socrates schreef: ↑13 aug 2024, 09:51
Vechten is het effect van een oerinstinct bij vele agressieve diersoorten. In die vechtmodus lijken ook veel mensen elke rationaliteit te verliezen. Hoe kan een verstandige Rus (Krijger??

) nu zomaar een sprookjesverhaaltje (propaganda) slikken, alsof het zou kloppen ? Hoe primitief moet men daarvoor wel zijn ?
socrates, het blijft me verbazen dat jij niet inziet dat de denkwereld van mensen enkel kan gevormd worden door de informatie die ze ter beschikking hebben.
Wanneer in Rusland alle TV-zenders, het internet en alle geschreven media bijna 100% onder de controle van Poetin staan, dan heb je als burger nog nauwelijks de mogelijkheid om anders te denken dan wat de overheid je laat zien.
Het beeldverhaal is daarbij het meest dominante element want mensen twijfelen nog wel eens aan wat iemand schrijft, maar ze vertrouwen hun eigen ogen. Bovendien hebben ze de eerste 10 jaar van het beleid van Poetin ervaren dat de dingen verbeterden in vergelijking met de communistische S.U.-periode. Die man verdient dus hun vertrouwen.
De opeenvolging van opposanten die verdwenen zijn of die uit het venster gevallen zijn, krijgen de burgers niet te zien. Evenmin krijgen ze een idee van de ware toestand in UA. Volgens de media zijn het merendeels neo-nazi's die Russen willen vermoorden. De vatniks in het eigen land en daarbuiten echoën dat.
Informatiecontrole = geestelijke controle. Lees het boek 1984 en je herkent de aanpak van Poetin meteen.
Ik volg de gebeurtenissen in UA met aandacht. Ik lees en bekijk ook de informatie die de tegenstanders van UA hier in het Westen op het internet brengen of in andere media laten verschijnen, want in tegenstelling tot wat de doorsnee Rus mag weten, staat die info wél ter beschikking bij ons in het Westen.
Ik heb kennis van beide kanten van het verhaal. Ik heb
geen vooringenomen houding tegenover Rusland of zijn inwoners; ik heb een
na-ingenomen houding tegenover de huidige leiders en degenen die hen steunen, zowel in Rusland als daarbuiten.