Het nut van de veiligheidsgordel

Waar vandaan: Geld en werk > Optimaal verzekeren > Veilig de baan op > Veiligheidstips > Veiligheidsgordel

Het nut van de veiligheidsgordel

"De gordel, 't is zo gebeurd", "Gordel aan of je vliegt uit mijn auto"... De slogan verandert misschien elk jaar, maar de boodschap van de preventiecampagnes blijft dezelfde: de gordel kan uw leven redden. Benoît Godart, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), wijst ons nog eens op het belang van dat kleine gebaar met zijn grote gevolgen.

Hoeveel mensen doen er in België effectief hun veiligheidsgordel om? Bestaan daar cijfers over?

De meest cijfers dateren van 2008. Daaruit blijkt dat iets minder dan 80% van de mensen die vooraan zitten hun gordel vastklikken. Over de passagiers op de achterbank zijn er geen precieze cijfers, maar geschat wordt dat daarvan ongeveer één op de twee zijn gordel omdoet.

Zijn er schattingen mogelijk van hoeveel levens gered zouden worden als iedereen zijn gordel omdeed?

In 2006 zijn volgens onze schattingen 439 levens gered. Toen droeg 75 tot 80% van de mensen vooraan zijn gordel. Als dat aantal 95% was geweest, waren er ongeveer honderd levens meer gered. En dat cijfer is best haalbaar. In Frankrijk, Canada of Nederland bijvoorbeeld doet 95% van de mensen zijn gordel om!

Hoe valt het te verklaren dat België op dat vlak zo'n slechte leerling is?

Dat is moeilijk te zeggen. Mensen die geen gordel dragen voeren als reden aan het tijdverlies veroorzaakt door het vastklikken en dat het maar om een korte afstand gaat. Dat is een zwaar verzuim, want je kunt er al met 20 km/u je leven bij inschieten. De sensibilisatiecampagnes zijn dus absoluut noodzakelijk.

Welk risico loopt iemand die geen gordel draagt, afgezien dan van de verwondingen en het risico dat hij er zijn leven bij inschiet?

In België staat op het niet dragen van de gordel een boete van 50 euro. Die wordt meteen geïnd.

Worden er afwijkingen toegestaan op het dragen van de gordel?

Jawel. Sommige bestuurders zijn ervan vrijgesteld: taxichauffeurs, mensen aan wie om medische redenen een uitzondering is toegezegd, bestuurders en passagiers van prioritaire voertuigen of postbodes die vaak moeten stoppen.

En hoe staat het met de veiligheid van de kinderen in de auto? Op welke leeftijd mogen ze vooraan komen zitten?

Kinderen mogen op elke leeftijd vooraan zitten, op voorwaarde dat ze in een kinderzitje worden gezet dat aan de normen voldoet als het baby's zijn, en dat de airbag buiten werking wordt gesteld. Toch zou ik ervoor willen pleiten om kinderen altijd achteraan te zetten. Dat blijft de veiligste oplossing... Nog een weetje: kinderen mogen het kinderzitje ruilen voor een driepuntsgordel zodra ze 1.35 m zijn.

Auteur: Stéphanie Koplowicz, journalist ViVio