Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

15 feb 2024, 12:30

AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

15 feb 2024, 13:58

Ik heb ( blijkbaar in 2019 ) hier ook al geschreven dat we hier dan toestanden krijgen zoals in New York , dus strenge winters met veel sneeuw en hete zomers. België ligt zelfs nog noorderlijker dan New York.

Wil.

15 feb 2024, 16:34

Afbeelding

Maar Fred weet nochtans dat die klimatologen dat best wél kunnen verklaren:
Toch wel tokkio , allemaal het gevolg van die 1,5 graden Celcius opwarming sinds 1850. Het klimaat kent hierdoor nu meer extremen , en dat kunnen klimatologen heel goed verklaren ( ik niet ).

Wil.

15 feb 2024, 19:06

De Engelse meteorologen: ze draaien als een windhaan.

Wij hebben een gezegde : 'Het kan vriezen, het kan dooien'

Dat passen de Britten ook toe. Vergelijk de voorspellingen van 2012 en van 2021 :lol:

Afbeelding

Wil.

15 feb 2024, 20:33

Dit kan toch ook niet de juiste aanpak zijn? Hiervoor is miljoenen aan belastinggeld gebruikt. 20 jaar en wég.

Afbeelding

E.T.

15 feb 2024, 21:25

Dat zal met de kerncentrales niet lukken hé Wil,

Wil.

17 feb 2024, 10:59

Heeft de Europese Bank iets van doen met het klimaat?? 8O
Wat is de rol eigenlijk van een centrale bank? Prijsstabiliteit, inflatie bestrijden en indien nodig de werkgelegenheid sturen. Punt.

Dat is recent veranderd, blijkbaar:

Afbeelding

tokkio

17 feb 2024, 17:07

Wil. schreef:
Wat is de rol eigenlijk van een centrale bank? Prijsstabiliteit, inflatie bestrijden en indien nodig de werkgelegenheid sturen. Punt.

Afbeelding
Natuurlijk heeft de ECB er belang bij, er zitten 636 afgevaardigden in de raad, dus dat groen m
label dat ze laten zien is oog verblinding. :mrgreen:
https://scientias.nl/op-de-laatste-klim ... ijk-maakt/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

17 feb 2024, 19:10

tokkio schreef:
17 feb 2024, 17:07
Wil. schreef:

Afbeelding
Natuurlijk heeft de ECB er belang bij, er zitten 636 afgevaardigden in de raad, dus dat groen m
label dat ze laten zien is oog verblinding. :mrgreen:
https://scientias.nl/op-de-laatste-klim ... ijk-maakt/
De ECB = de Europese Centrale Bank.
Die heeft geen 636 afgevaardigden. Je antwoord staat haaks op wat ik had getoond.

Wil.

18 feb 2024, 10:27

Een studie uit 2020, gepubliceerd in het wetenschappelijk blad SCI, toont aan dat temperatuurstijging gevolgd wordt door CO2-stijging en niet omgekeerd.
Temperatuur is de kip. CO2 het ei.

De wetenschappelijke en bredere belangstelling voor de relatie tussen de atmosferische temperatuur (T) en de concentratie van koolstofdioxide ([CO2]) is enorm geweest.
Volgens het algemeen aangenomen causaliteitsverband veroorzaakt een toename van [CO2] een stijging van T.

Recente ontwikkelingen doen echter twijfels rijzen over deze veronderstelling door aan te tonen dat dit verband van het kip-of-ei-type is, of zelfs in één richting gaat, maar dan wel tegengesteld aan de richting de algemeen aangenomen.

Deze ontwikkelingen omvatten een geavanceerd theoretisch raamwerk voor het testen van causaliteit, gebaseerd op de stochastische evaluatie van een potentieel causaal verband tussen twee processen via de notie van de impuls-respons functie. Door enerzijds dit raamwerk te gebruiken en het verder uit te breiden, en anderzijds de langste beschikbare moderne tijdreeksen van mondiaal gemiddelde T en [CO2] te gebruiken, werpen we licht op de potentiële causaliteit tussen deze twee processen.

Al het bewijsmateriaal dat uit de analyses voortkomt, suggereert een unidirectioneel, potentieel causaal verband met T als oorzaak en [CO2] als gevolg. Dat verband wordt niet weergegeven in klimaatmodellen, waarvan de uitkomsten ook worden onderzocht met behulp van hetzelfde raamwerk, wat resulteert in een verband dat tegengesteld is aan het verband dat wordt gevonden wanneer de echte metingen worden gebruikt.

Fred1950

18 feb 2024, 10:51

:lol: :lol: Die tekst van jou is veel geblaat met "hoge stadhuis woorden" - om zich zeer intelligent voor de toen. :lol:

Er kan geen enkel wetenschappelijk / natuurkundig / fysisch / chemisch bewijs gevonden worden dat een stijging van de temperatuur meer CO2 in de lucht brengt. Ademt gij ook meer CO2 uit als ge koorts hebt , misschien ? Er zijn genoeg bewijzen wat de oorzaak was van de aardse temperatuur schommelinge van honderden miljoenen jaren geleden , en de oorzaak was telkens een daling/stijging van het CO2 gehalte in de aardse atmosfeer. En de reden van die CO2 schommelingen heeft men nu ook al kunnen achterhalen ( dat was 50 jaar geleden nog niet het geval ) .

....een geavanceerd theoretisch raamwerk voor het testen van causaliteit, gebaseerd op de stochastische evaluatie van een potentieel causaal verband tussen twee processen via de notie van de impuls-respons functie. ...
:lol: ... een betere woordkramerij heb ik nog nooit elders tegengekomen ... :lol: ( zelfs niet van een stom dronken iemand met een delirium. )

Wil.

18 feb 2024, 11:15

Freddie, twee opmerkingen:

1. ja, het wetenschappelijk jargon gaat natuurlijk boven het petje van de meeste mensen, maar wie het wél begrijpt, ziet onmiddellijk dat dit niet de essentie is.

2. daar ga je alweer: je tater gaat vlugger dan het bovenhalen van argumenten. Deze wetenschappers tonen met feiten (geen getater) aan dat de temperatuurstijging eerst komt en vervolgens de CO2-stijging.
Het spijt me, jongen, maar het is niet anders. :roll:

Tussen haken: je kunt de hele studie downloaden en nalezen. Kom dan terug en wijs de fouten aan.

E.T.

18 feb 2024, 11:16

Daar zijn ze weer met hun impuls-respons functie. ...

voorn

18 feb 2024, 11:22

Het is nogal logisch dat ik iets verbrand of hitte vrijkomt CO2 gevormd wordt. De vraag is wat veroorzaakt die CO2 in onze atmosfeer.