Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru

29 apr 2025, 23:34

Fred1950 schreef:
29 apr 2025, 21:23
Zelensky heeft in een videoboodschap de wereld vertelt dat hij tijdens die drie dagen "Russisch feest" de wapens niet gaat laten zwijgen. .......
Laat Putin de wapens zwijgen tijdens een Ukrain's feest ???
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

30 apr 2025, 08:39

Charlie Maru schreef:
29 apr 2025, 23:34
Fred1950 schreef:
29 apr 2025, 21:23
Zelensky heeft in een videoboodschap de wereld vertelt dat hij tijdens die drie dagen "Russisch feest" de wapens niet gaat laten zwijgen. .......
Laat Putin de wapens zwijgen tijdens een Ukrain's feest ???
Hebben de Oekraïners daar ook al om gevraagd en voorgesteld , bvb, op de verjaardag van hun Maidan revolutie ?

Wil.

30 apr 2025, 09:00

De Oekraïners hebben al gevraagd dat Poetin zijn mannen terug naar RU roept. Wil hij daarop ingaan omdat hij vrede wil? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

30 apr 2025, 09:06

Wil. schreef:
De Oekraïners hebben al gevraagd dat Poetin zijn mannen terug naar RU roept. Wil hij daarop ingaan omdat hij vrede wil? :roll:
Putin wil veiligheid rond zijn grondgebied. De Oekraïnse neo-nazis kunnen hem dat niet garanderen , en de Maidan staatsgreep bewijst ze Putin sowieso zeer vijandig gezind zijn , en zelfs overgingen tot een inval in de Kursk regio. Zegt dit alles niet genoeg ?

Zelensky heeft nu de kans om tijdens die drie dagen drones naar Moskou te sturen , dat deed die ook al graag. Misschien treft hij dan wel Poetin zelf op een tribune. Wat denk je ?

Wil.

30 apr 2025, 09:14

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Putin wil veiligheid rond zijn grondgebied.
Heeft één of ander land sinds de 2e WO Rusland / de SU ooit aangevallen? Waarom dan dat valselijk geroep om 'veiligheid' ?

Draai de eis nu om: heeft de SU/RU sinds de 2e WO al ooit één ander buurland aangevallen?
Zullen we de lijst nog eens tonen of hoeft dat niet meer?

Heeft Poetin al hardop gezegd dat hij Rusland weer wil herstellen tot wat het historisch was? Ja.

Kortom : zuivere vatnikpraat die je hier weer uitkraamt. Wij zien daardoor, Fredje.

socrates

30 apr 2025, 09:42

Fred1950 schreef:
Putin wil veiligheid rond zijn grondgebied. De Oekraïnse neo-nazis kunnen hem dat niet garanderen ,
[/quote]
Kan iemand hier, vijf relevante verschillen opnoemen tussen Neo-nazi's in UA en Neo-nazi's in RU ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Fred1950

30 apr 2025, 09:51

Wil. schreef:

Heeft één of ander land sinds de 2e WO Rusland / de SU ooit aangevallen? Waarom dan dat valselijk geroep om 'veiligheid' ?

Kortom : zuivere vatnikpraat die je hier weer uitkraamt. Wij zien daardoor, Fredje.

Gij steeds met uw WO's .... Vóór 2014 was er geen vuiltje aan de lucht en werd het bestaan van de NAVO zelfs in twijfel getrokken. UA is RU in Kurks binnen gevallen , was dat een verdedigings operatie ?

"Heeft Poetin al hardop gezegd dat hij Rusland weer wil herstellen tot wat het historisch was? Ja."

Alleen jij en zelensky geloven in die uit zijn context genomen praat. Tussen de regels lezen zit er bij u niet in , jij gelooft alleen maar letterlijk concrete praat.

Wil.

30 apr 2025, 11:11

Fred1950 schreef:
30 apr 2025, 09:51
Wil. schreef:

Gij steeds met uw WO's .... Vóór 2014 was er geen vuiltje aan de lucht en werd het bestaan van de NAVO zelfs in twijfel getrokken.
Waarom is de NAVO opgericht? Om de dreiging van de SU tegen te gaan. Dat die reëel was, is overvloedig duidelijk geworden: de onderdrukking van de Hongaarse opstand, de inval in Tsjecho-slowakije bv.

Wanneer zijn de Navo-landen Rusland binnengevallen? Mond vol tanden, zeker, batterijman?

UA is RU in Kurks binnen gevallen , was dat een verdedigings operatie ?
Wanneer RU een buurland binnenvalt - zoals de Nazi's hun buurlanden zijn binnengevallen - dan is het heel normaal dat die landen, om zich te verdedigen, het gevecht naar het thuisland van de bezetter brengen zodat de onrust ook daar voelbaar wordt.
In het groter geheel is dat vanzelfsprekend verdedigend. UA heeft nooit de bedoeling gehad om een stuk van Rusland in te nemen. Omgekeerd wel.
"Heeft Poetin al hardop gezegd dat hij Rusland weer wil herstellen tot wat het historisch was? Ja."
Alleen jij en zelensky geloven in die uit zijn context genomen praat. Tussen de regels lezen zit er bij u niet in , jij gelooft alleen maar letterlijk concrete praat.
Je kent niet eens die context. Je weet er niks van. Ik wel. Ik heb die hele spreekbeurt gelezen. Jij weet veel van batterijen. Ik begrijp teksten. Ieder zijn kennisveld, Fredje, en met volt en ohm kun je hier niks komen doen.

Fred1950

30 apr 2025, 11:18

Wil. schreef:
30 apr 2025, 11:11
.... Ik heb die hele spreekbeurt gelezen. ....
Kunt gij echt Russisch lezen ? :lol: Ik zou die ook wel eens willen lezen , maar dan wel de oorspronkele tekst in het Russisch.

Wil.

30 apr 2025, 13:17

maar dan wel de oorspronkele tekst in het Russisch
Als je met je Nederlands al onoverkomelijke moeilijkheden ondervindt, wat mogen we dan verwachten van je kennis van het Russisch? 8) :roll:

Ga naar de website van het Kremlin (die ken je zéker). Je weet dan wellicht de toespraak van september '22 te vinden.

Als het te moeilijk is om die te vinden, vraag dan hulp aan je vrienden vatniks.

Fred1950

30 apr 2025, 15:38

Wil. schreef:
30 apr 2025, 13:17
maar dan wel de oorspronkele tekst in het Russisch
Als je met je Nederlands al onoverkomelijke moeilijkheden ondervindt, wat mogen we dan verwachten van je kennis van het Russisch? 8) :roll:

Ga naar de website van het Kremlin (die ken je zéker). Je weet dan wellicht de toespraak van september '22 te vinden.

Als het te moeilijk is om die te vinden, vraag dan hulp aan je vrienden vatniks.
Is het deze toespraak die je onderaan deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/30 ... ak-poetin/ pagina ? Laat me weten op welk tijdstip je die uitspraak over dat "herstel" van het Groot Russisch Rijk hebt gehoord . De toespraak start op 17:21

Ik raad iedereen aan om die toespraak te bekijken !
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 30 apr 2025, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Odulleke

30 apr 2025, 15:48

De schrik voor de russen heeft er altijd ingezeten. Toen ik in 1978 mijn legerdienst deed als chauffeur kregen we onderstaand kaartje mee :
1979 ABL (3).jpg

Wil.

30 apr 2025, 16:55

Fred1950 schreef:
30 apr 2025, 15:38
Is het deze toespraak die je onderaan deze https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/30 ... ak-poetin/ pagina ?
Natuurlijk gaat het daarover.

De tekst op de blz. waarnaar je een link plaatst is duidelijk: Poetin zet alles op zijn kop; hij maakt van de aanvaller - Rusland - de bevrijder van Oekraïne.

De vertegenwoordigers van de 4 provincies hebben zogezegd de keuze gemaakt om zich aan te sluiten bij het moederland, waardoor het Grote Rijk weer deels hersteld wordt. Wanneer heel Oekraïne zich aansluit zal Rusland een stap verder gevorderd zijn in de richting van wat de historische roeping is van RU.

Ein Volk, Ein Führer: dat is de walm die in de zaal hangt. De 'waarden' van vroeger en het territorium van vroeger moeten hersteld worden. Net zoals Hitler zich in zijn boek beklaagt over het verlies van spirituele en morele kracht van het volk en het heeft over 'Lebensraum' , zo brengt Poetin zijn toehoorders in zijn 'religieuze ban' door hen op te jutten via het verlies van moraliteit in het Westen.
Hitler steunt o.a. op Lebensraum; Poetin op de strijd ter bevrijding van de Oekraïners en dit om het spiritueel-morele verval te counteren.

Dat moreel verval is natuurlijk aanwezig in elke aangrenzende staat die westers geworden is: de Baltische staten, Polen, de zuidelijke voormalige Sovjetstaten. Er wacht Rusland daarom een historische roeping tot strijd en dat zegt hij letterlijk.

Ik begrijp dat je vanuit je adoratie voor tirannen deze toespraak de moeite vindt. Ze is inderdaad de moeite om te begrijpen waar hij naartoe wil. Dat heb ik voordien al duidelijk uitgetekend.

Fred1950

30 apr 2025, 17:12

OK , dus jouw "Heeft Poetin al hardop gezegd dat hij Rusland weer wil herstellen tot wat het historisch was? Ja." is puur uit jouw anti-Rus hersencelletjes gefantaseerd.

Wil.

30 apr 2025, 18:12

Je ziet het hem toch zeggen? Of heb je niet de Russische versie gebruikt, misschien?