Dicksy schreef: ↑14 sep 2024, 21:38
door Wil. » 3 minuten geleden
Ik zal het wat duidelijker spellen: Transnistrië - een deel van Moldavië - werd door de Russen ingepalmd in 1992. Preventief, nietwaar om de mogelijke 'tegenaanval' van Moldavië te fnuiken.
In 1992 was er al een contigent Russische soldaten gelegerd in Transnistrië.
In Tiraspol – de hoofdstad van Transnistrië – was toen nog steeds een groot contingent van het oude Sovjetleger gelegerd, het 14e leger, dat Smirnov bijstond in zijn strijd tegen Moldavië. In 1992 volgde een korte burgeroorlog, die werd gewonnen door Transnistrië. Het aan de Moldavische kant liggende Tighina werd door Transnistrië ingenomen en omgedoopt tot Bender. Sindsdien is het staatje zelfstandig, maar geïsoleerd. Rusland beschermt Transnistrië.
Waar zie jij dat inpalmen? Mag een regio dan plots niet meer kiezen welke koers ze willen varen, Moldavië of Rusland? Zou straf zijn om dit van u te moeten lezen.
Ten eerste: de S.U. is ontbonden in 1991. In Transnistrië waren in 1992 troepen uit de voormalige Sovjet Unie aanwezig. Die hadden daar niets meer te zoeken, want de S. U. bestond in '92 niet meer. Het feit dat ze daar aanwezig waren, had tot doel om dat stuk van Moldavië te kunnen behouden. De opstandelingen wisten natuurlijk ook van wie ze hulp konden verwachten en Rusland heeft die hulp met graagte aangeboden door op het grondgebied van een ander soeverein land te gaan verblijven.
Het gaat dus wel degelijk om het inpalmen van een stuk grondgebied van een ander land. Transnistrië is door de UNO niet erkend als een onafhankelijk, zelfstandig land.
Ten tweede: indien er binnenlands moeilijkheden zijn, dan hoeft een derde land zich niet gewapenderhand te komen moeien in dat land. Het is niet moeilijk om een handvol mensen tot 'opstandelingen' te promoten om vervolgens "ter hulp" te kunnen komen om een stuk van dat land in te palmen.
Laat andere landen zélf hun problemen oplossen. Maar Rusland heeft er een handje van weg om telkens weer 'hulpbehoevende Russisch sprekenden' preventief te gaan 'beschermen'.
Welke tanks rolden er preventief ook weer binnen in Praag in '68? Was Tsjechoslowakije misschien van plan om binnen te vallen in de Sovjet Unie?
Zou ik ook nog vermelden hoe de voorlopers van Poetin (waar hij zo naar opkijkt) de Baltische staten preventief hebben ingelijfd?
Na WO2 (Jalta meer bepaald) hebben de geallieerden Europa onderling verdeeld in een Westers en Oostelijk (Russische) deel betreffende invloedsfeer.
U schrijft dat de Baltische staten werden ingepalmd door Rusland.

Nee Wil. De landen die onder Russische invloedssfeer kwamen werden gebruikt als paspunt door het Westen in de hoop dat Rusland zich aan hun zijde zou scharen in hun strijd tegen Japan.
Doe je geschiedenisboek maar eens opnieuw open: de Baltische staten werden al in 1940 ingelijfd in de Sovjet Unie. Wanneer vond Jalta plaats? 1945!
Ik heb het juist weergegeven: de S.U. heeft de Baltische staten 'preventief' ingenomen. Die waren waarschijnlijk van plan het grote Rusland aan te vallen?
Tsjechoslowakije behoorde tot die landen die onder Russische invloedssfeer lagen en hun opstand dreigde een gevaar te vormen voor het Warschaupact in zijn geheel, het befaamde sneeuwbaleffect.
Precies! Je bevestigt wat ik schreef. De S.U. is preventief in actie gekomen in Tsjechoslowakije. Dat land heeft de S.U. nooit militair bedreigd. Tsjechoslowakije was een soevereine staat die enkel door de brute macht van het geweld onder de knoet werd gehouden.
Wanneer de burgers niets moeten weten van 'de broederliefde' dan is het aan dat andere land om ervoor te zorgen dat die burgers een positieve ingesteldheid krijgen tegenover (in dit geval) de S.U. Maar de Tsjechen wisten wel beter.
Het zal nu hopelijk wel duidelijk zijn?

Hopelijk is het voor
U nu wat duidelijker want een loopje nemen met de geschiedenis daar draait ge blijkbaar uw hand niet voor om.
En dan wacht ik nu wel even tot jij me duidelijk maakt waar ik foutieve info over de geschiedenis heb gegeven.