Winterbanden: een aanrader!

Winterbanden: een aanrader!

Federauto, de Belgische Confederatie van de Autohandel en Reparatie, en van de Aanverwante Sectoren, raadt winterbanden in elk geval aan.

De Belgische wetgeving maakt winterbanden (nog?) niet verplicht. Dat is sinds kort wel het geval in Duitsland, inclusief boetes bij ongevallen. En in Zwitserland en Oostenrijk is het zelfs de norm geworden, al hebben die landen uiteraard een ander klimaat.

Toch tekent er zich een duidelijke trend af : Federauto schat het aantal winterbanden in België en Luxemburg deze winter op 900.000, 40 % meer dan vorig jaar! Dat bewijst dat de technologie er sterk is op vooruitgegaan en dat de veiligheid navenant is toegenomen.

Het autojargon is trouwens aangepast: we spreken niet langer van "sneeuwbanden", maar van "winterbanden". Ze verhogen de baanvastheid, ook op een besneeuwd wegdek! Gaat het hier om een louter commerciële trend? Alles hangt af van hoe u uw wagen gebruikt, kwestie van uw investering te laten renderen...

Wegligging: stukken beter!

Winterbanden hebben drie soorten eigenschappen die hun baanvastheid verbeteren. Ze verhogen de trekkracht en verminderen vooral de remafstand, waardoor ze tegelijk de veiligheid verhogen in weersomstandigheden die typisch zijn voor de periode van half oktober tot half april (regen, ijzel, sneeuw).

  • Hun rubberlaag blijft soepel onder een temperatuur van + 7° C.
  • De gewone profielen van "zomerbanden" zijn vervangen door lamellen ("grijpers"), die meer grip hebben op het wegdek. Ze zijn dieper in het midden dan aan de buitenkant, wat de remkracht verhoogt.
  • De profielen bevatten minder rubber en meer groeven die in contact komen met het wegdek, wat voor een betere waterafvoer zorgt.

Vergelijkbare prestaties

Het tijdperk van de dempende en vertragende spijkerbanden is definitief voorbij. Volgens een fabrikant bieden winterbanden 's winters evenveel dempings- en geluidscomfort als zomerbanden in dezelfde categorie... in de zomer. Het komt er dus op aan de banden op de juiste manier te gebruiken.

Zo hebben banden een maximale snelheidsindex waaraan elk voertuig moet voldoen, afhankelijk van zijn karakteristieken. 's Winters ligt de snelheid in principe echter lager, waardoor u banden mag gebruiken met een lagere index dan aanbevolen. Wat tegelijk ook de kostprijs wat drukt...

Een relatieve investering

Eén van de belangrijkste argumenten die de consument afschrikken om zijn banden om de zes maanden te laten vervangen, is het hoge prijskaartje! Volgens Federauto moet je rekenen op 400 tot 500 euro voor een stel winterbanden, velgen niet inbegrepen. Alles hangt echter af van de categorie. We kunnen dus grosso modo stellen dat de prijs ongeveer 10 % hoger ligt dan die van zomerbanden. Vanaf 15.000 km per jaar is dat dus een rendabele investering. Winterbanden gaan immers even lang mee als zomerbanden (maximaal tien jaar), op voorwaarde - we herhalen - dat u ze gebruikt tijdens het juiste seizoen...

Monteren, demonteren, opslaan

Het is aan te raden om uw winterbanden te monteren op de vier wielen, maar kunt u er slechts twee monteren, kies dan voor de twee aandrijfwielen. Velgen zijn geschikt voor beide bandtypes. Als u ze vervangt, bespaart u door bijvoorbeeld kleinere velgen te kiezen. Zo niet moet u uw wielen opnieuw laten uitlijnen telkens als u uw banden laat vervangen, en ook de nodige tijd uittrekken voor het monteren en demonteren. Het is dan ook aangewezen om even vooruit te plannen. U kunt uw banden laten opslaan bij sommige specialisten. Bewaart u ze toch in uw garage, bescherm ze dan tegen vocht en stapel ze alleen samen met de velgen. Zo niet laat u ze beter rechtop staan, anders dreigen ze te vervormen.

Welke oplossing u ook kiest, volgens Federauto hebben tests overtuigend bewezen dat winterbanden de veiligheid verhogen en zijn ze dus absoluut aan te raden vanaf de herfst. Wat niet betekent dat u uw rijgedrag niet moet aanpassen aan het weer...

Winterbanden bieden een betere bescherming, maar zijn geen garantie tegen ongevallen...