Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

08 sep 2024, 19:09

Russische drone stort neer in Letland, andere schendt Roemeens luchtruim: “Dit moeten we collectief aanpakken”
Een Russische drone is gisteren neergestort in het oosten van Letland, zo maakt Lets president Edgars Rinkēvičs bekend op X. Men benadrukt echter dat het niet om een aanval ging, maar een ongeval. Ook in Roemenië drong een Russische drone het luchtruim binnen.

https://www.hln.be/nieuws/russische-dro ... ~af1d54ac/
image.png
image.png (63.42 KiB) 532 keer bekeken

Wel een beetje serieus van zijn koers afgeweken om in Letland terecht te komen. :roll:

Fred1950

08 sep 2024, 19:44

Dicksy schreef:
08 sep 2024, 19:09
...

Wel een beetje serieus van zijn koers afgeweken om in Letland terecht te komen. :roll:
Misschien alleen maar beschadigd geraakt door Oekraïnse luchtafweer i.p.v. het neer te halen. Ik weet niet hoe dat ding wordt bestuurd , maar ik kan me wel inbeelden dat het "het noorden verliest" als de electronica wordt beschadigd en het dan in vrije vlucht blijft doorvliegen tot de benzine op is.

Dicksy

08 sep 2024, 20:11

door Fred1950 » 18 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑53 minuten geleden
...

Misschien alleen maar beschadigd geraakt door Oekraïnse luchtafweer i.p.v. het neer te halen. Ik weet niet hoe dat ding wordt bestuurd , maar ik kan me wel inbeelden dat het "het noorden verliest" als de electronica wordt beschadigd en het dan in vrije vlucht blijft doorvliegen tot de benzine op is.
Heb dat eens in de vlucht ( :lol: ) bekeken toen ik het artikel gelezen had omdat ik die afwijking nogal extreem vond. Men sprak over een camera met herkenningspunten, gps of droneoperator.

Omwille van de verschillende afstanden die zo'n drone (kamikazedrone) kan afleggen deed dat mij denken aan dat voorval hier in België jaren geleden waar een Mig neerstortte en een dodelijk ongeval veroorzaakte. De motor van die Mig viel uit, de piloot gebruikte zijn schietstoel en door die actie schoot de motor terug in gang waardoor het vliegtuig verder vloog richting Westen. Verschillende NAVO-vliegtuigen de lucht in ter onderschepping en groot was hun verbazing dat er geen piloot in zat en de koepel van de piloot ontbrak.

'Dag op dag 30 jaar geleden, op 4 juli 1989, stortte een Russisch gevechtsvliegtuig neer op een huis in Bellegem, een deelgemeente van Kortrijk. Het toestel had motorproblemen gekregen. De piloot had zichzelf al veel eerder gered dankzij zijn schietstoel, maar het toestel bleef verder vliegen richting België'.

E.T.

08 sep 2024, 20:15

Als ik mij niet vergis was dat dodelijk slachtoffer een veel belovend student die thuis braaf LAG te blokken ... van noodlot gesproken.

Het gebeurde vlak bij Kortrijk (Belleghem)
Laatst gewijzigd door E.T. op 08 sep 2024, 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.

sibarita

08 sep 2024, 20:16

IMG-20240908-WA0003[2985].jpg
Vandaag uit Rusland gekregen , tweedehandswinkel !! Normale prijs 7 euro :vandaag 2 euro !

Ze zullen in Poperinge blij verrast zijn ! In Cuba reden destijds bussen van de Lijn rond en zag ik een straatwerker met een petje van Duvel bier !
Laatst gewijzigd door sibarita op 08 sep 2024, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Dicksy

08 sep 2024, 20:20

door E.T. » 2 minuten geleden
Als ik mij niet vergis was dat dodelijk slachtoffer een veel belovend student die thuis braaf zat te blokken ... van noodlot gesproken.
Of hij veelbelovend was weet ik niet ( :wink: ) maar ik dacht dat hij in zijn bed lag.

E.T.

08 sep 2024, 20:22

Voor Tom Lanoye vormt het voorval de inspiratie van zijn novelle, Heldere Hemel.

Wil.

08 sep 2024, 20:25

Dicksy schreef:
08 sep 2024, 20:20
Of hij veelbelovend was weet ik niet ( :wink: ) maar ik dacht dat hij in zijn bed lag.
Deze jongen lag in bed en beloofde veel, zo niet álles :lol:

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

08 sep 2024, 20:32

Dicksy schreef:
08 sep 2024, 20:11
....
Heb dat eens in de vlucht ( :lol: ) bekeken toen ik het artikel gelezen had omdat ik die afwijking nogal extreem vond. Men sprak over een camera met herkenningspunten, gps of droneoperator.
Kan , maar als dat allemaal beschadigd geraakt , vliegt dat ding netjes rechtdoor ...

Omwille van de verschillende afstanden die zo'n drone (kamikazedrone) kan afleggen deed dat mij denken aan dat voorval hier in België jaren geleden waar een Mig neerstortte en een dodelijk ongeval veroorzaakte. De motor van die Mig viel uit, de piloot gebruikte zijn schietstoel en door die actie schoot de motor terug in gang waardoor het vliegtuig verder vloog richting Westen. Verschillende NAVO-vliegtuigen de lucht in ter onderschepping en groot was hun verbazing dat er geen piloot in zat en de koepel van de piloot ontbrak.

'Dag op dag 30 jaar geleden, op 4 juli 1989, stortte een Russisch gevechtsvliegtuig neer op een huis in Bellegem, een deelgemeente van Kortrijk. Het toestel had motorproblemen gekregen. De piloot had zichzelf al veel eerder gered dankzij zijn schietstoel, maar het toestel bleef verder vliegen richting België'.
Ik dacht ook meteen aan die Mig. Techniek leeft soms een eigen leven ... :D Zo'n Shahed 136 kan 2500 km ver vliegen met zijn twee-takt motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Shahed_136

Dicksy

08 sep 2024, 20:46

door Fred1950 » 9 minuten geleden
Ik dacht ook meteen aan die Mig. Techniek leeft soms een eigen leven ... :D Zo'n Shahed 136 kan 2500 km ver vliegen met zijn twee-takt motor.
Nu is het even wachten tot Zelensky zijn commentaar geeft op dit voorval en vooral hoe hij alles in het werk zal zetten om te besluiten dat Letland aangevallen werd en de NAVO dient op te treden. :lol:

(PS: Wit-Rusland heeft blijkbaar van de week (of vorige week) ook een Russische drone neergehaald die van zijn koers afgeweken was en het land binnen vloog. Die (Iraanse) toestellen zijn dus ook niet volmaakt)

sibarita

08 sep 2024, 21:51

image.png

Iran heeft een miljarden akkoord afgesloten met Rusland voor levering van raketten !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

boeffer

08 sep 2024, 22:49

Onderscheppen op lichtsnelheid https://militairespectator.nl/sites/def ... diging.pdf
Een kansje om u te verdedigen tegen gekken noem ik dit, wellicht in goede handen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

09 sep 2024, 10:51

boeffer schreef:
08 sep 2024, 22:49
Onderscheppen op lichtsnelheid https://militairespectator.nl/sites/def ... diging.pdf
Een kansje om u te verdedigen tegen gekken noem ik dit, wellicht in goede handen.
:D Poetin heeft al beweerd dat hij een laserkanon heeft waarmee hij de Oekraïnse drones kan "verpulveren" alsof het papieren vliegers zijn. :)
Stel dat men de raketten bespuit met een hoog reflecterende chroomachtige laag zoals men die tegenwoordig op sierstrippen van wagens en zelfs op speelgoed terug vindt .... bye-bye laser :mrgreen: Als men "iets' doelreffends wil maken , dan zal dat een "zonnewind" kanon moeten zijn .... 8)

boeffer

09 sep 2024, 22:53

Nierstenen verwijderen is toch met 2 laserstralen, waar ze bijeenkomen verbrijzelen ze de steen. Ik zou niet weten wat 1 laserstraal kan vernietigen.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Dicksy

10 sep 2024, 00:30

Misschien omdat een nierstenen niet geladen zijn met explosieve stoffen zoals bv een raket dat wel zou kunnen zijn en men rekening moet houden met de kracht van de laserstraal omwille van het niet (al te veel) beschadigen van omliggend menselijk weefsel.
Of een satelliet die vol zit met elektronische apparatuur.
De kracht van één laserstraal zou dan genoeg kunnen zijn om het hele zooitje (raket, satelliet, enz……) tot ontploffing te brengen. 8O