Diefstal voorkomen

Waar vandaan: Mobiliteit > Veilig Fietsen >Op de fiets: laat u zien!

Op de fiets: laat u zien!

Algemeen
Elke fiets moet uitgerust zijn met:

  • een bel die hoorbaar is op 20 meter afstand
  • twee remmen (voor- en achterwiel)

Lichten en reflectoren

Lichten
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en overdag als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is, moet elke fietser een wit of geel licht vooraan en een rood licht achteraan hebben. De lichten mogen op de fiets of op de kledij of rugzak bevestigd worden. Knipperende lichten zijn in België toegestaan.

Tijdens de donkere herfst- en wintermaanden is een degelijke fietsverlichting van levensbelang. Wie rondrijdt zonder of met slecht werkende verlichting, wordt niet gezien en brengt zichzelf in gevaar. Zo eenvoudig is dat.

Fietsers zonder verlichting zijn een ergernis van veel automobilisten. Die schrikken wanneer er plots een onverlichte fietser opduikt. Laat u dus zien op de fiets!

Reflectoren
Regelgeving over reflectoren, afhankelijk van het type fiets:

  Stadsfiets, hybride fiets of elektrische fiets Mountainbikes en koersfietsen

Bij goede zichtbaarheid
(meer dan 200 meter)

Verplicht:

* witte reflector vooraan
* rode reflector achteraan
* oranje reflectoren op de pedalen
* twee oranje reflectoren tussen de spaken van elk wiel of een witte reflecterende strook op de banden

Zonder spatbord: geen enkele reflector verplicht

Met minstens 1 spatbord:
enkel witte reflector vooraan en rode reflector achteraan verplicht

Bij nacht of bij
zichtbaarheid minder dan 200 meter
Alle reflectoren verplicht Alle reflectoren verplicht

Fluohesjes en reflecterende kledij:
Naast de lichten en reflectoren op de fiets kan de fietser ook zijn zichtbaarheid vergroten. Fluo-hesjes en andere reflecterende en fluorescerende materialen maken een enorm verschil.

Fluorescerende kleuren weerkaatsen het zonlicht. Fietsers met een fluokleur zijn dus vooral overdag goed zichtbaar, zeker ook bij regenweer. Om ’s nachts zichtbaar te zijn heeft u reflectie nodig. Reflecterende materialen weerkaatsen geen zonlicht, maar wel het licht van andere bronnen, zoals autolichten of straatverlichting.

Let er bij de aankoop van een fluohesje op dat er op het label CE staat, of de codes  EN 1150, EN 13356 of EN 471 vermeld worden. Dit zijn Europese normen voor reflecterend materiaal. Er is immers veel rommel op de markt. Staan deze codes vermeld, dan mag u ervan uitgaan dat het kwaliteitsvol materiaal is.

Meer weten over fietsverlichting?
Kijk op www.fietsersbond.be/fietsverlichting
U vindt er alles over de verplichtingen voor fietsverlichting, onderhoudtips, uitleg over verschillende soorten verlichting en tips om als fietser beter gezien te worden.

EEN BAND PLAKKEN

Het plakken of vervangen van de banden is de meest voorkomende herstelling aan de fiets. Gelukkig is het een eenvoudige handeling, indien u de juiste methode toepast.

U kan lekke banden vermijden door steeds te zorgen voor goed opgepompte banden. Daardoor springen scherpe voorwerpen weg in plaats van in de band te dringen.

Belangrijk om te weten is dat de tube, die in een hersteldoosje zit géén echte lijm is. Het is een ‘vulcanisatie-middel’; het lost het rubber van de band langzaam op waardoor u de rubberen pleister erop kan kleven. Wacht dus liever wat langer met het aanbrengen van de plakker: zo zal die beter kleven. Op de gebruiksaanwijzing raadt men aan 5 minuten te wachten maar u kan zelfs 24 uur wachten en dan pas de plakker aanbrengen. Laten we zeggen dat u best een tiental minuten wacht om zeker te zijn!
 
Wanneer u het wiel uit de fiets kan halen, kan u makkelijker werken. Bij naafversnellingen of een gesloten kettingkast is dit zeer omslachtig en laat u het beter zitten.
 
In de hoofdrol: de buitenband met staaldraad, de binnenband, de velg, bandenlichters (min.2), tube vulcanisatie, schuurpapier, plakkertje, krijt of stift, pomp

  1. Laat de lucht uit de band.
  2. Haal het wiel uit de fiets (verlies geen rondellen).
  3. Schroef het ringetje van het ventiel los.
  4. Duw vervolgens het ventiel naar binnen.
  5. Door de staaldraad van de buitenband mooi naar het midden van de velg te masseren gaat deze er makkelijker af.
  6. Plaats de bandenlichter onder de band en haak hem achter de spaak.
  7. Twee spaken verder herhaalt u deze handeling (eventueel nog een derde keer).
  8. De rest van de band kan u met je vingers verwijderen.
  9. Als de hieldraad (staaldraad) overal los is, neemt u de binnenband uit de buitenband.
  10. Na het uitnemen van de binnenband pompt u deze polsdik op.
  11. Voel met uw lippen of uw oor waar het gaatje zich bevindt.
  12. Duid deze plek aan met krijt of een stift.
  13. Schuur de plek groter dan de plakker af.
  14. Breng de lijm in strijkende beweging aan op het afgeschuurde gedeelte en wacht minstens 10 minuten.
    Er bestaan ook plakkers die u kan gebruiken zonder lijm.
  15. Speur ondertussen met uw vingers de binnenkant van de buitenband af op zoek naar glas of andere scherpe stukken en controleer de velg op uitstekende spaken of scherpe kantjes.
  16. Leg de buitenband half op de velg, één hieldraad ligt dan al in de velg.
  17.  Verwijder de aluminiumfolie van de pleister en duw de pleister stevig op zijn plaats. (Tip: strijk van binnen naar buiten zo komen de randen van de plakker niet meer los.)
  18. Door de binnenband te rekken scheurt het plastiekje en kan u dit van binnenuit aftrekken.
  19. Pomp de binnenband lichtjes op tot deze in vorm is.
  20. Trek de buitenband opzij en steek het ventiel in de velg (het ringetje niet vastdraaien).
  21. Steek de binnenband in de buitenband, leg de binnenband overal mooi in het midden van de velg.
  22. Begin vervolgens vanaf het ventiel de tweede hieldraad over de velg te trekken. Laat het ventiel in het midden en beweeg links en rechts verder en verder weg tot u niet meer verder kan.
  23. Laat vervolgens alle lucht uit de binnenband. Masseer de band rondom rond. Blijf deze masserende beweging herhalen tot de band recht op de velg valt. 
  24. Werk nu zeker niet met een bandafnemer zo steekt u misschien uw gerepareerde band terug stuk.
  25. Pomp vervolgens de binnenband op tot de gewenste druk.
    De gewenste druk vindt u op de buitenband. (foto met pomp in het cirkeltje erin)
  26. Schroef nu pas het ringetje vast
  27. Monteer het wiel weer in de fiets


Bron: Fietsersbond vzw