Dicksy schreef: ↑08 sep 2024, 20:11
....
Heb dat eens in de vlucht (

) bekeken toen ik het artikel gelezen had omdat ik die afwijking nogal extreem vond. Men sprak over een camera met herkenningspunten, gps of droneoperator.
Kan , maar als dat allemaal beschadigd geraakt , vliegt dat ding netjes rechtdoor ...
Omwille van de verschillende afstanden die zo'n drone (kamikazedrone) kan afleggen deed dat mij denken aan dat voorval hier in België jaren geleden waar een Mig neerstortte en een dodelijk ongeval veroorzaakte. De motor van die Mig viel uit, de piloot gebruikte zijn schietstoel en door die actie schoot de motor terug in gang waardoor het vliegtuig verder vloog richting Westen. Verschillende NAVO-vliegtuigen de lucht in ter onderschepping en groot was hun verbazing dat er geen piloot in zat en de koepel van de piloot ontbrak.
'Dag op dag 30 jaar geleden, op 4 juli 1989, stortte een Russisch gevechtsvliegtuig neer op een huis in Bellegem, een deelgemeente van Kortrijk. Het toestel had motorproblemen gekregen. De piloot had zichzelf al veel eerder gered dankzij zijn schietstoel, maar het toestel bleef verder vliegen richting België'.
Ik dacht ook meteen aan die Mig. Techniek leeft soms een eigen leven ...

Zo'n Shahed 136 kan 2500 km ver vliegen met zijn twee-takt motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/HESA_Shahed_136