als er een wereldoorlog dreigt.

Als die wapens gebruikt 'zouden' worden, dan is de regio waar ze zijn neergekomen onherstelbaar gebied geworden. M.a.w., daar is door de agressor, niets meer mee aan te vangen.
Dus ook de economie zou er wereldwijd onder lijden. Maar goed, het is nu al bewezen dat dit zònder nucleaire wapens evengoed kan.

Alhoewel we met de grilletjes van die kinderachtige papzak in Noord-Korea, rekening zullen moeten blijven houden, want die is absoluut niet te vertrouwen. Door zijn onweerstaanbare geldingsdrang is hij in staat gans de wereld naar de knoppen te helpen. Niet vergeten dat hij, net zoals Trump, voor zichzelf applaudisseert als hij ergens in het openbaar verschijnt. Trump heeft het waarschijnlijk zelfs van hem afgekeken. Nog zo'n onnozelaar die gans de wereld naar zijn hand wil zetten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 13:23

Dicksy schreef:
31 jul 2023, 13:00
(waar heb ik trouwens het woordje bezet gebruikt in mijn posting?)
Dat was hier: je vroeg je af waarom die door Fred ingebeelde bezetting fantasie zou zijn. Je verwijst er dus duidelijk naar.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 13:29

door Wil. » 4 minuten geleden
image.png
image.png (111.64 KiB) 110 keer bekeken
Went u voor de gekozen woordkeuze in alle vertrouwen tot Fred1950 want u begint weer duidelijk te zwemmen.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 31 jul 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 13:30

Dicksy schreef:
31 jul 2023, 13:29
door Wil. » 4 minuten geleden
Knap
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 13:32

Dicksy schreef:
31 jul 2023, 13:00
door Wil. » 9 minuten geleden
Omdat dat feit zich nooit heeft voorgedaan, tiens :roll:

Ten tweede: UA kon nooit bij de Navo komen zolang de Russen hun vloot mochten parkeren op de Krim, en een vorige kontlikkende president van UA had dat aan de Russen beloofd. Die belofte liep nog ongeveer 20 jaar.
Die kontlikkende president van de UA werd de laan uitgestuurd waardoor alles wat die kontlikkende president van de UA besliste/beslist had kwam te vervallen. UA wou per se Westers gericht zijn en dan zijn afspraken (Russisch georiënteerd) gemaakt door een kontlikkende president van geen enkele waarde meer, ook die 20 jaar (pacht)recht op de haven Sebastopol niet.
Mis. Zo gaat dat niet in het internationale relaties. Landen maken afspraken. Presidenten en eerste ministers kunnen het land vertegenwoordigen. Het is niet omdat bijvoorbeeld Trump de laan uitgestuurd is, dat al zijn internationale afspraken dan ook meteen in de vuilnisbak belanden. 't Zou nogal schoon zijn ... :roll:
Landen die bij de Navo willen komen, worden trouwens niet door de Navo 'bezet' (nog zo'n kemel). Een land vraagt in alle soevereiniteit zelf beleefd of het mag toetreden en als al de leden akkoord gaan, dan is het mogelijk. 'Bezet ...' , jongens toch :roll:
Ja, ze worden ingelijfd op vrijwillige basis (waar heb ik trouwens het woordje bezet gebruikt in mijn posting?). Maar Rusland zou nooit toegestaan hebben dat UA bij de NAVO zou komen ook al voldeden ze aan alle voorwaarden en was iedereen akkoord en zou het 10 jaar geduurd hebben.
De Russen hebben dit tijdig ingezien waardoor die 'fantasie' zich niet heeft kunnen ontplooien. En waarom Wil.?
Het Groot-Russische Rijk .
De Krim bij Oekraïne, Oekraïne bij de NAVO. Wat zou dan een Zwarte Zeevloot (een vloot van de eeuwige vijand) te zoeken hebben in een NAVO-haven? De Zwarte Zeevloot zou vleugellam gemaakt zijn en de Zwarte Zee nog meer vol gestompt zijn met nog meer NAVO-vaartuigen waardoor de Zwarte Zee volledig onder controle zou komen te liggen van het Westen (NAVO) en Rusland in het Zuiden geen kant meer op kon.
De Russen hadden dit in het snuitje.
...en dus vallen ze een soeverein land binnen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 13:39

Fazal schreef:
31 jul 2023, 13:03
En toch heeft Poetin het spel niet eerlijk gespeeld.
Eerst Oekraïne omsingelen, en daarbij nog beloven dat hij het land niet zou aanvallen, en dat het slechts oefeningen waren. En dan opeens een speciale militaire operatie bevelen, zónder de oorlog aan Oekraïne te verklaren? Leugens en valsheid troef bij Poetin. Een leider niet waardig!
De leugens en bedriegerij van Putler stapelen zich op en het gaat daarbij over vele duizenden mensenlevens. De Russen moesten gewoon thuisgebleven zijn, maar ja, de droom van het Grote Rijk en hij, Poetin, de man die dat weer in orde zou brengen. Grootheidswaanzin die past bij dictators.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 13:52

door Wil. » 4 minuten geleden
Mis. Zo gaat dat niet in het internationale relaties. Landen maken afspraken. Presidenten en eerste ministers kunnen het land vertegenwoordigen. Het is niet omdat bijvoorbeeld Trump de laan uitgestuurd is, dat al zijn internationale afspraken dan ook meteen in de vuilnisbak belanden. 't Zou nogal schoon zijn ... :roll:
George Walker Bush werd opgevolgd door Barack Obama die op zijn beurt werd door opgevolgd door Trump. Niet alle internationale afspraken worden in de vuilbak gekieperd, alleen die nuttig zijn voor het land en de internationale gemeenschap :roll: :roll: :roll: . Dus wie dat internationaal verdrag namens de VS heeft afgesloten weet ik niet maar Trump kieperde, of wou, het in de vuilbak. Wat doet Trump met deze internationale afspraken om maar één voorbeeld te geven:
Klimaatakkoord
Trump zet afspraken 'Parijs’ bij het grofvuil, maar hoe precies?
President Trump kan niet zomaar onder het klimaatverdrag uit. Eind 2020 is de opzegging pas echt een feit.
Door zijn niet-herverkiezing werd deze stap dan weer teruggedraaid door Biden.
De Krim bij Oekraïne, Oekraïne bij de NAVO. Wat zou dan een Zwarte Zeevloot (een vloot van de eeuwige vijand) te zoeken hebben in een NAVO-haven? De Zwarte Zeevloot zou vleugellam gemaakt zijn en de Zwarte Zee nog meer vol gestompt zijn met nog meer NAVO-vaartuigen waardoor de Zwarte Zee volledig onder controle zou komen te liggen van het Westen (NAVO) en Rusland in het Zuiden geen kant meer op kon.
De Russen hadden dit in het snuitje.
...en dus vallen ze een soeverein land binnen.
Had Rusland gewacht tot Oekraïne wel aan de voorwaarden voldaan had dan had Rusland er niet meer aan moeten denken om zijn Zwarte Zeevloot nog te kunnen behouden in Sebastopol zonder de hele NAVO op zijn dak te krijgen. Goed wetende dat verdragen afgesloten door de vorige president van UA van geen tel meer zouden zijn.
Hij heeft dat tijdig ingezien door De Krim in te palmen en Sebastopol veilig te stellen voor zijn vloot.
Draai en keer het hoe je wilt.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 31 jul 2023, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 14:07

Dicksy schreef:
31 jul 2023, 13:52
klimaatakkoord en bla-bla-bla
Dat is een akkoord op vrijwillige basis dat door een president met één pennentrek kan worden teniet gedaan.
Het punt is echter dat dit niet gebeurt telkens een andere president wordt verkozen. Dat schreef jij nochtans:
Die kontlikkende president van de UA werd de laan uitgestuurd waardoor alles wat die kontlikkende president van de UA besliste/beslist had kwam te vervallen.
Waarschijnlijk is het weer héél wat anders als het over UA gaat, dan wanneer het over de VS gaat, niet? :lol:


De VS trekt zich bv. wel terug uit de akkoorden, gesloten met de Russen, omtrent de middellange afstand raketten. Maar dat is niet gebeurd simpelweg "omdat de vorige president de laan werd uitgestuurd en dus alles kwam te vervallen wat de vorige president had beslist"
Waarschijnlijk geldt dat alleen als het over een kontlikkende president gaat. Juist? :roll:
De Krim bij Oekraïne, Oekraïne bij de NAVO. Wat zou dan een Zwarte Zeevloot (een vloot van de eeuwige vijand) te zoeken hebben in een NAVO-haven? De Zwarte Zeevloot zou vleugellam gemaakt zijn en de Zwarte Zee nog meer vol gestompt zijn met nog meer NAVO-vaartuigen waardoor de Zwarte Zee volledig onder controle zou komen te liggen van het Westen (NAVO) en Rusland in het Zuiden geen kant meer op kon.
De Russen hadden dit in het snuitje.
...en dus vallen ze een soeverein land binnen.
Had Rusland gewacht tot Oekraïne wel aan de voorwaarden voldaan had dan had Rusland er niet meer aan moeten denken om zijn Zwarte Zeevloot nog te kunnen behouden in Sebastopol zonder de hele NAVO op zijn dak te krijgen.
Hij heeft dat tijdig ingezien door De Krim in te palmen en Sebastopol veilig te stellen voor zijn vloot.
Draai en keer het hoe je wilt.

...en dus vallen ze een soeverein land binnen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 14:17

door Wil. » 6 minuten geleden
De Krim bij Oekraïne, Oekraïne bij de NAVO. Wat zou dan een Zwarte Zeevloot (een vloot van de eeuwige vijand) te zoeken hebben in een NAVO-haven? De Zwarte Zeevloot zou vleugellam gemaakt zijn en de Zwarte Zee nog meer vol gestompt zijn met nog meer NAVO-vaartuigen waardoor de Zwarte Zee volledig onder controle zou komen te liggen van het Westen (NAVO) en Rusland in het Zuiden geen kant meer op kon.
De Russen hadden dit in het snuitje.
...en dus vallen ze een soeverein land binnen.
Had Rusland gewacht tot Oekraïne wel aan de voorwaarden voldaan had dan had Rusland er niet meer aan moeten denken om zijn Zwarte Zeevloot nog te kunnen behouden in Sebastopol zonder de hele NAVO op zijn dak te krijgen.
Hij heeft dat tijdig ingezien door De Krim in te palmen en Sebastopol veilig te stellen voor zijn vloot.
Draai en keer het hoe je wilt.
...en dus vallen ze een soeverein land binnen.
Geopolitiek blijft toch een moeilijk onderwerp voor u hé :lol: