Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

09 okt 2023, 21:50

frits1955 schreef:
09 okt 2023, 20:57
Tijdens WO2 worden 3 miljoen Poolse joden van huis en haard verjaagd, verliezen alles en worden door de Duitsers opgesloten in ghetto's. Die ghetto's worden afgesloten met muren en de Duitsers controleren de toevoer van water en voedsel. Dat lijkt redelijk sterk op de openluchtgevangenis die Gaza is met- wat is het - 2 miljoen Palestijnen.
In 1943 komen de uitgehongerde en moegetergde joden van het ghetto van Warschau in opstand en beginnen een oorlog met de militair veel sterkere Duitsers.Dat resulteert in tienduizenden doden natuurlijk. Volgens sommigen hier moeten we die joden in dat ghetto dus als "terroristen" beschouwen
Hadden die Poolse joden voordien ook een oorlog gevoerd om elke Duitsers in de zee te drijven?
Hadden die Poolse joden voordien een aanbod gekregen van de Duitsers op een eigen staat en hadden die Poolse joden dat afgeslagen omdat hun principe is : "eenmaal joods gebied, altijd helemaal joods gebied." ??

Als dat allemaal zo was, ja... dan maak je terecht die vergelijking. Dan heb je menigeen de ogen geopend, vermoed ik.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

09 okt 2023, 21:53

Dicksy schreef:
09 okt 2023, 19:35
Gisteren las ik een reactie op twitter omtrent de gebeurtenissen in Israël:

Rusland pikt land in van Oekraïne...Oekraïne verdedigd zich en het zijn helden.
Israël pikt land in van de Palestijnen.....de Palestijnen verdedigen zich en het zijn terroristen.

Kan men eens over nadenken :roll:
Moet je zeker doen!

Israël pikt land in van de Arabieren - Palestijnen bestonden toen nog niet - omdat die Arabieren hen met de dood bedreigden. Wat zeg ik? Die Arabieren waren bezig de joden te vermoorden waar ze daar de kans toe kregen. De Israëli's slaan terug en verjagen degenen die hen proberen te vermoorden.

Deze zaken zijn in dit topic al eens aan de orde geweest.

Wil.

09 okt 2023, 22:43

Korantekst soera 8: 60 gaat over oorlog voeren tegen de vijanden van Allah. Het vers lijkt wel geopenbaard voor de huidige situatie:

En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten, inclusief oorlogsrossen, voor hen gereed, waarmede gij angst/terreur moogt zaaien in (de harten van) de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent.

Wil.

09 okt 2023, 22:54

Ik haal dit opnieuw naar voren omdat de pertinente en essentiële vragen niet beantwoord werden. Frits doet dat wel vaker wanneer hij zonder argumenten zit.
Het gaat me om de vragen in het blauw:

Wil. schreef:
09 okt 2023, 15:18
frits1955 schreef:
09 okt 2023, 14:59
Frits zegt dat de situatie vandaag in Israël niks met godsdienst (moslims) te maken heeft.

Neen, dat zegt Frits helemaal niet. Jij leest dat maar steeds omdat jij - en de meesten hier - blijven wegkijken van de wortel, de bron, de echte oorzaken van dit conflict. En die hebben niets te maken met moslims maar alles met de kolonisatie van Arabisch land door Europese joden die geen enkele binding hadden met Palestina behalve een hoop Bijbelse zever.

Als je myoop blijft staren naar de beperkte geschiedenis van de laatste 120 jaar, dan kun je wel zo'n uitleg verzinnen. Maar het geschil tussen joden en Arabieren gaat veel verder terug dan jij denkt. Je bent je er niet van bewust dat de haat tegenover joden gestart is vanuit de Arabische stammen; niet omgekeerd. Maar dan moet ik je de hele geschiedenis vanaf de 7e eeuw gaan bijbrengen en dat is wat veel voor Corneel.

Als jouw visie verklarend is voor wat we nu zien gebeuren, leg dan eens uit waarom Pakistani's in hun land van hun paretten maken, waarom Marokkanen dat in Antwerpen doen en Algerijnen in Parijs?
Jouw verklaring van 'ingeweken joden pakken grond af van Palestijnen' kan dat niet uitleggen. Evenmin verklaar je daarmee waarom Iran - het land grenst niet eens aan Israël - de Palestijnen massaal ter hulp komt met wapens en geld.

Mijn verklaring kan dat wel en dat is omdat mijn visie het algehele, totale plaatje uittekent.

E.T.

09 okt 2023, 23:44

De joden hebben zich jaren geleden volledig teruggetrokken uit Gaza, de Palestijnen kregen financiële steun uit de hele wereld.
Maar de fundamentalisten waren niet tevreden - er moest namelijk gewerkt worden - de mensen met verstand zijn er vertrokken.
Vorige zaterdag hebben Hamas en consoorten de Palestijnse zaak helemaal om zeep geholpen. De VS en Europa stoppen alle ontwikkelingshulp.

De moslim martelaars zullen echter veel plezier beleven ...

Wil.

10 okt 2023, 00:00

E.T. schreef:
09 okt 2023, 23:44
... de Palestijnen kregen financiële steun uit de hele wereld.
De geliefde leider - Yasser Arafat - stierf als een miljardair:

"Alles bij elkaar schatten Amerikaanse functionarissen het persoonlijke spaargeld van Arafat op tussen de 1 en 3 miljard dollar."

Bron

frits1955

10 okt 2023, 00:13

Als jouw visie verklarend is voor wat we nu zien gebeuren, leg dan eens uit waarom Pakistani's in hun land van hun paretten maken,
Of je dat nu in het groen, blauw of rood schrijft...die opmerkingen zijn irrelevant voor wat ik hier nu al ettelijke keren geschreven heb en wat ik begonnen ben met te zeggen:" Israel oogst wat het gezaaid heeft: haat en oorlog". Dat Pakistanen staan te springen en blablabla is volkomen naast de kwestie. En het ergste is dat je dat goed weet maar je wil mordicus lullen over de Koran en wat er NU gebeurt. Over de oorzaak van al die ellende heb je niets te vertellen dan wat vaagheden over " de joden waren al 3000 jaar aanwezig is dat gebied" - wat overigens voor het overgrote deel lulkoek is. Na de Arabische machtsovername van Palestina in de 7de eeuw is de joodse bevolking geleidelijk aan geassimileerd - vrijwillig of gedwongen . Voor wie dat niet snapt: bekeerd tot de islam. Pas in de loop van de 20ste eeuw werden joden een factor van belang - door de kolonisatie vanuit Europa. Dat zijn de historische feiten.
Alleen maar kijken naar het heden is als kijken naar de laatste 15 minuten van een film en zeggen:" Die film trekt op niks" maw je hebt geen benul van 80% van de film die je niet gezien hebt.

Dat Iran achter deze rampzalige Hamas actie zit weet iedereen die de situatie in het Midden-Oosten een beetje volgt . Dat Hamas met deze actie vooral de groeiende toenadering tussen Israël en de Arabische wereld wil dwarszitten is ook overduidelijk voor wie 2 hersencellen heeft. Maar dat is nooit mijn punt geweest - ik wil enkel duidelijk maken dat de oorsprong van dit conflict volledig op het conto van de joodse kolonisatie te schrijven is - met de volle medewerking van GB en de VS. Een oplossing ligt enkel bij het erkennen van die oorzaken .

voorn

10 okt 2023, 00:31

De Palestijnen hebben wel het akkoord voor twee staten in 1946 verworpen.
Was dit de gemiste kans?
Israel heeft zich dan maar éénzijdig onafhankelijk verklaard

E.T.

10 okt 2023, 04:46

Een oplossing ligt enkel bij het erkennen dat de oorsprong van dit conflict volledig op het conto van de joodse kolonisatie te schrijven is - met de volle medewerking van GB en de VS.
En wat zou dan een oplossing wel zijn?
Hoe zie jij dat?

Fred1950

10 okt 2023, 08:41

frits1955 schreef:
....
...- ik wil enkel duidelijk maken dat de oorsprong van dit conflict volledig op het conto van de joodse kolonisatie te schrijven is - met de volle medewerking van GB en de VS. Een oplossing ligt enkel bij het erkennen van die oorzaken .
De ware oorzaak van de kolonisatie moet je bij de nazi's van WO2 zoeken ... Het Israël van 1946 was het land waar de Joden na meer dan duizend jaar zich eindelijk eens konden thuis voelen.
E.T. schreef:
10 okt 2023, 04:46
Een oplossing ligt enkel bij het erkennen dat de oorsprong van dit conflict volledig op het conto van de joodse kolonisatie te schrijven is - met de volle medewerking van GB en de VS.
Hoe zie jij dat?
Een "gedwongen" vrede met een VN troepenmacht van Chinezen ter plaatse ( Israël , Gaza , Golan ) :D

frits1955

10 okt 2023, 10:16

Het Israël van 1946 was het land waar de Joden na meer dan duizend jaar zich eindelijk eens konden thuis voelen.
Dat is onzin, Fred. De Europese joden hadden en hebben historisch noch genetisch banden met de joden in Palestina. Het overgrote deel van die joden is in Europa in de loop van de eeuwen bekeerd tot het jodendom - net zoals men in onze streken indertijd van "heidense" religies bekeerd werd door het kristendom- en dat ging ook vaak niet zonder slag of stoot.
De enigen die zich "thuis" konden voelen in Palestina was de Arabische bevolking die daar al eeuwen woonden - velen van hen nakomelingen van Arabieren en joden die zich tot de islam bekeerden ( vrijwillig of gedwongen)na de verovering van Palestina door de Arabieren in de 7de eeuw. Al die eeuwen was de aanwezigheid van "joden" in Palestina een marginaal verschijnsel. Ga je je daarop beroepen om goed te praten dat honderdduizenden joden andermans land binnentrekken en het met geweld in bezit nemen?

frits1955

10 okt 2023, 10:24

Er is maar 1 oplossing: een volledig seculier, democratisch Palestina/Israël waar alle burgers gelijke rechten hebben met vrijheid van godsdienst en waarbij die godsdienst volledig losgemaakt moet worden van het dagelijkse bestuur. In die staat moet een recht op terugkeer zijn van al die Palestijnse families die in de loop van de 20ste eeuw verjaagd werden. Iedereen moet staatsburger kunnen zijn en geen 2de of 3derangsburger zoals dat nu is voor de Israëlische Palestijnen. Bestuurlijk kan men werken met een overkoepelende federatie waarin beide partijen evenwaardig zijn. Uiteraard zal dat gedurende lange tijd moeten begeleid worden door de VN.
Een 2 staten oplossing zal nooit lukken want waarom zouden de Arabische Palestijnen moeten aanvaarden dat ze een aanzienlijk deel van hun land verliezen ? Bedenk daarbij dat het huidige Israël een zelfuitgeroepen staat is die geen eigen grenzen erkent en ook geen vaste grondwet heeft - beiden kunnen naar believen aangepast worden. Handig niet?
Laatst gewijzigd door frits1955 op 10 okt 2023, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

10 okt 2023, 10:28

frits1955 schreef:
Als jouw visie verklarend is voor wat we nu zien gebeuren, leg dan eens uit waarom Pakistani's in hun land van hun paretten maken,
Of je dat nu in het groen, blauw of rood schrijft...die opmerkingen zijn irrelevant voor wat ik hier nu al ettelijke keren geschreven heb en wat ik begonnen ben met te zeggen:" Israel oogst wat het gezaaid heeft: haat en oorlog".
Ik heb een emmer onder mijn scherm gezet, want de platitudes lopen er zó uit.

Je durft gewoon geen antwoord geven op mijn vraag omdat je dan moet toegeven dat het conflict ten diepste zijn wortels vindt in de islamideologie. Daarin staat dat de de joden de vuigste schepselen op aarde zijn. Erger dan om het even welk beest dat weerzin oproept. En waarom zijn ze dat? Omdat ze niet in Allah geloven.

Ik zal het probleem dan maar weer zelf oplossen, want jij blijft met nietszeggend geneuzel negeren dat dit een gevecht is tussen moslims en joden (en alle anderen).

Daarom komen Marokkanen op straat in Antwerpen, of hebben de Israëli's hun grond ingepikt?
Daarom komen Pakistani's op straat in Islamabad, of hebben de Israëli's hun grond ingepikt?
Daarom komen Algerijnen op straat in Parijs, of hebben de Israëli's hun grond ingepikt?

Dat was het antwoord op mijn vraag. Jouw afgezaagde riedeltje pakt geen verf, zoals iedereen kan zien.

Over de oorzaak van al die ellende heb je niets te vertellen dan wat vaagheden over " de joden waren al 3000 jaar aanwezig is dat gebied" - wat overigens voor het overgrote deel lulkoek is.
Drogredenering. Ik heb dat hier de laatste week niet beweerd. Ik heb dat hier recent ook niet als een verklarend element aangehaald. (In een andere context heb ik die 3000 jaar joodse aanwezigheid wél vermeld.)

Het zijn de Arabieren die beweren dat het hun land is, want in de 7e eeuw werd het moslimgebied en wat eens moslimgebied is, moet het voor altijd blijven. Dát en enkel dat verklaart waarom ze nooit een 2-statenoplossing hebben aanvaard. Geen enkele verdeling was voldoende omdat ze álles willen. De reden heb ik je juist gegeven.
Alleen maar kijken naar het heden is als kijken naar de laatste 15 minuten van een film en zeggen:" Die film trekt op niks" maw je hebt geen benul van 80% van de film die je niet gezien hebt.
A.u.b., kerel, spaar ons je omgekeerde logica: wie beweerde hier een paar dagen geleden nog dat alles terug te voeren is tot wat er sinds ± 1900 gebeurd is? Wie heeft er dan maar 10% van de film gezien?

Ik ben degene die heeft uitgelegd dat het zaad van de haat geplant is in de 7e eeuw. Jij hebt geen benul van die opgebouwde haatrelatie doorheen de eeuwen. Je kijkt 100 jaar terug en staat myoop met je neus tegen het schilderij geplakt een hebt bijgevolg in de verste verte nog geen gedacht van wat het hele plaatje omvat. Zielig beperkte visie. Nul kennis van de historische verhouding joden-moslims.
ik wil enkel duidelijk maken dat de oorsprong van dit conflict volledig op het conto van de joodse kolonisatie te schrijven is - met de volle medewerking van GB en de VS. Een oplossing ligt enkel bij het erkennen van die oorzaken .
Gekwadrateerde onzin. Je plakt tegen het schilderij. Neem afstand en leer eens iets bij.

voorn

10 okt 2023, 10:38

De Zionistishe ideologie heeft dat allemaal in de hand gewerkt en tot die Exodus geleid. Nog meer om wat er in Europa tijdens WO II gebeurd is.Want duizend jaar lang lag geen enkele Jood wakker van Het Beloofde land.

E.T.

10 okt 2023, 10:39

Er is maar 1 oplossing: een volledig seculier, democratisch Palestina/Israël waar alle burgers gelijke rechten hebben met vrijheid van godsdienst
Jammer dat één van de godsdiensten dat net niet wil. Je gaat die joodse honden toch niet dezelfde burgerrechten geven.