Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

boeffer

Gisteren, 23:06

Ik ken enkel ankerwacht, dus ook 's nachts. Moest het schip zich verzetten door teveel wind kan het op klippen slaan. Een gekke tegenligger kan ook.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

Vandaag, 00:05

Charlie Maru schreef:
Gisteren, 22:01
Fred1950 schreef:
Gisteren, 19:51
Charlie Maru schreef:
Gisteren, 18:19

Wablief... ????????
Ik zou toch adviseren om wat minder in den Duvel te gaan hangen.......
uw gezonde cellen zijn blijkbaar toch zwaar angetast :roll:
Allé goed , dan niet alle schepen. Het hangt van de scheepsroute af die ze bevaren ....
Niet zeveren hé Fred........"hangt af van de scheepsroute" 8O :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
Een anker wordt nooit gebruikt om een zeeschip af te remmen; misschien binnenschepen, maar daar heb ik geen weet van.

Situaties waar men het anker soms gebruikt zijn meestal tijdens manoeuvers zoals b.v. het schip 180° laten draaien op klein oppervlak zonder hulp van een bow thruster.....enz.....
Dat het anker daarbij soms kan slepen (tijdens manoeuvers) noemt men idd. "krabben"
Men zal het anker dan ook nooit gebruiken wanneer het schip nog een behoorlijke snelheid heeft.

En......indien met het anker dan toch zou gebruiken, dan zal het eerder in een noodsituatie zijn waar men dan ook meestal niet meer weet van welk hout pijlen maken.
Het mooiste voorbeeld is het containerschip dat een brug wegmaaide in Baltimore: Tenminste één anker werd nog uitgegooid, maar zonder enig positief resultaat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Francis_S ... e_collapse
Wat er ook van is , herlees dit dan toch maar eens en denk er over na ...
Fred1950 schreef:
Gisteren, 14:52
......

Wie verstandig is weet hoe diep de kabels ingegraven moeten worden om geen schade door ankers te kunnen ondervinden. Geen pardon of excuus .... 8)

Charlie Maru

Vandaag, 09:43

Tja Fred........U bent diegene die beweerde dat Alle schepen hun anker lieten vallen om snel af te remmen, wat dus een puur tekenfilmverhaal is nietwaar ?. :wink: 8)
Fred1950 schreef:
Gisteren, 17:29
....Alle schepen doen dat om snel vaart te milderen......
Anderzijds, onderwaterplaatsing is nooit mijn sector geweest, maar of men iets gaat ingraven en hoe diep zal eerder afhangen van de kost per lopende meter in combinatie met de natuurlijke risico's. En diene lopende meter zal zeker geen vijf of tien €uro zijn.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 03 jan 2026, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

Vandaag, 09:49

Charlie Maru schreef:
.....

Anderzijds, onderwaterplaatsing is nooit mijn sector geweest, maar of men iets gaat ingraven en hoe diep zal eerder afhangen van de kost per lopende meter in combinatie met de natuurlijke risico's
Kosten ? Als men te gierig is moet men achteraf niet komen bleiten. Men kent de risico's op druk bevaarde plaatsen met relatief ondiep water. Wat is de maximale lengte ( diepte ) van een uitgeworpen anker ?

Charlie Maru

Vandaag, 10:17

Een ankerkettting van een groot zeeschip kan zo'n 10 tot 15 Shackles bevatten, wat zowat tussen de 3 & 400 meter is.
Het anker zelf weegt ook zo'n 10-15 ton.
Op sommige schepen is één ketting langer dan de andere, b.v. de PS ketting 10 shackles en de SB ketting 15 shackles, dit om gewicht uit te sparen, wat dan ook méér lading betekent.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

Vandaag, 10:58

Fred1950 schreef:
Vandaag, 09:49
Charlie Maru schreef:
Anderzijds, onderwaterplaatsing is nooit mijn sector geweest, maar of men iets gaat ingraven en hoe diep zal eerder afhangen van de kost per lopende meter in combinatie met de natuurlijke risico's
Kosten ? Als men te gierig is moet men achteraf niet komen bleiten. Men kent de risico's op druk bevaarde plaatsen met relatief ondiep water. Wat is de maximale lengte ( diepte ) van een uitgeworpen anker ?
Een duidelijk voorbeeld van 'victim blaming', wat een drogredenering is. Een paar bijkomende voorbeelden maken de stupiditeit van de uitspraak nog duidelijker:

- iedereen die in de stad woont en een auto heeft, moet maar zorgen voor een eigen garage, want bij rellen worden er in de stad wel eens auto’s in brand gestoken.

- voor de inwoners van Ruisbroek (vandaag 50j. geleden): Als je geen huis op palen bouwt, moet je achteraf niet klagen als je living onderloopt. Je weet toch dat je naast een rivier woont waarvan de dijken kunnen breken?

- de computers van een ziekenhuis worden gehackt. Ze moeten niet komen klagen. Ze hadden maar 10 keer zoveel geld in IT-beveiliging moeten steken.

Enzovoort.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

Vandaag, 11:02

Wil. schreef:
Vandaag, 10:58

- voor de inwoners van Ruisbroek (vandaag 50j. geleden): Als je geen huis op palen bouwt, moet je achteraf niet klagen als je living onderloopt. Je weet toch dat je naast een rivier woont waarvan de dijken kunnen breken?

- de computers van een ziekenhuis worden gehackt. Ze moeten niet komen klagen. Ze hadden maar 10 keer zoveel geld in IT-beveiliging moeten steken.

Twee goede voorbeelden van wat kan en moet , de rest was blabla ... Verstandige mensen voorkomen voor zichzelf je "victim blaming".
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 03 jan 2026, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

Vandaag, 11:03

Het gaat er bij jou niet meer bij in, Fred. De batterij is vol.

Maar dat inzicht omtrent ankers uitgooien om vaart te minderen, dat komt na de bladblazers etc. bij in je lijst met 'stoten van Fred'.
Laatst gewijzigd door Wil. op 03 jan 2026, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

Vandaag, 11:05

Wil. schreef:
Vandaag, 11:03
Het gaat er niet meer bij in bij jou, Fred. De batterij is vol.
Jij hebt zelfs geen batterij waar je iets kunt instoppen , vandaar alsmaar ChatGPT onzin ... :mrgreen:

Dicksy

Vandaag, 12:33

image.png
image.png (377.67 KiB) 43 keer bekeken

Nee, nee dit zijn blijkbaar geen Oekraïners die terug keren om de sterk uitgedunde personeelstekorten aan het front te gaan aanvullen. Zij keren massaal terug naar Oekraïne om Kerst te gaan vieren en na de feestdagen terug naar het 'veilige westen.'
Misschien moet Zelensky hier eens gaan zien of er nog iets 'bruikbaars' tussen zit. :roll:

Wil.

Vandaag, 13:26

Ik zie voornamelijk vrouwen. Die moeten niet in het leger.

Ook mannen die 3 jonge kinderen hebben, hoeven niet naar het leger. Enkel geschikte mannen tussen 25 en 60. Die zie ik weinig op die foto.

Fred1950

Vandaag, 13:52

Wil. schreef:
Vandaag, 13:26
Ik zie voornamelijk vrouwen. Die moeten niet in het leger.

....
De mannen zitten in de koffer verscholen. :D

Dicksy

Vandaag, 14:09

door Fred1950 » 14 minuten geleden

De mannen zitten in de koffer verscholen. :D
Gij zegt daar zoal iets. :lol: