Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

voorn

30 dec 2025, 18:45

Met de huidige technologie en satelieten kan men toch zien wat er op dat moment daar gebeurde.

Charlie Maru

31 dec 2025, 10:45

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

31 dec 2025, 11:53

Je schiet raketten af op UA, maar als een boemerang keren ze terug naar Moskou. Een half miljoen mensen zonder elektriciteit. Die gaan tevreden zijn en ze zullen ook beseffen hoe het zo ver is kunnen komen.

image.png
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

31 dec 2025, 12:04

image.png
image.png (33.91 KiB) 129 keer bekeken

Al 7 maanden na elkaar zakt de productie van de maakbedrijven in RU.
Stel je voor dat dit in de EU het geval was. Wat zouden dan de voorspellingen zijn m.b.t. de overheidsfinanciën en de werkgelegenheid?

Wil.

31 dec 2025, 12:16

Voor de 'Fredjes' hier en daar, die nog denken dat de bevolking in de oostelijke provincies pro-Russisch is gebleven.

Een pro-Russische vrouw uit het bezette Donbas getuigt hoe Russische soldaten haar huis binnenvielen, haar man vermoordden en haar groepsverkrachtten

- Ze begonnen mijn schoonmoeder uit te schelden. Hij wilde zijn moeder verdedigen. Ze schoten hem door zijn knieën, daarna in zijn hoofd. Vervolgens schoten ze hem nog een keer in zijn hoofd en in zijn hart. Ik vroeg hen waarom, hij was zo'n goede man, hij wilde zelfs bij het Russische leger! En toen pakten ze mij aan. Ze kwamen elk om de beurt…

Klank aanzetten, hé, Fred. Voor betere beleving.

Fred1950

31 dec 2025, 15:50

Wil. schreef:
31 dec 2025, 12:16
....

Klank aanzetten, hé, Fred. Voor betere beleving.
En moet ik dat geloven ? Wie heeft dat gefilmd ? Een Oekrainse "infiltrant" ?

En dit allemaal zoek jij op , houd je bezig ... beklagenswaardig man ....

Wil.

31 dec 2025, 16:12

Waarschijnlijk iets uit Hollywood, Fred ... :roll:

Wil.

Gisteren, 11:24

Poetin erkent naast Oekraïne en de Baltische staten, ook Taiwan niet als een onafhankelijk land. Hij wil Xi helpen wanneer de aanval komt.
Of hij veel te bieden heeft buiten paarden en versleten brommers, weet ik niet.

image.png

Wil.

Gisteren, 11:57

Na bijna 4 jaar oorlog is het vandaag het moment om een tussentijdse balans op te maken van de 'korte invasie - alias de 'Speciale Militaire Operatie'. Ik vond deze tekst en hij geeft een behoorlijk overzicht (hoewel nog onvolledig) van de stand van zaken.

Poetin kan het zich niet veroorloven de oorlog te beëindigen zonder een “overwinning” te claimen, omdat de politieke, economische en persoonlijke kosten van een mislukking voor hem catastrofaal zouden zijn.

Nadat naar schatting 1,2 miljoen jonge mannen zijn gedood of zwaar gewond, na het verspillen van ongeveer 300 miljard dollar aan nationale reserves, 20% inflatie in de praktijk, na ernstige schade aan het banksysteem, na de vernietiging van honderden miljarden dollars aan militair materieel en tientallen miljarden aan raffinagecapaciteit, na het verlies van Europa als afnemer van olie en gas, de gedwongen verkoop van olie met een korting van 40–50%, na de vlucht van 1 miljoen mensen en de volledige onderdrukking van elke vorm van vrije meningsuiting, zou Rusland bovendien voor jaren een pariastaat blijven.

Als dit alles eindigt zonder een duidelijke overwinning, zal de Russische bevolking zich tegen Poetin keren—zo niet fysiek, dan ten minste mentaal—voor de rest van zijn ambtsperiode, waardoor hij voortdurend wordt blootgesteld aan het risico van afzetting of de dood door toedoen van zijn eigen leger.

Tegelijkertijd wijzen inlichtingen- en economische indicatoren erop dat het Kremlin slechts een tijdsvenster van 12 tot 18 maanden heeft voordat de zogenoemde “kannibalistische economie”, die wordt gevoed door het verbranden van de 'sovereign reserves' en het liquideren van het Nationale Welvaartsfonds, tot stilstand komt.

Het spoorwegnet is failliet, fabrieken draaien op slechts 50% capaciteit, de brandstofraffinage is met 30% gedaald, de goudreserve is met 33% afgenomen, veel werknemers zijn al drie maanden niet betaald, soldaten dragen vodden en eten vervallen voedsel (wanneer ze dat al kunnen vinden), het bbp krimpt en de inflatie ligt volgens de Nat. Bank nog steeds rond de 10%, maar in de praktijk ervaren Russen het dubbele.

De economie draait in feite op de laatste restjes brandstof, wat nogmaals onderstreept dat Poetin geen levensvatbare uitweg uit de oorlog heeft zonder eerst "een overwinning" te kunnen uitroepen.

Wil.

Gisteren, 19:59

De prijs voor de eerste raffinaderij die in Rusland in brand werd geschoten gaat naar .....

image.png
image.png (179.84 KiB) 52 keer bekeken

Wil.

Vandaag, 09:37

Rusland gaf in 2025 niet minder dan 8% van het bbp uit aan defensie. Dat is meer dan wat er tijdens de koude oorlog werd gespendeerd aan bewapening en leger. Dat dit ten koste gaat van infrastructuur, gezondheidszorg, onderwijs enz. zal niemand verbazen,.

Vanaf vandaag betalen de Russen 10% meer btw op alles wat ze kopen. Behalve op basisvoedsel en medicijnen, betalen ze nu 22% btw ipv 20%. De opbrengst gaat rechtstreeks naar tanks en bewapening en wordt een paar dagen later aan flarden geschoten.

Wil.

Vandaag, 09:47

De Finnen hebben een schip aan de ketting gelegd. Het was door de Baltisch Zee aan het varen met het anker slepend over de grond. Daarbij werd alweer een belangrijke kabel beschadigd.
De Fitburg kwam van St-Petersburg en was op weg naar Israël. Het schip voer onder de vlag van St Vincent.

Ook dat zijn oorlogsdaden die Rusland pleegt tegen het Westen.
Het is duidelijk: dat land moet economisch aan de grond zodat het uiteenvalt. Onze financiële steun aan UA is absoluut nodig: zowel voor UA als voor onszelf.

Wil.

Vandaag, 10:00

Vóór 2022 verkocht RU jaarlijks voor 14 miljard dollar aan wapens.
In 2024 was het nog 1 miljard.

Reden: de kwaliteit blijkt op het slagveld niet te voldoen en de Russen hebben hun wapenproductie zelf broodnodig.

Fred1950

Vandaag, 11:13

Wil. schreef:
....
Het is duidelijk: dat land moet economisch aan de grond zodat het uiteenvalt. Onze financiële steun aan UA is absoluut nodig: zowel voor UA als voor onszelf.
Welk belang hebben wij erbij dat Rusland uiteenvalt ?

Ge weet toch waarom men een anker op de bodem laat slepen , of niet ? Als men te lui is om kabels in te graven , dan gebeuren en dergelijke dingen , dat moest men op voorhand geweten hebben.

Wil.

Vandaag, 13:49

Fred1950 schreef:
Vandaag, 11:13
Wil. schreef:
....
Ge weet toch waarom men een anker op de bodem laat slepen , of niet ? Als men te lui is om kabels in te graven , dan gebeuren en dergelijke dingen , dat moest men op voorhand geweten hebben.
Ja, Freddie, ik weet waarom dit schip dat heeft gedaan. Om die reden ligt het nu ook geblokkeerd en zal het niet verder varen naar zijn bestemming.