Bluft Poetin?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Oekraïne heeft gisteravond alweer een tanker getroffen. De plaats: Rostov, helemaal aan de noordkant van de Zee van Azov. Deze keer wellicht met een raket. Het betreft een minder groot schip, maar de boodschap zal wel duidelijk aangekomen zijn.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Neen. Dat laat ik aan jou over.
Het punt is dat die Russische varkens uit eigenbelang (hoge premie) of vanuit een geperverteerde ideologie naar UA zijn gekomen om daar mensen te vermoorden.
De Oekraïners verdedigen hun land, meer niet.

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Poetin haalt zijn slag thuis en zullen (voorlopig) Oekraïne niet mee sponseren in deze oorlog. Alle EU-lidstaten zijn nu mee in het bad getrokken via deze lening uit de EU-begroting. Een EU-begroting die gesponsord wordt door alle EU-lidstaten.Waarschuwingen, opschepperij en een vredesgebaar: wat hebben de Europese leiders gezegd over de nieuwe lening aan Oekraïne?
Europese leiders hebben het nieuwste financieringspakket van de EU voor Oekraïne, dat na nachtelijke besprekingen in Brussel is overeengekomen, snel geprezen.
De Duitse minister Friedrich Merz zegt dat de nieuwe lening van 90 miljard euro een duidelijk signaal afgeeft aan Vladimir Poetin: "Deze oorlog zal het niet waard zijn."
In een bericht op sociale media voegde de bondskanselier eraan toe: "We zullen de Russische tegoeden bevroren houden totdat Rusland Oekraïne heeft gecompenseerd."
Emmanuel Macron zei dat de lening "de meest realistische en praktische manier" was om Oekraïne te financieren.
Maar hij zei dat het op een gegeven moment "nuttig" zou worden om de dialoog met Vladimir Poetin te hervatten, en dat Europa en Oekraïne zouden moeten proberen de juiste vorm voor mogelijke gesprekken te vinden.
De Belgische premier Bart De Wever , de voornaamste tegenstander van het gebruik van bevroren Russische tegoeden ter ondersteuning van Oekraïne, zegt dat de EU-leiders "eensgezind" zijn gebleven over de nieuwe overeenkomst.
Wat de top van de EU betreft, heerst er, zoals verwacht, een positieve stemming.
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zei: "We zijn vandaag bijeengekomen met een duidelijk doel: de dringende financieringsbehoeften van Oekraïne aan te pakken. Dat is ons gelukt."
Voorzitter van de EU-Raad Antonio Costa zei simpelweg: "We hebben onze belofte waargemaakt."
Bron: SkyNews - 19/12/2025 - 08.48
En verder:
- Analyse: In werkelijkheid is de EU-deal met Oekraïne een plan B, ingegeven door verdeeldheid – dit zal in Moskou niet onopgemerkt blijven.
- Oekraïne: EU-leningsbesluit 'tijdig en krachtig'
De Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken heeft het besluit van de EU om Kiev een lening van 90 miljard euro te verstrekken geprezen als "tijdig en krachtig".
"Oekraïne heeft een financiële zekerheidsgarantie ontvangen," zei Andrii Sybiha op X, waarbij hij de EU-lidstaten bedankte voor "hun standvastige steun".
"Ondanks de hoop van Rusland zal de steun van Europa voor Oekraïne niet verzwakken... Europa blijft verenigd en sterk."
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
De Wever haalt het ! ! !
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/12/19 ... -oekraine/
En ik ben blij.
Zelensky is blijkbaar minder tevreden , voor hem telt schijnbaar niet het geld , maar de ondergang van Rusland.
En ik ben blij.
-
Die is wel blij als ik het allemaal zo lees want of dat geld nu komt van die geblokkeerde Russische tegoeden of uit de EU-begroting zal hem worst wezen. Hij heeft geld nodig want de verkoop van zijn stoppentrekkers brengt minder op dan hij gehoopt had.door Fred1950 » 30 minuten geleden
De Wever haalt het ! ! !
En ik ben blij.Zelensky is blijkbaar minder tevreden , voor hem telt schijnbaar niet het geld , maar de ondergang van Rusland.
In ieder geval is het koren op de molen van Rusland.
-
Winnaars en verliezers van de cruciale EU-top over Oekraïne.
Oekraïne heeft na een 16 uur durende vergadering van EU-leiders eindelijk zijn geld gekregen, maar niet iedereen was tevreden.
Winnaars:
- Bart De Wever
- Giorgia Meloni
- António Costa
- Iedereen die bij de oorlog betrokken was
(Volodymyr Zelenskyy kreeg het geld dat hij nodig had, en dat was het belangrijkste. Europa is zijn belofte om Oekraïne te steunen nagekomen. De bevroren tegoeden van Vladimir Poetin zullen niet tegen hem gebruikt worden. En Donald Trump heeft nog steeds de mogelijkheid om die tegoeden als drukmiddel te gebruiken bij een toekomstig vredesakkoord.)
Verliezers:
- Friedrich Merz
- Ursula von der Leyen
- Mette Frederiksen (en de Scandinavische landen)
- Hongarije, Slowakije en Tsjechië
(Het trio behaalde een kortetermijnwinst – en voornamelijk een financiële winst – door te voorkomen dat ze rechtstreeks geld naar Oekraïne moesten overmaken.
Maar de overwinning kan wel eens duur uitpakken. Het geld zal hoe dan ook blijven stromen, en een dergelijke stap brengt hen dichter bij een paria-status binnen de EU. Zullen er repercussies vanuit de rest van de EU volgen? De tijd zal het leren.)
https://www.politico.eu/article/bart-de ... ne-summit/
Laatst gewijzigd door Dicksy op 19 dec 2025, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
De West-Europese (politici) landen kunnen het zich niet meer permitteren om Oekraïne te laten vallen omdat ze hun kop te diep in deze beerput gestoken hebben. Even Rusland op de knieën dwingen en het is opgelost is als een boemerang terug in hun eigen gezicht gekomen.Rechtse leiders in Europa bekritiseren lening van 90 miljard aan Oekraïne
Premiers, Europarlementariërs en prominente conservatieve politici veroordeelden de overeenkomst en zeiden dat deze niet alleen de Europese belastingbetalers zal belasten, maar ook geen enkele invloed zal hebben op het beëindigen van de oorlog.
https://europeanconservative.com/articl ... scalation/
-
En niet alleen in België.De Belgische Bart De Wever oogst lof in eigen land na overwinning op EU-top
Premier Bart De Wever werd vrijdag in België geprezen voor het afwenden van een EU-plan om bevroren Russische tegoeden te gebruiken voor de financiering van Oekraïne.
De Wever had zich maandenlang tegen het voorstel verzet en gaf nooit toe, waardoor de EU-leiders gedwongen werden over te stappen op een noodplan gebaseerd op gezamenlijke EU-schuld, iets wat door Belgische politici uit alle hoeken van het politieke spectrum werd verwelkomd.
"Goed gedaan, Bart," zei de Belgische minister van Defensie Theo Francken, die net als De Wever lid is van de Vlaamse nationalistische partij N-VA. "[Je hebt] de EU een democratische les geleerd. Dat werd tijd."
Bron: Politico 19/12/2025 - 12.11
-
Stand van Zaken:
De economische en andere gevolgen voor Rusland van de invasie van Oekraïne
1 Bevroren buitenlandse reserves die het nochtans dringend nodig heeft:
• ongeveer USD 300–340 miljard is sinds 2022 bevroren in de EU, VS, VK en Japan.
2. Rusland moet de goudreserves beginnen verkopen om de oorlog te financieren,
3. Olie- en gasinkomsten, de kern van de Russische staatsfinanciën, zijn dramatisch geslonken. De druk op de shadow fleet neemt toe door de ‘sancties’ van UA.
4. Begroting: Defensie- en veiligheidsuitgaven nemen een ongekend aandeel van de federale begroting in (ruim boven 35–40%). Niet-militaire uitgaven zoals infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs staan onder druk. Lees: het is er rampzalig mee gesteld.
5. Inbeslagname van tegoeden van oligarchen zowel in het buitenland als door Poetin zelf om cash te hebben.
6. Bedrijfsexit, technologieverlies en productiviteit. Honderden multinationals hebben Rusland verlaten of activiteiten sterk afgebouwd. Gevolg: verlies van moderne technologie (zie de Russische robot die op zijn bek ging tijdens en demo).
7. EU-sancties beperken toegang tot alles wat hoogtechnologisch is. Gevolg: technologische achterstand die jaren tot decennia kan aanhouden.
8. Inflatie is opgelopen tot dubbelcijferige niveaus. De gewone Rus begint op straat te komen want de situatie wordt onhoudbaar. Er dreigt sociale onrust.
9. De Russische vloot is onbestaande in de Zwarte Zee en dit door een land zonder eigen zeemacht.
10. Oekraïne vernielt het economisch hart van Rusland: de olie- en gasinfrastructuur. Dit probleem gaat niet weg.
11. De ‘bevriende landen’ – China en India – persen RU uit als een citroen: ze eisen olie en gas aan bradeerprijzen. Poetin heeft geen keuze: hij moet hen te vriend houden. China kijkt toe hoe RU zich leegvecht en maakt zich klaar om zijn ‘onterecht ontnomen gebieden’ terug te nemen.
12. Meer dan 1,2 miljoen Russische mannen zijn van het slagveld: dood, gekwetst, verminkt. Die gaan nog decennia een last zijn voor de economie.
13. Meer dan een miljoen goed opgeleide Russen zijn het land ontvlucht.
14. RU staat voor een demografische ramp die nog snel verergerd wordt door de weggevluchte en dode/gewonde mensen uit de groep die de ‘workforce’ uitmaakt.
Daartegenover staat de toestand in Europa: het leven gaat hier zijn gewone gang met af en toe een drone die als een vervelende mug wat komt rondzoemen.
Europa heeft nog steeds een groei van het bbp van 1,4%. Dat is échte groei waarmee nieuwe banen en producten worden gemaakt. Op een totaal bbp van 20.000 miljard betekent dat 280 miljard.
De toekenning aan Oekraïne van 90 miljard vormt ongeveer 1/3 van die groei van één jaar. Laat dat eventjes bezinken.
Oekraïne krijgt een heel pak geld en de oorlogskas van Poetin is leeg. Zure druiven voor de bezetter
Snel effe Oekraïne binnenvallen, het land op één week op de knieën dwingen en het is opgelost, dacht Poetin. Jongens, is dát als een boemerang terug in zijn gezicht gekomen!
Hij had m.i. beter even langer nagedacht alvorens zijn veroveringstocht à la Peter De Grote aan te vangen.
De economische en andere gevolgen voor Rusland van de invasie van Oekraïne
1 Bevroren buitenlandse reserves die het nochtans dringend nodig heeft:
• ongeveer USD 300–340 miljard is sinds 2022 bevroren in de EU, VS, VK en Japan.
2. Rusland moet de goudreserves beginnen verkopen om de oorlog te financieren,
3. Olie- en gasinkomsten, de kern van de Russische staatsfinanciën, zijn dramatisch geslonken. De druk op de shadow fleet neemt toe door de ‘sancties’ van UA.
4. Begroting: Defensie- en veiligheidsuitgaven nemen een ongekend aandeel van de federale begroting in (ruim boven 35–40%). Niet-militaire uitgaven zoals infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs staan onder druk. Lees: het is er rampzalig mee gesteld.
5. Inbeslagname van tegoeden van oligarchen zowel in het buitenland als door Poetin zelf om cash te hebben.
6. Bedrijfsexit, technologieverlies en productiviteit. Honderden multinationals hebben Rusland verlaten of activiteiten sterk afgebouwd. Gevolg: verlies van moderne technologie (zie de Russische robot die op zijn bek ging tijdens en demo).
7. EU-sancties beperken toegang tot alles wat hoogtechnologisch is. Gevolg: technologische achterstand die jaren tot decennia kan aanhouden.
8. Inflatie is opgelopen tot dubbelcijferige niveaus. De gewone Rus begint op straat te komen want de situatie wordt onhoudbaar. Er dreigt sociale onrust.
9. De Russische vloot is onbestaande in de Zwarte Zee en dit door een land zonder eigen zeemacht.
10. Oekraïne vernielt het economisch hart van Rusland: de olie- en gasinfrastructuur. Dit probleem gaat niet weg.
11. De ‘bevriende landen’ – China en India – persen RU uit als een citroen: ze eisen olie en gas aan bradeerprijzen. Poetin heeft geen keuze: hij moet hen te vriend houden. China kijkt toe hoe RU zich leegvecht en maakt zich klaar om zijn ‘onterecht ontnomen gebieden’ terug te nemen.
12. Meer dan 1,2 miljoen Russische mannen zijn van het slagveld: dood, gekwetst, verminkt. Die gaan nog decennia een last zijn voor de economie.
13. Meer dan een miljoen goed opgeleide Russen zijn het land ontvlucht.
14. RU staat voor een demografische ramp die nog snel verergerd wordt door de weggevluchte en dode/gewonde mensen uit de groep die de ‘workforce’ uitmaakt.
Daartegenover staat de toestand in Europa: het leven gaat hier zijn gewone gang met af en toe een drone die als een vervelende mug wat komt rondzoemen.
Europa heeft nog steeds een groei van het bbp van 1,4%. Dat is échte groei waarmee nieuwe banen en producten worden gemaakt. Op een totaal bbp van 20.000 miljard betekent dat 280 miljard.
De toekenning aan Oekraïne van 90 miljard vormt ongeveer 1/3 van die groei van één jaar. Laat dat eventjes bezinken.
Oekraïne krijgt een heel pak geld en de oorlogskas van Poetin is leeg. Zure druiven voor de bezetter
Snel effe Oekraïne binnenvallen, het land op één week op de knieën dwingen en het is opgelost, dacht Poetin. Jongens, is dát als een boemerang terug in zijn gezicht gekomen!
Hij had m.i. beter even langer nagedacht alvorens zijn veroveringstocht à la Peter De Grote aan te vangen.

Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Polotico.......
HLN:
“Ik moet naar mijn datsja in Sint-Petersburg”: sarcastische De Wever scherp voor Politico-journalist
“‘Putin’s most valuable asset’? Ik zal dat onthouden.” Tijdens de persconferentie na afloop van de Europese top reageerde premier Bart De Wever (N-VA) op - zijn typische - sarcastische manier op een kritische vraag van Politico. “Ik moet nu naar mijn datsja in Sint-Petersburg, waar mijn buurman Depardieu is en Assad aan de overkant van de straat woont.
https://www.hln.be/nieuws/ik-moet-naar- ... ~a25f19dc/
HLN:
“Ik moet naar mijn datsja in Sint-Petersburg”: sarcastische De Wever scherp voor Politico-journalist
“‘Putin’s most valuable asset’? Ik zal dat onthouden.” Tijdens de persconferentie na afloop van de Europese top reageerde premier Bart De Wever (N-VA) op - zijn typische - sarcastische manier op een kritische vraag van Politico. “Ik moet nu naar mijn datsja in Sint-Petersburg, waar mijn buurman Depardieu is en Assad aan de overkant van de straat woont.
https://www.hln.be/nieuws/ik-moet-naar- ... ~a25f19dc/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier